De Zyxel T-50 Odido Glasvezel


Reputatie 7

Vanaf Mei Levert Odido een nieuw modem namelijk de Zyxel VMG8825-T50

In dit topic ga ik je alle ins en outs vertellen van het modem. Ik zal dit topic dan ook regelmatig updaten.
 

cbe7ce5c-409f-4543-bca0-7b1aaeb4bf57.jpg

 


Dit modem is het nieuwe modem van Odido voor glasvezel en DSL.
Bij glasvezel komt een monteur een mediaconverter plaatsen (dit stukje mag je niet zelf doen)

 

De belangrijkste punten:

Any Port Any Service (TV en Internet over de zelfde kabel)
NAT loopback
admin toegang
WiFi code middels QR code
Ook op dit modem is Bridge mode niet mogelijk.
wil je je toch een eigen modem plaatsen kijk dan hier:Je eigen modem bij Odido


WiFi Eigenschappen:
Wave 2 technologie
Dual band: 2.4 Ghz 802.11n met 450Mbps + 5 Ghz 802.11ac met 1733 Mbps
4x4 Multi User MIMO (Meerdere-In, Meerdere Uit)

 

Zo log je in op het modem

Ga naar http://192.168.1.1

cc6c3791-6dcd-4122-93f2-22406356ef53.png


De standaard Gebruikersnaam is admin het wachtwoord kan je vinden op de achterkant.

72c1d307-fe92-4678-8af9-c09e91c28f2e.jpg

 

 

Zo stel je je eigen WiFi naam en wachtwoord in

Login op het modem en ga vanuit het dashboard naar de WiFi instellingen.

6b7e7f41-deb6-4dd4-a135-7826626a9562.png


Geef je eigen naam en wachtwoord op en bewaar de instellingen met de knop opslaan

 

Zo stel je parent control in

TBA

 

Zo stel je portforwarding in

Portforwarding kan je vinden onder Netwerkinstellingen > Nat

03ff4f16-1c53-4e15-93b9-1cb57c1a291b.png


in het tabblad Poortdoorschakelingen staat een overzicht van je huidige doorschakelingen. om een nieuwe aan te maken druk je op Nieuwe regel toevoegen.

3990097c-ebe7-4006-9389-98db7a031e43.png


Actief: hiermee zet je de forwarding aan of uit
Servicenaam: dit is de naam voor je forwarding regel
WAN-interface: deze moet je op standaard laten staan
Startpoort: de eerste poort nummer die je wil doorzetten
Eindpoort: de laatste poort nummer die je wil doorzetten als je 1 poort wil door zetten is deze gelijk aan de start poort
Vertaling startpoort: Als je hem op een ander poortnummer wil laten uitkomen kan dat ook. om het makkelijk te houden laat je deze gelijk
Vertaling eindpoort: Als je hem op een ander poortnummer wil laten uitkomen kan dat ook. om het makkelijk te houden laat je deze gelijk
Server IP-adres: Het interne ip-adres waar je de forwarding op uit wil laten komen.
Protocol: TCP of UDP of TCP en UDP weet je het niet zeker kan je ze allebij gewoon gebruiken.

 

Zo stel je de DMZ in

DMZ kan je vinden onder Netwerkinstellingen > Nat

97982328-986a-417a-ad6d-255f0a2d9d35.png


Vul het interne ipadres is van je apparaat waarop je alle poorten die niet in poortdoorschakeling staan wilt laten uitkomen

 

Zo stel je een vas IP-adres in

TBA

 

Zo stel je de DHCP range in

TBA

 

Zo stel je de DNS in

TBA

 

Zo verbind je de SetTopBox met het modem

TBA

 

Zo zet je WiFi op bepaalde momenten uit

Via het menu Netwerk instellingen > Draadloos onder het tablad wlan planner
https://

 

Q&A

 

Q: Werkt dit modem op DSL en Glasvezel ?
A: Ja, maar net als bij het Huawei modem is een media convertor nodig. (dit is de zelfde media convertor)

Q: Ik heb op dit moment een ander modem, kan ik overstappen naar de Zyxel ?
A: Nee, op dit moment is dat niet mogelijk.

Q: Ik ben een nieuwe klant maar heb een Huawei modem gekregen klopt dit wel ?
A: Ja, er word geen garantie gegeven dat je ook het Zyzel modem krijgt.

Q: Ik kan niets vinden op de site van Zyxel over dit modem.
A: Klopt het modem is nog zo nieuw dat deze nog niet officieel is uitgebracht door Zyzel.

