Beantwoord

Overstap naar T-mobile glasvezel. Modem/router on bridge mode

  • 23 April 2019
  • 18 reacties
  • 8412 Bekeken

Ik heb al een aantal berichten op dit forum gevonden met ditzelfde onderwerp, maar wil toch even checken of de antwoorden nog steeds actueel zijn.
Concreet: Ga binnenkort overstappen van Ziggo naar T-mobile glasvezel en wil mijn eigen router plus AP blijven gebruiken. Heb alleen internet, geen TV of telefonie. Wil T-mobile modem/router in bridge mode, maar lees dat dit niet door T-mobile wordt ondersteund.
Kan ik nog steeds, na installatie van de monteur, het T-mobile modem/router door een TP-Link MC220L mediaconvertor vervangen om te bereiken wat ik voor ogen heb?
icon

Beste antwoord door Pieter_B 24 April 2019, 16:13

Bekijk origineel

18 reacties

Reputatie 7
Badge +3
@KTMSX250

Zou een leuke aanvulling zijn als je in 1 van de subtopics die @Hidden.nld heeft gemaakt een klein verslag kon doen over hoe je te werk bent gegaan.
Dan hebben andere klanten die eenzelfde opzet zouden willen een klein beetje houvast hoe het zou moet, zeker als het gaat om settings.

In ieder geval goed bezig 😁
Hen inmiddels een SFP module van FS.com onvangen en gemonteerd in mijn Ubiquiti ER-X SFP. Werkt prima. Voor degene die dit ook willen: Hierbij de specificatie.

Reputatie 4
Ik heb dat inderdaad ook gelezen.
Je ken bij die modules kiezen uit vele merken waar ze compatibel mee zijn.
Maar maakt dat echt uit? Ik heb geen idee.
Koos voor “generic” en kon ze gewoon gebruiken.
Heb SC voor inkomende glasvezel maar die dubbele tussen UniFi en TP-Link switches en werken gewoon.
Ik lees (op fs.com) dat een SFP niet vanzelfspreken past in de hardware. Heb parallel aan deze post ook advies gevraagd op fs.com. Zodra ik antwoord krijg zal ik het posten op dit forum
Reputatie 4
Ik kocht er een paar bij fs.com
Waren iets als een tientje meen ik.
Die ik toen kocht hebben ze nu niet meer.
In NL vragen winkels er over het algemeen wel meer voor.
Via fs.com duurde het een een dag of twee, komen uit Duitsland en niet uit China.
Ook al is het een Chinees bedrijf.
Reputatie 7
Badge +3
Ik had deze een tijdje terug besteld, om eens te kijken of deze het zou doen in de TPLlink Mediaconverter.
Eerst dacht ik een issue hiermee te hebben, dus weer aan de kant gelegd.
Recent nogmaals in de TPL-MC gestoken .. en toen deed hij niet onder voor de Draytek SFP.

Belangrijkste kenmerken zijn:
  • TX- 1310 nm
  • RX 1490/1550 nm
  • BIDI
  • Single core SC connector
Deze koste in pair nog net geen €18,- bij AliX



Je kan natuurlijk ook kiezen voor een Ubiquiti branded, maar dan zit je al snel tegen de €80,- single aan te kijken.

Hieronder de gemeten bandbreedte met de hierboven afgebeelde SFP in een TPL-MC

Onlangs het installatie pakket ontvangen. Er zit inderdaad een media converter bij, maar deze heeft geen losse (insteek?) SPF module. SPF is volledig geïntegreerd. Mijn idee om de SPF module in de Ubiquiti EdgeRouter–X SPF te plaatsen is dus geen optie.

Ik zal dus een losse moeten bestellen. De vraag is welke (ik zie dat er nogal wat smaken zijn)?

Ik heb even wat gegoogled en kom tot de volgende conclusie:

De media converter is van de firma Connection Technology Systems Inc. (CTS) (www.ctsystem.com). Het type is de CVT-3002W2A(SM-10)-PLUS-DR.

Volgens het datablad betreft het hier een convertor met de volgende kenmerken:

Fiber port:
  • Speed: 100/1000 Mbps
  • Type: WDM (Wavelength Division Multiplexing)
  • Connector Type: SC

De aanduiding W2A(SM-10) betekent volgens de User Guide:
  • TX Wavelength: 1310 nm
  • RX Wavelength: 1550 nm
  • Operating temperature: 0-50 deg.C
  • Typical distance: 10 km

Ik moet dus een SPF module kopen die een type SC connector heeft, met een TX golflengte werkt van 1310 nm, en een RX golflengte gebruikt van 1550 nm.

