Beantwoord

Snelheid DSL ineens veel lager

  • 12 February 2020
  • 44 reacties
  • 1334 Bekeken

Goedenavond,

Sinds april vorig jaar ben ik T-Mobile Thuis klant bij jullie met een DSL 100 Mbps abonnement. Volgens jullie site zou ik op mijn adres ongeveer 90 Mbps moeten halen. Tot een tijdje terug haalde ik deze snelheid ook met gemak. Helaas merkte ik de laatste tijd dat mijn internet ineens veel trager was. Vandaag besloot ik weer eens een speedtest te doen en merkte dat mijn downloadsnelheid ineens veel lager is. Op dit moment haal ik steeds rond de 15/20 Mbps. Ik heb mijn Huawei modem al een reset gegeven en direct met kabel op modem getest en alles maar de snelheid blijft nog steeds zo laag. (Zie screenshot)

 

Als ik in het onderhoud menu van het modem kijk zie ik wel dat mijn DSL verbinding volgens mij wel gewoon 91 Mbps binnenkrijgt. (Zie 2e screenshot). Hoe kan het dat geen van mijn apparaten deze snelheid dan meet? Ik heb het geprobeerd op mijn laptop, mijn desktop en mijn playstation (allemaal bekabeld), maar geen van deze haalt meer de snelheid die ik eerst wel altijd haalde. Terwijl ik dit heb getypt heb ik nog een test gedaan op mijn desktop (die overigens direct op mijn modem is aangesloten) en daar haal ik nu een snelheid van 60 Mbps. Best vreemd maar dit is dus nog steeds niet de 90 Mbps die ik normaal gesproken zou moeten hebben. Hopelijk kunnen jullie me helpen mijn snelheid weer terug te krijgen.

 

Alvast bedankt!

 

icon

Beste antwoord door Brian 26 March 2020, 13:09

Bekijk origineel

44 reacties

Reputatie 7
Badge +15

Hey @JoeyVers 

Heb je al eens gekeken wat het resultaat is na een fabrieksreset uit te voeren, dit doe je door met een dun voorwerp het reset knopje achterop je modem voor 10 seconden ongeveer ingedrukt houden.

Hey @JoeyVers 

Heb je al eens gekeken wat het resultaat is na een fabrieksreset uit te voeren, dit doe je door met een dun voorwerp het reset knopje achterop je modem voor 10 seconden ongeveer ingedrukt houden.

Hoi Waqqas,

bedankt voor je snelle reactie! Nou die fabrieksreset is de reset die ik in mijn verhaal hierboven ook bedoelde. Die heb ik dus al gedaan. Daarna heb ik de tests nogmaals uitgevoerd en kwam ik dus op bovenstaande screenshots terecht. Ik merk wel dat mijn snelheid steeds meer terug begint te kruipen, want zoals je hierboven kunt lezen werd mijn snelheid alweer hoger terwijl ik dat bericht aan het plaatsen was. Daarnaast als ik nu de speedtest doe op mijn desktop krijg ik 77 Mbps. Nog steeds niet wat ik eerst had maar het lijkt erop alsof het heel langzaam aan het oplopen is. Morgenavond als ik terug ben van mijn werk nog maar eens testen en kijken wat er dan gebeurt. 

Vaak zit het in het kabeltje tussen modem en ISRA, hoe is dit aangesloten.

Gebruik je het meegeleverde kabeltje?

Hoe is de verbinding met de ISRA, zit die daar gelijk op, de RJ11, zit er iets extra’s tussen, bijvoorbeeld de bekende 4 polige telefoonstekker, die willen wel eens minder contact maken na verloop van tijd, dan de stekker er een paar keer uit/in om de contacten weer schoon te maken.

Vaak zit het in het kabeltje tussen modem en ISRA, hoe is dit aangesloten.

Gebruik je het meegeleverde kabeltje?

Hoe is de verbinding met de ISRA, zit die daar gelijk op, de RJ11, zit er iets extra’s tussen, bijvoorbeeld de bekende 4 polige telefoonstekker, die willen wel eens minder contact maken na verloop van tijd, dan de stekker er een paar keer uit/in om de contacten weer schoon te maken.

Thanks voor je reactie!

Het meegeleverde RJ11 kabeltje zit direct op de RJ11 poort van het ISRA punt daar zit geen telefoonstekker tussen of wat dan ook. Dit kabeltje is dus van april 2019. Daar mag het dus niet aan liggen. Inmiddels is mijn snelheid nog steeds rond de 77 Mbps trouwens. 

Je kan de stekkertjes er even een paar keer uit en in doen, door de luchtvochtigheid kan het iets gaan corroderen waardoor de snelheid in kan zakken, maar geeft geen garantie, kan ook zijn dat KPN in de POP wat gedaan heeft en daardoor de snelheid wat terug is gelopen, dan moet het modem weer even intrainen.

