Beantwoord

Pre-migratie problemen; geen internet

  • 13 October 2021
  • 59 reacties
  • 580 Bekeken

Goedenavond,

Een aantal weken geleden heb ik een upgrade gevraagd van onze bestaande internet verbinding van 500 Mbit naar 1 Gbit. Er gebeurde eerst helemaal niets vanuit de kant van T-Mobile; na twee weken de helpdesk gebeld met de vraag of er überhaupt iets in werking was gesteld. Ik kreeg te horen dat e.e.a. was "vastgelopen" en dat het proces nu weer doorgezet zou worden. En ja hoor, prompt drie dagen later kregen we de nieuwe apparatuur binnen; een Zyxel T-50 modem en een Huawei media converter. Ook een afspraak gepland met een monteur voor 15 oktober a.s. (overmorgen dus).

Deze week begon de ellende; sinds maandag ontvingen we alleen nog maar Nederland 1, 2 en 3 en alle andere zenders gingen op zwart. Ik had al een vermoeden dat dit te maken had met de switch naar het andere netwerk en ons gezin kijkt niet heel erg veel tv dus daar kon ik nog mee leven.

Maar sinds vanmiddag hebben we ook geen internet meer, de WAN verbinding is simpelweg verdwenen. Bij de helpdesk hebben ze geen idee of het met de migratie te maken zou hebben, maar we kregen wel een voucher voor Unlimited internet op onze mobiele telefoons (al zit dat al in mijn abonnement). Het is volgens de helpdesk geen algemene storing in onze Amsterdamse buurt.

Aangezien ik toch niets te verliezen heb, heb ik vanavond de nieuwe apparatuur maar aangesloten. Ik ben behoorlijk technisch (Senior devops engineer / consultant / Linux nerd) dus ik heb de glasvezel kabel op de media converter aangesloten en de UTP kabel richting het modem op de WAN poort. Maar helaas knippert er een groen lampje op de media converter, dus de fiber verbinding lijkt ook met de nieuwe apparatuur niet te werken.

Nu werken mijn vrouw en ik full-time vanuit huis en is een snelle verbinding een must. Tot overmaat van ramp is mijn vrouw vorige week een nieuwe baan begonnen en kan ze nu haar klanten niet optimaal of helemaal niet bedienen.

Mijn vraag is nu: moet er nog iets geprovisioned worden door de Gidion monteur of zou alles bij installatie meteen moeten werken? Hoe lang duurt de "migratie" normaal gesproken en is er nog iets wat ik doen om weer internet te krijgen?

En ik begreep ook dat als we op het nieuwe modem zitten de aparte vlans op mijn switches niet meer nodig zijn, klopt dat?

Bij voorbaat dank.

icon

Beste antwoord door Brian 15 October 2021, 13:33

Bekijk origineel

59 reacties

Gaat er iets fout bij het registreren van de ONT? Of is het normaal dat hier een lege string staat? Wellicht wordt er op een andere manier geauthenticeerd?

Als je de kabel uit de draytek zo in de Huawei gedaan heb is er best kans dat deze beschadigd is geraakt. Dat is namelijk niet de juiste kabel

Ik denk dat dat wellicht de reden is dat er een nieuwe kabel meegeleverd wordt.

Reputatie 7
Badge +10

Als je de kabel uit de draytek zo in de Huawei gedaan heb is er best kans dat deze beschadigd is geraakt. Dat is namelijk niet de juiste kabel

Ik heb maar weer contact gehad met de helpdesk, het feit dat de status “op aanvraag" staat schijnt normaal te zijn omdat de lijn simpelweg nog niet werkt. Er wordt een onderzoek gestart door de technische dienst en ik kan niets anders doen dan afwachten. Fijn weekend allemaal!

Reputatie 3

Nog even een paar dagen wachten… 

Catastrofe!

 

Reputatie 7
Badge +19

Een moderator die wellicht eea kan controleren aan zijn kant.

ONT is de witte Huawei converter maar ik denk niet dat resetten nut heeft, je kunt de stroom er eens even af halen en na een halve minuut ofzo weer aansluiten.

Ik heb de converter vandaag al een keer of vijf uit- en aangezet. Helaas.
Wat bedoel je met "misschien kan er morgen iemand meekijken?"

Reputatie 7
Badge +19

ONT is de witte Huawei converter maar ik denk niet dat resetten nut heeft, je kunt de stroom er eens even af halen en na een halve minuut ofzo weer aansluiten.

@LordChaos

Wat nog een mogelijke oorzaak kan zijn :

De ONT wordt volgens mij geactiveerd opgestuurd en misschien is het serienummer niet juist ingevoerd..

Hopelijk kan er morgen iemand meekijken naar de patch was vanmorgen al gedaan?

