Packet loss glasvezel



Toon eerste reactie

246 reacties

Reputatie 6
Badge +2

Wat top dat er vandaag al een plekje beschikbaar was @RuudDB! Dat kan ik me helemaal voorstellen. Ik wacht met smart op een terugkoppeling van je vandaag. Ik hoop onwijs dat je mij dan kunt verblijden met de update dat alles weer goed werkt. Weet dat als dat niet zo is, dat ik dan meteen verder voor je aan de slag ga. Want ik wil dat dit gefixt wordt voor je. Fingers crossed! 🤞

Nieuwe ONT erop, geen verschil, zoals verwacht. Dat was ook exact wat de man van Guidion zei, “gaat niks uitmaken, onbegrijpelijk dat ik daarvoor nog gestuurd wordt".

Dus, wat nu. Hij vertelde me nog wel wat (nieuwe) informatie, maar ik ben eerst vooral benieuwd wat nu de officiële lezing vanuit jullie is naar het vervolg van het traject.

Reputatie 6
Badge +2

Hi @RuudDB, wat balen om te lezen! Ik had zo erg gehoopt dat het vandaag direct was verholpen. Ik heb weer een kijkje genoemen in jouw profiel en hier zie ik dat alles weer werkt zoals het hoort. Ervaar jij dit zelf nu ook zo? Ik hoop het echt ontzettend. Als jij nog steeds hetzelfde merkt als gisteren, dan ga ik verder voor je aan de slag totdat jouw verbinding weer werkt als een tierelier. Kan je mij voorzien van een korte update?

De demping was gister nog steeds -33, zoals eigenlijk bij alle ingrepen is gebleven. Er bestaat het idee dat de storing, vanwege gpon, bij een gebruiker vóór mij ligt en ik daar last van heb. Dat zou verklaren waarom geen enkele actie bij mij een verschil in de demping maakt. Het is iets wat op meerdere plekken in Nederland geconstateerd zou zijn. Daarom werd gezegd dat het ‘hogerop’ gezocht ging worden om, met name, de apparatuur te verbeteren.
Het is inderdaad zo dat er, en dat was na de vorige bezoekjes ook, minder packetloss is, maar dat neemt in de loop van de tijd weer toe. Geen idee hoe dat kan. Maar bovenal werd er dus ook nog die te hoge demping gemeten gister, dus het probleem is er nog ergens.
Of bedoel je met ‘in mijn profiel kijken', dat de verbinding vandaag nogmaals gemeten is en de demping nu wel verbeterd is?

Reputatie 7
Badge +7

Hoi @RuudDB, bedankt voor je terugkoppeling. De demping op de lijn is jammer genoeg onveranderd. Ik heb het besproken met onze huisexpert die alle GPON-cases behandeld en hij heeft geadviseerd om dit neer te leggen bij de specialisten dus dat heb ik meteen gedaan. Sorry dat het issue aanhoudt, ik hoop oprecht dat er nu spoedig verandering in komt!

Normaliter zou ik zeggen: houd rekening met gemiddeld vier tot zes dagen verwerkingstijd, maar omdat het een hardnekkig issue betreft, durf ik er geen tijd op vast te pinnen - dat is wellicht flauw, maar dat zou niet eerlijk zijn tegenover jou. Dat gezegd hebbende, weet ik zeker dat mijn collega's er alles aan gaan doen om je zo snel mogelijk te helpen. Mocht er in de tussentijd iets veranderen qua packet loss of verbinding, houd me dan op de hoogte alsjeblieft. Thanks!

Ik had me al laten influisteren dat zo'n traject zelfs maanden kan duren, omdat het iets is wat op meer plekken in het land voorkomt en dus door veel lagen zal moeten om tot een oplossing te komen.

Máár, ik heb sinds het weekend geen packetloss meer volgens PingPlotter en dat is voor het eerst in anderhalve maand, sinds ik hier woon. Internet lijkt ook soepeler te gaan (nog niet zo smooth en snel als ik gehoopt had met glasvezel) en video hapert veel minder. Dus er is zeker vooruitgang! Ergens jammer dat het dan een mysterie is waar de oplossing hiervan heeft gelegen, maar wie weet wat het een optelsom van alles en dat het nu net goed viel.

Wel zijn er nog steeds spikes; bekabeld naar 20-25 ms om de zoveel minuten en draadloos pakweg om de minuut naar 200 ms. Bekabeld gaat het soms ook in verhoogde blokken, dat het minutenlang pakweg 20ms blijft. Overigens weet ik niet wat als normaal wordt beschouwd, aangezien ik pas in de ping-wereld ben gaan duiken sinds ik hier woon en de glasvezelproblemen kreeg.

 

 

Reputatie 4

Ik had me al laten influisteren dat zo'n traject zelfs maanden kan duren, omdat het iets is wat op meer plekken in het land voorkomt en dus door veel lagen zal moeten om tot een oplossing te komen.

