De Zyxel T-50 Odido Glasvezel


Reputatie 7

Vanaf Mei Levert Odido een nieuw modem namelijk de Zyxel VMG8825-T50

In dit topic ga ik je alle ins en outs vertellen van het modem. Ik zal dit topic dan ook regelmatig updaten.
 

cbe7ce5c-409f-4543-bca0-7b1aaeb4bf57.jpg

 


Dit modem is het nieuwe modem van Odido voor glasvezel en DSL.
Bij glasvezel komt een monteur een mediaconverter plaatsen (dit stukje mag je niet zelf doen)

 

De belangrijkste punten:

Any Port Any Service (TV en Internet over de zelfde kabel)
NAT loopback
admin toegang
WiFi code middels QR code
Ook op dit modem is Bridge mode niet mogelijk.
wil je je toch een eigen modem plaatsen kijk dan hier:Je eigen modem bij Odido


WiFi Eigenschappen:
Wave 2 technologie
Dual band: 2.4 Ghz 802.11n met 450Mbps + 5 Ghz 802.11ac met 1733 Mbps
4x4 Multi User MIMO (Meerdere-In, Meerdere Uit)

 

Zo log je in op het modem

Ga naar http://192.168.1.1

cc6c3791-6dcd-4122-93f2-22406356ef53.png


De standaard Gebruikersnaam is admin het wachtwoord kan je vinden op de achterkant.

72c1d307-fe92-4678-8af9-c09e91c28f2e.jpg

 

 

Zo stel je je eigen WiFi naam en wachtwoord in

Login op het modem en ga vanuit het dashboard naar de WiFi instellingen.

6b7e7f41-deb6-4dd4-a135-7826626a9562.png


Geef je eigen naam en wachtwoord op en bewaar de instellingen met de knop opslaan

 

Zo stel je parent control in

TBA

 

Zo stel je portforwarding in

Portforwarding kan je vinden onder Netwerkinstellingen > Nat

03ff4f16-1c53-4e15-93b9-1cb57c1a291b.png


in het tabblad Poortdoorschakelingen staat een overzicht van je huidige doorschakelingen. om een nieuwe aan te maken druk je op Nieuwe regel toevoegen.

3990097c-ebe7-4006-9389-98db7a031e43.png


Actief: hiermee zet je de forwarding aan of uit
Servicenaam: dit is de naam voor je forwarding regel
WAN-interface: deze moet je op standaard laten staan
Startpoort: de eerste poort nummer die je wil doorzetten
Eindpoort: de laatste poort nummer die je wil doorzetten als je 1 poort wil door zetten is deze gelijk aan de start poort
Vertaling startpoort: Als je hem op een ander poortnummer wil laten uitkomen kan dat ook. om het makkelijk te houden laat je deze gelijk
Vertaling eindpoort: Als je hem op een ander poortnummer wil laten uitkomen kan dat ook. om het makkelijk te houden laat je deze gelijk
Server IP-adres: Het interne ip-adres waar je de forwarding op uit wil laten komen.
Protocol: TCP of UDP of TCP en UDP weet je het niet zeker kan je ze allebij gewoon gebruiken.

 

Zo stel je de DMZ in

DMZ kan je vinden onder Netwerkinstellingen > Nat

97982328-986a-417a-ad6d-255f0a2d9d35.png


Vul het interne ipadres is van je apparaat waarop je alle poorten die niet in poortdoorschakeling staan wilt laten uitkomen

 

Zo stel je een vas IP-adres in

TBA

 

Zo stel je de DHCP range in

TBA

 

Zo stel je de DNS in

TBA

 

Zo verbind je de SetTopBox met het modem

TBA

 

Zo zet je WiFi op bepaalde momenten uit

Via het menu Netwerk instellingen > Draadloos onder het tablad wlan planner
https://

 

Q&A

 

Q: Werkt dit modem op DSL en Glasvezel ?
A: Ja, maar net als bij het Huawei modem is een media convertor nodig. (dit is de zelfde media convertor)

Q: Ik heb op dit moment een ander modem, kan ik overstappen naar de Zyxel ?
A: Nee, op dit moment is dat niet mogelijk.

Q: Ik ben een nieuwe klant maar heb een Huawei modem gekregen klopt dit wel ?
A: Ja, er word geen garantie gegeven dat je ook het Zyzel modem krijgt.

