Beantwoord

Problemen met het instellen van Zyxel WAP 6807, na reset niet meer te verbinden


Reputatie 1

Beste T-Mobile medegebruikers,

Kersverse T-Mobileklant hier! Ik ben vandaag aangesloten op T-Mobile Thuis en heb helaas wat rare problemen met het instellen van mijn Zyxel WiFi-versterker. Ik heb hierover al contact gehad met de telefonische klantenservice, maar die hadden helaas de benodigde kennis niet paraat. De gerelateerde topics op dit forum boden helaas ook geen soelaas. Er staat nu over 7 dagen een afspraak met een monteur van Guidion gepland, maar het zou toch leuk zijn als de problemen vóór die tijd al opgelost kunnen worden, toch? :blush:

Eerst wat achtergrondinformatie: Ik heb een Zyxel T-50 router, en wil een Zyxel WAP 6807 versterker gebruiken om het bereik op de eerste verdieping te verbeteren. Mijn plan was om de versterker bedraad aan te sluiten en uit te laten zenden onder dezelfde naam als het netwerk van de router. Ik ging ervan uit dat router en versterker gebruik het EasyMesh-protocol zouden gebruiken, zodat clients soepel zouden kunnen roamen tussen de verschillende zenders in huis. Het is niet de bedoeling dat de versterker een extra netwerk onder een andere naam maakt, aangezien dit problemen oplevert met het gebruik van onze Hue-lampen en AirPlay speakers. 

Volgens deze gebruiksaanwijzing moet de versterker eerst draadloos met de router verbonden worden voordat hij bedraad gebruikt kan worden. Hiervoor moet de WPS-knop op de router lang ingedrukt worden, en daarna kort de WPS-knop op de versterker. Wanneer er verbinding gemaakt is, gaat het (middelste) link-lampje op de extender branden.

De volgende stap is om de versterker met een UTP-kabel op een computer aan te sluiten en naar 192.168.1.5 te navigeren om de versterker in AP-mode te zetten. Dit is waar de problemen begonnen: de versterker was wel verbonden met de router, maar het was niet mogelijk om naar het IP-adres te navigeren. Ik ging uit van een softwarebugje, daarom heb ik de versterker gereset. 

Hier worden de problemen nog wat vreemder. De versterker wil na de reset met geen mogelijkheid meer draadloos met de router verbinden. Bij het indrukken van de WPS-knop op de versterker gebeurt er meestal niets, soms beginnen de twee bovenste lampjes oranje te knipperen en soms knippert alleen de middelste oranje. Een verbinding wordt er echter nooit gemaakt, ook niet na een reset van de router. 

In een wanhoopspoging heb ik de versterker nogmaals gereset en vervolgens direct bedraad aangesloten op de router. Ditmaal doet de versterker wel iets: hij begint een netwerk uit te zenden met een eigen naam. Het is mogelijk om over dit netwerk normaal te internetten. Echter, het is nog steeds niet mogelijk om 192.168.1.5 te bezoeken en de instellingen aan te passen. Daarom heb ik in de instellingen van de router opgezocht wat het lokale IP-adres van de versterker is (Verbondenheid → Bekabeld → WAP6807-AP-2526). Bij het bezoeken van dit IP-adres kan ik eindelijk bij de instellingen van de versterker! Wat mij hier echter opvalt, is de ‘Controller’-rol die de versterker zichzelf heeft gegeven.

Het is de bedoeling dat de versterker lief samenspeelt met de router. Daarom lijkt het me niet handig dat de router en de versterker allebei een aansturende functie hebben, een ‘agent’-rol lijkt me geschikter voor de versterker. Echter, er is geen enkele manier om de rol van de versterker aan te passen…

 

Dan concreet mijn vragen over deze problemen:

  1. Waarom is het IP-adres 192.168.1.5 niet te bezoeken, terwijl dit zowel in de gebruiksaanwijzing als op de versterker zelf vermeld staat?
  2. Waarom is het niet langer mogelijk om de versterker draadloos te verbinden met de router na de reset?
  3. Is het überhaupt mogelijk om een bedraad aangesloten versterker onder dezelfde SSID uit te laten zenden als de router?
  4. Is het normaal dat de versterker een ‘controller’-rol heeft bij een bedrade aansluiting?
  5. Overkoepelend; wat kan ik doen om deze issues op te lossen?

Ik hoor heel graag van jullie. Mocht je geen antwoord weten op alle vragen, schroom dan niet om op één of enkele van de vragen te reageren. Hopelijk komen we er samen uit!

 

Bart

icon

Beste antwoord door Barts14 2 July 2020, 13:09

Bekijk origineel

18 reacties

Reputatie 7

@Barts14 het kan zijn dat je versterker of je modem niet de juiste firmware heeft. sluit hem dan 24h bekabeld aan voor de juiste fw

 

Het zyxel modem werkt het beste als je de wifi kanalen vast zet.