Q: Waarom staat er TBA
A: Ik ben er nog niet aan toe gekomen om alles toe te voegen aan het topic

Q: Hoeveel stroom gebruikt het modem.
A:

c2084c0e-b277-448d-93c7-072d10fc6c4d.png


(met dank aan Pieter_B)

 


Wil je ook goede WiFi op zolder of achter in de tuin dan raad ik de fritz!1750e repeater aan.
Deze haalt hoge snelheden en heeft mesh ondersteuning zodat je overal maximaal kan genieten van super snelle wifi
(beste resultaat haal je als de repeater bekabeld is aangesloten op het modem)

Changelog

  • WiFi Instellingen toegevoegd
  • Bestel datum toegevoegd
  • Topic makeover
  • Handleidingen toegevoegd
  • Q&A toegevoegd

 


Bekijk ook eens een van mijn andere Topics
Gebruik je eigen modem
Haal alles uit je netflix


Vond je dit topic nuttig en wil je meer van dit soort topics geef dan een Like!
p.s. Ik ben geen Odido medewerker, aan dit topic kunnen geen rechten worden ontleend.

 


227 reacties

Is het met deze modem ook mogelijk een vpn in te stellen zodat je van buiten verbinding maakt met het thuisnetwerk?

Hallo! Met mijn Zyxel T50 merk ik dat veel devices de connectie verliezen met de wifi.
Instellingen nagelopen en ook de kanalen vastgezet maar dit helpt nog niet. Het lijkt alsof de devices het moeilijk vinden om te switchen tussen de 2,4ghz en 5ghz. Een device heeft eerst verbinding, dan niet (over naar 4g), dan later weer wel.

Op mijn laptop met een wifi analyzer programma aan, zie ik dat dit programma dat ook zo laat zien.
Wat is de oplossing hiervoor?

moet ik de mesh functionaliteit activeren?
Hoor graag jullie ideeën.
Bedankt, Jan
Ik ervaar dit ook. Zijn er mensen die hier oplossingen voor gevonden hebben? Zit er een firmware upgrade in de pijplijn?


Ik ervaar dezelfde problemen. Op verschillende apparaten valt regelmatig (minstens 1x per kwartier) de WiFi 3-5 seconde uit waarna ik weer verbinding (maximaal bereik - dan geen bereik - dan maximaal bereik) heb. Vrij irritant wanneer je geluid of beeld wilt streamen. De verbinding valt ook weg zonder dat ik van locatie wissel/ gewoon op dezelfde plek blijf zitten.
Ik heb zowel de Zyxel als de Fr!tz WLAN bekabeld aangesloten gekregen door de installateur.

Graag hoor ik wat hier aan te doen is.
Reputatie 1
Is het al iemand gelukt om de modem in een mesh opstelling werkend te krijgen? Ik krijg deze maar niet aan de praat met de fritz repeater 1750E.

Ik moet helaas nog verschillende ssid's gebruiken en steeds switchen als ik van de woonkamer naar zolder ga.
Reputatie 7
Badge +3
@Sam_81

Wat bedoel je met verschillende SSID's?
Of bedoel je hiermee switchen tussen 2.4G naar 5G v.v.?

Voor het maken van een Mesh heb je deze pagina gelezen?
Reputatie 1
@Pieter_B met verschillende SSID'S bedoel ik dat ik nu voor het wifi signaal van elke repeater en de modem afzonderlijk een aparte naam heb (modem, woonkamer, etage 1 en zolder). Ik moet nu telkens zelf van ssid naam veranderen voor het sterkste singaal.

Ik heb de handleiding waarnaar je verwijst nog niet gelezen. Dank je wel. Ik deze even doornemen en proberen in mesh in te stellen.

Ik wil overigens de repeaters bedraad aansluiten op de mesh master modem.
Reputatie 7
Badge +3
@Sam_81

Normaal zou de Fritz repeater 1750E de netwerk SSID's automatisch over moeten nemen, dus een beetje raar dat dit bij jou dan niet zo is (zie handleiding PDF)





Even de handleiding goed doorlezen m.b.t. SSID instellen of niet, anders eens terug gaan naar de fabrieksinstelling op de Fritz.
Reputatie 1
@Pieter_B
Ok ik heb de handleiding gevolgd:
1.fabrieksinstellingen geladen van de repeater.
2.wps knop van de repeater ingedrukt,wlan led begon te knipperen. Zyxel wps knop via de gebruikersinterface aangeklikt. Daarna kreeg ik de melding dat er connectie is.
3. Zelfde stappen opnieuw gedaan volgens de handleiding echter krijg ik nu geen melding dat er een connectie via wps is.

