Beantwoord

Nieuwe klant internet snelheid niet als verwacht

  • 24 December 2020
  • 27 reacties
  • 627 Bekeken

Vandaag heb ik mijn internet kunnen aansluiten. Echter merkte ik meteen dat de snelheid traag is. Ik ben overgestapt van Tele2 en mijn maximale snelheid is 55 mbps.

Bij Tele2 haalde ik de volgende snelheden:

Bekabeld tussen de modem en laptop: rond de 50 mbps.

Bekabeld via een verbindingsset: tussen de 35-40 mbps.

Wifi in de woonkamer (het dichtst bij de modem): tussen de 30 en 35 mbps.

Echter via T-Mobile internet haal ik via de verbindingsset 10 mbps en via wifi rond de 5 mbps. Bekabeld met mijn laptop is het 10 mbps.

 

Helaas is het dus niet wat ik er van verwacht had. Het internet van Tele2 en Tmobile word als het goed is geleverd via KPN dus dan zou het logisch zijn dat de snelheden dus identiek zijn als dat ik bij Tele2 had.

Kan het misschien er aan liggen dat het pas net eigenlijk is aangesloten en het allemaal nog op gang moet komen?

icon

Beste antwoord door Anonymous 25 December 2020, 12:58

Bekijk origineel

27 reacties

Reputatie 7
Badge +15

@Agepagelage 

Je modem ontvangt meteen al de juiste snelheid normaal.

Gebruik je de grijze DSL kabel en is de modem direct aangesloten op het ISRA? En hoe ziet jouw ISRA (aansluitpunt) eruit?

@Agepagelage

Je modem ontvangt meteen al de juiste snelheid normaal.

Gebruik je de grijze DSL kabel en is de modem direct aangesloten op het ISRA? En hoe ziet jouw ISRA (aansluitpunt) eruit?

Nee want die kabel is te klein. Mijn huidige kabel werkte met Tele2 gewoon prima.

 

Zo ziet de ISRA eruit (foto is van google) 

En dan gaat ie via deze in de woonkamer naar de modem.

 

En daar gaat het dus mis, de doos in de woonkamer kan ten eerste een bridgetap hebben, dat wil zeggen dat er nog een aftakking naar een volgende doos in zit en de gebruikte kabel tussen ISRA en doos is niet geschikt voor de DSL snelheden en T50 modem die daar gevoelig voor is, het oude Tele2 modem is veel minder gevoelig daarvoor.

Dus enige mogelijkheid en hopen dat het daar aan ligt, DSL kabel dat meegeleverd is tussen ISRA en Modem en als dit goed werkt zit het dus in de bekabeling en eventuele bridgetap mits aanwezig.

Je zou dan als je dat modem echt niet bij de ISRA geplaatst wilt hebben de kabel tussen ISRA en die doos vervangen door een goede kwaliteit afgeschermde  LAN kabel en deze voorzien van de RJ11 telefoonstekkertjes aan beide kanten op 1 aderpaar (dus 2 aders die bij elkaar horen en om elkaar getwist zitten) en geen extra aansluit-doosje of dergelijke gebruiken, vaak, bijna altijd werkt het dan wel als je binnen de 5 meter kabel blijft, 10 meter is mij ook al wat vaker gelukt, maar gaat niet altijd goed.

Reputatie 7
Badge +4

@Agepagelage haal eerst die pairboanding kabel  er eens tussen uit die mag je niet gebruiken.

En daar gaat het dus mis, de doos in de woonkamer kan ten eerste een bridgetap hebben, dat wil zeggen dat er nog een aftakking naar een volgende doos in zit en de gebruikte kabel tussen ISRA en doos is niet geschikt voor de DSL snelheden en T50 modem die daar gevoelig voor is, het oude Tele2 modem is veel minder gevoelig daarvoor.

Dus enige mogelijkheid en hopen dat het daar aan ligt, DSL kabel dat meegeleverd is tussen ISRA en Modem en als dit goed werkt zit het dus in de bekabeling en eventuele bridgetap mits aanwezig.

Je zou dan als je dat modem echt niet bij de ISRA geplaatst wilt hebben de kabel tussen ISRA en die doos vervangen door een goede kwaliteit afgeschermde  LAN kabel en deze voorzien van de RJ11 telefoonstekkertjes aan beide kanten op 1 aderpaar (dus 2 aders die bij elkaar horen en om elkaar getwist zitten) en geen extra aansluit-doosje of dergelijke gebruiken, vaak, bijna altijd werkt het dan wel als je binnen de 5 meter kabel blijft, 10 meter is mij ook al wat vaker gelukt, maar gaat niet altijd goed.

Bedankt voor de tip. Ik ga het proberen.

