Beantwoord

Structurele problemen en storingen GPON in de PoP bij omzetten WBA > ODF

• 5 August 2021
  • 261 reacties
  • 10665 Bekeken

Reputatie 4
  • is een King Poster
  • 195 reacties

Mijn GPON verbinding 1Gbit is sinds 21 mei officieel omgezet vanuit de “oude WBA” (toen nog Vodafone Thuis) T-Mobile naar ODF. So far so good. De lijn werd keurig opgeleverd door Guidion op de afgesproken dag, maar mijn oude verbinding was de dag er voor in de avond al offline gegaan. Bij navraag blijkt dat dit gepland stond voor 21 mei, maar dit omprikken is gereed gemeld op 20 mei in de avond. Dat klopt ook, want mijn WBA lijn was toen dus ook al offline. Hier gaat het al mis. KPN prikt niet op de afgesproken tijden om.

Het gevolg van dit omprikken (en dat komt niet door KPN); bestaande NT apparatuur van de oude lijn wordt rechtstreeks aangesloten op het GPON van T-Mobile. Thuisgebruikers halen van te voren niet hun NT spullen van de stroom want zij kunnen niet weten wanneer dat omprikken gebeurd.

Omdat in de PoP je glasverbinding vanuit KPN naar T-Mobile apparatuur wordt omgeprikt, want 1 Gbit gaat alleen via GPON in mijn regio (Reggefiber gebied), gaan de al eerder ontsloten/opgeleverde GPON verbindingen onderuit. Er zit dus een groot nadeel in de volgorde werkwijze wat storingen veroorzaak in 99% van de gevallen op al ontsloten GPON verbindingen. 

Ik heb er nu al 3x hele werkdagen uit gelegen sinds ik op GPON zit aangesloten met een knipperende PON LED op de ONT. Dit betekent simpelweg dat de ONT zich niet kan registreren in de PoP en heeft 0,0 te maken met lokale componenten hier thuis. Dit zit puur in het stuk daarvoor.

Telkens blijkt bij navraag, dat op deze momenten nieuwe verbindingen worden opgeleverd op dezelfde “poot” (32 verbindingen mogelijk, waarvan nu nog 15 beschikbaar in mijn geval). Dat zou in theorie betekenen dat ik nog zeker 15 keer impact cq downtime kan gaan hebben evenals die andere 17 lijnen welke al opgeleverd zijn.

Ik ben niet op zoek naar een knuffelreactie vanuit webcare team, ik wil heel graag dat jullie bovenstaande zorgen gaan adresseren en dat er structureel oplossingen voor komen, want nu veroorzaak je als T-Mobile constant storingen op al actieve GPON verbindingen zodra lijnen omgeprikt worden van WBA naar ODF met nog aangesloten NT apparatuur!

Dit omprikken cq. aansluitproces GPON moet echt anders T-Mobile!!

Hoor ook graag van andere 1Gbit gebruikers, of zij problemen ervaren met het offline gaan van de verbindingen sinds ze aangesloten zijn op GPON.

icon

Beste antwoord door Sander 15 October 2021, 14:39

Bekijk origineel

261 reacties

Reputatie 7
Badge +2

Hi @lexdevisser, echt heel goed dat je dit laat weten! Het laatste wat ik wil is dat jij teleurgesteld bent, dus excuses dat er voor jou nog geen compensatie was ingediend. Ik heb deze dan ook meteen voor je in orde gemaakt. Jij kan dit terugzien in je My T-Mobile Thuis omgeving: https://thuismy.t-mobile.nl/rekeningen/compensaties. Ik wil dat jij helemaal tevreden bent, dus laat het me gerust weten als ik nog iets voor je kan doen! 

Bedankt @Lisa. Jij maakt echt het verschil met de wijze waarop je hiermee omgaat!

Reputatie 7
Badge +2

Hi @lexdevisser, heel graag gedaan! Dankjewel voor het mooie compliment! 😁

Reputatie 4

@Lisahoe vorderen de zaken? Inmiddels een ruime maand verder. Enige tractie mbt proces-aanpassingen die doorgevoerd moeten worden?

Mijn ervaring bewijst dat men er nog mee bezig is :)

Afgelopen vrijdag switch van WBA naar GPON. SFP module in ochtend uitgedaan. Alles aangesloten, maar helaas rood knipperend LOS lampje. Guidion monteur onverrichter zaken naar huis, en heeft KPN NetwerkNL aangestuurd, omdat Guidion niet de centrale in mocht. KPN is vandaag thuis en in de centrale geweest, met als resultaat dat er signaal is, het GPON lampje knippert groen. Helaas nog geen internet omdat de Huawei nog niet geconfigureerd is. Dus T-Mobile gebeld, met als gevolg dat Guidion WEER langs moet komen. Die komen vrijdag a.s. maar volgens mij is dit iets wat ook op afstand gedaan kan worden want alles is goed aangesloten :(

Er moet dus drie keer iemand langskomen om een verbinding (hopelijk?) te fixen.

Reputatie 4

Oh ja ik vind het niet leuk @knakworst555 , maar bedankt voor je respons. Wat een drama...

