Beantwoord

PFsense Firewall - MAC Release nodig?


Reputatie 1

Goedemiddag,

 

Ik ben sinds kort klant bij t-mobile en probeer mijn eigen firewall aan te sluiten maar krijg geen WAN ip adres. (Ik gebruik een Pfsense firewall)

Ik lees op het forum dat er een MAC release nodig is. Hiervoor heb ik nu al 4 keer gebeld met de klantenservice, drie keer was er een storing in het systeem waardoor mijn verzoek niet uitgevoerd kon worden en ik belde zojuist nogmaals en daar werd mij verteld dat het 9 werkdagen duurt voordat de backoffice mijn verzoek kan uitvoeren..

Ik hoop ten zeerste dat er een snellere manier is om dit voor elkaar te krijgen? is er iemand die mij kan helpen?

 

Alvast bedankt!

icon

Beste antwoord door robberty2020 3 July 2020, 15:55

Bekijk origineel

42 reacties

Heb je al geprobeerd het MAC adres van de T-mobile modem in te stellen in pfsense?

Reputatie 1

Het is inmiddels gelukt. Heb nogmaals gebeld en een andere medewerker kon mij gelukkig wel verder helpen!

Goedemiddag,

Ik hoop dat er nog een moderator is, ik heb waarschijnlijk ook een MAC release nodig voor pfsense. Is dat mogelijk.

Gr. Piet

Reputatie 7
Badge +3

@Piet012345 

Had je al contact gehad met de klantenservice van TMT, om te kijken of je het zo kon regelen?

Mocht het daar niet lukken, dan reageert meestal een moderator binnen 48 uur.

Reputatie 7
Badge +4

Een Mac release is vaak niet nodig. Soms moet je wel even een uurtje wachten voor het modem online komt 

@Piet012345

Had je al contact gehad met de klantenservice van TMT, om te kijken of je het zo kon regelen?

Mocht het daar niet lukken, dan reageert meestal een moderator binnen 48 uur.


TMT geeft aan dat ze geen MAC release doen, het is tegen het beleid in en ze mogen het niet. Ik krijg hiervan een bevestiging op de mail is mij net toegezegd. Dus dat werkt niet

Reputatie 7
Badge +3

@Piet012345

Neem aan dat je al een tijdje pfSense gebruikt, dus onder VLAN je 300 aangemaakt en als Parent interface aangegeven je WAN interface.

 

Hierna deze VLAN aan je interface gekoppeld

 

@Piet012345

Neem aan dat je al een tijdje pfSense gebruikt, dus onder VLAN je 300 aangemaakt en als Parent interface aangegeven je WAN interface.

 

Hierna deze VLAN aan je interface gekoppeld

 


Ik heb altijd bij KPN gezeten en daar via pfsense internet en telefonie geregeld. Dat ging altijd goed. Dus ja, ik gebruik het al een tijdje, en bovenstaande instellingen staan ook goed.

Ik zie nu ook dat er verbinding is, er wordt alleen geen ip adres gegeven. Dus kan ik nog weinig.

 

Reputatie 7

Hi @Piet012345 Ik denk dat er hier mogelijk sprake was een misverstand. In principe is een MAC release utivoeren geen probleem maar officieel ondersteunen we het gebruik van een eigen modem niet en de collega aan de lijn heeft zich netjes aan deze richtlijn gehouden. Ik ben iets ondeugender en ik heb geprobeerd de MAC release uit te voeren maar ik krijg helaas een foutmelding terug (met andere woorden ik krijg het niet voor elkaar om het MAC adres te releasen). Ik heb wel de services opnieuw naar de modem kunnen sturen (reprovision). Mocht het nog niet gelukt zijn laat het dan even weten, dan probeer ik het morgen nog een keer, het komt nog wel eens voor dat de foutmelding vanuit het systeem zelf komt.

Goedendag,

Is het mogelijk dat er hier nog iemand kan kijken naar een mac-reset?

