Beantwoord

Pre-migratie problemen; geen internet

  • 13 October 2021
  • 82 reacties
  • 1041 Bekeken

Reputatie 2

Goedenavond,

Een aantal weken geleden heb ik een upgrade gevraagd van onze bestaande internet verbinding van 500 Mbit naar 1 Gbit. Er gebeurde eerst helemaal niets vanuit de kant van T-Mobile; na twee weken de helpdesk gebeld met de vraag of er überhaupt iets in werking was gesteld. Ik kreeg te horen dat e.e.a. was "vastgelopen" en dat het proces nu weer doorgezet zou worden. En ja hoor, prompt drie dagen later kregen we de nieuwe apparatuur binnen; een Zyxel T-50 modem en een Huawei media converter. Ook een afspraak gepland met een monteur voor 15 oktober a.s. (overmorgen dus).

Deze week begon de ellende; sinds maandag ontvingen we alleen nog maar Nederland 1, 2 en 3 en alle andere zenders gingen op zwart. Ik had al een vermoeden dat dit te maken had met de switch naar het andere netwerk en ons gezin kijkt niet heel erg veel tv dus daar kon ik nog mee leven.

Maar sinds vanmiddag hebben we ook geen internet meer, de WAN verbinding is simpelweg verdwenen. Bij de helpdesk hebben ze geen idee of het met de migratie te maken zou hebben, maar we kregen wel een voucher voor Unlimited internet op onze mobiele telefoons (al zit dat al in mijn abonnement). Het is volgens de helpdesk geen algemene storing in onze Amsterdamse buurt.

Aangezien ik toch niets te verliezen heb, heb ik vanavond de nieuwe apparatuur maar aangesloten. Ik ben behoorlijk technisch (Senior devops engineer / consultant / Linux nerd) dus ik heb de glasvezel kabel op de media converter aangesloten en de UTP kabel richting het modem op de WAN poort. Maar helaas knippert er een groen lampje op de media converter, dus de fiber verbinding lijkt ook met de nieuwe apparatuur niet te werken.

Nu werken mijn vrouw en ik full-time vanuit huis en is een snelle verbinding een must. Tot overmaat van ramp is mijn vrouw vorige week een nieuwe baan begonnen en kan ze nu haar klanten niet optimaal of helemaal niet bedienen.

Mijn vraag is nu: moet er nog iets geprovisioned worden door de Gidion monteur of zou alles bij installatie meteen moeten werken? Hoe lang duurt de "migratie" normaal gesproken en is er nog iets wat ik doen om weer internet te krijgen?

En ik begreep ook dat als we op het nieuwe modem zitten de aparte vlans op mijn switches niet meer nodig zijn, klopt dat?

Bij voorbaat dank.

icon

Beste antwoord door Brian 20 October 2021, 11:12

Bekijk origineel

This topic has been closed for comments

82 reacties

Reputatie 4

Als deze bij iemand anders nog op de stroom zit, en deze is ook gepatched op “jouw” OLT, lig jij er ook uit, totdat deze van de stroom is gehaald (of de patch eruit wordt gehaald op de OLT).

 

Begrijp ik...zucht. Wat is dit voor migratie strategie!? Of beter gezegd, gebrek aan.

 

Vandaar mijn andere topic… Hopelijk komt er snel een einde aan deze ellende.

Reputatie 7
Badge +15

@LordChaos 

Het heeft niks te maken met het probleem dat iemand anders zijn KPN NT nog aangesloten heeft zitten ofzo.

Volgens screenshot is je upgrade nog in behandeling 

Reputatie 4

@LordChaos

Het heeft niks te maken met het probleem dat iemand anders zijn KPN NT nog aangesloten heeft zitten ofzo.

Volgens screenshot is je upgrade nog in behandeling 

Hoe dan? De screenshot zegt letterlijk 1000 Mbit + geen lopende bestellingen etc == actief?

Hmm er staat ook “Je aanvraag is in behandeling”…

Lekker duidelijk. Nou hopelijk dan een administratief iets, want op layer 1 valt weinig te doen nu.

Reputatie 2

Hoe dan? De screenshot zegt letterlijk 1000 Gbit + geen lopende bestellingen etc == actief?

Dat zou nog eens een snelheid zijn ;-) Ik probeer de helpdesk te bereiken nu, maar dat schiet eerlijk gezegd ook niet op.

 

Reputatie 7
Badge +15

@J33Bee

Boven 1000 Mbps zie ik toch echt staan aanvraag in behandeling 😉.

Anders stond er dus alleen actief bij, ik hoop dat dit morgen ook is opgelost nadat de monteur is geweest.

Reputatie 4

Die zal het dan administratief af moeten handelen, om de lijn niet het opzegtraject in te laten gaan.

Wat kan hij verder doen bij TS behalve alles aansluiten wat TS zelf al heeft gedaan? Moet de monteur de OLT ook afconfigureren of waarom registreert de ONT van de TS nog niet?

 

En verder natuurlijk te kansloos voor woorden dat TS al zo lang geen internet heeft op de vertrouwde WBA kijkende naar gekozen verhuisdatum 15-10. Dus heeft KPN eerder omgeprikt of?

Reputatie 2

Ik heb net contact gehad met de helpdesk; volgens hen is de oude WBA lijn nog actief en heeft KPN nog niets gedaan; dat zou pas morgen moeten gebeuren. Ik ben op verzoek van de helpdesk teruggegaan naar de oude situatie, dus ik heb de oude fiber kabel weer aangesloten op het Draytek modem.

Maar helaas, ook met het oude modem krijg ik geen verbinding, het fiber lampje op de Draytek blijft zelfs uit. Ik hoop er morgenmiddag uit te komen als de Guidion monteur hier is.

