Beantwoord

Point to Multipoint glasvezel verbinding

  • 28 September 2021
  • 13 reacties
  • 211 Bekeken

Hallo,

Ik krijg binnenkort op het nieuwe PON netwerk [Point to Multipoint dus geen AON] van KPN een glasvezelverbinding [100Mbit]. Alleen is mijn vraag wanneer kan ik volledig gebruik maken van 1000Mbit? Ik weet dat Point to Multipoint pas beschikbaar is, maar vraag me toch af wanneer T-Mobile mij de 1000Mbit gaat aanbieden. KPN geeft aan dat men is gestart met het uitrollen van XGS-PON [Point to Multipoint] waar de X staat voor het Latijnse cijfer 10 oftewel 10000Mbits [natuurlijk gedeeld door 16 gebruikers Point to Multipoint is een shared medium zoals COAX].

Uit de monde van de directeur van T-Mobile is onlangs opgetekend dat men geen glasvezel gaat aanleggen waar al glasvezel is aangelegd door de concurrent [kpn]. Met andere woorden: er wordt geen onderscheid gemaakt tussen waar KPN Point to Multipont heeft aangelegd of P2P [aon] netwerk.

Ik maak me zorgen dat hier geen verandering in gaat komen en dat T-Mobile dit zo gaat houden. Waarom ik denk dat T-Mobile [in de toekomst] niet sneller gaat leveren is omdat ik op de bestel pagina zie dat je kan kiezen tussen 50Mbit en 100Mbits doet me denken aan VDSL.

Waarom niet in grotere steden AON glasvezelnetwerk uitrollen waar KPN sneaky Point to Multipoint heeft uitgerold? Dit zou T-Mobile de komende jaren behoorlijk marktaandeel kunnen verwerven van zowel COAX [Ziggo] als glasvezel [kpn] klanten i.p.v. te roepen dat men geen glasvezel gaat aanleggen waar al Point to Mulitpoint ligt. Het heeft zeker geen zin om een glasvezelnetwerk aan te leggen waar al AON ligt, maar Point to Multipoint biedt zeker kansen voor T-Mobile!

icon

Beste antwoord door Hidden.nld 28 September 2021, 20:32

Bekijk origineel

This topic has been closed for comments

13 reacties

Reputatie 7
Badge +4

@getherealthing

Laat ik beginnen dat ik geen medewerker ben van T Mobile.

Het klopt dat er onderscheid gemaakt word. Als T Mobile zijn eigen netwerk apparatuur heeft geplaatst dan zal T Mobile de 1000Mbps gaan leveren.

Echter is p2mp geen open netwerk en zal T Mobile zijn eigen apparatuur niet kunnen plaatsen.

Voorheen had KPN de verplichting om het netwerk open te stellen maar dat is er helaas af. En biedt KPN enkel nog wholesale access aan in p2mp gebieden. 

Voor T Mobile zijn er dan de volgende mogelijkheden.

1. De 1000Mbps met verlies verkopen.

2. Voor p2mp een hogere prijs berekenen aan de klant.

3. Het niet aanbieden.

 

Als T Mobile ook wholesale access gaat aanbieden naast hun ODF acces (op hun eigen netwerk) dan kunnen ze ongekend hard groeien.

 

Reputatie 7
Badge +1

Daar speelt naar mijn idee ook nog het feit wat gaan de nieuwe eigenaren met T-Mobile doen, en wat gaan de toezichthouders beslissen, puur persoonlijk naar me zelf kijkend zou ik als eigenaar (wat natuurlijk nooit zal gebeuren:grin: )  T-Mobile thuis verkopen aan een andere partij.

Nou ben ik natuurlijk geen financieel expert maar kan me goed voorstellen dat er uit de mobiele divisie meer winst te halen is dan uit de Thuis divisie, en ik denk dat een mobiele divisie makkelijker is te exploiteren? 

Daar speelt naar mijn idee ook nog het feit wat gaan de nieuwe eigenaren met T-Mobile doen, en wat gaan de toezichthouders beslissen, puur persoonlijk naar me zelf kijkend zou ik als eigenaar (wat natuurlijk nooit zal gebeuren:grin: )  T-Mobile thuis verkopen aan een andere partij.

Nou ben ik natuurlijk geen financieel expert maar kan me goed voorstellen dat er uit de mobiele divisie meer winst te halen is dan uit de Thuis divisie, en ik denk dat een mobiele divisie makkelijker is te exploiteren? 