 

Groeten Piet

 

Hi @Piet012345 Ik denk dat er hier mogelijk sprake was een misverstand. In principe is een MAC release utivoeren geen probleem maar officieel ondersteunen we het gebruik van een eigen modem niet en de collega aan de lijn heeft zich netjes aan deze richtlijn gehouden. Ik ben iets ondeugender en ik heb geprobeerd de MAC release uit te voeren maar ik krijg helaas een foutmelding terug (met andere woorden ik krijg het niet voor elkaar om het MAC adres te releasen). Ik heb wel de services opnieuw naar de modem kunnen sturen (reprovision). Mocht het nog niet gelukt zijn laat het dan even weten, dan probeer ik het morgen nog een keer, het komt nog wel eens voor dat de foutmelding vanuit het systeem zelf komt.


Hoi @Brian Ik was te snel met mijn vorige reactie, maar het is helaas nog niet gelukt. Zou je nogmaals willen proberen om een mac-release te doen?

Alvast bedankt. Groeten Piet

 

Reputatie 7
Badge +4

Hi @Piet012345,

De afgelopen uren heb ik het op verscheidene tijdstippen voor je geprobeerd, maar de mac-release lijkt niet door te komen. Op dit moment heb je ook zeker niet ons modem aangesloten of toch wel? Hopelijk lukt het snel om de mac-release te pakken te krijgen!

Hoi @Cal

Mijn excuses voor de late reactie. Op het moment van schrijven was mijn T-mobile modem niet aangesloten. Ik heb dat daarna wel gedaan en toen nog steeds geen internet. Ik heb een storing aangemaakt (8 dagen geleden) en ik hoor net dat KPN er mee bezig is. Wat er precies aan de hand is kan men mij niet vertellen, ondanks dat ik elke dag bel (en je hoort ook elke keer een ander verhaal!!)

Ik wacht even af wat er uit de storingsafhandeling komt, en dan probeer ik het nog een keer.

Alvast bedankt.

Gr. Piet

Reputatie 7

Hi @Piet012345 Er lijkt is mis te zijn gegaan in de communicatie tussen ons en de netbeheerder maar mijn collega heeft dat eergisteren opgelost. Excuses voor de vertraging, het gaat nu helemaal lukken!

Goedendag,

 

Ik heb zojuist mijn homefiber op de netgate 7100 Ixo poort met Pfsense aangesloten. Ik krijg op de WAN poort een ip van 0.0.0.0 is er een mac release nodig of moet ik wachten totdat de DHCP server van T-mobile een nieuw IP uitgeeft?

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @pfsensehomefiber 

Voor sommige gebruikers die ook geen IP kregen was het herstarten van de mediaconverter genoeg, gewoon even de stroom eraf halen.

Het herstarten van de netgate is het niet verholpen, ik gebruik geen mediaconverter maar de glasvezel module rechtstreeks in de netgate. Ik heb zojuist ook een mediaconverter geprobeerd maar hetzelfde resultaat 0.0.0.0

Reputatie 7
Badge +4

@pfsensehomefiber wel vlan300 ingesteld op de wan interface ?

@pfsensehomefiber wel vlan300 ingesteld op de wan interface ?

 

Ja vlan 300 op parent interface- WAN

Reputatie 7
Badge +3

@pfsensehomefiber 

Dus eerst de VLAN aangemaakt op de juiste interface

En daarna onder de assignment deze VLAN aan de WAN toegewezen

Zou moeten werken, want heb hier al zoveel diverse routers aan de media converter gehad maar nog nooit problemen gehad met het verkrijgen van een IP uit de DHCP pool van TMT.

@pfsensehomefiber

Dus eerst de VLAN aangemaakt op de juiste interface

En daarna onder de assignment deze VLAN aan de WAN toegewezen

Zou moeten werken, want heb hier al zoveel diverse routers aan de media converter gehad maar nog nooit problemen gehad met het verkrijgen van een IP uit de DHCP pool van TMT.

