Port forwarding op de Huawei HG659

Port forwarding op de Huawei HG659
Reputatie 7
Badge +9

Eens in de zoveel tijd kijk ik hier wel eens rond en zie veel terugkerende vragen betreft het portforwarding. Nu zijn hier al een paar topics over maar ik ga proberen dit zo makkelijk mogelijk uit te leggen.

Wanneer/Waarom port forwarden?

  • Sommige applicaties willen vanaf het internet toegang tot een apparaat die zich in het LAN bevindt.
  • Indien je een server wil hosten voor vrienden (bijv. o.a. minecraft)
  • Indien je de juiste poorten niet ‘forward’ naar het juiste apparaat kan het zijn dat een verbinding niet opgezet kan worden.


Wat heb je nodig?

 

  • Welke poorten wil je ‘forwarden’
  • Naar welk apparaat wil je het ‘forwarden’
  • Niet noodzakelijk maar handig: betreft het een TCP of UDP verbinding

Deze uitleg gaat uit van de standaardconfiguratie van de router. Indien je al wijzigingen hebt aangebracht kan het zijn dat sommige stappen niet meer kloppen

Hoe werkt het?
In dit voorbeeld gaan we de poorten forwarden voor een Minecraft server. Een Minecraft server gebruikt standaard poort 25565.

1. Open je favoriete browser (Chrome, internet explorer, etc)
2. Vul in de URL balk van de browser het volgende in : http://192.168.1.1/
3. Je krijgt het inlogscherm van de router te zien.
4. Vul bij gebruikersnaam: user in.
5. Het wachtwoord kun je achterop de Huawei HG659 vinden.

 

 

d525d7d4-a05e-476c-9496-ffcaf5237c45.jpg


4. Druk vervolgens op aanmelden.
5. Je bevindt je nu in de homepage van de Huawei HG659. Druk vervolgens op de knop internet. Selecteer dan Doorsturen

 

 

70005e7c-2368-4867-b50a-25eeeb1bbb5e.jpg

 


6. Klik op Port Mapping en kies voor Nieuwe Port mapping.
7. Geef het een toepassende naam. In dit geval kies ik voor minecraft server.
8. Kies bij applicatie voor de optie “Toepassing voor Port mapping toevoegen”
9. Scroll naar onder en klik op poorttoepassing toevoegen.
10. Geef een naam op. In dit geval kies ik weer voor minecraftserver.
11. Bij interne en externe poort kun je een range opgeven (bijv. 1000 t/m 1005) of een enkele poort (1000 t/m 1000)

 

 

 

e6440501-25e8-4713-85cb-b059be1167b0.jpg


12. Bij protocol kun je kiezen voor TCP of UDP. Weet je het niet zeker kies dan voor TCP/UDP.
13. Klik vervolgens op opslaan.
14. Vervolgens kies je de gemaakte toepassing. In mijn geval heet deze dus minecraftserver. Kies hierbij ook het apparaat dat de applicatie draait.

 

 

0dbcd5fb-cd49-4df7-b13e-9e5b858c1bb9.jpg


15. Druk op opslaan. Je bent nu klaar.

Ik zal dit topic in de gaten houden. Eventuele vragen zal ik proberen te beantwoorden.

Groeten,
Michael

Moderator tip: Bekijk ook eens dit topic: Portforwarding 80 en 443 op Huawei modem

 


174 reacties

Reputatie 6
@Ocmer12 Ook zonder vast-bellen optie/abo wordt poort 5060 'afgevangen' en andere providers hebben andere implementaties, KPN heeft apart VLAN kanaal dus internet en SIP/vastbellen zijn op lager niveau dan Internet Protocol gescheiden.



Een probleem is dat vanwege die RJ11 poorten in de Huawei niet altijd even duidelijk om wat voor SIP instantie het gaat.De instellingen die je noemt kunnen ook op gebruik van analoge telefoon gaan dus, maar is mij niet helemaal duidelijk. Ik heb zelf een Huawei 4Gmodemrouter en dat biedt weer andere mogelijkheden met 06-SIMkaart, maar soms is iets gewoon loos, niet of half geimplementeerd.



In jouw geval heb je gewoon ongemodereerd internet nodig, je IPphone neemt en produceert gewoon IP datapaketten. In theorie kan STUN je door een NAT firewall helpen zonder expliciet portforwarding, maar dan moet je dus bij de STUN opties van je IPphone zijn, niet die van de Huawei. Maar als T-Mobile Thuis in de centrale of backbone-routing poort 5060 al afvangt heeft STUN ook geen zin. Een andere poort bij de provider is dan de enige optie. Zie ook:



https://community.t-mobile.nl/search?q=poort+5060
Hoi

Ook ik heb net als vele andere problemen om het portforwarding aan de praat te krijgen.

