Beantwoord

SIP telefonie via Fritz!Box 7581 werkt opeens niet meer

  • 14 October 2021
  • 5 reacties
  • 194 Bekeken

Reputatie 2

Ik heb sinds 7 september dit jaar een werkende T-Mobile 1000/1000 glasvezel verbinding via GPON.

Ik heb de Zyxel router vervangen door een Fritz!Box 7581 omdat ik geen telefonie heb bij T-Mobile, maar wel zelf een drietal SIP-accounts gebruik: 1 account bij CheapConnect om gebeld te worden en 2 accounts bij 2 verschillende Dellmont providers om uit te bellen.

Alledrie de SIP-accounts staan geconfigureerd in de Fritz!Box met de nodige dialing rules en dit heeft tot vandaag altijd prima gewerkt.

Vanmiddag kreeg ik opeens een mailtje van m’n Fritz!Box dat telephony down was. Alledrie de SIP-accounts kunnen zichzelf niet meer registreren met de melding “Registration of Internet telephone number <account> failed. Reason for error: Remote site not responding. Timeout.“

Ik heb al van alles geprobeerd (DNS met de hand aangepast naar CloudFare, firmware van de Fritz!Box ge-updatet), router herstart, etc. Maar niets werkt.

Via een SIP-client op m’n Windows 11 PC kan ik nog wel inloggen op de SIP-accounts.

Iemand enig idee waar dit aan kan liggen?

Het probleem is spontaan opgetreden zonder dat ik iets veranderd heb.

icon

Beste antwoord door MauriceW67 16 October 2021, 13:05

Bekijk origineel

This topic has been closed for comments

5 reacties

Reputatie 7
Badge +5

Defecte Fritz!box ??

Als de pc werkt en het betreft 2 verschillende providers lijkt er geen poort blokkade of dergelijke te zijn.

Reputatie 2

Ik verdenk inderdaad ook de Fritz!Box, maar helemaal snappen doe ik het niet.

De FB fungeert nog steeds prima als router, alleen kan hij opeens zelf geen SIP-verbindingen meer opzetten.

Ik ga nog wel proberen om de Zyxel-router terug te zetten en de FB alleen als access point te laten draaien. En anders een factory reset geven. To be continued...

Reputatie 3

@MauriceW67 

 

Heb je ook de sip poorten op dit modem aangepast na 5070 of iets anders dan 5060

dit probleem heb ik ook gehad bij verschillende modellen van fritzbox en na het aanpassen van de poort werkte het weer.

Reputatie 2

@driels80 Ja voor het CheapConnect SIP account had ik alle ondersteunde poorten geprobeerd (5070, 72, 74, 76, en 80), maar dat werkte ook uit.

Ik heb zojuist de Zyxel T-50 weer als modem ertussen gezet en de FB aangepast naar access point only en alle SIP accounts gingen weer werken.

Snap er totaal niets van eigenlijk. Enige dat nu veranderd is, is dat ik een nieuw IP-adres heb gekregen op de Zyxel. Ik kijk het maar even een paar weken aan zo...

Reputatie 7
Badge +5

@MauriceW67 

Met de zyxel een ander ip adres krijgen klopt

Ik heb ook geconstateerd dat eigen modem/routers in een ander segment IP adressen krijgen dan de Zyxel