Het lijkt er op dat de repeater connectie heeft (vijf signaalstrekte ledjes staan aan). Ik heb echter geen idee of de repeater in een mesh netwerk is opgenomen. Hoe kan ik dit controleren, hoe kan ik overigens in de instellingen van de repeater komen? Volgens de handleiding zou dit via een bepaald ip adres moeten gaan echter lijkt het erop dat dit ip adres is aangepast tijdens het verbinden van de repeater. Kan ik ergens in de zyxel interface zien wat het ip adres van de repeater is die zou zijn verbonden om de instellingen van de reoeater aan te passen van draadloos naar bedraad?
Reputatie 7
Badge +3
@Sam_81

Achter "Verbondenheid" zijn alle wireless & bekabelde devices met IP uit te lezen waarmee de Fritz bereikbaar zou moeten zijn.


Reputatie 1
@Pieter_B bedankt ik heb het ip repeater inmiddels gevonden via jouw aanwijzingen. Helaas zit de repeater niet in een mesh opstelling aangezien het mesh icoon ontbreekt in de gebruikersinterface. Volgens de handleiding zou het icoonjen
Ik heb easymesh aan staan op de zyxel. Wellicht dat er alleen zyxel extenders in een mesh opstelling werken?
Hallo, goeie handleidingen!.
Ik wil email notificatie instellen en krijg bij het invullen van het verificatiewachtwoord de melding
[h4]
[/h4]
Waarschuwing. Het is onmogelijk om speciale tekens in te voeren.
Is dat niet vreemd ?
Heren van de Community, ik zit met een vraag.

Nu heb ik vorige week het installatiepakket voor T-Mobile thuis mogen ontvangen met daarin de Zyxel. Ons abonnement is voor Internet, TV en Vaste telefoon.

De monteur komt deze week langs om alles te installeren (alles nieuw i.v.m. verhuizing, glasvezelaansluiting). Nu heb ik ook een TP-Link Archer C5400 nog in de doos + folie in de bergkast staan. Deze wil ik graag gaan gebruiken in plaats van de Zyxel.

Gaat dit probleemloos? Kwestie van "kabel uit de Zyxel, kabel in de Archer"? Of kan ik toevallig de topic how-to m.b.t. een eigen router met de Huawei volgen qua instellen van poorten? Iemand hier info en/of tips over?

Het wegvallen van de optie Vaste Telefonie is mij overigens geen enkel probleem. TV en Internet zijn de hoofdzaken.

Bij voorbaat dank! En alvast enorm bedankt voor de weelde aan kennis die jullie hier met passie delen en reeds gedeeld hebben. Kon mijn vraag zo echter niet vinden tussen alle topics en posts dus vandaar dat ik 'm even stel.


Bewerking;
Ik merk zojuist dat ik de laatste paar posts van het Huawei how-to topic over het hoofd heb gezien waar een aantal gebruikers succesvol de Zyxel verwisselen met een andere router. Oops!
Reputatie 7
Badge +3
@Lucsueus

Er bestaan een aantal topics over hoe je het modem van TMT kan vervangen, die zijn samengevoegd in een referentie topic door hidden.nl
Hier staan diverse modems van TMT en hoe je een vervanging moet opzetten.
Denk dat je het meeste zal hebben aan het topic van de Draytek, omdat het modem was wat TMT leverde bij een glasvezel aansluiting.

Inderdaad is deze vervanging zonder VoIP settings, waardoor je de telefonie van TMT verliest.
Zelf heb ik externe providers voor mijn VoIP en dat werkt probleemloos.
Reputatie 1
Ik zie geen 802.11ax staan maar 802.11n (2.4 GHz) en 802.11ac (5 GHz). Betekent dat dat deze modem niet de nieuwe wifi 6 standaard ondersteund?
Reputatie 7
Badge +3
@Mozie
Nog nooit van Wifi 6 gehoord? Zo gek is dat niet, want de nieuwe standaard zit pas net bij een aantal apparaten ingebouwd.


Dit is nog een redelijk nieuwe standaard die nog maar door een beperkt aantal consumenten router bouwers.

Met Wifi 6, dat pas net beschikbaar is dus nu nog eigenlijk door niemand wordt gebruikt, moet de snelheid omhoog gaan én moeten er veel meer apparaten tegelijkertijd een hoge snelheid kunnen halen.


Dus het is denk ik ook niet zo raar dat deze Zyxel deze nieuwe zeer recente techniek nog niet ondersteund, zeker gezien het weinige aantal devices wat er nog maar op de markt zijn met deze nieuwe standaard.