Oh ja ik vind het niet leuk @knakworst555 , maar bedankt voor je respons. Wat een drama...

Op basis van dit topic had ik de stroom er vantevoren afgehaald, maar zelfs dat mocht dus niet baten. Reken er dus op dat je je internet een week kwijt kan zijn. Zonder goede 4G zou ik deze overstap ten stelligste afraden.

Reputatie 2

@knakworst555 Zoals iemand anders mij meldde: een rood knipperend LOS lampje betekent dat je helemaal geen licht hebt, waarschijnlijk omdat er niet of foutief gepatched is in de centrale.

Dat is niet hetzelfde als het issue van dit topic, waarbij er wel licht is, maar er foutieve apparatuur is aangesloten waardoor het hele segment geen internet meer heeft.

Reputatie 4

@knakworst555Zoals iemand anders mij meldde: een rood knipperend LOS lampje betekent dat je helemaal geen licht hebt, waarschijnlijk omdat er niet of foutief gepatched is in de centrale.

Dat is niet hetzelfde als het issue van dit topic, waarbij er wel licht is, maar er foutieve apparatuur is aangesloten waardoor het hele segment geen internet meer heeft.

Klopt helemaal maar de situatie ansich maakt de pijn wederom duidelijk;

Geen goede samenwerking cq. duidelijke afspraken tussen T-Mobile en KPN zonder impact klant(en), waardoor deze problemen/verstoringen ontstaan. 

Reputatie 7
Badge +10

@J33Bee afstemming kost helaas tijd. Maar verwacht dat de problemen snel tot het einde behoren.

@knakworst555Zoals iemand anders mij meldde: een rood knipperend LOS lampje betekent dat je helemaal geen licht hebt, waarschijnlijk omdat er niet of foutief gepatched is in de centrale.

Bedankt voor de verheldering. Hopelijk kan Guidion het vrijdag fixen nu er wel licht op staat, want ze mogen niet de centrale in. En daarna hopelijk geen overstappers meer van WBA naar Gpon totdat procedure is aangepast ;)

Reputatie 7
Badge +8

@J33Bee afstemming kost helaas tijd. Maar verwacht dat de problemen snel tot het einde behoren.

Dat is een mooi signaal. Hoopgevend.

Nou ik wacht nog wel even tot T-mobile het snapt of denk nummer 32 te zijn.

Ik heb ook last gehad van dit probleem en drie dagen zonder internet gezeten. Vanochtend is het probleem door twee monteurs opgelost door een nieuwe patch. Maar mijn uploadsnelheid is dramatisch.

1000.7 Mbps (downloaden)

0.53 Mbps (uploaden)

Dus lijkt er op dat er nog meer problemen zijn. Ik heb spijt dat ik ben overgestapt naar het eigen netwerk van T-Mobile, tot nu toe alleen maar problemen. Bij de 100 Mbit verbinding via het KPN netwerk heb ik nooit problemen gehad.

Reputatie 7
Badge +19

Hallo @JJ93 

Je bedoeld de patchkabel die tussen de ONT en glasvezelaansluitpunt zat is vervangen?

Bij het probleem in dit topic kan je verbinding traag gaan werken of helemaal wegvallen. Klanten maken ook wel eens mee dat door dit probleem de upload minder dan 1 Mbps is.

Of dit bij jou ook zo is is moeilijk te zeggen.

Hoi @Waqqas, ik weet niet wat ze precies hebben gedaan. Maar volgens mij hebben ze in de centrale een patchkabel op een andere plek ingeplugd. 

Ik verlies ongeveer 1 op de 20 packets. Heb het modem en GPON opnieuw opgestart. Toen kwam ik met Speedtest op 900 Mbit down, maar 0 Mbit up. Toen lag mijn verbinding er 2 minuten uit.

64 bytes from 1.1.1.1: icmp_seq=977 ttl=56 time=5.871 ms

64 bytes from 1.1.1.1: icmp_seq=978 ttl=56 time=6.186 ms

64 bytes from 1.1.1.1: icmp_seq=979 ttl=56 time=6.148 ms

64 bytes from 1.1.1.1: icmp_seq=980 ttl=56 time=6.162 ms

64 bytes from 1.1.1.1: icmp_seq=981 ttl=56 time=6.046 ms

64 bytes from 1.1.1.1: icmp_seq=982 ttl=56 time=5.613 ms

64 bytes from 1.1.1.1: icmp_seq=983 ttl=56 time=5.997 ms

64 bytes from 1.1.1.1: icmp_seq=984 ttl=56 time=6.254 ms

64 bytes from 1.1.1.1: icmp_seq=985 ttl=56 time=5.957 ms

64 bytes from 1.1.1.1: icmp_seq=986 ttl=56 time=6.115 ms

64 bytes from 1.1.1.1: icmp_seq=987 ttl=56 time=6.042 ms

64 bytes from 1.1.1.1: icmp_seq=988 ttl=56 time=6.254 ms

64 bytes from 1.1.1.1: icmp_seq=989 ttl=56 time=6.165 ms

64 bytes from 1.1.1.1: icmp_seq=990 ttl=56 time=5.796 ms

64 bytes from 1.1.1.1: icmp_seq=991 ttl=56 time=5.958 ms

64 bytes from 1.1.1.1: icmp_seq=992 ttl=56 time=6.303 ms

64 bytes from 1.1.1.1: icmp_seq=993 ttl=56 time=6.022 ms

Request timeout for icmp_seq 994

en

92 bytes from 90-78-145-85.ftth.glasoperator.nl (85.145.78.90): Destination Host Unreachable
Vr HL TOS  Len   ID Flg  off TTL Pro  cks      Src      Dst
 4  5  00 5400 eefe   0 0000  3f  01 c856 xxx  1.1.1.1 