Net als bij de anderen komt steeds het menu van de router naar voren.

Als ik een extern internet adres opgeef dat verwijst naar mijn vaste ip nummer bij T-mobile,

gaat het systeem staan lussen. Hij komt in het router menu, en gaat dan na 5 seconden opnieuw

naar het opgegeven internet adres. Dat komt uiteraard weer uit op mijn modem

sinds 2 dagen al aan het stoeien ermee, maar werkend krijg ik het niet.

Ik gebruik geen IPV6 enkel portforwarding.

Met een Zyxel modem van Telfort heeft het jarenlang gewoon gewerkt.

Uiterst vervelend probleem, dus hulp zou welkom zijn.

Als ik met een port checker controleer, wordt er aangegeven dat poort 80 op een andere machine actief is. Dus die ziet kennelijk wel dat er een http protocol loopt elders.
Na dagen stoeien met de huawei router lukt het niet om de poorten open te krijgen voor mijn xbox. baal daar behoorlijk van heb blijkbaar een live card voor niets gekocht. hulp van de t-mobile medewerkers is ver te zoeken.

iemand een oplossing hoe je de poorten openzet. en dan wel werkend 3074 pakt hij niet eens en deze is nodig volgens xbox



Voor Xbox Live moeten de volgende poorten geopend zijn:


  • Poort 88 (UDP)
  • Poort 3074 (UDP en TCP)
  • Poort 53 (UDP en TCP)
  • Poort 80 (TCP)
Reputatie 7
Hi allen, hier een update over de NAT loopback:



Momenteel is NAT loopback geen actieve feature op de HG659. De makkelijkste manier is om in plaats daarvan 2 URL’s te gebruiken. Eentje voor wanneer het interne netwerk en een andere voor buitenaf.

Twee andere opties voor de echte hobbyisten zijn:



- De Host file aanpassen

- Zelf een Lokale DNS server hosten en hier de verwijzing maken



We gaan daarnaast contact opnemen met de leverancier om te kijken of dit iets is wat makkelijk aan te zetten valt en zo ja of we dit veilig kunnen doen!
Reputatie 7
Hi ggerrits, waar loop je precies op vast? Op portforward.com vind je stap-voor-stap instructies voor zo ongeveer elke modem of router over hoe je de poorten open kan zetten. Als het niet lukt deel hier dan even een screenshot met je instellingen, dan kijken we graag met je mee!
Inmiddels na drie dagen stoeien heb ik nu wel verbinding met het systeem.

Op de lokale machine inderdaad de host tabel aangepast.

Maar op een tweede machine werkt dat niet !!

Hij komt dan steeds weer in het menu van de router terecht.

Het lijkt mij toch dat dit echt een router probleem is

Met de Zyxel van Telfort geen last mee gehad.
Poort 53 kan niet open krijg dan een fout melding. verder als ik de poorten test of e openstaan blijken alle poorten dicht, zal straks ff screen maken en hier plaatsen

Reputatie 7
Hoi @peter.smits



Fijn dat we al een stap verder zijn gekomen! Raar dat het op een ander apparaat weer niet blijkt te werken. Waar gebruik je de portforward precies voor? Misschien een idee om een andere oplossing (bind IP to mac of DMZ) te gebruiken?



@ggerrits



Poe, ik heb hier geen oplossing voor. Wellicht dat er een handige techie is, die hier meer over kan vertellen? 🤓
Ik gebruik portforwarding om een website zelf te hosten.

Voordat ik overstapte op T-mobile (voorheen Telfort) werkte dat allemaal prima.

Na de overstap naar T-mobile niet meer helaas.

Na drie dagen stoeien eindelijk aan de praat gekregen om de site vanaf internet te kunnen bereiken.

Maar op mijn interne netwerk werkt het niet, en dat is toch wel heel slordig vind ik.

Gaarne toch een oplossing hiervoor zoeken !
Reputatie 6
Gaarne toch een oplossing hiervoor zoeken !

Zie enkele berichten eerder: NAT loopback is niet geimplementeerd

https://community.t-mobile.nl/t-mobile-thuis-internet-492/port-forwarding-op-de-huawei-hg659-283957?postid=1459158
Reputatie 1
Hallo allemaal. Ik dacht; ik check even of er inmiddels een oplossing is gekomen, misschien in de vorm van een update. Maar nee hoor, het werkt nog steeds niet.



