Beantwoord

Nieuw huis, wat is de beste oplossing?


Goedemiddag allen,

 

eind dit jaar zullen wij verhuizen naar een tot woning verbouwde winkel. Na jaren lang ellende met ziggo hebben we ervoor gekozen een nieuw ISRA punt aan te laten leggen in de meterkast naast de voordeur. We willen dan ook graag gebruik gaan maken van de internet diensten zonder telefoon en tv van tmobile. Uiteraard zou het prettig zijn om de complete woning over goed, snel en stabiel internet te beschikken een daarom hier een roep om hulp. 
Aangezien het ISRA punt naast de voordeur zal komen, zal waarschijnlijk ook hier het modem van tmobile geplaatst worden. Het probleem is echter dat het pand ongeveer 35 meter diep is, en ik dus nu al weet dat achterin (Werkkamer) de verbinding niet optimaal zal zijn. Mijn eerste gedachte gaat uit naar “multiroom WiFi” zoals bijvoorbeeld de TP-Link Deco M5 met 3 stations om er 1 naast het modem te plaatsen en 1 achterin en de derde op pakweg de helft waar ook onze technische ruimte zit. Is dit een goede en stabiele oplossing of zou het misschien beter zijn om een kabel te trekken van de voordeur richting achter en daar dan iets aanhangen? 
Ben al dagen aan zoeken maar ik kom er zelf niet goed uit dus hoop dat jullie mij verder kunnen helpen!

 

Alvast bedankt,

 

Sander

 

icon

Beste antwoord door Hidden.nld 29 June 2020, 18:56

Bekijk origineel

15 reacties

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @sghleenders 

Is het nieuwbouw of een vrij oud pand?

Houd er rekening bij dat mesh stations onderling verbinden via de wifi en als je betonnen muren etc. hebt dan zal mesh geen goede oplossing zijn dus dan kan je beter kijken naar bedrade opties.

Indien het gewoon stenen muren zijn bijvoorbeeld, dan zou het misschien kunnen.

@sghleenders,

 

persoonlijk zou ik kiezen voor een kabel naar de achterkant te trekken en daar een netwerk wcd - 2x RJ45 in te bouwen net zoals een normale wcd.
Jouw pc/laptop is dan bekabeld aangesloten, lees: stabiel internet, en indien nodig voor bijv. de tuin kan je ook een WiFi AC aansluiten. Voordeel voor het WiFi AC is dat deze dan bekabeld is aangesloten. Nadeel is je moet 2 kabels vanaf het modem trekken, dus je houdt nog maar 2 poorten op het modem over dan. Maar dat is met een switch weer op te lossen dan.

 

Mvg Timo

 

Het is een heel oud pand maar zal volledig opnieuw worden opgebouwd. De binnenmuren zullen allemaal van dubbel gips zijn. Mocht ik kiezen voor een bedrade optie, wat zijn dan de beste mogelijkheden? Of is het icm gips geen probleem om voor mesh te gaan?

Hi Timo,

 

bedankt voor je antwoord. Als ik dit toe zou passen is er dan in de hele woning/tuin hetzelfde WiFi netwerk? Wat zou je adviseren om achter aan te sluiten voor WiFi?

Reputatie 7

er gaat niets boven een kabeltje. als je toch alles nog moet verbouwen, plaats voldoende bekabelde aansluitingen en laat deze naar een centraal punt lopen. dit zou je zelf kunnen doen. ik heb in elke kamer een dubbele aansluiting en in de woonkamer bij elk stopcontact een dubbele aansluiting. Cat6 kan 10gigabit tot  55meter en cat6a 10gigabit tot 100meter.

Reputatie 7
Badge +15

Gips en wifi gaat niet goed samen, bedraad zou het beste zijn zoals Timo en Hidden aangeven.

Voor wifi zijn er genoeg opties en als je ze in kan stellen als Acces Point dan heb je hetzelfde netwerk in je hele huis.

Hartelijk dank voor alle info. Nog even kort samengevat voor een leek: modem van tmobile in de meterkast bij voordeur plaatsen (hier ook een AP hangen of de WiFi van het tmobile modem gebruiken?). Kabel cat6a trekken naar de studeerkamer (35 meter) en hier een AP aanhangen. Of zou het nodig zijn om op de helft ongeveer nog een AP te plaatsen na zeg maar 15 a 20 meter?

