T-Mobile thuis vast IP adres onbereikbaar

  • 6 January 2022
  • 14 reacties
  • 712 Bekeken

Reputatie 2
  • is een Master Poster
  • 12 reacties

Sinds 6 JAN 2022  14:00 is mijn vaste Tmobile Thuis IP adres onbereikbaar geworden vanaf Tmobile mobiel.  Via een ander vast netwerk kan ik het modem wel  goed bereiken. 

Gek genoeg is het ook vanaf Vodafone mobiel niet meer mogelijk het Thuis vaste IP adres te bereiken.

Het vanaf mobiele netwerken onbereikbare IP adres is: 31.201.16x.xxx   ( ik maak geen gebruik van DNS!)

 

Traceroute via vast gaat goed:

Tracing route to XXX-16X201-31.ftth.glasoperator.nl [31.201.16Xx.xxx]
over a maximum of 30 hops:

  1     2 ms     2 ms     1 ms  XXX-16X-201-31.ftth.glasoperator.nl [31.201]

Trace complete.

Traceroute vanaf mobiel loop vast , laatste hop: “no reply for 5 hops assuming we reached firewall”

213-239-245-13.clients.your-server.de 213.239.245.13 de    10.207 ms          
core2.ams.hetzner.com

Is er wellicht ergens een storing in de routering tussen Tmobile vast en het Tmobile mobiele netwerk? 

Suggesties?


This topic has been closed for comments

14 reacties

Reputatie 7
Badge +16

Hoi @jk747, top dat je het ten gehore brengt, zo kunnen we er samen wat aan doen. Klasse ook dat je meteen een tracert aanlevert, thanks!

Er zijn geen algemene problemen bekend in de routering tussen vast en mobiel, dus ik vermoed dat de oorzaak ergens anders vandaan komt. Reden des te meer om hier een onderzoek voor op te zetten. 

Ervaar je het probleem op meerdere apparaten die op het mobiele netwerk verbonden zijn? Wat gebeurt er wanneer je deze apparaten op de vliegtuigstand zet, het wifi-netwerk “vergeet” en dan weer opnieuw connect in de normale stand?

Reputatie 2

Hi @Jason  ik heb getest met twee verschillende mobiele toestellen, en twee verschillende providers ( Tmobile mobiel en Vodafone),  reboots  helpen niet. Uiteraard test ik alleen met WIFI *UIT* anders kan ik “mobile access to fixed Tmobile ip” niet testen.

Overigens werkte mijn vaste IP adres prima vanaf September 2021 met mobiel , echter op 6 JAN 2022 was het feestje voobijj   Er is niets gewijzigd aan mijn kant ( geen nieuwe T50 firmware, geen instellingen aangepast, geen nieuwe mobiele providers, geen nieuwe firmware op mijn Android toestellen etc.).  

Mijn voorlopige conclusie blijft daarmee dat er ergens een routerings probleempje zit voor inkomende HTTP sessies van mobiele netwerken naar het vaste Tmobile thuis netwerk.  

Wat wellicht vreemd is dat WhatIsMyIPaddress denkt dat mijn Tmobile modem in Oss / Noord Brabant staat, dat is in werkelijkheid Friesland :)

 

Reputatie 7
Badge +16

Hoi @jk747, ik ben bang dat ik je dan niet helemaal goed begrepen heb eerder, sorry! Mijn vermoeden gaat uit naar onwetendheid vanuit mijn kant, dat is zeker niet jouw fout, maar mijn misinterpretatie. Elke klant heeft een publiek IPv4-adres bij T-Mobile dat vanaf buiten te benaderen zou moeten zijn. Als je dat met portforwarding (NAT) doorzet naar een intern IP-adres, bijvoorbeeld een NAS, dan kun je dat met het het publieke adres benaderen vanaf elk apparaat buiten je lokale netwerk. Als ik het zo lees, lijkt dat inderdaad niet te werken.

Wat betreft de IP-info: dat kan kloppen. T-Mobile levert uit een scala aan IP's die gecentraliseerd zijn in bepaalde groeperingen en dat kan best eens een andere regio zijn dan waar je woont. Dit is verder niet van invloed op jouw verbinding overigens - als het goed is.

Zou je het Zyxel modem eens willen rebooten door 20 seconden de stroom te ontkoppelen, alsjeblieft? Ik wil eventjes testen aan onze kant hoe het zit met de DHCP en doorgifte van het IP-adres in general.

Reputatie 7
Badge +16

De instelling op de firewall in het modem moet wel zo staan dat ICMP-echo (ping) beantwoord mag worden van buitenaf. Weet even niet welke setting dat is in de T-50, maar als je dat zou kunnen terugvinden, dan die instellen! Het kan goed mogelijk zijn dat er met recente onderhoudsrondes toch per ongeluk iets afgevinkt is, bij wijze van spreken.

Reputatie 7
Badge +16

Sorry ik denk hardop mee - grotendeels dankzij één van onze toppers @leroy98ecker - wellicht heb je geen lokale statische/manual IP toegewezen of heb je de verkeerde IP bij één van de poorten ingesteld staan, kan dat? Dan bijvoorbeeld de server een ander intern IP-adres hebben waardoor de boel niet met elkaar communiceert en er geen doorgang is.