Wat bedoel je hier precies mee?:

 

Je zou dan als je dat modem echt niet bij de ISRA geplaatst wilt hebben de kabel tussen ISRA en die doos vervangen door een goede kwaliteit afgeschermde  LAN kabel en deze voorzien van de RJ11 telefoonstekkertjes aan beide kanten op 1 aderpaar (dus 2 aders die bij elkaar horen en om elkaar getwist zitten) en geen extra aansluit-doosje of dergelijke gebruiken, vaak, bijna altijd werkt het dan wel als je binnen de 5 meter kabel blijft, 10 meter is mij ook al wat vaker gelukt, maar gaat niet altijd goed.

 

De kabel vanaf de ISRA die naar die wandcontactdoos gaat vervangen? En die rechstreeks door laten leiden naar de modem of?

 

Ik zie nu trouwens in de modem dat ik maar 41mbps binnenkrijg.. Bij Tele2 was het tussen de 50-55 altijd.

Als je nu 41mbps binnenkrijgt traint die nog geeneens zo slecht in, valt me mee.

 

Wat is daar mee bedoel is zoals het er staat, je koopt een stuk goede kwaliteit lan kabel en vervangt als het lukt tussen de ISRA en die doos in de woonkamer de kabel, lukt vaak om deze door te trekken door ze aan elkaar vast te maken, en voorziet die kabel van de juiste RJ11 aansluitingen.

Bijvoorbeeld kabel: http://www.cctvkabel.nl/netwerk-kabel/utp-ftp-op-rol/utp-cat-5e-netwerkkabel-professioneel-cu-harde-kern-per-meter.html

Aansluitstekkertjes, let op tang nodig.http://www.cctvkabel.nl/netwerk-kabel/connectoren-rj10-rj11-rj12-rj45/modulaire-6-6p-4c-pins-telefoon-connector-rj11.html

Tang: http://www.cctvkabel.nl/gereedschap/netwerktang/professionele-modulaire-utp-krimptang-met-ratel-installateurs-uitvoering.html

 

Als je naar de kabel kijkt zie je 4x een aderpaar om elkaar heen gedraaid, 1 setje daarvan gebruik je en maakt daar op de 2 binnenste positie van de RJ 11 stekker een werkende kabel van, de buitenste positie’s in de aansluitstekker blijven ongebruikt, maakt niet uit welke kleur en of die links of rechts zit, als beide zijde maar hetzelfde zijn, dus bijvoorbeeld oranje links midden en oranje gestreept rechts midden in het stekkertje dit op allebei oranje links midden en oranje gestreept rechts midden.

@Agepagelage haal eerst die pairboanding kabel  er eens tussen uit die mag je niet gebruiken.


Is een foto van internet.:wink:

@Agepagelage haal eerst die pairboanding kabel  er eens tussen uit die mag je niet gebruiken.


Is een foto van internet.:wink:

Blijkbaar ligt het niet aan de bekabeling etc aangezien ik via het ISRA punt zelf 38,37 mbps krijg en hoe het normaal is aangesloten ook 38,37 mbps. In modem staat dat ik 41 geleverd krijg terwijl op mijn adres 55 mogelijk is en bij Tele2 ook altijd die snelheid geleverd werd.

 

Is daar nog wat aan te doen?

Dan kan je geluk hebben, even een poosje aankijken of het modem nog iets beter gaat intrainen, hier kan een tijdje overheen gaan.

 

Dan kan je geluk hebben, even een poosje aankijken of het modem nog iets beter gaat intrainen, hier kan een tijdje overheen gaan.

 

Voor de snelheid die ik binnen krijg bedoel je toch?

Reputatie 7
Badge +15

@Agepagelage 

Kijk hier eens of er toevallig niks veranderd is aan de snelheid die haalbaar is.

KPN Fourstack

De snelheid zou later nog wat meer kunnen worden, herstart de modem ook eens.

@Agepagelage

Kijk hier eens of er toevallig niks veranderd is aan de snelheid die haalbaar is.

KPN Fourstack

De snelheid zou later nog wat meer kunnen worden, herstart de modem ook eens.

55 nog steeds.

Reputatie 7
Badge +4

Hi @Agepagelage, wat leuk dat je naar ons bent overgestapt! :smile: Wat betreft de technische verklaring voor het verschil sluit ik mij volledig aan bij de wijze heren @Waqqas@Doornekamp33, en @Hidden.nld.

Als je graag nog wil dat ik de inkomende snelheid voor je nakijk, hoor ik dat graag. Op het moment dat je via Fourstack inderdaad 55 hoort te halen, dan zal de inkomende snelheid op het modem van 41 Mbit/s vast nog wat op te krikken zijn, of wellicht inderdaad dat het modem nog iets moet intrainen. Zo te zien heb je alleen nog niet jouw Community account gekoppeld aan jouw Thuis abonnement. Zou je daarom in een privébericht de onderstaande gegevens naar mij door kunnen sturen zodat ik bij jouw abonnement kan komen:

  • Postcode en huisnummer.
  • Jouw geboortedatum.
  • De laatste vier cijfers van jouw IBAN.