Reputatie 7
Badge +15

@LordChaos 

Sluit morgen in de ochtend het nieuwe apparatuur weer aan, er bestaat een kans dat de verbinding al zonder monteur gaat werken.

De Huawei ONT wordt volgens mij al geactiveerd opgestuurd en voor nieuwe klanten is er dan enkel een administratieve handeling nodig maar bij bestaande klanten is dat niet nodig denk ik.

Reputatie 4

@Waqqasmaar waarom ligt de WBA lijn nu al plat? Notabene 2 dagen voor de daadwerkelijke verhuisdatum.

Reputatie 7
Badge +15

@J33Bee 

Ik ben ook een klant dus ik kan dat niet zien 😅

Reputatie 4

Dat snap ik, maar dit is natuurlijk kansloos. De helpdesk roept dat KPN nog niets heeft gedaan, maar TS heeft 2 dagen van te voren geen licht meer op zijn T-Mobile lijn.

Leuk dat het morgen met wat geluk spontaan gaat werken… Geeft vertrouwen.

Reputatie 7

Hi @LordChaos Bij een upgrade naar ons eigen netwerk zorgen we altijd dat je aangesloten wordt. Mocht er een aanpassing nodig zijn dan doen we dat dus daar hoef je je zeker geen zorgen over te maken! Ik kijk graag voor je na het er voor staat. Als je mij een privébericht wil sturen met je volledige adres, geboortedatum en de laatste vier cijfers van het rekeningnummer dan zoek ik het voor je uit.

Reputatie 2

Leuk dat het morgen met wat geluk spontaan gaat werken… Geeft vertrouwen.

 

Als het goed is staat de monteur van Guidion over een kwartiertje voor de deur, vooralsnog geen "spontane" internet uplink. Ik hou jullie op de hoogte.

Reputatie 2

Helaas, geen Guidion monteur...die had hier om twee uur moeten zijn. Het wordt een lang weekend ben ik bang.

Reputatie 4

Ai ai ai. Kun je Guidion niet bellen?

Reputatie 7
Badge +15

@LordChaos

Ik heb voor je gevraagd of iemand misschien iets voor je kan doen.

Kan je je profiel aanvullen?

Reputatie 2

@LordChaos

Ik heb voor je gevraagd of iemand misschien iets voor je kan doen.

Dat klinkt heel spannend! De monteur is langs geweest, zei dat alles goed aangesloten was, heeft vervolgens de backoffice gebeld en vertelde mij dat de bal bij KPN ligt. Als KPN moet langskomen bellen ze me en dat was het dan. Hij was binnen een kwartier weer vertrokken.

@Waqqas ik heb je een privé bericht gestuurd

Reputatie 7
Badge +15

Oh hij is dus wel langsgeweest.

Jammer, dan is het nog even wachten op KPN.

Reputatie 4

Lekker dan. Iets met kluitje en riet?

WBA lijn ligt al 2 dagen voor verhuizing plat maar KPN is overal afgebleven. Nu is KPN alsnog degene die het moet oplossen. 

Er moet toch gewoonweg nagegaan kunnen worden of en wanneer KPN het omprikken heeft afgemeld? Verder kan Guidion dit toch evengoed uitsluiten in de PoP door te gaan kijken?

Of weten wij niet alle details?

Reputatie 2

Lekker dan. Iets met kluitje en riet?

WBA lijn ligt al 2 dagen voor verhuizing plat maar KPN is overal afgebleven. Nu is KPN alsnog degene die het moet oplossen. 

Er moet toch gewoonweg nagegaan kunnen worden of en wanneer KPN het omprikken heeft afgemeld? Verder kan Guidion dit toch evengoed uitsluiten in de PoP door te gaan kijken?

Of weten wij niet alle details?

Nee, je hebt gelijk. Meer details heb ik ook niet. Ik moet nu 1-3 werkdagen wachten en hopen dat KPN iets gaat doen. Wat volgens de backoffice van T-Mobile zo is. Tenminste, ik denk dat de monteur die backoffice gebeld heeft. Als we woensdag a.s. nog steeds geen internet hebben (en mijn kinderen hebben me tegen die tijd niet vermoord), dan zeg ik de boel op.

Reputatie 4

@LordChaos vraag op GoT eens (zie DM) wat er met jouw patchverzoek is gedaan/gebeurd bij KPN.

Reputatie 2

@LordChaosvraag op GoT eens (zie DM) wat er met jouw patchverzoek is gedaan/gebeurd bij KPN.

Het lijkt erop dat KPN gedaan heeft wat het beloofde; de patch is vandaag uitgevoerd en in de systemen van KPN afgemeld. Heb ik dan een defecte media converter o.i.d.?

Reputatie 4

Geen idee maar wat KPN dan zou moeten oplossen is mij ook onduidelijk…?

Reputatie 7
Badge +15

@LordChaos

Wat nog een mogelijke oorzaak kan zijn :

De ONT wordt volgens mij geactiveerd opgestuurd en misschien is het serienummer niet juist ingevoerd..

Hopelijk kan er morgen iemand meekijken naar de patch was vanmorgen al gedaan?

Reputatie 2

@LordChaos

Wat nog een mogelijke oorzaak kan zijn :

De ONT wordt volgens mij geactiveerd opgestuurd en misschien is het serienummer niet juist ingevoerd..

Hopelijk kan er morgen iemand meekijken naar de patch was vanmorgen al gedaan?

Ik weet niet wanneer de patch uitgevoerd is eerlijk gezegd, alleen maar dat KPN hem vandaag uitgevoerd heeft. Is de ONT de media converter? Zo ja, zou het kunnen helpen om deze te resetten of juist niet?