Q: Ik kan niets vinden op de site van Zyxel over dit modem.
A: Klopt het modem is nog zo nieuw dat deze nog niet officieel is uitgebracht door Zyzel.

Q: Waarom staat er TBA
A: Ik ben er nog niet aan toe gekomen om alles toe te voegen aan het topic

Q: Hoeveel stroom gebruikt het modem.
A:

c2084c0e-b277-448d-93c7-072d10fc6c4d.png


(met dank aan Pieter_B)

 


Wil je ook goede WiFi op zolder of achter in de tuin dan raad ik de fritz!1750e repeater aan.
Deze haalt hoge snelheden en heeft mesh ondersteuning zodat je overal maximaal kan genieten van super snelle wifi
(beste resultaat haal je als de repeater bekabeld is aangesloten op het modem)

Changelog

  • WiFi Instellingen toegevoegd
  • Bestel datum toegevoegd
  • Topic makeover
  • Handleidingen toegevoegd
  • Q&A toegevoegd

 


Bekijk ook eens een van mijn andere Topics
Gebruik je eigen modem
Haal alles uit je netflix


Vond je dit topic nuttig en wil je meer van dit soort topics geef dan een Like!
p.s. Ik ben geen Odido medewerker, aan dit topic kunnen geen rechten worden ontleend.

 


227 reacties

Reputatie 7
Badge +3
@drbud
  • Eigen SSID instellen = JA
  • DNS = Je kunt 2 eigen DNS adressen ingeven
  • Vast IP = Dit kan via Statische DHCP configuratie
  • Port forwarding = Dat kan via NAT - poortdoorschakeling
  • IPTV - Elke LAN poort heeft nu Internet & IPTV






Reputatie 7
Badge +15

@tata39  if you have changed the names in the modem interface than there shouldn't be a problem, when changing the names via the website the part after a space will not be displayed.

Reputatie 4

Mooie ontwikkeling voor de nieuwe klanten.

Als bestaande klant met een daytrek zou ik hem ook graag willen. Is het in de toekomst mogelijk om hem om te ruilen? Of is hier nog helemaal niets over bekend?
Hoi @KiwiMc,

Goede vraag! Het belangrijkste is dat onze klanten een goed functionerend modem hebben. En er is helemaal niets mis met het Draytek en Huawei modem. Sterker nog, dit zijn superstabiele modems! We gaan geen modems omruilen omdat er andere specs bij een ander modem gelden. Mocht je dus issues ervaren met je modem, dan horen we het graag, maar ruilen voor het ruilen gaan we niet doen.

Daar ben ik het helemaal niet mee eens. 5ghz internet is toch een belangrijke optie en wat je al lang kreeg bij andere providers, daar liepen jullie erg achter op. Als ik nog lang met die daytrek moet, ga ik toch wat anders zoeken.

Ook blijf ik het raar vinden dat nieuwe klanten het wel krijgen en toen ik het vroeg bij verlengen kreeg ik ook een dikke nee. Als ik weer een nieuwe klant werdt kreeg ik de nieuwste modem wel, maar dan wordt je lijn afgesloten enzo en daar had ik toen echt geen zin in.
Reputatie 7
Badge +3
@Pieter_B Je hebt dus al een Zyxel VMG8825-T50 ter beschikking. Kan je misschien de energieopname meten - het liefst onder verschillende bedrijfscondities?

@darkfiber

De resultaten van mijn meting vandaag


Metingen van de Wifi zijn gedaan op een iPad (5th generation) met OS 12.2 Model: MP262NF/A.

De Wattmeting is gedaan met een X4-LIFE Inspector III

Ik heb de Zyxel VMG8825-T50 gekregen vandaag. Het lukt mij niet om via poortdoorschakeling onder de menuoptie NAT poort 8080 bereikbaar te maken. Ik heb mijn extrerne IP verkregen door watismijnip.nl
Iemand tips????

OPGELOST= beginnersfout vergeten het schuifje bovenaan op actief te zetten.
Blij met de Zyxel
Reputatie 4

Hey @matthijs_v_r, goed dat je ons scherp houdt! Ik durf je niet te vertellen of er al een update is. Ik heb wél gelijk mijn lieftallige collega @Jason aan z'n mouw getrokken. Hij laat het jullie zo snel mogelijk weten! 

