Beantwoord

Tmobile glasvezel modem laten bridge mode inschakelen?

  • 27 February 2021
  • 34 reacties
  • 11313 Bekeken

Reputatie 1

Hoi,

Ik heb sinds kort glasvezel van Tmobile thuis. Echter zou ik graag mijn modem in bridge mode willen zetten zodat ik mijn eigen router er achter kan plaatsen. 

Is dat mogelijk? Zo nee, hoe dan wel?

Hoor graag wat de andere mogelijkheden zijn.

Gr.

icon

Beste antwoord door Waqqas 1 March 2021, 13:23

Bekijk origineel

34 reacties

Reputatie 7
Badge +3

@Hot12345 

Eerst even je vraag beantwoorden:

Heb ik dan NAT?

Ja, je hebt met DMZ nog steeds de NAT functie nodig om van het ene netwerk (WAN) naar het andere netwerk (LAN) een ‘vertaalslag’ te maken.

 

Als je 2de router in DMZ wordt geplaatst, wat is het nadeel daarvan?

Op zich heeft dit geen nadelen, als alles naar behoren werkt. Waar je wel rekening mee moet houden is, dat bij veel consumenten routers de implementatie van DMZ in de software soms te wensen overlaat.

Je leest hier binnen de community ook wel opmerkingen dat soms DMZ niet het gewenste resultaat oplevert, wat dan waarschijnlijk mede hieraan ligt.

 

Wat kan ik wel of wat kan ik niet?

In principe heeft DMZ geen restrictie in de vorm van bijv. poorten, maar dan kom ik toch weer bij de soms zwakke implementatie. Je zal proefondervindelijk vast moeten stellen, of DMZ in jou geval de oplossing is.

Maar wat ook al is aangegeven hier in dit topic, bij glasvezel is het vrij eenvoudig om een eigen router met VLAN ondersteuning in te zetten.

Hoe zet ik DMZ in stappen op:

  • Te beginnen moet je voorkomen dat beide of meerdere routers in hetzelfde subnet vallen, Dus de ene router LAN bijv. in 192.168.20.1 en de andere LAN bijv. 192.168.30.1. Dit is bij veel routers te vinden onder de LAN instellingen.
  • Als je bovenstaande hebt uitgevoerd, sluit je de router die je in DMZ wilt zetten aan op de mediaconverter en controleer of internet werkt. LET OP, deze werkt nog gewoon in DHCP mode!
  • Sluit hierna vanuit de voorgaande router LAN 1 met een UTP kabel aan op de WAN van de opvolgende router
  • Kijk dan in de eerste router, welk IP de tweede router uit de DHCP pool heeft uitgedeeld aan de tweede router
  • Controleer of je internet werk als je bent aangelsoten op router 2, als dit werkt ga je naar de volgende stap.
  • Ga in router 2 naar je WAN instellingen en zet deze op manual o.i.d, zolang het maar niet DHCP is. Vul nu het IP adres in wat je hierboven hebt gekregen uit router 1.
  • Reboot beide routers en controleer of je internet werkt vanuit router 2, als dat werkt gaan we door.
  • Ga naar router 1 en activeer nu de DMZ funtie, met de verwijzing naar de fixed WAN IP wat je aan router 2 hebt toegewezen.
  • Reboot alles en controleer of je via router 2 nog steeds internet hebt.
  • De laatste stap is de DHCP pool aanpassen in router 1, dit om te voorkomen dat hij ‘per ongeluk’ toch jouw fixed IP van router 2 gaat uitdelen. Pas dus de DHCP pool aan naar bijv 192.168.20.20 - 192.168.20.254. Er vanuitgaande dat je fixed IP voor router 2 bijv. 192.168.20.2 is.

Hopelijk is het nu iets duidelijker welke stappen je moet doorlopen als je zo’n opzet wilt maken

 

Reputatie 7
Badge +5

In de Asus GT AC11000 zit er geen Vlan, maar lees veel dat je het stukje IPTV moet gebruiken:

Wat ik dan nog meer lees id bij Internet de VID: 300 zou moeten zijn.

VLAN of VID hebben betrekking op hetzelfde. VID is samengevat voor Vlan ID

Een Vlan ID betekent dat er aan elk data pakketje een code wordt meegestuurd. De ontvangende zijde heeft die code (ID) ingesteld zodat de ontvanger (router of switch e.d.) weet welk gedeelte de codering is. Die wordt er dan uitgehaald en de data die over blijft is dan het “schone” data deel.

VLAN worden gebruikt om data stromen van elkaar te scheiden die in dezelfde transport stroom zitten.