Ik vind het echt belachelijk dat men hier niet in staat is is om zo'n basic functie van een router fatsoenlijk werkend te krijgen, zonder allerlei ingewikkelde omwegen. Ik zie hier meerdere gebruikers die het zonder problemen werkend gekregen hebben bij andere providers en nu ineens problemen hebben. Dit is ook bij mij het geval. Los dit nou eens op!
Reputatie 1
Hoi @peter.smits



Fijn dat we al een stap verder zijn gekomen! Raar dat het op een ander apparaat weer niet blijkt te werken. Waar gebruik je de portforward precies voor? Misschien een idee om een andere oplossing (bind IP to mac of DMZ) te gebruiken?



@ggerrits



Poe, ik heb hier geen oplossing voor. Wellicht dat er een handige techie is, die hier meer over kan vertellen? 🤓




DMZ zou vermeden moeten worden aangezien hierbij alle ports van een specifiek IP open komen te staan, dit is geen veilige oplossing. Port forwarding zou gewoon fatsoenlijk moeten werken.
Reputatie 7
Hoi @sandervangestel



Het is geen functie waar tot nog toe veel vragen over kregen. Nu we dit hier van jullie te horen krijgen, gaan we kijken wat er mogelijk. Mijn collega gaf hier een update over de opties zoals het er nu voorstaat.



We staan zeker open voor tips en wensen, graag zelfs. Op deze manier kunnen we ons internet en modem beter maken en beter laten aansluiten op jullie wensen. Dank daarvoor. Weet dan ook dat we hier ook daadwerkelijk mee aan de slag gaan!
Reputatie 1
Ik hoor het graag als er wat bekend is over NAT Loopback (feature) met het Huawei modem.

Ik werk nu met een eigen (interne) DNS server als workaround echter lost dit ook niet alles op aangezien ik dan alles moet forwarden naar hetzelfde IP adres. (mijn IP camera's worden namelijk normaal gesproken geforward naar een ander ip adres:poort dan mijn server).



Gr Robin (sinds twee weken klant).
Reputatie 7
Hey Robin, we hebben contact gehad met onze leverancier en zij geven aan dat het niet mogelijk is om NAT loopback te implementeren in de Huawei HG659. Waarschijnlijk hoopte je op een ander antwoord maar NAT loopback gaat er vooralsnog dus niet komen.
Reputatie 1
Hey Robin, we hebben contact gehad met onze leverancier en zij geven aan dat het niet mogelijk is om NAT loopback te implementeren in de Huawei HG659. Waarschijnlijk hoopte je op een ander antwoord maar NAT loopback gaat er vooralsnog dus niet komen.



Inderdaad niet het antwoord waar ik op hoopte...

Ik hoop dat dit wordt meegenomen in de wensenlijst voor de opvolger van dit modem.

Gr Robin
Reputatie 2
Hi allen, hier een update over de NAT loopback:



Momenteel is NAT loopback geen actieve feature op de HG659. De makkelijkste manier is om in plaats daarvan 2 URL’s te gebruiken. Eentje voor wanneer het interne netwerk en een andere voor buitenaf.

Twee andere opties voor de echte hobbyisten zijn:



- De Host file aanpassen

- Zelf een Lokale DNS server hosten en hier de verwijzing maken



We gaan daarnaast contact opnemen met de leverancier om te kijken of dit iets is wat makkelijk aan te zetten valt en zo ja of we dit veilig kunnen doen!




Op dit onderwerp heb ik laatst een topic geschreven d.m.v. de DMZ feature van de HG659 en een lokale DNS server: https://community.t-mobile.nl/t-mobile-thuis-internet-492/portforwarding-80-en-443-op-huawei-modem-305048
Hoi,



Mijn naam is Michael en ik ben werkzaam bij T-Mobile Thuis. Mijn expertise ligt onder andere op klant apparatuur en zodoende maak ik dus ook dit topic aan.



Eens in de zoveel tijd kijk ik hier wel eens rond en zie veel terugkerende vragen betreft het portforwarding. Nu zijn hier al een paar topics over maar ik ga proberen dit zo makkelijk mogelijk uit te leggen.



Wanneer/Waarom port forwarden?

  • Sommige applicaties willen vanaf het internet toegang tot een apparaat die zich in het LAN bevindt.
  • Indien je een server wil hosten voor vrienden (bijv. o.a. minecraft)
  • Indien je de juiste poorten niet ‘forward’ naar het juiste apparaat kan het zijn dat een verbinding niet opgezet kan worden.