 

Config:

Reset je T50 en wap maar verbind de wap nog niet met de T50

installeer de mpro app maak verbinding met de wifi van de T50 en gebruik de admin loin van de t50 voor de mpro app. druk op het plusje en kies draadloos of bedraad. volg de verdere instructies in de mpro app.

 

mesh werkt bekabeld en draadloos.

je kan niet inloggen op de wap zelf. dit word geregeld door de t50.

 

Nb bekabeld hoef je niets te doen deze zal zich zelf binnen 24h zelf instellen.

Reputatie 1

@Barts14 het kan zijn dat je versterker of je modem niet de juiste firmware heeft. sluit hem dan 24h bekabeld aan voor de juiste fw

 

Het zyxel modem werkt het beste als je de wifi kanalen vast zet.

 

Config:

Reset je T50 en wap maar verbind de wap nog niet met de T50

installeer de mpro app maak verbinding met de wifi van de T50 en gebruik de admin loin van de t50 voor de mpro app. druk op het plusje en kies draadloos of bedraad. volg de verdere instructies in de mpro app.

 

mesh werkt bekabeld en draadloos.

je kan niet inloggen op de wap zelf. dit word geregeld door de t50.

 

Nb bekabeld hoef je niets te doen deze zal zich zelf binnen 24h zelf instellen.

Bedankt voor je reactie. Instellen via de MPro Mesh App werkte helaas ook niet goed: de versterker begon ineens verschillende netwerken uit te zenden (Multi-AP-5HG-1, Multi-AP-5HG-2, Multi-AP-5HG-3, Multi-AP-5HG-4). 

 

Inmiddels heb ik gelukkig een oplossing gevonden die voor mij werkt. Mocht iemand dezelfde problemen ervaren, hieronder de stappen die ik gevolgd heb:

  1. Ik heb de versterker nogmaals gereset en direct weer bedraad op de router aangesloten. Even wachten tot het middelste lampje op de versterker weer stabiel brandt. 
  2. Hierna heb ik op de router de WPS knop lang ingedrukt.
  3. Op de versterker heb ik de WPS knop vervolgens kort ingedrukt.
  4. Het middelste lampje begon oranje te knipperen, daarna werd hij groen en het bovenste lampje oranje. De versterker zend nu uit onder dezelfde naam als de router terwijl hij bedraad is aangesloten!

In de instellingen van de versterker is nu ook te zien dat hij de rol van ‘Agent’ heeft. Alles werkt nu vlekkeloos, clients roamen netjes tussen de twee zenders en ik haal nu draadloze snelheden van gemiddeld 400Mbps door het hele huis :blush:

 

Reputatie 1

Ik krijg hem maar niet in Agen mode en hij blijft zijn eigen SSID uitzenden. 

AP mode staat wel juist. 

 

Iemand tips?

Reputatie 1

Wat is het verschil tussen controller en agent modus?

Heb hem nu met de juist SSID en in AP mode, echter staat easymesh nog steeds op controller. 

Reputatie 1

Ik heb precies hetzelfde: wap verbindt niet meer met modem na eens van de stroom geweest te zijn. Alles al eens opnieuw gestart - werkt niet. Alles gereset - werkt ook niet. Kabel 24h in wap - werkt ook niet. Connecten via app - werkt niet. Connecten via buttons op apparaten - werkt niet. Connecten op 1 meter, 3 meter, 6 meter - maakt niets uit.

Dramatisch slecht dit.

 

 

Reputatie 7

Hi @Vos023, wat balen om te lezen dat het wifi-punt niet meer wilt verbinden nadat het van de stroom is geweest! Super dat jij al verschillende stappen hebt uitgevoerd, topper. Heb jij misschien nog een idee wat hier een oplossing voor zou kunnen zijn @Hidden.nld? 💪

Reputatie 7

Reset de wap door de reset knop minimaal 30sec ingedrukt te houden. Wacht tot de wap klaar is met knipperen en sluit dan pas de wap aan op lan1 van de wap en lan1 van de Zyxel.

Helpt dat ?

Reputatie 1

Ik heb de procedure gevolgd. 30 seconden reset wap. Wachten tot wap stabiel is. Met kabel op lan1 verzonden aan Zyxel modem. Bovenste lampje op wap wordt dan oranje. Wap is nu zichtbaar als mesh apparaat in de app. Omdat de wap boven moet komen zonder kabel, kabel losgekopoeld. Wap wordt daarna nooit stabiel genoeg om te connecten met modem via de app. Blijft boven en onder knipperen. Als laatste wordt bovenste rood en begint alles weer opnieuw . Uit en aanzetten van wap maakt tot nu toe geen verschil. 

Reputatie 7
Badge +16

@Vos023 Heeft het wifipunt altijd op dezelfde locatie gestaan boven, ook voordat deze niet meer kon verbinden na de reset? Het klinkt alsof je wap buiten bereik komt van de bron - het modem. Dat zou ook kunnen verklaren waarom het bekabeld als access point wel werkt en er een directe verbinding tot stand wordt gebracht. Kun je eens testen of het draadloos (repeater modus) werkt vlak naast het modem? Als dat ook niet zo is, dan ben ik bang dat er ergens een defect in het wifipunt zit, wellicht met de draadloze connector. 