Reputatie 7
Badge +3

@Hot12345 

De zin moet zijn “De router welke je de DMZ laat uitvoeren” (Router 1/Zyxel) is denk ik beter omschreven.

De router welke in de DMZ hangt, is je Netgear.

Dat je geen internet hebt, komt omdat je er geen VLAN tagging op hebt ingesteld. Dus dan ‘ziet’ die router geen internet .. dat klopt.

Reputatie 1

@Hot12345

De zin moet zijn “De router welke je de DMZ laat uitvoeren” (Router 1/Zyxel) is denk ik beter omschreven.

De router welke in de DMZ hangt, is je Netgear.

Dat je geen internet hebt, komt omdat je er geen VLAN tagging op hebt ingesteld. Dus dan ‘ziet’ die router geen internet .. dat klopt.

@Pieter_B  Ah kijk, dat is het stuk wat je in ook in het begin aanhaalde over VLAN Tagging. Dat wil ik in het vervolg testen. Wil eerst dit DMZ stuk exprimenteren hoe dat bevalt, natuurlijk op de goede manier. Vervolgens wil ik hier een video, clip van maken voor de community zodat het voor iedereen aangetoond kan worden om te helpen. Met behulp, credits van jouw.

 

De zin moet zijn “De router welke je de DMZ laat uitvoeren” (Router 1/Zyxel) is denk ik beter omschreven.

De router welke in de DMZ hangt, is je Netgear.

 

Dit is tenminste duidelijk inderdaad,

Top, zal vanavond hiermee aan de slag gaan.

Reputatie 7
Badge +3

@Hot12345 

Op verzoek dan hier ook nog een beetje een grafische voorstelling van het een en ander

Ter info, voorstelling is gemaakt in yEd van yWorks

@oudenesp

Achter internet hoef je alleen VID 300 en PRIO 0 in te vullen, IPTV zal op het nieuwe platform ook over VlAN 300 gaan.

VoIP van T-Mobile zal niet werken op een eigen router.

Ik heb geen bellen in pakket genomen dus prima voor mij

Dank jullie voor de uitleg. Denk dat als ik de IPTV (VLAN) deel ga toepassen ik het snelst klaar ben

Reputatie 7
Badge +3

@Hot12345 

De Wifi van Router 1 is nog steeds beschikbaar en zit dus ook nog steeds achter de Firewall, maar je zal dus ook de ‘control’ moeten doen in Router 1.

Maar met DMZ voor een router, geef je eigenlijk de ‘control’ over op een achterligende router incl de Wifi op die achterliggende router in dit geval.  

Wifi overdracht kan dus door beide gedaan worden, maar dat is echt dan een keuze of je op Router 1 de Wifi uitzet en de Wifi van de Netgear alleen maar gebruikt.

 

Hopelijk een beetje duidelijk zo.

Reputatie 7
Badge +15

@Hot12345 

Oh niet goed gekeken, 192.168.1.2/3/4/5/6/7/8/9/10 bedoelde ik. Dit zijn statische IP adressen.

Controleer in je eigen router even welke IP adres je router van de Zyxel heeft ontvangen en vul die in de DMZ van de Zyxel in.

Reputatie 7
Badge +3

@Hot12345 

Als de Netgear router in DMZ’ hangt, dan is het beste dat je alle benodigde functie’s probeert uit te voeren op dat punt (DHCP & Wifi).

Op Router 1, daar stel je alleen de DMZ op in, dat is dan ook de enige instelling die je daar moet uitvoeren eenmalig. De Router 1 is dan alleen maar een ‘doorgeeftluik’ en niet meer, zonder voor de rest iets van netwerkbeheer. 

Reputatie 7
Badge +15

@oudenesp

Achter internet hoef je alleen VID 300 en PRIO 0 in te vullen, IPTV zal op het nieuwe platform ook over VlAN 300 gaan.

VoIP van T-Mobile zal niet werken op een eigen router.

Reputatie 1

@Hot12345

Log in op 192.168.1.1 > menu > netwerkinstellingen > thuis netwerk > wijzig de dhcp poule onder LAN configuratie naar 192.168.1.10 t/m 192.168.1.254.

192.168.2 t/m 10 kan je gebruiken als statische IP.

Ga naar menu > netwerkinstellingen > NAT > DMZ > regel toevoegen en kies bij apparaat info je eigen router en zorg dat hij bijvoorbeeld IP 192.168.1.2 krijgt.

Klik na elke wijziging op toepassen.

 

Even voor mij op een rijtje op volgorde;

 

Log op de 2de router: 192.168.1.1 - Thuis netwerk → Dhcp pole LAN wijzigen naar:
192.168.1.10 t/m 192.168.1.254.

