Beantwoord

Structurele problemen en storingen GPON in de PoP bij omzetten WBA > ODF

Reputatie 2

Mijn GPON verbinding 1Gbit is sinds 21 mei officieel omgezet vanuit de “oude WBA” (toen nog Vodafone Thuis) T-Mobile naar ODF. So far so good. De lijn werd keurig opgeleverd door Guidion op de afgesproken dag, maar mijn oude verbinding was de dag er voor in de avond al offline gegaan. Bij navraag blijkt dat dit gepland stond voor 21 mei, maar dit omprikken is gereed gemeld op 20 mei in de avond. Dat klopt ook, want mijn WBA lijn was toen dus ook al offline. Hier gaat het al mis. KPN prikt niet op de afgesproken tijden om.

Het gevolg van dit omprikken (en dat komt niet door KPN); bestaande NT apparatuur van de oude lijn wordt rechtstreeks aangesloten op het GPON van T-Mobile. Thuisgebruikers halen van te voren niet hun NT spullen van de stroom want zij kunnen niet weten wanneer dat omprikken gebeurd.

Omdat in de PoP je glasverbinding vanuit KPN naar T-Mobile apparatuur wordt omgeprikt, want 1 Gbit gaat alleen via GPON in mijn regio (Reggefiber gebied), gaan de al eerder ontsloten/opgeleverde GPON verbindingen onderuit. Er zit dus een groot nadeel in de volgorde werkwijze wat storingen veroorzaak in 99% van de gevallen op al ontsloten GPON verbindingen. 

Ik heb er nu al 3x hele werkdagen uit gelegen sinds ik op GPON zit aangesloten met een knipperende PON LED op de ONT. Dit betekent simpelweg dat de ONT zich niet kan registreren in de PoP en heeft 0,0 te maken met lokale componenten hier thuis. Dit zit puur in het stuk daarvoor.

Telkens blijkt bij navraag, dat op deze momenten nieuwe verbindingen worden opgeleverd op dezelfde “poot” (32 verbindingen mogelijk, waarvan nu nog 15 beschikbaar in mijn geval). Dat zou in theorie betekenen dat ik nog zeker 15 keer impact cq downtime kan gaan hebben evenals die andere 17 lijnen welke al opgeleverd zijn.

Ik ben niet op zoek naar een knuffelreactie vanuit webcare team, ik wil heel graag dat jullie bovenstaande zorgen gaan adresseren en dat er structureel oplossingen voor komen, want nu veroorzaak je als T-Mobile constant storingen op al actieve GPON verbindingen zodra lijnen omgeprikt worden van WBA naar ODF met nog aangesloten NT apparatuur!

Dit omprikken cq. aansluitproces GPON moet echt anders T-Mobile!!

Hoor ook graag van andere 1Gbit gebruikers, of zij problemen ervaren met het offline gaan van de verbindingen sinds ze aangesloten zijn op GPON.

icon

Beste antwoord door Lisa 9 August 2021, 13:40

Hi @J33Bee, heel erg bedankt dat jij bovenstaand onderwerp in dit topic zo duidelijk aan de kaak stelt! Ik wil je graag laten weten dat wij hier momenteel naar aan het kijken zijn en dat dit intern op de radar staat. Vandaag wordt dit voorgelegd bij een andere collega om te kijken of hier structureel een oplossing voor kan komen, als blijkt dat dit inderdaad met elkaar in verband staat. Ik ga je dan ook op de hoogte houden in dit topic, zodra ik een reactie teruggekoppeld krijg. Ik zie ook dat Guidion bij jou is langsgeweest om de wegvallende diensten te onderzoeken en dat het probleem niet bij jou thuis ligt. Ik hoop dan ook dat ik hier snel goed nieuws en vooral duidelijkheid kan brengen! 

Bekijk origineel

138 reacties

Reputatie 7
Badge +11

Ik heb hier inderdaad ook hinder van ondervonden. In mijn ogen deel je hier terechte zorgen.

Reputatie 6
Badge +2

Ik kreeg onlangs ook een bericht dat ik over kon van WBA naar ODF, wat achteraf (gelukkig) dus niet zo was, zit ook op glasvezel nog aangelegd door Reggefiber (Achterhoek)  met max 100mb/s werkt voor wat ik er mee doe perfect.

Mijn indruk is wel eens dat de apparatuur en techniek die men nu gebruikt kwalitatief veel minder is dan wat Reggefiber gebruikte bij de aanleg toendertijd.