Dan heb je het nieuws niet goed gevolgd: de nieuwe eigenaren willen juist meer investeren in vast internet. Note bene de markt van vast internet kent een gigantisch markt wat T-Mobile kan aanboren. Ziggo kan nooit en te nimmer symmetrische snelheden aanbieden wat wel mogelijk is met glasvezel. Dus T-Mobile kan groeien in vaste internetaansluiting [lees als glasvezel] maar dat hebben de vorige eigenaren T-Mobile Deutschland al door vandaar dat men met het geld dat is verdiend aan T-Mobile Nederland gaat investeren in het thuisland om glasvezelaansluitingen te realiseren. Vast internet is in potentie een van de redenen  geweest om dat de nieuwe eigenaren van T-Mobile hebben doen besluiten om T-Mobile te kopen.

Reputatie 7
Badge +15

Met het nieuws dat T-Mobile is begonnen met het aanbieden van hun diensten over GPON glasvezel lijkt mij dat T-Mobile veel nieuwe klanten krijgt ook al is de maximum maar 100 Mbps als er geen ODF beschikbaar is en dat is voor de meeste gebruikers wel genoeg, daarnaast heb je ook nog de scherpe prijzen bij T-Mobile icm klantvoordeel.

Misschien zien de toekomstige eigenaren het ook wel zitten om hogere snelheden op WBA aan te bieden.

Reputatie 7
Badge +1

@Waqqas Waar de nieuwe eigenaren naar mijn mening ook op moeten inzetten om de monopolie van Guidion te doorbreken, als ik diverse malen lees dat men puur uit de macht die men heeft klanten rustig een week of langer laat wachten om een storing te verhelpen is er m.i. iets aan de hand.

Als er defect is in uw meterkast accepteert u het zeker niet als de installateur zegt “ ik kom over een week wel eens kijken”  daarom blijf ik er voorstander van dat wettelijk geregeld wordt dat binnen 2x24 uur een storing wordt verholpen zeker nu er veel wordt thuis gewerkt.

Met het nieuws dat T-Mobile is begonnen met het aanbieden van hun diensten over GPON glasvezel lijkt mij dat T-Mobile veel nieuwe klanten krijgt ook al is de maximum maar 100 Mbps als er geen ODF beschikbaar is en dat is voor de meeste gebruikers wel genoeg, daarnaast heb je ook nog de scherpe prijzen bij T-Mobile icm klantvoordeel.

Misschien zien de toekomstige eigenaren het ook wel zitten om hogere snelheden op WBA aan te bieden.

Het verleden leert ons dat consumenten worden getriggerd door de snelheid die men krijgt. Dat is waarom er zo veel rumoer is vanuit Ziggo klanten is m.b.t. tot upload snelheid. Men biedt een upload snelheid van 50Mbits. Ziggo denkt onterecht dat veel mensen geen behoefte hebben aan hogere upload snelheid, maar denken met het aanbieden van hogere download snelheid klanten tevreden te houden. Dit is wishfull thinking vooral met mensen die vanuit huiswerken of mensen die intensief gamen etc. De reden waarom KPN Point to Mulitpoint heeft uitgerold is duidelijk: een shared medium zodat KPN de up- en download afdwingen zodat de concurrent buitenspel staat zoals nu het geval met mij. Het lijkt wel dat ik terug in de tijd ben geworpen met een 100Mbits lijn. Waar KPN en Delta bezig zijn met het uitrollen van 8000Mbits snelheid moet ik genoegen nemen met een 100Mbits internet snelheid. Dit komt de consument niet ten goede sterker nog er wordt mij ontnomen om ook snel internet te hebben. Dit is niet okay anno 2021:frowning2:

Beste T-Mobile,

Zorg ervoor dat er glasvezel komt te liggen in gebieden waar KPN Point to Mulitpoint heeft aangelegd. Dit betekent feitelijk dat er geen glasvezel hoeft te worden aangelegd waar al p2p ligt [immers hier kan T-Mobile al 1000Mbits symmetrisch aanbieden].

Mijn strategie voor T-Mobile voorzie grotere steden met het aanleggen van een P2P glasvezelnetwerk. Ik weet zeker dat KPN met de staart tussen hun benen T-Mobile smeken om hiermee te stoppen en een deal te maken over toegang tot hun shared medium: Point to Mulitpoint netwerk.

Waarom zou Online of andere aanbieders over het KPN netwerk haar diensten aanbieden als dat goedkoper kan via het T-Mobile netwerk? Het is een kwestie van durf en geloven in het aanbieden van hoogwaardig internet voor iedereen! Dus beste nieuwe eigenaren van T-Mobile dit is het moment om te shinen!