192.168.2 t/m 10 kan je gebruiken als statische IP.

Welke IP-addres bedoel je precies hier boven?


Log op de Tmobile (VMG8825-T50) - 192.168.1.1 - Netwerkinstellingen - NAT - DMZ , ik kan hier alleen een Ipaddres invoeren… Moet ik hier het Ip-addres van het 2de router invoeren?

Daarnaast wordt er gezegd dat de DMZ op het WAN ip-adres moet invoeren en niet op het LAN. Wat bedoelen ze daarmee? 

Correct me if im wrong!!

Reputatie 7
Badge +15

@Hot12345 

Inloggen op de Zyxel en bij LAN configuratie de dhcp poule wijzigen en na toepassen bij DMZ de IP die is toegewezen aan je 2de router. Gebruik bijvoorbeeld 192.168.1.2.

192.168.2/3/4/5/6/7/8/9/10 zijn statische IP adressen, hier kan je er 1 van gebruiken.

Reputatie 1

@Hot12345

Inloggen op de Zyxel en bij LAN configuratie de dhcp poule wijzigen en na toepassen bij DMZ de IP die is toegewezen aan je 2de router. Gebruik bijvoorbeeld 192.168.1.2.

192.168.2/3/4/5/6/7/8/9/10 zijn statische IP adressen, hier kan je er 1 van gebruiken.


Fijn dat je zo snel reageert @Waqqas !
192.168.2/3/4/5/6/7/8/9/10 ik mis hier namelijk een octate. Bedoel je 192.168.2.1/ 2/3 /4/ 5/ 6/ 7/ 8/9/10?

Reputatie 7
Badge +15

@Hot12345

Nee, in de DMZ gebruik je een ip adres toegewezen door de Zyxel aan je eigen router dus 192.168.1.2 bijvoorbeeld.

Controleer in je eigen router ook welke ip adres je eigen router heeft en die vul je in de DMZ in.

Reputatie 1

@Hot12345

Inloggen op de Zyxel en bij LAN configuratie de dhcp poule wijzigen en na toepassen bij DMZ de IP die is toegewezen aan je 2de router. Gebruik bijvoorbeeld 192.168.1.2.

192.168.2/3/4/5/6/7/8/9/10 zijn statische IP adressen, hier kan je er 1 van gebruiken.


Omdat je hierboven een octate mist, weet ik niet wat je hierboven bedoeld.
Zie boven dikgedrukt.

Is het dan 192.168.2.1//2//3//4/5/6/7/8/9/10 wat ik dan kan gebruiken?​​​​​​

Reputatie 1

@Hot12345

De Wifi van Router 1 is nog steeds beschikbaar en zit dus ook nog steeds achter de Firewall, maar je zal dus ook de ‘control’ moeten doen in Router 1.

Maar met DMZ voor een router, geef je eigenlijk de ‘control’ over op een achterligende router incl de Wifi op die achterliggende router in dit geval.  

Wifi overdracht kan dus door beide gedaan worden, maar dat is echt dan een keuze of je op Router 1 de Wifi uitzet en de Wifi van de Netgear alleen maar gebruikt.

 

Hopelijk een beetje duidelijk zo.


Dank voor je reactie.

Laat ik het zo omschrijven; mijn doel is net als een “Bridge”, dat je modem/router (WIFI, DHCP,) van je provider eigenlijk uitgeschakeld wordt, zodat je je eigen router (a.k.a betere router) er achter kunt plaatsen en die juist alle afhandelingen afhandelt wat betreft WIFI, DHCP. LAN etc. 

Is het ook zo dat je dan op 2 plekken moet instellen, Is dat haalbaar? 
Zou dat kunnen met de afbeelding die je stuurde: Router met DMZ.

Reputatie 1

@Hot12345

Als de Netgear router in DMZ’ hangt, dan is het beste dat je alle benodigde functie’s probeert uit te voeren op dat punt (DHCP & Wifi).

Op Router 1, daar stel je alleen de DMZ op in, dat is dan ook de enige instelling die je daar moet uitvoeren eenmalig. De Router 1 is dan alleen maar een ‘doorgeeftluik’ en niet meer, zonder voor de rest iets van netwerkbeheer. 

Hartelijk dank voor je duidelijk uitleg.
Als laatst;

Dat is precies wat ik wil inderdaad. Klopt dan nog de stappen plan of moet er nog iets gewijzigd worden in de stappenplan om dat laatste door te voeren?