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @Miriam-gr 

Gebruik het wachtwoord dat achter Login Password staat en let op de kleine letters en hoofdletters.

Mocht het alsnog niet werken geef het modem dan eens een fabrieksreset door het resetknopje achter de modem voor ongeveer 10 seconden in te drukken met een paperclip bijvoorbeeld en probeer het dan weer.

Reputatie 7
Badge +3
@swinferno
Zou kunnen zijn dat het wel default aan staat, want ik hou niet zo van automatische dingen in een modem of router .. behalve dan DHCP.
Maar goed, je kunt het daar instellen.
Reputatie 7
Badge +3
@Nijkerker





Je gaat naar je Wireless Sheduler

  1. Add new rule
  2. Vul alle gegeven in zoals welke SSID & Dag & Tijd en zet Active aan (blauw) en klik OK
  3. Zet de Wireless Acces schuif om (enabled blauw)
  4. Klik op apply
Hopelijk krijg je het met deze info wel aan de praat, mijn testregel voor Zaterdag werkt.
Reputatie 7
Badge +7

Hallo @TMTV en @Waqqas ,

 

Is gisteren aangekondigd zie topic: Firmware upgrade Zyxel

Reputatie 7
Toen ik ergens in Januari hoorde van het nieuwe modem konden ze het bij T-Mobile zelf nog niet geloven.
Nu mag het eindelijk naar buiten komen 🙂
Reputatie 7
Badge +4
Goed om mediaconverter te benoemen. Ook voor glas.

Mooi topic @Hidden.nld
Reputatie 7
@Sandermm Iedereen die vanaf vandaag besteld krijgt de Zyxel
Reputatie 7
Badge +3
@Justintime2

Bridgemode is inderdaad nog steeds uitgeschakeld, dit kun je dus niet activeren op dit nieuwe modem.
DMZ is daarintegen wel beschikbaar, waarbij je min of meer 'buiten' direct door kunt zetten op 'binnen'.

Zelf heb ik ook vaste telefoon, maar heb dat buiten TM om geregeld via CheapConnect (veel goedkoper).
De VoIP gegevewns, want daar doel je waarschijnlijk op, zijn ook binnen dit nieuwe nodem nog afgeschermd (voor nu)
Reputatie 7
Badge +3
@darkfiber

Hier staat inderdaad de nieuwe Zyxel al in een testopstelling te draaien.
Zal de komende dagen eens kijken of ik wat details kan verzamelen over het verbruik in mijn opstelling.
Hallo allemaal,

Sinds vandaag ben ik de (trotse?) eigenaar van de zyxel en 750mbit glasvezel internet. Helaas ben ik tegen een probleem aangelopen en de mevrouw bij de servicedesk kon mij ook zo een twee drie niet helpen. Wellicht zitten er experts hier die mij verder kunnen helpen.

Het probleem:
De lan poorten van de zyxel zijn gecapped op 100mbit én een switch plaatsen werkt niet. Om te beginnen met het eerste probleem (switch buiten beschouwing/de situatie gelaten). Ik heb een cat5e én een cat6 kabel geprobeerd op een computer én een laptop (beide gigabit ethernet controllers, Realtek en Intel). Uiteraard heb ik ook verschillende lanpoorten geprobeerd. Bij alle speedtesten (desktop of website) is de 100mbit cap duidelijk te zien. Ook in de admin omgeving in de modem staat er onder het kopje interfaces duidelijk 'lan 1 aangesloten, 100mbit'. Om een of andere reden weigeren de poorten gigabit door te sturen, terwijl dit bij de WAN wel binnen komt (zie ik in de admin interface). Tevens wordt er een te verwachten snelheid gehaald over wifi, ruim boven de 100mbit. Dit lijkt te betekenen dat het geen administratief foutje is en ik daadwerkelijk 750mbit binnen krijg. Omgekeerde wereld is het wel, wifi beter dan bekabeld. Ik kan nergens in de modem vinden hoe ik de poorten geforceerd op gigabit kan zetten. Mevrouw aan de telefoon kon mijn modem uitlezen en zag het zelfde gebeuren (100mbit cap) maar kon zo snel ook geen oplossing bieden. Misschien heeft iemand hier een briljante ingeving wat ik nog kan proberen?