Je kan de stekkertjes er even een paar keer uit en in doen, door de luchtvochtigheid kan het iets gaan corroderen waardoor de snelheid in kan zakken, maar geeft geen garantie, kan ook zijn dat KPN in de POP wat gedaan heeft en daardoor de snelheid wat terug is gelopen, dan moet het modem weer even intrainen.

Stekkertjes heb ik er paar keer in en uit gedaan hielp niet. Nu heb ik gemerkt dat toen ik mijn PS4 aandeed mijn snelheid ineens weer inzakte naar 15/20 Mbps ipv dus de 78 Mbps die ik ineens haalde. Dus heb ik hem weer uitgezet en mijn modem opnieuw opgestart en nu heb ik dus weer 20 Mbps. Hoe kan dit denken jullie?

 

EDIT: Het vreemde is ook als ik kijk in de instellingen van mijn modem dat hij gewoon meet dat er 91 Mbps binnenkomt. Alleen waar gaat het dan mis?

 

EDIT 2: Als ik trouwens een speedtest doe met mijn mobiel via Wifi (5GHz) dan meet ik 60 Mbps. Dit is dus sneller dan mijn bekabelde netwerk… huh?

Oke nu heb ik dus een tijdje (3 kwartier ongeveer) mijn playstation aan en nu meet ik dus ineens 75 Mbps op mijn desktop. Het lijkt er dus op dat als ik mijn playstation aanzet het het modem een opdonder krijgt ofzo waardoor alles voor bijna een uur supertraag is. 
 

Ik heb overigens op mijn modem mijn desktop direct aangesloten. Mijn andere apparaten zitten op de andere poort met een netgear switchje ertussen. 

Reputatie 7
Badge +16

Hoi @JoeyVers,

 

Bedankt voor je toelichting, daar kunnen we wat mee! De Playstation terzijde, hoeveel apparaten heb je maximaal tegelijkertijd op de Netgear aangesloten? 

Hoi @JoeyVers,

 

Bedankt voor je toelichting, daar kunnen we wat mee! De Playstation terzijde, hoeveel apparaten heb je maximaal tegelijkertijd op de Netgear aangesloten? 

Hoi Jason,

maximaal 2. Meestal alleen mijn smarttv en soms dus nog mijn playstation erbij. Tijdens alles wat hierboven staat stond mijn tv trouwens uit.

Reputatie 7
Badge +15

@JoeyVers 

Zou je de PlayStation op wifi kunnen testen ipv bekabeld en vervolgens kijken wat de snelheid is op je pc/laptop?

@JoeyVers

Zou je de PlayStation op wifi kunnen testen ipv bekabeld en vervolgens kijken wat de snelheid is op je pc/laptop?

Ik heb zojuist trouwens weer geprobeerd het probleem te reproduceren door eerst een test uit te voeren (die gaf 75 Mbps) en toen mn PS4 aan te zetten en toen weer te testen (gaf 68 Mbps). Daarnaast had ik vanochtend getest en toen was de meeting 55 Mbps terwijl alleen mijn desktop aanstond. Dus ik denk niet dat het aan mijn PS4 ligt. Ik denk zelf het dat iets met mijn modem te maken heeft. Om de een of andere reden knijpt ie mijn bekabelde netwerk af en toe ineens.

Morgen zal ik toch nog even jouw test uitvoeren en kijken wat er gebeurt. 

Op dit moment is mijn snelheid rond de 8 Mbps. Vanmiddag was dat nog rond de 55 Mbps. Op mijn modem krijg ik nog steeds rond de 90 Mbps binnen. Er is in de tussentijd niks veranderd; dus geen nieuwe apparaten aangesloten of afgesloten bijvoorbeeld. Het enige dat al de hele dag aanstaat is mijn desktop en mijn PS4, die het vanmorgen en vanmiddag dus op zich nog best oke deden op 55 Mbps. Volgens mij is mijn modem echt de weg kwijt ofzo. (Reset van mijn modem heeft wederom niet geholpen.)

Reputatie 7
Badge +15

Zou het misschien kunnen liggen aan de switch die je er tussen hebt? Verwijder de kabel naar de switch eens uit je modem en dan testen op je pc.

Zou het misschien kunnen liggen aan de switch die je er tussen hebt? Verwijder de kabel naar de switch eens uit je modem en dan testen op je pc.

Al gedaan. Mijn desktop is direct aangesloten op mijn modem en als ik verder de kabel naar de switch eruit haal verandert dat niks aan de snelheid.

En nu een uurtje later heb ik ineens weer 75 Mbps. Er is niks veranderd aan de apparaten of wat dan ook. Zowel mijn desktop als PS4 staan nu steeds aan en beide meten nu rond de 75 Mbps. Onverklaarbaar...

Reputatie 7
Badge +15

Misschien is het eens goed om een Moderator je lijn na te laten kijken en misschien dat ze er iets hier kunnen halen. Ze zijn er morgen weer :)

Misschien is het eens goed om een Moderator je lijn na te laten kijken en misschien dat ze er iets hier kunnen halen. Ze zijn er morgen weer :)

Ja ben benieuwd, hopelijk kunnen zij iets zien wat een verklaring zou kunnen zijn.