Reputatie 7
Badge +4

@Waqqas Waar de nieuwe eigenaren naar mijn mening ook op moeten inzetten om de monopolie van Guidion te doorbreken, als ik diverse malen lees dat men puur uit de macht die men heeft klanten rustig een week of langer laat wachten om een storing te verhelpen is er m.i. iets aan de hand.

Als er defect is in uw meterkast accepteert u het zeker niet als de installateur zegt “ ik kom over een week wel eens kijken”  daarom blijf ik er voorstander van dat wettelijk geregeld wordt dat binnen 2x24 uur een storing wordt verholpen zeker nu er veel wordt thuis gewerkt.

Ik mag aannemen dat T-Mobile zelf de afspraken heeft gemaakt met Guidion en daar ook dit soort zaken in vast heeft gelegd. de uitschieters zal je lezen op internet. maar gevallen dat er een monteur binnen een uur op de stoep staat niet. 2x 24h is een nobel streven maar helaas onrealistisch. 2 werkdagen klinkt  al heel anders. en dat is onmogelijk om 100% te garanderen. en dan moet het nog opgelost worden. soms zijn zaken complex en niet direct te herleiden. of zelfs tijdelijk niet mogelijk om te herstellen (overmacht). Mijn idee is om een 4g Dongel te sturen naar klanten die offline zijn die je zo in het modem kan drukken zodat je weer online bent met een beperkte snelheid, laten we zeggen 20Mbps. Als we het hebben over functionele herstel tijden dan kunnen die soms wel oplopen tot 14 werkdagen in iets van 95% van de gevallen (best effort) aanvullende SLA zijn beschikbaar bijvoorbeeld Next buisnes day of 24x7 dit valt allemaal onder een redelijke termijn volgens de huidige wetgeving. (geld voor alle providers)

 

Het kan altijd beter of het nu bij T-Mobile KPN of Ziggo is, maar ook dat is een keuze die je maakt bij het afsluiten van een abonnement 

 

Reputatie 7
Badge +1

@Hidden.nld Het idee van een 4G dongel lijkt me heel goed, ik lees diverse malen dat klanten een voucher krijgen in combinatie maar wat als je geen mobiel abonnement heb bij T-Mobile dan heb je daar in mijn beleving ook niks aan als je internet het niet doet, of ben ik nu helemaal fout?

Reputatie 7
Badge +15

De voucher is natuurlijk ook gewoon te gebruiken met een prepaid simkaart, vaak kan je die gratis krijgen in de winkel als je een storing hebt of de kosten voor de simkaart worden vergoed.

Reputatie 7
Badge +1

@Waqqas Wat ik bedoel is dat je heb b.v. een simonly bij Youfone zoals ik heb en ook de kinderen hebben heb je dan ook wat aan zo'n voucher want als ik een “gratis” simkaart van T-Mobile moet gebruiken zou ik er niets aan hebben als het onverhoopt zou voorkomen. 

Reputatie 7
Badge +4

@BeMu en wat als de fout bij de klant zelf blijkt te liggen. Laat je die dan voor de kosten opdraaien ? Iets wat ik eigenlijk wel reëel vind om te doen.

Hoever moet een provider gaan ? 

Reputatie 7
Badge +4

Beste T-Mobile,

Zorg ervoor dat er glasvezel komt te liggen in gebieden waar KPN Point to Mulitpoint heeft aangelegd. Dit betekent feitelijk dat er geen glasvezel hoeft te worden aangelegd waar al p2p ligt [immers hier kan T-Mobile al 1000Mbits symmetrisch aanbieden].

Mijn strategie voor T-Mobile voorzie grotere steden met het aanleggen van een P2P glasvezelnetwerk. Ik weet zeker dat KPN met de staart tussen hun benen T-Mobile smeken om hiermee te stoppen en een deal te maken over toegang tot hun shared medium: Point to Mulitpoint netwerk.

Waarom zou Online of andere aanbieders over het KPN netwerk haar diensten aanbieden als dat goedkoper kan via het T-Mobile netwerk? Het is een kwestie van durf en geloven in het aanbieden van hoogwaardig internet voor iedereen! Dus beste nieuwe eigenaren van T-Mobile dit is het moment om te shinen!

Ik begrijp je ideeën maar zie nog eerder dat p2mp aangepast word (ja dit is gewoon mogelijk zonder de hele stad opnieuw open te breken) dan dat T Mobile dubbel glas gaat aanbieden. Eerst maar zorgen dat de rest van Nederland over gaat naar glas.