Daarnaast werkt een switch achter de modem zetten uberhaupt niet. Internet signaal wordt niet doorgegeven... Het is een normale Netgear gigabit switch. Dit is de derde modem waarbij ik hem wil gebruiken, maar de eerste waarbij het niet in een keer werkt. Is er iets bijzonders aan de zyxel waardoor dit niet gewoon moet kunnen?
Edit: ik heb een netgear GS108. Zou het gebrek aan IGMP snooping het probleem kunnen zijn?

Groetjes,
Willem
Reputatie 7
Badge +3
@WillemEHV

Heb hier net even zelf gekeken in het modem, maar hier is wel degelijk de WAN & LAN poort 1Gb.


Zou voorstellen om terug te gaan naar de factory reset, om te kijken of dat iets oplost.
Reputatie 7
Hallo @87rob87,

Dat klopt je kan elke poort gebruiken voor tv en internet.

Hallo @Jordi14

Dit komt binnenkort ook op de Huawei modem.
lost dat je probleem op ?
Reputatie 7
Badge +3
@Ikzelf67

Kijk eens bij het volgende;( REF )



En ik heb hier iets met een proxy server probleem
Reputatie 7
Badge +14

Hoi @toonder 

Het klopt inderdaad dat de achterkant 2 gaatjes heeft waarmee deze op twee schroeven opgehangen kan worden. De reden dat de pootjes aan de onderzijde afstand creeren is juist bewust gedaan. Zo kunnen de RJ45 en voedingstekkers, welke aan de achterkant erin geplugd worden, vrij van de muur blijven.

 

Reputatie 7
Badge +15

Ik denk dat het gewoon een kwestie is van de schroeven wat meer uit de muur te laten (de koppen).

Gebruik dan wat langere schroeven zodat ze stevig zijn.

Reputatie 7

Beetje laat, maargoed.

 

Wel jammer dat Bridge modus niet ondersteund wordt.. Wat al bij ~70% van de consumenten-providers in Nederland helaas gebeurd..

Je zou toch denken dat een DSL Kabeltje /catx(x) kabel in je eigen router geen problemen zou moeten geven?

Zit hier een bepaalde reden achter?

Ja. Ondersteuning. Je krijgt op je eigen hardware geen ondersteuning. Dit betekend echter niet dat het niet mogelijk is. Vragen hierover kan je gewoon op het forum stellen en mede gebruikers gaan dit beantwoorden. De belangrijkste is vlan300 instellen op je eigen router

Reputatie 7
Badge +6

bedankt voor uw informatie.

mag ik vragen, heeft dit modem/router eigen DNS/nameserver?

Dat betekend bijv.: als uw macBook JohnsMac heet, kan je dit macBook vinden via op andere macBook's Finder  "JohnsMac" doorgegeven of moet je IP address geven?

mvG

Ja, je kunt de naam van het apparaat gebruiken gevolgd door “.home”. Stel dat je op de MacBook in jouw voorbeeld een webserver hebt draaien, dan kun je dus in de browser naar http(s)://JohnsMac.home gaan. Hoe Apple dit geïmplementeerd heeft in Finder weet ik niet precies, maar als je toestemming geeft om binnen je netwerk bestanden te delen (of iets in die richting) zou het moeten lukken.

Reputatie 6

Hallo @87rob87,

Dat klopt je kan elke poort gebruiken voor tv en internet.
Kan ik hieruit afleiden dat je dus met deze router 4 in plaats van 2 poorten voor LAN (zoals de Huawei) tot je beschikking hebt?

Ja.
Reputatie 3

Hi @tata39, welcome to our Community! I'm sorry to hear you're having issues with the 5GHz band. I've checked your modem on our end and am not seeing any deviations: 5GHz is indeed active. To test, I'd like to recommend the following:

Could you try a factory reset, and then setting a default channel? Perhaps the automatic setting is switching the band too often, which can result in you being unable to find it. Should this not have the desired result, we can try turning off Band steering. While this isn't ideal (this system automatically switches you between 5GHz and 2.4Ghz based on the best quality), it might be a factor in this. You can do this in the modem yourself, or we can change that remotely. Please let me know if these steps have been of help! 

Reageer