Reputatie 7
Badge +16

Goedemiddag @JoeyVers! Ik heb een lijnmeting gedaan en je verbinding geanalyseerd, maar zie eigenlijk niets dat afwijkt van de norm. Je hebt een maximaal haalbare bitrate (bekabelde downloadsnelheid) van 90 Mbit/s op dit moment. Heb je de PS4 op dit moment in poort 2 aangesloten, klopt dat? Zo ja, zou je deze eens in poort 1 willen aansluiten en dan de speedtest uitvoeren? Sorry als je dat allemaal al gedaan hebt, ik wil wat uitsluiten voordat we de boosdoener kunnen vinden! 

Goedemiddag @JoeyVers! Ik heb een lijnmeting gedaan en je verbinding geanalyseerd, maar zie eigenlijk niets dat afwijkt van de norm. Je hebt een maximaal haalbare bitrate (bekabelde downloadsnelheid) van 90 Mbit/s op dit moment. Heb je de PS4 op dit moment in poort 2 aangesloten, klopt dat? Zo ja, zou je deze eens in poort 1 willen aansluiten en dan de speedtest uitvoeren? Sorry als je dat allemaal al gedaan hebt, ik wil wat uitsluiten voordat we de boosdoener kunnen vinden! 

Hoi Jason, ik heb als ik alleen mijn pc op poort 1 heb aangesloten en niks op de andere poorten ook vaak last van een trage verbinding. Alleen mijn PS4 hierop aansluiten zal dus niks veranderen, maar wil het best proberen. Mijn pc zit trouwens altijd op poort 1 aangesloten, dit verandert nooit, maar toch meet ik ook op mijn pc een lage snelheid. Mijn volledige netwerk thuis wordt dus gewoon enorm traag op onverklaarbare momenten.

Oke ik had dus net weer last van heel traag internet (meting was rond 11 Mbps) dus ik heb zojuist nog een volledige factory reset gedaan van het modem. Toen heb ik (alleen) mijn desktop direct aangesloten op poort 1 (dus verder helemaal niks ook niet via wifi) en mijn snelheid gemeten. Nog steeds meet ik rond de 11 Mbps. Totaal geen verschil dus en letterlijk het enige dat aan mijn modem hangt is mijn desktop.

Daarna nog de test gedaan van @Jason  door even mijn desktop van poort 1 af te halen en daar direct mijn PS4 op aan te sluiten. Daarop meet ik rond de 13 Mbps. Daarna weer mijn PS4 eruit gehaald en mijn desktop aangesloten. Toen was de meting ineens rond 18 Mbps. Na een kwartiertje nogmaals getest en nu een meeting van rond de 45 Mbps.

Kan dit laatste komen omdat na een factory reset van het modem hij op snelheid moet komen ofzo? Ik heb het idee dat dat onzin is maar misschien is dit wel normaal. In dat geval zou dat moeten betekenen dat mijn snelheid over een half uurtje ofzo weer rond de 80 Mbps zal zijn.

Morgen maar eens kijken of de snelheid niet weer helemaal inkakt zoals de afgelopen dagen. In de tussentijd nog suggesties?

Helaas mijn snelheid is zojuist weer ingezakt van rond de 70 Mbps rond 17:00 uur en nu is ie nog maar rond de 10 Mbps om 21:30 uur.

Reputatie 7

Hi @JoeyVers, bedankt voor al het testen! We hebben hiermee de meest voorkomende oorzaken inmiddels doorgelopen, ik stuur graag een monteur bij je langs om de aansluiting te controleren en de snelheidsproblemen hopelijk op te lossen. Mijn collega's nemen binnen een aantal dagen contact met je op!

Hi @JoeyVers, bedankt voor al het testen! We hebben hiermee de meest voorkomende oorzaken inmiddels doorgelopen, ik stuur graag een monteur bij je langs om de aansluiting te controleren en de snelheidsproblemen hopelijk op te lossen. Mijn collega's nemen binnen een aantal dagen contact met je op!

Dankje! Is het niet een probleem dat mijn snelheid alleen op onverklaarbare momenten laag is? Je zal namelijk net zien dat het gewoon prima is als die monteur er is. 
 

PS, die monteur is neem ik aan gratis? Blijf een Nederlander he haha. 

Reputatie 7
Badge +15

Een monteur aangestuurd vanuit T-mobile is in principe gewoon gratis, als je zelf meerwerk laat doen door de monteur dan betaal je daar wel voor.

Reputatie 7
Badge +5

Hoi @JoeyVers, wat @Waqqas zegt klopt helemaal. Geen zorgen over de kosten! Brian heeft de speedtest aan het onderzoek toegevoegd, dus ongeacht het tijdstip is het duidelijk dat er iets speelt. Dit komt dus helemaal in orde. Bedankt voor je geduld, je hoort snel van ons!

Reageer