Helaas werkt het niet, ik heb een andere module (intel) besteld en kijken of die wel werkt. De media converter werkt wel met de controller van Unifi maar niet in de Pfsense config. Wellicht toch een mac release? Wordt vervolgd..

Vandaag intel modules binnen gekregen helaas geen ip, ik kan de module wel uitlezen maar geen mac adres op ix0, ook media op 1 Gb gezet maar mocht niet baten. Weet iemand wat ik nog kan proberen?

@moderator misschien mac release?

 

 

Reputatie 7

Hi @pfsensehomefiber, top dat jij hier gelijk een terugkoppeling hebt gegeven! Ik had met liefde een MAC release voor je uitgevoerd als dat kon, maar wij doen geen MAC release zoals @Piet012345 aan heeft gegeven. Ik wil heel graag @Pieter_B optrommelen met de vraag of jij hier meer van afweet? Ik durf namelijk niet precies te zeggen waar het hier misgaat en ik wil dat je zo goed mogelijk geholpen wordt! 💪

Reputatie 7
Badge +3

@pfsensehomefiber 

Even je opzet duidelijk krijgen, je hebt een Intel NIC met SFP(+) connectie. Heb net even je SFP module gecontroleerd, lijkt een Ubiquiti of clone te zijn met 1310 TX en 1590 RX.

Neem aan dat alles wel werkt als je gebruik maakt van de door TM geleverde mediaconverter?

Heb je al gecontroleerd of de betreffende Intel kaart overweg kan met de door jouw SFP(+) module, zo uit je shell request zo te zien wel .. maar toch.

In onderstaand topic wat info over gebruikte SFP’s

Je zou voor een paar euro eens kunnen kijken of de hier benoemde SFP voor jouw systeem zou kunnen werken.

Zelf maak ik nog gebruik van een eigen mediaconverter (MC220L) met Draytek SFP, die vervolgens gaat naar een 4 port Intel NIC.

Zit nog eens naar je shell output te kijken … waar is de VLAN 300 op ix0?

Hieronder mijn shell request ‘ifconfig’ voor igb0.300 .. de TM VLAN

De VLAN lijkt niet gelinkt te zijn met je interface ix0?

@pfsensehomefiber

Even je opzet duidelijk krijgen, je hebt een Intel NIC met SFP(+) connectie. Heb net even je SFP module gecontroleerd, lijkt een Ubiquiti of clone te zijn met 1310 TX en 1590 RX.

Neem aan dat alles wel werkt als je gebruik maakt van de door TM geleverde mediaconverter?

Heb je al gecontroleerd of de betreffende Intel kaart overweg kan met de door jouw SFP(+) module, zo uit je shell request zo te zien wel .. maar toch.

In onderstaand topic wat info over gebruikte SFP’s

Je zou voor een paar euro eens kunnen kijken of de hier benoemde SFP voor jouw systeem zou kunnen werken.

Zelf maak ik nog gebruik van een eigen mediaconverter (MC220L) met Draytek SFP, die vervolgens gaat naar een 4 port Intel NIC.

Zit nog eens naar je shell output te kijken … waar is de VLAN 300 op ix0?

Hieronder mijn shell request ‘ifconfig’ voor igb0.300 .. de TM VLAN

De VLAN lijkt niet gelinkt te zijn met je interface ix0?

Neem aan dat alles wel werkt als je gebruik maakt van de door TM geleverde mediaconverter? Ja

waar is de VLAN 300 op ix0?

 

De module lijkt te werken maar ik krijg geen ip adres, interface staat wel op enabled en DHCP.

Ik heb inmiddels 6 modules liggen 1310/1490 en 1310/1550 allemaal hetzelfde. Ifconfig port down en up geeft ook geen ip adres. In de documentatie staat wel “ The ix(4) driver used for ports IX0-IX1 does not support ALTQ traffic shaping directly” heeft het hier iets mee te maken? De door Netgate aangegeven Finistar modules zijn LC Duplex. Ik weet dan niet hoe ik naar SC bidi moet. Wat zou ik nog meer kunnen checked om het probleem te tackelen? 

Reageer