In ieder geval nog een mooie zondag gewenst!

Hallo allemaal,

 

Mijn internet snelheid ging inderdaad van de 40 mbps naar 57 mbps in de eerste maand nadat ik de router een keertje had gereset. Echter is de snelheid nu weer gezakt naar 53 mbps.

 

Mijn vraag is of mijn internet snelheid niet wat opgekrikt kan worden. Bij Tele2 kreeg ik een snelheid van 60 mbps in de router instellingen te zien. Er is op mijn adres 55 mbps beschikbaar.

 

Ik heb mijn snelheid gemeten bekabeld van de modem naar mijn laptop in de veilige modus met de Ookla app geinstalleerd en hij geeft 3x 48 mbps aan. Ik heb daarna nog en andere kabel en poort geprobeerd en daar geeft ie ook 3x 48 mpbs aan.

Reputatie 7
Badge +16

Hoi @Agepagelage, op jouw adres kun je een maximale, bekabelde downloadsnelheid van 55 Mbit/s binnenhalen. Bij DSL hanteren we een maximaal verliespercentage van ongeveer 40 procent, dat betekent dat je met een maximale snelheid van 55 Mbit/s minimaal 33 Mbit/s moet binnenhalen. Jouw snelheid ligt daar ruimschoots binnen en is eigenlijk, op enkele Mbit/s na erg goed te noemen. 

53 Mbit/s op een maximum van 55 Mbit/s is top, dus ik zou daar niet te veel mee inzitten. Mocht je toch willen proberen het nog hoger te krijgen, kun je proberen om zoveel mogelijk apparaten ertussenuit te halen en sec met je laptop/PC aangesloten te zijn op het modem. 

Hoi @Agepagelage, op jouw adres kun je een maximale, bekabelde downloadsnelheid van 55 Mbit/s binnenhalen. Bij DSL hanteren we een maximaal verliespercentage van ongeveer 40 procent, dat betekent dat je met een maximale snelheid van 55 Mibt/s minimaal 33 Mbit/s moet binnenhalen. Jouw snelheid ligt daar ruimschoots binnen en is eigenlijk, op enkele Mbit/s na erg goed te noemen. 

53 Mbit/s op een maximum van 55 Mbit/s is top, dus ik zou daar niet te veel mee inzitten. Mocht je toch willen proberen het nog hoger te krijgen, kun je proberen om zoveel mogelijk apparaten ertussenuit te halen en sec met je laptop/PC aangesloten te zijn op het modem. 

Dat begrijp ik maar ik vind het raar dat de snelhijd eerst 57 was en nu dus 53.

Reputatie 7
Badge +16

@Agepagelage Ah excuses, dan interpreteerde ik jouw bericht foutief! 

Een kleine drop in downloadsnelheid kan aan veel oorzaken liggen. Voorbeelden van mogelijke boosdoeners: binnenhuisinstallatie, nieuwe apparatuur, legacy devices, omgeving, naburige netwerken, andere kabels. 

Wat me weleens opvalt, is dat sommige gebruikers overgaan op een langere kabel; bijvoorbeeld omdat de PC/laptop verder van het modem staat, of omdat het modem ergens anders staat waardoor de afstand tot de bekabelde PC/laptop groter geworden is. In feite kun je het zo bestempelen: hoe langer de kabel, hoe groter de drop in snelheid - alhoewel we officieel uitgaan van een max van 100 meter bij UTP-bekabeling.

@Agepagelage Ah excuses, dan interpreteerde ik jouw bericht foutief! 

Een kleine drop in downloadsnelheid kan aan veel oorzaken liggen. Voorbeelden van mogelijke boosdoeners: binnenhuisinstallatie, nieuwe apparatuur, legacy devices, omgeving, naburige netwerken, andere kabels. 

Wat me weleens opvalt, is dat sommige gebruikers overgaan op een langere kabel; bijvoorbeeld omdat de PC/laptop verder van het modem staat, of omdat het modem ergens anders staat waardoor de afstand tot de bekabelde PC/laptop groter geworden is. In feite kun je het zo bestempelen: hoe langer de kabel, hoe groter de drop in snelheid - alhoewel we officieel uitgaan van een max van 100 meter bij UTP-bekabeling.

Ik bedoel eigenlijk de snelheid die binnenkomt in de modem. Ik begrijp dat er verschillende oorzaken zijn dat je niet die binnenkomende snelheid kan halen.

 

Ik hoorde een keer van een T-Mobile medewerker dat hun daarom de snelheid die binnenkomt wat opkrikken zodat de snelheid die je dan daadwerkelijk haalt hoger is. Dus bij Tele2 kwam er 60 binnen en met een speedtest op de modem haalde ik zo’n 50-55.

