Beantwoord

modem-router ip-adres instellen op 192.168.3.100

  • 8 August 2018
  • 4 reacties
  • 4242 Bekeken

  • heeft eerste post geplaatst
  • 1 reactie
Krijg de melding is niet een geldig ip adres, dit word wel bij de KPN modem toegestaan, hoe krijg je dat toch voor elkaar? Al mijn andere router's en apparaten zitten op een ip adres 192.168.3.x ook al is dat ongebruikelijk.
icon

Beste antwoord door Folkert 8 August 2018, 15:01

Bekijk origineel

4 reacties

Reputatie 7
Badge +3
192.168.3.100 is alleen een geldig IP adres als je router daar goed voor ingesteld staat.

Algemeen is het handig je router zelf het adres 192.168.x.1 toe te wijzen, je aangesloten apparaten kunnen dan 192.168.x.2 t/m 192.168.x.253 gebruiken. De laatste 2 adressen 254 en 255 zijn voor andere doeleinden.

Mijn advies is de router op adres 1 en de apparaten IP adressen toe laten wijzen via de DHCP server in de router, dan voorkom je problemen. Als je bepaalde apparaten vaste adressen wilt laten gebruiken stel dit dan op de router in en niet op het aangesloten apparaat, zo krijg je nooit IP adres conflicten.
Maar ik wil de router juist op 192.168.3.100 zetten en alle apparaten staan reeds op 192.168.3.x dat was de configuratie van mijn oude modem namelijk. Als je naar het LAN beheerscherm van je modem gaat en je wijzigt het ip adres van je modem naar 192.168.3.100 dan krijg je een fout melding dat dit een onjuist ip-adres is. Hoe krijg je het toch voor elkaar om dit ip adres 192.168.3.100 erin te zetten?
Reputatie 7
Badge +3
Hoe staan de grenzen van je DHCP pool ingesteld? D.w.z. het laagste en hoogste adres dat de DHCP server mag uitdelen? Is het niet toevallig zo dat .100 binnen die pool valt en je hem daarom niet kunt toewijzen?
Reputatie 3
Beste Bakza,

Gebruik je het T-Mobile modem ook daadwerkelijk als DHCP server of heb je een ander device draaien wat als DHCP server dient?
Mocht je geen ander device hebben op 192.168.3.1, probeer dan eens je T-Mobile modem op dat adres te zetten en kijken of die wel pakt.

Sommige modems zijn voorgeprogrammeerd dat als ze het eerste device in het netwerk zijn (aka: het modem) dat ze op .1 moeten staan ('t is immers geen enterprise grade hardware).

zo raar is het trouwens niet dat je een andere reeks gebruikt. Het geeft nou net dat eigen tintje aan je netwerk, al zal niet iedereen het zien 😉

Reageer