Ook ik ben sinds 15 dec. Vorig jaar omgezet en in het eerste gedeelte van de tijd 2021 regelmatig hetze;de probleem zoals hierboven beschreven staat.

monteurs welke hier op locatie zijn geweest gaven al aan dat dit een capaciteit probleem is en dat er meer t-mobile apparatuur in de centrale’s geplaatst moet worden om dit soort problemen tot het verleden te zijn.

gelukkig heb ik ( tot op heden) geen problemen weer ervaren dat zowel internet, tv als bellen eruit ligt..

Reputatie 2

Ook ik ben sinds 15 dec. Vorig jaar omgezet en in het eerste gedeelte van de tijd 2021 regelmatig hetze;de probleem zoals hierboven beschreven staat.

monteurs welke hier op locatie zijn geweest gaven al aan dat dit een capaciteit probleem is en dat er meer t-mobile apparatuur in de centrale’s geplaatst moet worden om dit soort problemen tot het verleden te zijn.

gelukkig heb ik ( tot op heden) geen problemen weer ervaren dat zowel internet, tv als bellen eruit ligt..

De monteurs in opdracht van T-Mobile moeten zelf mogen patchen ipv KPN, maar ik begrijp dat Guidion dit niet (meer) mag.

Daarnaast moet de werkvolgorde aangepast worden zodat oude NT spullen geen storingen op al bestaande verbindingen kunnen veroorzaken tijdens omzetten naar GPON.

GPON == shared

Dit heeft niet zozeer met capaciteit te maken en dan doel ik op de storingen die hierdoor op (kunnen) treden.

Reputatie 7
Badge +19

Ik begreep dat T-Mobile hier wel over aan het overleggen is met KPN, een ideale oplossing is inderdaad dat Guidion ook mag patchen zoals de KPN monteurs.

Reputatie 2

Ik begreep dat T-Mobile hier wel over aan het overleggen is met KPN, een ideale oplossing is inderdaad dat Guidion ook mag patchen zoals de KPN monteurs.

Dit zou al een stap in de goede richting zijn, maar ook dat Guidion eerst oude (NT) apparatuur gaat verwijderen bij de “nieuwe” klant, zodat bestaande GPON verbindingen geen hinder ondervinden van deze oplevering.

Juist bij het GPON principe wordt voorzichtigheid voor de volle 100% gevraagd omdat je op een gedeelde OLT komt, waar ook andere huishoudens op zitten…

Ik kreeg onlangs ook een bericht dat ik over kon van WBA naar ODF, wat achteraf (gelukkig) dus niet zo was, zit ook op glasvezel nog aangelegd door Reggefiber (Achterhoek)  met max 100mb/s werkt voor wat ik er mee doe perfect.

Mijn indruk is wel eens dat de apparatuur en techniek die men nu gebruikt kwalitatief veel minder is dan wat Reggefiber gebruikte bij de aanleg toendertijd.

Kwalitatief hoeft het niet slechter te zijn, alleen zou eerst de Guidion monteur bij je thuis moeten komen, de boel loshalen dan naar de PoP rijden de lijn patchen en dan weer de boel thuis aansluiten, ik snap eigenlijk ook niet waarom T-M voor PON heeft gekozen in de PoP, ruimte zat voor AON, maar zal wel weer het bekende kostenplaatje zijn.

In ieder geval is AON wat regefiber aanlegde een heel stuk robuuster dan PON, en PON is ook nog eens een stuk minder toekomst bestendig, maar ja mijn vader zei altijd, Goedkoop is Duurkoop.

@J33Bee ergens is er in de communicatie iets mis gegaan, ik weet dat KPN de PON juist later op de dag aansluit zodat Guidion daarvoor de boel gereed kan maken, waar het fout gaat in die planning ga ik me niet over uitspreken, maar 1 van de twee doet iets verkeerd, of er zitten fouten in de systemen maar gebeurt veel vaker dan je denkt.

Reputatie 7
Badge +19

Ik snap niet waarom mensen zo negatief over PON zijn, als alles goed gaat dan merk je vrijwel niets van de toegepaste techniek. uiteindelijk is het gewoon glasvezel.

Hier een KPN PON aansluiting 200/200, sinds dag 1 online, lekker stabiel en snel en nooit snelheidsverlies als het druk wordt ofzo.

Waarom is het minder toekomst bestendig? Als je kijkt naar Delta Fiber die gaan al over op XGS-PON en bieden al 8 Gbps abonnementen aan met 1 Gbps als de standaard.

