Beantwoord

PON lampje knippert

  • 18 May 2021
  • 3 reacties
  • 1315 Bekeken

Beste t-mobile, even de frustratie kwijt hoor,

 

Sinds afgelopen vrijdagmiddag (Super handig moment, betekent dat er pas maandag iets geregeld kan worden) is bij ons het internet gestopt met werken nadat ik deze 2x opnieuw opgestart had om een nieuwe dns in te stellen vanwege een bekend topic hier (Sommige apps die ik nodig heb waren onbereikbaar, via 4g werkte het wel). Niet perse een probleem, maar maandag moest wel gewerkt worden, dus zondag nog een simkaart gehaald + een code gevraagd (Bleek de code niet te werken, na maandag ochtend bellen dit alsnog werkend gekregen dus gelukkig hebben we 4g).

 

Dan krijg je maandag een mailtje van Guidion om een afspraak te maken, eerstvolgende moment op dinsdag 8 uur gekozen. Komt de monteur om 6 uur savonds (Prima hoor gezien de omstandigheden met ziekte). Na weer een nieuwe patchkabel en huawei modem de conclusie dat het probleem bij kpn ligt. Wel grappig want een aantal maanden terug constateerde de monteur dit ook bij deze symptomen (PON lampje knippert), dit bleek na nog een week verder niet aan de kpn te liggen (of wel, de guidion monteur was boos op iets of iemand die iets verkeerd had ingesteld, hierna werkte het wel direct).

 

Nu weet ik dat tmobile nieuw is met leveren op gpon via kpn en snap ik dat het soms moeilijk kan zijn, het is echter als klant totaal niet wenselijk om elke keer naar een andere afdeling gestuurd te worden, telkens met meerdere dagen tussen afspraken. Dit voor een probleem dat de vorige keer na eerst 2 weken lang heen en weer binnen 5 minuten opgelost kon zijn (Of dit probleem helemaal hetzelfde is weet ik niet zeker).

 

(Als bonus werkte het internet deze avond ineens wel, voor ongeveer 3 minuten. Hierna weer terug naar knipperen. Echt totaal geen idee hoe dat kan gebeuren)

--einde rant

 

Is er toevallig iemand op het forum die weet hoe een knipperend PON lampje opgelost kan worden, hieronder wat info:

  • glaskabel is al eerder getest
  • heeft de afgelopen 4 maanden perfect gewerkt
  • meerdere patchkabels
  • meerdere huawei gpon modems
  • meerdere zyxel modems
  • een huawei hg8010h modem dat een knipperend pon lampje heeft
  • modem wisselt tussen O2 en O3 status
  • alle db waarden zijn goed genoeg volgens het modem (2,5 en -19,9)
  • als het werkt gebruik ik mijn eigen modem

Iig alvast bedankt

icon

Beste antwoord door Zwaluwbois 19 May 2021, 20:11

Bekijk origineel

3 reacties

Reputatie 4

Hier ook;

 

 

Beste Marcel, 

 

Bedankt voor de reactie! Hieronder nog een grappig verhaal van hoe het gefixt is:

 

Zojuist zelf geprobeerd het te fixen. Eerst weer verbonden met het huawei modem om de connectie in de gaten te houden. Ik kwam erachter dat het NT modem (type 1) van boven aanduwen ervoor zorgde dat de kwaliteit van -20 dbm naar -16dbm ging (Dit was nog niet genoeg voor een verbinding, terwijl het modem zegt dat het bereik -27 tot -8 is (Hoe hoger hoe beter in dit geval)). Na een aantal subtiele tikjes op het kastje is deze rond de -11 geëindigd en werkte de connectie direct.

 

De aangegeven waarden van -27 en -8 kloppen dus niet, het signaal moet veel minder storing bevatten dan hete huawei modem zelf aangeeft, dit is misschien ook handig voor de monteurs/telefoonservice om te weten…

 

Mvg, Zwaluwbois

Reputatie 7
Badge +2

Hallo Zwaluwbois,

Dit is erg vervelend inderdaad.

Een knipperend pon lampje (los lampje is uit) kan bij mijn weten twee oorzaken hebben. Of het serienummer van de ONT (Huawei 8010) klopt niet, of er is een connectie-probleem met het gpon-netwerk. Dit zit meestal in de wijkcentrale (pop) en niet in huis. Het modem (Zyxel) heeft er niets mee te maken, ook als het modem niet aangesloten is moet het pon lampje gewoon branden, er is dan verbinding tussen ONT en gpon netwerk.

Het is inderdaad een nieuwe techniek en kpn kijkt soms alleen naar de fysieke verbinding tussen ftu (woning) en het punt waar hij in de pop uitkomt. Het probleem kan in de gpon splitter of glasvezel-contacten / kabels in de pop zitten. GPON is extra gevoelig voor vervuilde glasvezel-connectors of mogelijk verkeerde type kabel / connector.

Over het algemeen moeten deze problemen door kpn/reggefiber opgelost worden.

Mvg. Marcel

Reageer