Ten eerste heb je een Wifi 6-router nodig, maar die zijn er nog bijna niet. Alleen Netgear heeft een aantal modellen gepresenteerd en die kosten veel geld, zo'n 399 dollar. Ze zijn nog nauwelijks in Nederland verkrijgbaar.


REF: https://www.bright.nl/trends/artikel/4631611/wifi-6-aantocht-maar-wat-hebben-we-eraan
Reputatie 2
Houdt de functie any port any service in dat er nu ook gewoon een switch achter geplaatst kan worden en zodoende TV gekeken kan worden? Of is er nog steeds een opstelling van twee switches nodig om dit voor elkaar te krijgen? Ik heb namelijk 1 kabel naar de televisie lopen maar ik wil daar meerdere apparaten op aansluiten. Alvast dank
Hi, Ik rakel het maar weer even op. Mijn LAN poorten geven niet meer als 100 MBit uit. Het zou fijn zijn als TMT hier stelling neemt, want wat heb je aan een 750 aansluiting wanneer de poorten niet meer als 100 uitgeven?

Het probleem schijnt vaker voor te komen. Dus
TMT, zeg eens iets...
Reputatie 7
@Zyxeldupe

je powerline heeft een 100mbit lan poort en dat zie je dan ook in de zyxel.
voor de rest zijn er geen structurele problemen bekend met de lan poort snelheid.
Reputatie 1
Weet iemand welke Mesh satellites compatible zijn met deze modem/router?
Wil de satellites onbedraad verbinden.

Hello, 

With my new fiber optics subscription, this modem came along. Since I want to eliminate some interference issues I would like to deliberately use 5GHz band. Therefore I first separated the 2.4GHz and 5GHz bands and named them differently (i.e. XXX 2.4GHz, XXX 5GHz) and enabled both bands. Although it looks enabled and the modem 5G LED is green, 5GHz band does not appear in either a new Macbook or a new Windows device, which support 5GHz band. I tried to power cycle all the devices and the modem but without any success. Could you assist me on this?

Reputatie 3

Hi @tata39, welcome to our Community! I'm sorry to hear you're having issues with the 5GHz band. I've checked your modem on our end and am not seeing any deviations: 5GHz is indeed active. To test, I'd like to recommend the following:

Could you try a factory reset, and then setting a default channel? Perhaps the automatic setting is switching the band too often, which can result in you being unable to find it. Should this not have the desired result, we can try turning off Band steering. While this isn't ideal (this system automatically switches you between 5GHz and 2.4Ghz based on the best quality), it might be a factor in this. You can do this in the modem yourself, or we can change that remotely. Please let me know if these steps have been of help! 

Reputatie 7
Badge +15

Hi @tata39 

Did you disable easy mesh?

In your modem interface go to menu, netwerkinstellingen, draadloos, go to Easy mesh disable it and click toepassen.

Now go to algemeen on the same page, instellingen voor 2,4 GHZ and 5 GHZ has got a check, remove it.

Select kanaal 1 or 6 for 2,4 GHZ and click toepassen.

Select 5 GHZ in the drop down menu band.

Select kanaal 36 for it and click toepassen.

You should now see both networks.

Hi @Waqqas and @JoëlG,

Thanks for your responses. I have an update about the issue. While I was thinking I was not able to see the 5GHz band Wi-Fi it was actually there with a name missing some part. Basically, I named the 2.4GHz band as [XXX, WiFi] and the 5GHz one as [XXX, WiFi5] and what appears as 5GHz band name is [XXX] instead of [XXX, WiFi5]. It basically removes the part after comma, which seems strange to me.

Reputatie 7
Badge +15

@tata39  if you have changed the names in the modem interface than there shouldn't be a problem, when changing the names via the website the part after a space will not be displayed.

Mooie ontwikkeling voor de nieuwe klanten.

Als bestaande klant met een daytrek zou ik hem ook graag willen. Is het in de toekomst mogelijk om hem om te ruilen? Of is hier nog helemaal niets over bekend?

Je mag met mij ruilen , draytek router

Reputatie 1


Op 8 mei.... Ik vind het jammer dat ik ben voorgelogen en dat het Huawei modem maar twee poorten heeft voor internet, dus je bent als gebruiker genoodzaakt om meer kosten te maken voor switch(s).

Voor mij redenen om na een jaar over te stappen. Ik voel mij echt belazerd. Bah

 

Ja, heel herkenbaar.. dat is mij dus ook al overkomen.. T-mobile beloofd heel veel bij de verkoop, maar leveren.. ho maar...

Reageer