Klopt mijn conclusie? Heeft iemand een idee waar, en welke SPF module, ik moet bestellen?

Bedankt! Erg nuttige informatie.
Reputatie 7
Badge +3
Ja, zou zonder problemen moeten werken gezien deze post op tweakers

Deze referentie heb ik ook nog voor je.

Zelf ga ik op korte termijn over op de Edgerouter 4 met daarachter een 8 poorts PoE switch naar de AP's, dus dan heb ik niet zoveel LAN poorten nodig op de router zelf.

Mijn insteek is namelijk, voor elke taak - routing - switching - AP een eigen device voor betere performance.
Toch nog een vraag: waarschijnlijk ga ik binnenkort mijn router vervangen. Eén van de kandidaten is de Ubiquiti EdgeRouter X SFP, welke zoals de naam al aangeeft een SFP ingang heeft.

Zou ik de SFP module uit de Mediaconverter kunnen halen en die in genoemde router kunnen plaatsen en daarmee de Mediaconverter overbodig maken?
Reputatie 7
Hi @KTMSX250, van harte welkom! Mooi dat @Hidden.nld en @Pieter_B je van tips hebben voorzien, dat gaat helemaal goedkomen! :)
Super. Bedankt voor alle moeite!
Reputatie 7
Badge +3

alleen op de asus configureer je vlan 300 voor internet vlan 400 voor telefoon en vlan 640 voor iptv. je moet ze alle 3 instellen anders werkt het niet. de media convertor krijg je gewoon bij het huawei modem.


Heb even weer wat netwerk device swaps doorgevoerd om jouw bewering te testen op de ASUS van mij.
Heb hier zelf de versie AC68U en daar heb ik het zo ingesteld zoals op het plaatje zonder VLAN 100 of VLAN 640. Heb ook alleen maar internet.
Heb nu op alle LAN uitgangen internet.



@KTMSX250 , mocht dat op de versie van jou niet werken, kan je hidden zijn optie eens proberen

Draai wel de Asuswrt-Merlin Firmware, maar ik zie dat die FW voor jouw oudere router al min of meer stilstaat in updates.
Reputatie 7
Nee, je geeft alleen de vlan id's op. je wijst ze daarmee niet toe aan een poort.
Je moet ze alle 3 toevoegen. (ik wel iig op mijn TP-Link) anders werkt het niet.
Als ik 400 en 640 toe ken aan respectievelijk lan poort 3 en 4, zijn deze twee dan daarmee gereserveerd voor telefoon en iptv ( die ik beide niet heb)? M.a.w. verlies ik dan daarmee twee poorten voor ander data verkeer?
Reputatie 7
alleen op de asus configureer je vlan 300 voor internet vlan 400 voor telefoon en vlan 640 voor iptv. je moet ze alle 3 instellen anders werkt het niet. de media convertor krijg je gewoon bij het huawei modem.
Dank je. Goed om te weten. Ik gebruik op dit moment een Asus RT-N66U als router/switch (Wifi is d.m.v. een Ubiquiti UniFi AP AC LR geregeld). Volgens mij moet ik dan nog onder LAN-> IPTV instellen dat ISP Profile "Manual Setting" moet zijn met VID op 300. Wat moet ik bij PRIO invullen (staat default op 0)?

Ik neem aan dat al mijn 4 LAN poorten dan voor internet verkeer kunnen worden gebruikt?
Reputatie 7
Badge +3
@KTMSX250

Je bent van harte welkom bij T-Mobile, en als zovele klanten voor je hebben gedaan, kun je inderdaad gewoon een eigen router plaatsen.
Een andere klant bij T-Mobile,@Hidden.nld heeft hier een topic voor aangemaakt hoe de het T-Mobile router in diverse omstandigheden kan vervangen.

Het is zeker eenvoudig als je alleen maar internet hebt.
En als het goed is krijg je al een Mediaconverter i.s.m. de Huawei, dan hoef je dus alleen maar de UTP kabel uit de Huawei te halen in je eigen moden WAN (met VLAN ondersteuning) te prikken.

Reageer