 

Hoe zet ik DMZ in stappen op:

  • Te beginnen moet je voorkomen dat beide of meerdere routers in hetzelfde subnet vallen, Dus de ene router LAN bijv. in 192.168.20.1 en de andere LAN bijv. 192.168.30.1. Dit is bij veel routers te vinden onder de LAN instellingen.
  • Als je bovenstaande hebt uitgevoerd, sluit je de router die je in DMZ wilt zetten aan op de mediaconverter en controleer of internet werkt. LET OP, deze werkt nog gewoon in DHCP mode!
  • Sluit hierna vanuit de voorgaande router LAN 1 met een UTP kabel aan op de WAN van de opvolgende router
  • Kijk dan in de eerste router, welk IP de tweede router uit de DHCP pool heeft uitgedeeld aan de tweede router
  • Controleer of je internet werk als je bent aangelsoten op router 2, als dit werkt ga je naar de volgende stap.
  • Ga in router 2 naar je WAN instellingen en zet deze op manual o.i.d, zolang het maar niet DHCP is. Vul nu het IP adres in wat je hierboven hebt gekregen uit router 1.
  • Reboot beide routers en controleer of je internet werkt vanuit router 2, als dat werkt gaan we door.
  • Ga naar router 1 en activeer nu de DMZ funtie, met de verwijzing naar de fixed WAN IP wat je aan router 2 hebt toegewezen.
  • Reboot alles en controleer of je via router 2 nog steeds internet hebt.
  • De laatste stap is de DHCP pool aanpassen in router 1, dit om te voorkomen dat hij ‘per ongeluk’ toch jouw fixed IP van router 2 gaat uitdelen. Pas dus de DHCP pool aan naar bijv 192.168.20.20 - 192.168.20.254. Er vanuitgaande dat je fixed IP voor router 2 bijv. 192.168.20.2 is.
Reputatie 1

Bij stap 2, kom ik niet verder.

Ik heb hierbij de Netgear Router direct aangesloten van de mediaconverter (fiber to rj45) op de WAN aansluiting van de Netgear router. Nu heb ik geen internet acces. (Tmobile router staat geheel los gekoppeld van het netwerk, aangezien de Netgear Router in DMZ moet.)

Wat ik ook doe, heb het gereset de Netgear router uit gezet, gereset, mediaconvertee uit en aan gezet. Krijg geen internet aansluiting op het Netgear Router. Oftewel ik krijg geen publieke ipadres vanuit Tmobile.

Kan dat kloppen? Dat Tmobile geen publieke ipadressen uitdeelt op third party routers? Of doe ik iets verkeerds bij Stap 2?

Troubleshoot graag verder met je. 

Reputatie 7
Badge +14

bridge optie is er niet. Je zou wel je router in een DMZ achter het modem kunnen plaatsen. Er zijn diverse topics hierover te vinden op dit forum.

Reputatie 1

bridge optie is er niet. Je zou wel je router in een DMZ achter het modem kunnen plaatsen. Er zijn diverse topics hierover te vinden op dit forum.

Als je 2de router in DMZ wordt geplaatst, wat is het nadeel daarvan? Wat kan ik wel of wat kan ik niet? Heb ik dan NAT?

Reputatie 7
Badge +14

Gebruik even de zoekfunctie met het woord DMZ. Dan kom je vele topics tegen waar hierover gesproken wordt.

Reputatie 1

@Hot12345

Op verzoek dan hier ook nog een beetje een grafische voorstelling van het een en ander

Ter info, voorstelling is gemaakt in yEd van yWorks

@Pieter_B , Bedankt voor je super duidelijke weergave, alleen wat ik nog wil weten is welke router is verantwoordelijk voor de WIFI overdracht in de Router met DMZ? Router 1 of Neatgear?

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @Hot12345 

Welke diensten heb je nog meer van T-Mobile?

Misschien is het een optie om de Zyxel helemaal te vervangen door een andere router die vlan ondersteuning heeft op de mediaconverter aan te sluiten.

https://community.t-mobile.nl/t-mobile-thuis-algemeen-490/glasvezel-huawei-hg659-vervangen-door-je-eigen-router-305727

Vast bellen werkt niet via je eigen router.

Reputatie 1

Hallo @Hot12345 

Welke diensten heb je nog meer van T-Mobile?

Misschien is het een optie om de Zyxel helemaal te vervangen door een andere router die vlan ondersteuning heeft op de mediaconverter aan te sluiten.

https://community.t-mobile.nl/t-mobile-thuis-algemeen-490/glasvezel-huawei-hg659-vervangen-door-je-eigen-router-305727

Vast bellen werkt niet via je eigen router.

 

Ik zou graag willen expirimenteren met het hele DMZ gebeuren. 

 

Wat moet op de ISP router configureren / aangeven? 

Reageer