Reputatie 1

Wap stond inderdaad op een slaapkamer en de modem in de woonkamer . Omdat het verbinden daar niet lukt, staan ze momenteel beide in de woonkamer. Daar lukt het met een kabel wel om te verbinden als mesh apparaat, maar draadloos dus ook niet.

Reputatie 7
Badge +16

​​​​​Bedankt voor je terugkoppeling, dat verduidelijkt de zaak weer! Mijn vermoeden gaat nog steeds uit naar een probleem met de draadloze connector. Ik zal het wifipunt voor je omruilen, dat zou de draadloze verbinding met het modem weer tot stand moeten brengen. Stuur het huidige wifipunt alsjeblieft terug naar ons retouradres - daarover ontvang je nog een e-mail met specifieke uitleg. Houd me alsjeblieft op de hoogte hiervan, indien het toch niet lukt, gaan we net zolang op zoek totdat het weer werkt!

Reputatie 1

Hoi Jason, heb de WAP6807 vandaag ontvangen en succesvol kunnen aansluiten. De meegeleverde handleiding was juist:

 wap verbinden met modem , wap aanzetten. Wachten tot oranje lampje op wap oranje brand. Je hoeft geen knoppen in te drukken om te connecten . Wap uitzetten en Utp losmaken. Elders in huis zetten binnen WiFi bereik van de modem. Wap aanzetten en wachten tot dat alle 3 de lampjes groen branden.  
Bedankt voor de tip en zal de oude wap retour doen. Hopelijk hoef ik niets extra te betalen voor WiFi plus

Reputatie 6

Yes, wat fijn dat het gelukt is @Vos023! Er is verder niets in jouw abonnement veranderd, alleen is het oude wifipunt vervangen door een nieuw exemplaar. Instructies over het retourneren vind je in je mailbox!

@Barts14 het kan zijn dat je versterker of je modem niet de juiste firmware heeft. sluit hem dan 24h bekabeld aan voor de juiste fw

 

Het zyxel modem werkt het beste als je de wifi kanalen vast zet.

 

Config:

Reset je T50 en wap maar verbind de wap nog niet met de T50

installeer de mpro app maak verbinding met de wifi van de T50 en gebruik de admin loin van de t50 voor de mpro app. druk op het plusje en kies draadloos of bedraad. volg de verdere instructies in de mpro app.

 

mesh werkt bekabeld en draadloos.

je kan niet inloggen op de wap zelf. dit word geregeld door de t50.

 

Nb bekabeld hoef je niets te doen deze zal zich zelf binnen 24h zelf instellen.

Bedankt voor je reactie. Instellen via de MPro Mesh App werkte helaas ook niet goed: de versterker begon ineens verschillende netwerken uit te zenden (Multi-AP-5HG-1, Multi-AP-5HG-2, Multi-AP-5HG-3, Multi-AP-5HG-4). 

 

Inmiddels heb ik gelukkig een oplossing gevonden die voor mij werkt. Mocht iemand dezelfde problemen ervaren, hieronder de stappen die ik gevolgd heb:

  1. Ik heb de versterker nogmaals gereset en direct weer bedraad op de router aangesloten. Even wachten tot het middelste lampje op de versterker weer stabiel brandt. 
  2. Hierna heb ik op de router de WPS knop lang ingedrukt.
  3. Op de versterker heb ik de WPS knop vervolgens kort ingedrukt.
  4. Het middelste lampje begon oranje te knipperen, daarna werd hij groen en het bovenste lampje oranje. De versterker zend nu uit onder dezelfde naam als de router terwijl hij bedraad is aangesloten!

In de instellingen van de versterker is nu ook te zien dat hij de rol van ‘Agent’ heeft. Alles werkt nu vlekkeloos, clients roamen netjes tussen de twee zenders en ik haal nu draadloze snelheden van gemiddeld 400Mbps door het hele huis :blush:

 

ontzettend bedankt, ik zat - op advies van de installateur - heel onhandig met twee netwerken en kreeg de versterker niet opnieuw gekoppeld. Jouw laatste advies werkt ! Super! 

Het IP-adres van de versterker of AP is, http://192.168.178.108/ en niet zoal opgegeven op de versterker staat

Reputatie 7

Hi @Sjef52, dankjewel voor het aangeven! Super dat je dit doorgeeft. Kun je aangeven hoe je hierachter bent gekomen? 💪

hoi lisa.

ik heb de Mpro app geinstalleerd en daar op de router details gekeken, daar staat het juiste
IP adres dus

Reputatie 7
Badge +6

De MPro Mesh-app is inderdaad een goede manier om het IP-adres van de WAP te achterhalen, maar het IP-adres kan anders zijn dan hierboven. Meestal is het in de 192.168.1.x-range, tenzij je zelf de DHCP-range in de router hebt aangepast.

Reageer