Beantwoord

Nieuw Fritzbox 5530 fiber modem alleen voor providers?

  • 13 February 2021
  • 11 reacties
  • 907 Bekeken

Beste T-mobile,

Ik zie op de website van AVM dat hun nieuwe fiber modem uit is gebracht, met Wifi-6 en super wifisnelheden. Die zou ik graag gaan gebruiken, maar hij wordt alleen vanuit providers aangeboden. Is er kans dat jullie die gaan aanbieden?

 

Hartelijke groet,

Victor

icon

Beste antwoord door Waqqas 14 February 2021, 05:28

Bekijk origineel

11 reacties

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @Victor1977 

T-Mobile heeft momenteel de Draytek, Huawei en Zyxel, wanneer er een nieuwe modem wordt geleverd dan komt daarover meestal een aparte topic op de community.

Denk niet dat T-Mobile ooit met de AVM in zee gaat, die dingen zijn een stukje duurder dan de nu gebruikte routers.

Maar ze komen binnenkort wel vrij voor de gewone markt en AVM kennende zal er ongetwijfeld een T-Mobile profiel in komen zodat je hem met T-Mobile kan gaan gebruiken.

Ikzelf heb de voorganger, de 5490 gebruikt bij T-Mobile en nu bij KPN, enige wat je niet kunt gebruiken is de telefonie, op te lossen door dat stukje onder te brengen bij een alternatieve voip provider indien telefoon wenselijk ik, ik zit bij CheapConnect en daar betaal je 8.95 per jaar voor en eenmalig 5 euro voor nummerbehoud.

Ik heb vorig jaar als een AVM Fritz!Box 5530 Fiber AON gekocht, zag hem op de AVM site en als tevreden Fritz! gebruiker moest ik hem hebben.  Sindsdien nog niet voor gaan zitten om eea aan te sluiten. Nu ik dit recent wil gaan doen en het eerste wat ik zie is dat deze Fritz! nu alleen nog via de providers gaat!

Ik kan in ieder geval melden dat er inderdaad een T-Mobile Thuis Fiber profiel gekozen kan worden wat hoopgevend is, echter als je deze laad dan wordt de fiber verbinding nog niet gemaakt. Elders op dit forum heb ik gelezen dat de Huawei Glas>Ethernet converter een serienummer verificatie gebruikt om de verbinding tot stand te brengen, dat zal nu door de Frits!Box 5530 Fiber gedaan moeten worden. Hoe je dat instelt is mij nog niet duidelijk...Iemand een idee?

Reputatie 7

Hallo @Victor1977 ja de avm Fritz is zeker een leuk modem. Echter werkt ie alleen met de cvt media convertor en niet met de pon versies. Ook moet je nog een speciale glasvezel kabel hebben dat deze een LC-apc connector hebben in plaats van een sc-pc. Ik kan ze wel krijgen, volgens mij zijn ze ook wel te krijgen in sommige webshops.

 

@fhamers pon gebruikt aes encryptie en word deze sleutel op basis van serienummer gegenereerd daarom kan je niet zo maar even wisselen.

En als je PON glasvezel hebt ipv AON, sluit hem niet aan, je hebt zo een hele groep over de nek die geen verbinding meer heeft omdat de kaart uitvalt.

Ikzelf heb de voorganger, de 5490 gebruikt bij T-Mobile en nu bij KPN, enige wat je niet kunt gebruiken is de telefonie, op te lossen door dat stukje onder te brengen bij een alternatieve voip provider indien telefoon wenselijk ik, ik zit bij CheapConnect en daar betaal je 8.95 per jaar voor en eenmalig 5 euro voor nummerbehoud.

Gebruik jij CheapConnect via de telefoonaansluiting van de T-Mobile router, of gebruik je een apart kastje dat je via Ethernet op de T-Mobile router aansluit?

En als je PON glasvezel hebt ipv AON, sluit hem niet aan, je hebt zo een hele groep over de nek die geen verbinding meer heeft omdat de kaart uitvalt.

Ik ben relatief nieuw hier. Waar worden termen als AON en PON uitgelegd? (En hoe ik kan zien wat ik heb?)

Reputatie 7

@sublimerote heb je een cvt mediaconvertor gekregen dan is het aon heb je een Huawei Nokia of zwarte gemixed met een stikker links onder dan is het PON. Je kan het niet zien aan de aansluiting zelf.

@sublimerote heb je een cvt mediaconvertor gekregen dan is het aon heb je een Huawei Nokia of zwarte gemixed met een stikker links onder dan is het PON. Je kan het niet zien aan de aansluiting zelf.

Ik zie geen merknaam… Of is “Connection Technology Systems” een merk?

(Gele tekst op mijn grijze kastje, onder de gele tekst “CONVERTER”)

En wat is het verschil tussen AON en PON?

@sublimerote heb je een cvt mediaconvertor gekregen dan is het aon heb je een Huawei Nokia of zwarte gemixed met een stikker links onder dan is het PON. Je kan het niet zien aan de aansluiting zelf.

Ik zie geen merknaam… Of is “Connection Technology Systems” een merk?

(Gele tekst op mijn grijze kastje, onder de gele tekst “CONVERTER”)

En wat is het verschil tussen AON en PON?

Met een Huawei mediaconvertor heb ik dus een PON aansluiting en begrijp ik het nu goed dat het dan niet gaat lukken om juist die Huawei convertor te bypasen door rechtstreeks met glasvezel de modem/router aan te sluiten? Jammer dat was het oorspronkelijke idee...Voor nu dus Ethernet uit de Huawei rechtstreeks naar Lan1 van de Frtiz!box dat moet gewoon werken lijkt mij.

Zijn er goede modem/routers die ik wel rechtstreeks op mijn PON aansluiting kan gebruiken? Gaat mij alleen om Internet, heb ik een Fritz!Box 5530 in de aanbieding :-)

Reputatie 7

Hi @sublimerote ,

Misschien een goede aanvulling met betrekking tot het verschil van AON (of zoals wij het PtP noemen) en GPON, is deze website: AON vs PON (link is klikbaar). Hier wordt precies uitgelegd wat de technische aspecten zijn van beide technologieën waarop geleverd kan worden. Ook hebben we hier een mooi topic voor ingericht: 

 Het grijze kastje gaat gepaard met de PtP technologie en is een Media Converter die het signaal vanaf het aansluitpunt omzet naar het modem. 

Reageer