Reputatie 2

@Waqqasdat is totaal niet relevant voor dit topic. Het gaat om een heel ander pijnpunt wat wel degelijk met veel meer voorzichtigheid moet worden behandeld en aandacht vereist binnen T-Mobile kijkende naar de GPON techniek zoals toegepast bij T-Mobile;

GPON verbindingen ontsluiten, zonder storingen te veroorzaken op al bestaande GPON verbindingen welke op dezelfde OLT zitten.

Maximaal 32 verbindingen per OLT. Regelmatig verstoringen op al bestaande GPON verbindingen zodra andere lijnen worden aangesloten, komende van WBA/AON. De normale huis en tuin gebruiker kan dit vaak niet relateren aan, maar geloof me dat dit op den duur klanten gaat kosten als men regelmatig uren down is doordat een “nieuwe” klant met NT apparatuur, de boel (onwetend) plat legt, omdat T-Mobile een compleet verkeerd proces hanteert bij het opleveren van deze lijn. 

Goedkoop is duurkoop?

Graag weer ontopic.

Reputatie 2

Huh, waarom is bovenstaande reactie het “Beste antwoord”?

Reputatie 6
Badge +3

Huh, waarom is bovenstaande reactie het “Beste antwoord”?

Sorry, heb ik perongeluk aangevinkt. Ik wilde alleen een "like" geven. Heb de moderators al gevraagd dit ongedaan te maken.

Complimenten voor dit zeer duidelijk geschreven topic. Ik loop  zelf ook tegen dit probleem aan en hoop op een reactie van T.M.!

Reputatie 6
Badge +2

Om heel eerlijk te zijn kan ik van de gehele glasvezel strategie geen hout van maken, neem nou mijn postcode gebied (7021) een plaats van normale omvang,  max snelheid op fourstack en site KPN 524mb/s.

Kijk ik bij veel kleinere gehuchten hier in de omgeving al 1000mb/s  ook hebben een aantal dorpjes hier in de buurt al ODF van T_Mobile althans die kunnen 1000mb afnemen als ze willen.

Kortom er is simpelweg geen touw aan vast te knopen.

Reputatie 6
Badge +3

Kwalitatief hoeft het niet slechter te zijn, alleen zou eerst de Guidion monteur bij je thuis moeten komen, de boel loshalen dan naar de PoP rijden de lijn patchen en dan weer de boel thuis aansluiten, ik snap eigenlijk ook niet waarom T-M voor PON heeft gekozen in de PoP, ruimte zat voor AON, maar zal wel weer het bekende kostenplaatje zijn.

In ieder geval is AON wat regefiber aanlegde een heel stuk robuuster dan PON, en PON is ook nog eens een stuk minder toekomst bestendig, maar ja mijn vader zei altijd, Goedkoop is Duurkoop.

@J33Beeergens is er in de communicatie iets mis gegaan, ik weet dat KPN de PON juist later op de dag aansluit zodat Guidion daarvoor de boel gereed kan maken, waar het fout gaat in die planning ga ik me niet over uitspreken, maar 1 van de twee doet iets verkeerd, of er zitten fouten in de systemen maar gebeurt veel vaker dan je denkt.

Het is precies andersom @Doornekamp33 KPN behoort 's morgens de patch om te zetten, waarna 's middags de Guidion monteur wordt ingepland om de installatie uit te voeren. De downtijd en verstoring op het GPON netwerk wordt verergerd als KPN te vroeg de verbinding omzet. (Lees de -werk-dag ervoor)

Reputatie 2

Het is precies andersom @Doornekamp33 KPN behoort 's morgens de patch om te zetten, waarna 's middags de Guidion monteur wordt ingepland om de installatie uit te voeren. De downtijd en verstoring op het GPON netwerk wordt verergerd als KPN te vroeg de verbinding omzet. (Lees de -werk-dag ervoor)

Dan heb je nog steeds impact voor de andere 31 GPON verbindingen op de OLT (indien helemaal vol) als de nieuwe klant ten tijden van oplevering bij het omprikken van WBA naar ODF de bestaande NT op de stroom heeft laten zitten in zijn/haar meterkast.

Bovenstaande impact betekent dus dat andere GPON verbindingen op de OLT (buren cq mensen in de wijk) gewoonweg geen internet hebben. Zo’n oplevering mag geen storingen veroorzaken bij al bestaande GPON verbindingen. Nu niet, nooit niet!