Reputatie 7
Badge +2

Hi allemaal, 

Ik wil heel graag aan jullie laten weten dat er al flinke vorderingen zijn gemaakt rondom dit issue! Ik wil dan ook heel graag meer met jullie delen, maar voordat ik hier een duidelijk verhaal kan melden ben ik nog in afwachting van een paar punten om dit verhaal kloppend te krijgen. Er komt dus binnenkort een statement aan, zodat jullie helemaal op de hoogte zijn. Hier zijn we druk mee bezig, dus ik vraag nog heel even om jullie geduld. Merci guys! 

Reputatie 7
Badge +11

*Leest mee en wacht in spanning de updates af* 

Reputatie 1

‘wacht ook in spanning af’

Vandaag hier ook weer problemen, derde keer binnen een maand. Klantenservice heeft geen idee. Die doen het standaard script: Eerst ONT uit, modem uit. alles weer aan. Lijn test doen. etc, etc na 15 minuten aan de lijn, geen stap verder, doorzetten naar de technisched dienst…. en het is weer stil, want die hebben 24 uur om het op te pakken.

Als het PON lampje op de ONT knippert, weet ik al hoe laat het is, nu moet T-Mobile dat nog ontdekken.

Uiteindelijk aan het eind van de dag als Guidion, alle aansluittingen in de buurt heeft gedaan werkt alles weer.

Maar nog niets van T-Mobile gehoord. 

Het is dus inmiddels de derde keer dat ik minimaal 1 dag plat lig, geen internet, geen tv. Zonder zicht op een structurele oplossing, of alternatief

Reputatie 4

Als mijn bron klopt dan is het voor het Guidion deel (straks) achter de hekken want zij gaan het gehele patchprocess overnemen dus geen KPN meer die eerst de lijn omzet naar ODF.

Verder gaan ze eerst naar de “nieuwe” klant om alles aan te sluiten alvorens er gepatched wordt in de PoP. Dus geen NT apparatuur meer op GPON.

Als beiden zaken kloppen, mogen mede GPON gebruikers op dezelfde OLT hier geen hinder meer van ondervinden. 

Inmiddels is mijn verbinding grotendeels stabiel. Bedraad heeft 0% packet loss de afgelopen dag. WiFi nog wel af en toe, maar ik denk dat dit ligt aan de router die er tussen staat.

93221 packets transmitted, 93213 packets received, 0.0% packet loss

Reputatie 7
Badge +19

@J33Bee 

Waar lees je dat?

Reputatie 7
Badge +8

Als mijn bron klopt dan is het voor het Guidion deel (straks) achter de hekken want zij gaan het gehele patchprocess overnemen dus geen KPN meer die eerst de lijn omzet naar ODF.

Verder gaan ze eerst naar de “nieuwe” klant om alles aan te sluiten alvorens er gepatched wordt in de PoP. Dus geen NT apparatuur meer op GPON.

Als beiden zaken kloppen, mogen mede GPON gebruikers op dezelfde OLT hier geen hinder meer van ondervinden. 

Als dit klopt, dan zou dat betekenen dat Gidion installateurs gecertificeerd moeten zijn. Anders mag je dat domein niet in. Dat vindt nooit in 1 keer plaats voor alle installateurs, dus zou het de komende tijd nog voor kunnen komen dat verbindingen er uit knallen. Maar het zou minder en minder voor moeten komen. Soort overgangsperiode. ALS het klopt. ;) 

Reputatie 7
Badge +6

Beste allemaal,

Bedankt voor het aankaarten van dit issue. Het bleek hardnekkig om te achterhalen, reproduceren en daarna om op te lossen. Het is zeker niet zo dat er áltijd een groep klanten offline gaat bij een nieuwe oplevering. Het is ons nog steeds niet duidelijk wat er precies voor zorgt dat de splitter in de Pop uitgaat. Het gebeurt in ieder geval regelmatig genoeg om hier een structurele oplossing voor te zoeken. En die hebben we gevonden! We zorgen ervoor dat in álle gevallen (bij GPON) de monteur bij een oplevering eerst bij de klant de NT (een media converter die standaard bij klanten op de glasvezelaansluiting is aangesloten) van de stroom haalt of dit door middel van een telefoontje aan de klant vraagt. Daarna gaat de monteur naar de Pop en zet ‘licht’ op de verbinding. Hierdoor kan er geen interferentie optreden en apparatuur offline gaan.

Reageer