Reputatie 2

@Jason  het lijkt er nu op dat het helemaal niet meer mogelijk is in te loggen op de Zyxel T50  modem vanaf internet met het externe IP adres van het apparaat.  If vraag me af of er wellicht meer klanten ditzelfde probleem hebben sinds de netwerk upgrade van vorige week?

Reputatie 2

@jason  nog maar een  extra traceroute erbij 

 

Reputatie 3

Hoi @jk747 

Misschien dat ik het verkeerd begrijp maar in je eerste post geef je aan dat een trace vanaf je mobiel niet werkt. Je komt echter met deze als laatste hop:

213-239-245-13.clients.your-server.de 213.239.245.13 de    10.207 ms          
core2.ams.hetzner.com

Overigens werken traces naar je eigen router niet vanaf het internet bij T-Mobile. Ze blokkeren dit. Nu ja, ze blokkeren het niet echt maar omdat ze op hun netwerk rfc-1918 ranges gebruiken, zoals je kan zien, kunnen die routers geen verkeer terugsturen met hun eigen source adres. Iets uit 10.0.0.0/8 wordt keihard tegengehouden op het grote boze internet ;-)

Maar kan het zijn dat je op je mobiel via een vpn gaat dat ergens bij Hetzner draait? Of is dit een trace vanaf een machientje dat je daar ergens hebt en niet via je mobiel?

De laatste trace die je post laat trouwens zien dat het verkeer helemaal het tmobile netwerk op gaat. Dit houdt in dat je router dat ip niet direct weet te vinden. Hoogstwaarschijnlijk heb je een nieuw ip gekregen en is het ip dat je tracet niet meer gebonden op de router.  Op een site als https://www.whatismyip.com/ kan je zien wat je huidige externe ip is.

Reputatie 2

@Jason helaas heeft de netwerk backoffice tot nu (10 JAN 2022) nog niet naar het tweedelijns ticket kunnen kijken ( die hetzelfde is als de post in dit forum) .  Kun jij nog iets doen om iemand het trouble ticket te laten bekijken?  

Reputatie 7

Hi @jk747 ,

Thanks voor je update! Ik heb direct aan de achterkant gekeken en zie met de informatie die bij ons beschikbaar is hier op de Community, nog geen ticket is aangemaakt voor onze technische dienst. Dat neemt niet weg dat we je graag via deze weg helpen natuurlijk. Ik ben erg benieuwd of de tips en informatie van @Marty_J (waarvoor heel erg dank) je verder helpen. Wil je ons laten weten wat jouw bevindingen daarover zijn, ik hoor het graag van je!  

Reputatie 2

@Boris volgens de helpdesk is er op 7 JAN een ticket aangemaakt. Het probleem is op dit moment nog niet opgelost.

 @Marty_J  dank je voor de suggesties,, helaas is het IP adres niet veranderd :) anders had ik het snel kunnen oplossen.   Zelf heb ik helemaal niets veranderd in de laatse 3 maanden daarnaast vond er op 6 JAN 2022 kennelijk netwerk onderhoud plaats, sindsdien werkt “inbound” voor mij niet meer. Dit kan toeval zijn? 

Het lijkt er overigens een beetje op dat wellicht soortgelijke? problemen met VDSL lijnen drie jaar geleden al eens voorgekomen zijn:

 

Reputatie 7

Hi @jk747 ,

Ik heb het account wat gekoppeld is aan jouw klantprofiel hier op de Community uitgeplozen, maar zie daarbij geen ticket terug. Ik wil daarom kijken of het wel allemaal goed gaat. Wil je me voor de zekerheid een privébericht sturen met je postcode, huisnummer, geboortedatum en de laatste vier cijfers van je rekeningnummer? Dan check ik meteen of alles goed is doorgezet en kan ik eventueel ook onze technische dienst aan de mouw trekken. Ik hoor het graag van je!

Reputatie 2

@Boris ,  ok vandaag heb ik de kans weer gekregen om via mijn home wifi netwerk lokaal op de T50 in te loggen.  Als eerste heb ik via Maintenance/Remote Management HTTP en PING port toegang vanaf WAN op enabled gezet.  Port forwarding rules gedeactiveerd. 

==> Resultaat poort 80 doet het nu weer wel. Dus het was gelijk duidelijk dat het probleem in de T50 moest zitten om een achterliggende server te kunnen bereiken.

Vervolgens heb ik mijn port forwarding rules gecheckt.  Je kunt 3 verschillende interfaces specificeren,namelijk VD_Internet  ADSL_Internet  ETH_Internet. Bij modem install op mijn ADSL lijn heb ik interface ADSL_Internet ingesteld.  DIt werkte prima tot onderhoudsdag 6 JAN 2022. 

De oplossing is supersimpel (achteraf :),  Ik hoefde alleeen VD_Internet in te schakelen ipv (ADSL) kennelijk is er op 6 JAN iets gewijzigd waardoor bij port forwarding het VDSL interface gekozen moet worden.

==>  Problem solved!

Reputatie 7

Hi @jk747, super dat je de oplossing hier deelt en wat fijn dat deze uiteindelijk vrij eenvoudig bleek te zijn! Je hebt mij ook weer wat kennis bijgebracht, heel erg bedankt hiervoor. Ik ben erg blij dat het issue is opgelost. Als je nog andere vragen hebt, weet dan dat de Community hier voor je klaarstaat. Maak er een mooi weekend van! 😁