 

Is het mogelijk dit te realiseren als ik het aankaart bij de klantenservice?

Reputatie 7
Badge +16

@Agepagelage De snelheid die binnenkomt op jouw DSL-verbinding wordt gereguleerd door de netbeheerder, KPN NetwerkNL. Wij zijn niet in staat om de snelheid te upgraden of downgraden die er op de lijn binnenkomt. Soms knijpt een beheerder de verbinding wegens werkzaamheden of andere oorzaken, maar in principe gebeurt dit zelden. 

Het is niet mogelijk om de algehele snelheid op jouw DSL-verbinding te verhogen. Wat wellicht binnenkort echter wel mogelijk is, is een overstap op Glasvezel. T-Mobile is bezig met een verruiming van het aantal aansluiting op Glas in Nederland. Zodra dit gebeurt, kun je vrij gemakkelijk overgezet worden op ODF Glasvezel (ons eigen netwerk). In de tussentijd ben je beperkt tot de maximale snelheid die binnenkomt, sorry!

@Agepagelage Het is niet mogelijk om de algehele snelheid op jouw DSL-verbinding te verhogen.

Ik hoorde juist van een klantenservice medewerker aan de telefoon dat dat wel mogelijk is als T-Mobile een melding maakt bij KPN. 

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @Agepagelage 

Bij KPN kan je via pairbonding een hogere snelheid halen met die zwarte kabel in de foto die je plaatste, T-Mobile ondersteunt deze techniek niet om over 2 aderparen te leveren, T-Mobile levert over 1 aderpaar dus je ziet dan de maximale snelheid via de postcodecheck op de site van T-Mobile. Deze snelheid kan niet worden verhoogd bij T-Mobile.

Hallo @Agepagelage 

Bij KPN kan je via pairbonding een hogere snelheid halen met die zwarte kabel in de foto die je plaatste, T-Mobile ondersteunt deze techniek niet om over 2 aderparen te leveren, T-Mobile levert over 1 aderpaar dus je ziet dan de maximale snelheid via de postcodecheck op de site van T-Mobile. Deze snelheid kan niet worden verhoogd bij T-Mobile.

Die foto is niet van mij maar van Google. Het was om aan te geven hoe het ISRA punt bij mij eruit ziet. Ik heb alleen 1 grijze kabel in Lijn 1.

Zoals ik al eerder aangaf, bij Tele2 kreeg ik ook 55 binnen volgens de postcodecheck maar in werkelijkheid kreeg ik 60 binnen in de modem om het verlies te compenseren. Hierdoor kreeg ik dus met een speedtest rond de 55 binnen.

Aangezien Tele2 en Tmobile hetzelfde zijn dacht ik dat dat hier ook mogelijk was. Dat werd mij wel verteld aan de telefoon.

Reputatie 7
Badge +4

Van 53 naar max 55 gaat. KPN helaas niet voor komen omdat het binnen de marge zit.

Als 55 de max is en Tele2 kreeg je 60 binnen zou niet moeten kunnen, welk modem had tele2, de oudjes willen nog wel eens iet hoger uitvallen maar wel meer verlies op de lijn door ruis, ook kan je nog op een oude kaart hebben gezeten en nu op een modernere.

De huidige modems proberen zo hoog mogelijk in te trainen, totdat het packet-loss te hoog word, dan gaan ze vanzelf terug, daarbij monitort KPN ook de lijn, en die kan ook de snelheid terug schalen.

En KPN komt pas als er teveel verlies is, en dan moet je modem wel met een kort kabeltje aan de ISRA zitten, zoals het nu zit, in een opvolgende doos komt er vanzelf een rekening, niet conform regels aangesloten.

Als 55 de max is en Tele2 kreeg je 60 binnen zou niet moeten kunnen, welk modem had tele2, de oudjes willen nog wel eens iet hoger uitvallen maar wel meer verlies op de lijn door ruis, ook kan je nog op een oude kaart hebben gezeten en nu op een modernere.

De huidige modems proberen zo hoog mogelijk in te trainen, totdat het packet-loss te hoog word, dan gaan ze vanzelf terug, daarbij monitort KPN ook de lijn, en die kan ook de snelheid terug schalen.

En KPN komt pas als er teveel verlies is, en dan moet je modem wel met een kort kabeltje aan de ISRA zitten, zoals het nu zit, in een opvolgende doos komt er vanzelf een rekening, niet conform regels aangesloten.

Ik had vanaf de eerste dag al een test gedaan door de modem direct aan te sluiten op het ISRA en hoe ik het normaal heb aangesloten, bij beide metingen kreeg ik meerdere keren het zelfde resultaat.

 

Tot januari/februari kreeg ik nog 57 mbps binnen in de modem en daarna werd dat verlaagd naar 53.

Reageer