Ik weet niet wanneer de patch uitgevoerd is eerlijk gezegd, alleen maar dat KPN hem vandaag uitgevoerd heeft. Is de ONT de media converter? Zo ja, zou het kunnen helpen om deze te resetten of juist niet?

Reputatie 7
Badge +19

@LordChaos

Wat nog een mogelijke oorzaak kan zijn :

De ONT wordt volgens mij geactiveerd opgestuurd en misschien is het serienummer niet juist ingevoerd..

Hopelijk kan er morgen iemand meekijken naar de patch was vanmorgen al gedaan?

Reputatie 3

Geen idee maar wat KPN dan zou moeten oplossen is mij ook onduidelijk…?

@LordChaosvraag op GoT eens (zie DM) wat er met jouw patchverzoek is gedaan/gebeurd bij KPN.

Het lijkt erop dat KPN gedaan heeft wat het beloofde; de patch is vandaag uitgevoerd en in de systemen van KPN afgemeld. Heb ik dan een defecte media converter o.i.d.?

Reputatie 3

@LordChaos vraag op GoT eens (zie DM) wat er met jouw patchverzoek is gedaan/gebeurd bij KPN.

Lekker dan. Iets met kluitje en riet?

WBA lijn ligt al 2 dagen voor verhuizing plat maar KPN is overal afgebleven. Nu is KPN alsnog degene die het moet oplossen. 

Er moet toch gewoonweg nagegaan kunnen worden of en wanneer KPN het omprikken heeft afgemeld? Verder kan Guidion dit toch evengoed uitsluiten in de PoP door te gaan kijken?

Of weten wij niet alle details?

Nee, je hebt gelijk. Meer details heb ik ook niet. Ik moet nu 1-3 werkdagen wachten en hopen dat KPN iets gaat doen. Wat volgens de backoffice van T-Mobile zo is. Tenminste, ik denk dat de monteur die backoffice gebeld heeft. Als we woensdag a.s. nog steeds geen internet hebben (en mijn kinderen hebben me tegen die tijd niet vermoord), dan zeg ik de boel op.

Reputatie 3

Lekker dan. Iets met kluitje en riet?

WBA lijn ligt al 2 dagen voor verhuizing plat maar KPN is overal afgebleven. Nu is KPN alsnog degene die het moet oplossen. 

Er moet toch gewoonweg nagegaan kunnen worden of en wanneer KPN het omprikken heeft afgemeld? Verder kan Guidion dit toch evengoed uitsluiten in de PoP door te gaan kijken?

Of weten wij niet alle details?

Reputatie 7
Badge +19

Oh hij is dus wel langsgeweest.

Jammer, dan is het nog even wachten op KPN.

@LordChaos

Ik heb voor je gevraagd of iemand misschien iets voor je kan doen.

Dat klinkt heel spannend! De monteur is langs geweest, zei dat alles goed aangesloten was, heeft vervolgens de backoffice gebeld en vertelde mij dat de bal bij KPN ligt. Als KPN moet langskomen bellen ze me en dat was het dan. Hij was binnen een kwartier weer vertrokken.

@Waqqas ik heb je een privé bericht gestuurd

Reputatie 7
Badge +19

@LordChaos

Ik heb voor je gevraagd of iemand misschien iets voor je kan doen.

Kan je je profiel aanvullen?

Reputatie 3

Ai ai ai. Kun je Guidion niet bellen?

Helaas, geen Guidion monteur...die had hier om twee uur moeten zijn. Het wordt een lang weekend ben ik bang.

Leuk dat het morgen met wat geluk spontaan gaat werken… Geeft vertrouwen.

 

Als het goed is staat de monteur van Guidion over een kwartiertje voor de deur, vooralsnog geen "spontane" internet uplink. Ik hou jullie op de hoogte.

Reputatie 7
Badge +8

Hi @LordChaos Bij een upgrade naar ons eigen netwerk zorgen we altijd dat je aangesloten wordt. Mocht er een aanpassing nodig zijn dan doen we dat dus daar hoef je je zeker geen zorgen over te maken! Ik kijk graag voor je na het er voor staat. Als je mij een privébericht wil sturen met je volledige adres, geboortedatum en de laatste vier cijfers van het rekeningnummer dan zoek ik het voor je uit.

Reputatie 3

Dat snap ik, maar dit is natuurlijk kansloos. De helpdesk roept dat KPN nog niets heeft gedaan, maar TS heeft 2 dagen van te voren geen licht meer op zijn T-Mobile lijn.

Leuk dat het morgen met wat geluk spontaan gaat werken… Geeft vertrouwen.

Reputatie 7
Badge +19

@J33Bee 

Ik ben ook een klant dus ik kan dat niet zien 😅

Reageer