Máár, ik heb sinds het weekend geen packetloss meer volgens PingPlotter en dat is voor het eerst in anderhalve maand, sinds ik hier woon. Internet lijkt ook soepeler te gaan (nog niet zo smooth en snel als ik gehoopt had met glasvezel) en video hapert veel minder. Dus er is zeker vooruitgang! Ergens jammer dat het dan een mysterie is waar de oplossing hiervan heeft gelegen, maar wie weet wat het een optelsom van alles en dat het nu net goed viel.

Wel zijn er nog steeds spikes; bekabeld naar 20-25 ms om de zoveel minuten en draadloos pakweg om de minuut naar 200 ms. Bekabeld gaat het soms ook in verhoogde blokken, dat het minutenlang pakweg 20ms blijft. Overigens weet ik niet wat als normaal wordt beschouwd, aangezien ik pas in de ping-wereld ben gaan duiken sinds ik hier woon en de glasvezelproblemen kreeg.

 

 

glasvezel hoort tussen de 4/7ms te zitten

Dus een spike af en toe valt op zich ook niet onder 'normaal'? Bekabeld zit hij nu tussen 7-11ms, op die spikes/blokken na.
Draadloos ziet het er zoals onderstaand uit, toch best wel een patroon (en ook weer beetje packetloss):

 

Reputatie 7
Badge +7

Het is mooi dat je sinds afgelopen weekend geen packet loss meer ervaren hebt, maar laten we het zeer zeker blijven monitoren, zo komen we tot de beste resultaten. Die spikes kunnen af en toe ontstaan, maar uitschieters van boven de 50 ms zijn wel erg exceptioneel hoog. Ik geef dit door in het rapport aan de specialisten, bedankt voor je update! @RuudDB 

En dus toch ook nog wat packetloss ;)
Ik ben benieuwd wat de volgende terugkoppeling van de GPON-specialisten zal zijn op de spikes, de nog lichte packetloss en natuurlijk vooral de te hoge demping, aangezien daar de kern van het probleem zal zitten? Al is het bovenstaande PingPlotter-patroon misschien een opening voor een andere oorzaak.

Reputatie 6
Badge +2

Hi @RuudDB, we gaan dit voor je in de gaten houden! Ik checkte net of er wellicht al een update te zien is, maar zoals Jason ook al aangaf zal dit nog even duren. Ik hoop dat de oorzaak én de oplossing uit het onderzoek zullen rollen, zodat we dit aan je kunnen meegeven. Als jij tot die tijd nog andere vragen of bevindingen hebt, laat het dan vooral hier weten! 💪

Reputatie 7
Badge +7

@RuudDB Volgens onze techneuten is de dempingwaarde hersteld en zijn de problemen verholpen. Klopt dit ook volgens jou?

Er is geen verschil met vorige week.
Dus packetloss is wel bijna weg, op enkele blokken na (vooral draadloos). Wel spikes, met name draadloos, naar 200/300ms. En in een typisch patroon (zie screenshot in post vorige week).

Reputatie 7
Badge +7

@RuudDB Bedankt voor je update, ik heb het weer doorgegeven aan de techneuten zodat het gemonitord kan worden. Mocht je een ander patroon herkennen de komende dagen, laat het dan zeker weten.

Reputatie 7
Badge +7

@RuudDB Goedemorgen, ga je ermee akkoord wanneer ik een factory reset op het modem uitvoer? Hiermee wordt alles teruggezet naar de fabrieksinstellingen, maar kan ik één en ander op afstand testen. Alvast bedankt voor je antwoord!

Prima. Dat is lang geleden al wel gebeurd en er is vaker gezegd dat het probleem niet bij het modem zit, maar ervóór, maar je weet maar nooit wat je vind!  

Reputatie 7
Badge +7

@RuudDB Bedankt voor je akkoord - de kans is klein dat het hieraan ligt, maar om een perfect beeld te scheppen van wat gaande is en waardoor willen we echt elke potentiële oorzaak uitsluiten. Het modem wordt nu opnieuw opgestart, houd er alsjeblieft rekening mee dat je op elk apparaat opnieuw dient te verbinden en daarbij het wachtwoord en de wifinaam achterop het modem gebruikt. 

Het ging naar verhouding net zo goed, maar vanaf middernacht ineens plotsklaps bakkenvol pakketloss, onmogelijk tv kijken en internetten met hindernissen. Toeval, dat dat net op de drempel van een nieuwe maand gebeurd? Dit lijkt me geen verbindingsprobleem meer, maar een abonnement/T-mobile probleem. Fix dit!!!

 

 

Reputatie 7
Badge +7

@RuudDB Dit is verwant aan de internetproblemen die sinds afgelopen nacht spelen. Overigens wil ik daarmee zeker niet impliceren dat het geen T-Mobile Thuis probleem is, maar meer dat dit puur toeval is in jouw geval, sorry hiervoor. We zijn naarstig op zoek naar een fix, ik kom hier zo snel mogelijk op terug.

Het is inmiddels weer naar de situatie zoals afgelopen weken. Sorry voor mijn felle reactie vannacht, maar ik dacht echt even dat ik gek werd.

Reputatie 7
Badge +7

Geen excuses nodig! Helemaal geen probleem, je reactie is meer dan gegrond en volkomen begrijpelijk.

Reageer