Dit kun je gewoonweg ondervangen door het oplever-proces van T-Mobile te herinrichten. Nu veroorzaak je bijna zeker storingen, wanneer er een WBA > ODF oplevering plaatsvindt. Mij hoor je echt niet klagen als er een component in de PoP stuk is gegaan, welke dient te worden vervangen. Dat kan altijd een keer gebeuren maar dit is gewoon structureel fouten/storingen/downtime veroorzaken.

Onacceptabel!

@Marcel MCi Als KPN de patch omzet naar den T-Mobile patch en de wba converter zit er nog op gaat het juist fout, die moet eerst vervangen worden en dan de patch pas zodat de lijn geen verstoring heeft door de converter.

Zo lees ik het overal.

Dus eerst thuis het omzetten, dan in de PoP naar ODF en niet andersom zoals jij nu zegt, als kpn om zeg 9.00 uur de patch omzet ipv van 18.00 de vorige avond en Guidion om 15.00 uur bij de klant heb je ipv 18.00 uur de vorige avond vanaf 9.00 uur een downtime tot het om 15.00 uur is omgezet, beide onaanvaardbaar in mijn ogen, 10 minuten is al te lang.

Reputatie 2

@Marcel MCi Als KPN de patch omzet naar den T-Mobile patch en de wba converter zit er nog op gaat het juist fout, die moet eerst vervangen worden en dan de patch pas zodat de lijn geen verstoring heeft door de converter.

Zo lees ik het overal.

Dit inderdaad. Die WBA NT veroorzaakt storingen op de GPON verbindingen die al actief zijn op dezelfde OLT waar deze patch plaats vindt.

Hierdoor heb ik al meermaals een gehele werkdag geen internet gehad, omdat mijn al opgeleverde GPON verbinding onderuit ging door een WBA NT, totdat de ONT van T-Mobile aangesloten werd bij de nieuwe klant. Juist met het thuiswerken ten tijden van corona ondoenlijk…

Voorheen nooit storingen gehad op mijn glas. Al 5+ jaar via WBA probleemloos internetten met SFP op de Draytek Vodafone Thuis → T-Mobile (behalve die DTAG spelletjes van T-Mobile eind 2019…!).

Reputatie 6
Badge +2

Gebruik al diverse jaren WBA glasvezel dit inmiddels op 3 verschillende adressen en woonplaatsen, begonnen met Reggefiber en als provider Lijbrandt na verhuizing als provider Vodafone gekozen later werd dit T-Mobile thuis.

Maak alleen gebruik van internet max. 100mb/s over WBA met tv gebruik slechts 1 Entone 510 box geen Netflix of andere onzinnige streaming dienst, alleen Ziggo voor formule 1 zolang het duurt, zolang ik deze configuratie heb heeft het perfect gewerkt bij alle providers.

En toch zou ik op dit moment geen enkele verandering aandurven zoals overgaan naar het nieuwe tv platform of ODF glasvezel, zeker gezien het feit er momenteel verschrikkelijk veel verkeerd gaat bij T-Mobile thuis, dan slaat de schrik je om de benen.

Reputatie 2

Webcare team op vakantie?

Reputatie 5
Badge +2

Hi @J33Bee, heel erg bedankt dat jij bovenstaand onderwerp in dit topic zo duidelijk aan de kaak stelt! Ik wil je graag laten weten dat wij hier momenteel naar aan het kijken zijn en dat dit intern op de radar staat. Vandaag wordt dit voorgelegd bij een andere collega om te kijken of hier structureel een oplossing voor kan komen, als blijkt dat dit inderdaad met elkaar in verband staat. Ik ga je dan ook op de hoogte houden in dit topic, zodra ik een reactie teruggekoppeld krijg. Ik zie ook dat Guidion bij jou is langsgeweest om de wegvallende diensten te onderzoeken en dat het probleem niet bij jou thuis ligt. Ik hoop dan ook dat ik hier snel goed nieuws en vooral duidelijkheid kan brengen! 

Reputatie 5
Badge +2

Hi @J33Bee, gelijk een nieuwe update vanuit mijn kant! Er wordt hier achter de schermen flink wat actie ondernomen om dit onderwerp te tackelen. Voor volgende week staat er dan ook een interne meeting op de planning. De uitkomsten van deze meeting zal ik uiteraard met je delen. Hopelijk komt hier iets moois uit en kan ik jullie hier duidelijkheid in geven. Mocht jij ook nog andere vragen hebben, stel die dan gerust! 😊

Reputatie 2

@Lisa dank voor de opvolging en update. Hopelijk krijgt het de juiste aandacht en wordt er gepinpoint, om dit in de toekomst te voorkomen. Ik zie nu meerdere topicreeksen waar vergelijkbare problemen lijken op te treden;

- knipperende PON LED op de ONT

Dit gaat klanten kosten op lange termijn. Niet iedereen heeft het vermogen om juist te troubleshooten en gaat na meermaals geen internet zo goed als zeker naar “de buren”. 

