Beantwoord

Problemen internet snelheid

  • 12 November 2020
  • 1 reactie
  • 196 Bekeken

Ik heb een probleem met de snelheid van mijn internet.

Om te beginnen even een schets van mijn thuisnetwerk:

 

Modem: Zyxel VMG8825-T50 in combinatie met 1000mbps TMT abo

Hierop zijn 4 LAN poorten bezet, namelijk:
 

  • LAN 1: Philips Hue Bridge
  • LAN 2: Zyxel WAP 6807 (Zelf aangeschaft, Wifi Plus bestond toen nog niet) (Zolder)
  • LAN 3: LAN Switch met hieraan: Smart TV, Tmobile media box
  • LAN 4: Zyxel WAP 6807 Geleverd door TMT (Eerste verdieping)

Op poort 3 & 4 haal ik de beloofde snelheid (1000mbps), op 1 en 2 haal ik dit bij lange na niet. Wanneer ik de systeeminformatie van mijn modem bekijk zie ik dan ook het volgende:

 

Wat heb ik al geprobeerd om op zolder toch die 1000mbps te krijgen?

  • PC rechtstreeks aansluiten op LAN zonder tussenkomst van WAP 6807
  • Netwerkkaart check: moet dit zeker aan kunnen
  • Ethernet kabels gecontroleerd: overal cat 5e of hoger, zelfs in poort 3 en 4 zit 5e.

Verder heb ik gekeken wat er gebeurt als ik mijn laptop rechtstreeks op poort 1 aansluit van het modem: geen verschil, springt niet van 100M > 1000M. Wanneer ik de Philips Hue Bridge omwissel met LAN 3 of 4, verspringen de waardes in de interfacestatus. 

Ik heb gister contact gehad met de klantenservice, daar zou ik een SMS van ontvangen om een afspraak te maken met een monteur, die heb ik echter niet ontvangen. Ik wil graag proberen om het ook zelf op te lossen terwijl ik op een monteur wacht.

icon

Beste antwoord door Jason van Odido 16 November 2020, 10:19

Bekijk origineel

1 reactie

Reputatie 7
Badge +16

Hoi @bryaaann, welkom op de Community!

Het lijkt erop dat de Philips Hue Bridge de snelheid op poorten één en twee limiteert tot maximaal 100 Mbit/s. Goed dat je de UTP-kabels allemaal nagelopen hebt, daar ligt in ieder geval dan niet de oorzaak. Wat gebeurt er wanneer je alles ontkoppelt op alle poorten en dan rechtstreeks met een bekabelde laptop/PC op poort één en twee de snelheid checkt. Heb je getest via speedtest.net (Ookla)? Je kunt de meest waarheidsgetrouwe tests uitvoeren door de app op hun website te gebruiken. 

Ik zie in de lijnmeting op poort twee nu wel een poortsnelheid van 1000 Mbit/s, heb je daarin iets gewijzigd?

Je geeft aan dat je contact hebt opgenomen met de Klantenservice, maar ik zie geen notities in jouw klantprofiel van rond die datum. Ik vermoed dat er iets misgegaan is in de communicatie of dat mijn collega wel wat geprobeerd heeft, maar dat het misgegaan is. Graag los ik dit samen met je op, laat me weten of je een beter resultaat krijgt met bovenstaande testmethode. Indien ik iets kan doen aan mijn kant, help ik je graag zo goed mogelijk!

Reageer