@sghleenders,

“De binnenmuren zullen allemaal van dubbel gips zijn.” Binnenframe voor montage zal metaal, aluminium zijn oid, dus verstoord het WiFi signaal dan.

 

Zoals @Hidden.nld ook aangeeft, er gaat niks boven een kabel.

“Als ik dit toe zou passen is er dan in de hele woning/tuin hetzelfde WiFi netwerk?”
Jazeker, moet je wel op het WiFi AC dezelfde netwerknaam als op de router nemen. 

 

Aangezien je pas het einde van het jaar je woning gaat betrekken stel ik voor om bijv. oktober/november hierop terug te komen. Techniek van nu is over een half jaar weer verouderd. 

Hartelijk dank voor alle info. Nog even kort samengevat voor een leek: modem van tmobile in de meterkast bij voordeur plaatsen (hier ook een AP hangen of de WiFi van het tmobile modem gebruiken?). Kabel cat6a trekken naar de studeerkamer (35 meter) en hier een AP aanhangen. Of zou het nodig zijn om op de helft ongeveer nog een AP te plaatsen na zeg maar 15 a 20 meter?

Persoonlijk zou ik eerst het WiFi signaal van het T-Mobile modem afwachten alvorens nu al een AP te kopen, zie vorige post waarom.

Maar als je toch gaat verbouwen, plaats halverwege ook een netwerk wcd - 2x RJ45 in te bouwen net zoals een normale wcd.

 

Betekend wel dat als je dit gaat doen je op voorhand al een switch moet plaatsen achter je modem. Totaal gaan er 4 kabels naar het middelste/achterste gedeelte van je woning. Plaatst een switch, kost je 1 poort op je modem dan en vanuit daar naar de extra RJ45 wcd aansluitingen.

Bedankt allemaal, hier kom ik wel aan uit!

Bedankt allemaal, hier kom ik wel aan uit!

Graag gedaan, mocht je nog vragen hebben. 

Je weet het forum te vinden.

 

S6 met de verbouwing en realisatie van het netwerk.

Als ik kijk hoe het in het nieuwe huis van mijn moeder is aangelegt is dat eigenlijk ideaal, groepenkast met 22 Utp aansluitingen in de meterkast, verspreid door het huis overal dubbele UTP wcd. En kun je dus inprikken welke je nodig hebt, alles netjes genummerd.

Zij gebruikt amper wat, ze is 77,  1 met een verloop  voor de telefoon en 1 voor de smartTV,  maar alles is dus mogelijk naar gelang je zou willen, als je toch gaat opbouwen is dit het moment om goed te plannen, kabel en dozen kosten de kop niet, later is het of onmogelijk of lelijk weg te werken.

En dan kun je dus naar gelang acces points of bedraad werken waar je wil.

Reputatie 7
Badge +5

@sghleenders 

Bekabelen! Let wel dat een dubbele aansluiting ook twee kabels verlangd. Voor de wifi kunnen dan voor de beste dekking bekabeld aangesloten Access Points geplaatst worden.

Gebruik minimaal Cat6 kabel zodat de langere afstanden ook met gigabit netwerk stabiel zijn en let erop dat het geen cca kabels zijn. (Uitleg over netwerk kabel) Dit soort kostenbesparingen op de basis materialen zijn een garantie voor lastig op te sporen problemen in de toekomst.

Draadloos netwerken met wel of geen mesh is een vlug klaar maar niet altijd betrouwbaar werkende mogelijkheid en draadloos alle data in en uit transporteren gaat ten koste van snelheid.

Isra punt → modem/router → minimaal 8 maar misschien wel een 16 poorten switch. setje kabels naar halverwege woning, setje naar de werkkamer, verdieping? ook wat kabeltjes naartoe.

Simpel gezegd: In de huidige tijd waarbij alles via IP netwerken mogelijk is, is het ook nodig om hiervoor een bedrag te reserveren en/of uit te geven.

Tot zover mijn 2 centen.

@yalerta , Ik heb hem gevonden, hangt hier aan de muur. :)

Hihihi…...

Reputatie 6

@sghleenders Welkom op de Community! Wat een warm welkom en top adviezen heb jij al gehad. Wanneer je je woning volledig nieuw gaat opbouwen, is het zeker raadzaam direct de juiste bekabeling op de juiste plekken aan te leggen. Mocht je tegen de tijd van verbouwen nog vragen hebben, stel ze gerust hier. Alvast veel succes met verbouwen! 💪

Reageer