Wat heb je nodig?

  • Welke poorten wil je ‘forwarden’
  • Naar welk apparaat wil je het ‘forwarden’
  • Niet noodzakelijk maar handig: betreft het een TCP of UDP verbinding
Deze uitleg gaat uit van de standaardconfiguratie van de router. Indien je al wijzigingen hebt aangebracht kan het zijn dat sommige stappen niet meer kloppen



Hoe werkt het?

In dit voorbeeld gaan we de poorten forwarden voor een Minecraft server. Een Minecraft server gebruikt standaard poort 25565.



1. Open je favoriete browser (Chrome, internet explorer, etc)

2. Vul in de URL balk van de browser het volgende in : http://192.168.1.1/

3. Je krijgt het inlogscherm van de router te zien.

4. Vul bij gebruikersnaam: user in.

5. Het wachtwoord kun je achterop de Huawei HG659 vinden.



4. Druk vervolgens op aanmelden.

5. Je bevindt je nu in de homepage van de Huawei HG659. Druk vervolgens op de knop internet. Selecteer dan Doorsturen





6. Klik op Port Mapping en kies voor Nieuwe Port mapping.

7. Geef het een toepassende naam. In dit geval kies ik voor minecraft server.

8. Kies bij applicatie voor de optie “Toepassing voor Port mapping toevoegen”

9. Scroll naar onder en klik op poorttoepassing toevoegen.

10. Geef een naam op. In dit geval kies ik weer voor minecraftserver.

11. Bij interne en externe poort kun je een range opgeven (bijv. 1000 t/m 1005) of een enkele poort (1000 t/m 1000)



12. Bij protocol kun je kiezen voor TCP of UDP. Weet je het niet zeker kies dan voor TCP/UDP.

13. Klik vervolgens op opslaan.

14. Vervolgens kies je de gemaakte toepassing. In mijn geval heet deze dus minecraftserver. Kies hierbij ook het apparaat dat de applicatie draait.



15. Druk op opslaan. Je bent nu klaar.



Ik zal dit topic in de gaten houden. Eventuele vragen zal ik proberen te beantwoorden.



Groeten,

Michael




Beste Michael,



Ik heb je instucties uitgevoerd. Echter lukt het niet mij Camera recorder van buiten het netwerk te bereiken. Wat zou ik nog meer kunnen doen?
Geweldig bedankt Michael! Dit werkt! Helder en duidelijk beschreven, letterlijk doen wat er staat, dan lukt het. Super!
Reputatie 7
@H. Bosman We helpen je graag! Kun je mij vertellen waar je vastloopt? Dan kunnen we je gerichter helpen 🙂.
Ik kan het IP adres van mijn camerta systeem van buiten het netwerk niet bereiken.
Het probleem is al opgelost
Reputatie 7
Hoi @H. Bosman



Super fijn nieuws! Tof dat het is opgelost. Mag ik je vragen hoe je dit gedaan hebt? Misschien is er iemand die eenzelfde camera systeem wilt aansluiten en tegen hetzelfde probleem aanloopt. Op die manier komt alle kennis in dit topic samen. Alvast bedankt! Wordt zeeeer gewaardeerd!
Hallo allemaal,

Uiteraard is T-Mobile Thuis mijn provider en welhaast ‘uiteraard’ gebruik ik een HG659; laatstgenoemde geeft mijn probleem. Ik gebruik een eBlocker (eblocker.com) om onlinetracking, tracking-ads, data-collecting advertenties en malicious content te vermijden. Deze hardware, via een Ethernet-kabel verbonden met de HG659, kan zelfs deze privacy bieden bij gebruik van mobiele apparatuur (iPhone) buitenshuis. In dat geval dient poort 1194 van de router te worden opengezet om de mobiele internetverbinding om te leiden.

En precies daar gaat het fout. Ofschoon de beschrijving van Michaeltmt meer dan voortreffelijk is, lukt mij desondanks pijnlijk nauwkeurig volgen van die beschrijving niet om die poort open te krijgen; zowel de eBlocker als de site CanYouSeeMe.org laten mij weten dat communicatie via poort 1194 niet mogelijk is.

Als iemand mij een suggestie aan de hand kan doen dan heel graag!
Reputatie 7
@robfranssen Top dat je al zo veel hebt uitgezocht! Je zou ook kunnen proberen om je DMZ-instelling op je modem te activeren. Maar dit heeft wel de nodige consequenties voor de beveiliging van je modem.

Reageer