Reputatie 1

@Lisa dank voor de opvolging en update. Hopelijk krijgt het de juiste aandacht en wordt er gepinpoint, om dit in de toekomst te voorkomen. Ik zie nu meerdere topicreeksen waar vergelijkbare problemen lijken op te treden;

- knipperende PON LED op de ONT

Dit gaat klanten kosten op lange termijn. Niet iedereen heeft het vermogen om juist te troubleshooten en gaat na meermaals geen internet zo goed als zeker naar “de buren”. 

ik heb dus dit ook gehad met idd het vermoeden omzettingen naar pon op t mo odf

Hi @J33Bee, gelijk een nieuwe update vanuit mijn kant! Er wordt hier achter de schermen flink wat actie ondernomen om dit onderwerp te tackelen. Voor volgende week staat er dan ook een interne meeting op de planning. De uitkomsten van deze meeting zal ik uiteraard met je delen. Hopelijk komt hier iets moois uit en kan ik jullie hier duidelijkheid in geven. Mocht jij ook nog andere vragen hebben, stel die dan gerust! 😊

graag wil ik ook van jullie of een van de andere moderators in een privé bericht weten of dit ook bij mij het geval is, ook mijn verbinding heeft er nu 2x een hele dag uitgelegen met een knipperende pon led op de huwawei nt. ik stuur op verzoek pc+huisnr naar de mod die het voor mijn aansluiting kan onderzoeken

Reputatie 5
Badge +2

Hi @J33Bee, heel graag gedaan! Ik ben zelf ook erg benieuwd wat hieruit gaat komen, dus zelf wacht ik ook in spanning af. Ik zag je al reageren in andere vergelijkbare topics en verwijzen naar deze! Super, dan houden we de communicatie mooi op één plek. 

Hi @daveflash, hele goede en terechte vraag van je! Dit onderzoek zal breder worden getrokken en dit wordt onderzocht op basis van de signalen die we ontvangen. Wij gaan dit niet individueel onderzoeken, maar zullen alle updates hierover in dit topic delen. Na de meeting die volgende week op de planning staat, hoop ik dus ook al om meer duidelijkheid aan jullie te kunnen geven. Weet jij zo voldoende? Weet dat op het moment dat jij weer problemen ervaart, jij gelijk aan de bel kan trekken. Want dan ga ik uiteraard wel individueel met jou aan de slag om dit zo snel mogelijk te verhelpen! 💪

Reputatie 2

@Lisade crux zit ‘m in het feit dat (het vooralsnog lijkt) deze problemen niet bij de mensen zoals@daveflash@ElbowlessGoat@KevinJK88 en ondergetekende liggen op het moment dat je een knipperende PON LED op de ONT (de Huawei) in je meterkast hebt… Dat wordt in de PoP veroorzaakt, want de OLT (waar het glas naar toe gaat vanuit de meterkast) is op zo’n moment over de zeik.

Juist jij kan nu al (laten) onderzoeken bij verstoringen zoals gemeld door @ElbowlessGoat (gisteren) en @KevinJK88 (vandaag) of er bij hun nieuwe lijnen zijn opgeleverd en dan ook nog eens specifiek op de OLT waar zij ook aangesloten zijn (max 32 verbindingen).

Indien ik een knipperende PON LED op de ONT heb, kan ik zelf he-le-maal niets oplossen. De laatste keer is de Guidion monteur naar de PoP gereden om de (nog op te leveren) WBA > ODF patch los te halen zodat de overige verbindingen weer up kwamen. Hij belde me op moment van loshalen en mijn PON LED ging meteen vol branden en ik had weer internet.

Deze “jongen” zat aan de andere kant van de patch nog op de stroom (verhuizing WBA > ODF);

Juist erg interessant om na te gaan of gisteren en vandaag er op dezelfde OLT/PoP lijnen zijn opgeleverd. Zeker ook omdat de downtime telkens onder kantoortijden optreedt. Dat zijn nu net de momenten dat KPN en Guidion werk verrichten in opdracht van T-Mobile…

Reputatie 2

@Lisa heb je nog eea na kunnen gaan om te pinpointen mbt specifieke gevallen? Deze zijn vers…

Reageer