Beantwoord

Tp-Link Deco M9 met Zyxel T50

  • 29 August 2021
  • 21 reacties
  • 4293 Bekeken

Ik heb sinds een aantal weken een glasvezel internet aansluiting van T-Mobile. Op de Zyxel T-50 Router heb ik een UTP kabel aangesloten die aan een Deco M9 zit. Verder zijn er nog 2 Deco M9’s in huis voor het Mesh WIFI netwerk.

 

Voorheen (met KPN) werkte het vlekkeloos. Echter nu met T-Mobile valt het internet een aantal keren per dag uit, als ik devices aanzet dan duurt het een halve minuut totdat er internet verbinding is en de WIFI is voor sommige devices extreem traag.

 

Ik lees veel posts dat de combinatie van een Zyxel T50 modem met een TP-Lin Deco oplossing problemen oplevert en niet goed werkt.

 

Vragen:

  • Heeft iemand hier inmiddels een oplossing voor gevonden?
  • Is het mogelijk om het modem om te wisselen bij T-Mobile voor een ander modem dat geen probleem oplevert?
  • Is er wellicht een software update van het modem mogelijk met een direct passthrough wat het zou oplossen?

Alle kennis/feedback is welkom!

icon

Beste antwoord door eric 30 August 2021, 10:27

Bekijk origineel

21 reacties

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @paulkessels 

Valt het internet op de Deco weg of op de Zyxel?

Wat je kan doen is in de Deco app onder advanced kiezen voor Acces Point Mode en de WiFi op de Zyxel uitschakelen, dit werkt zonder problemen bij andere gebruikers.

@Waqqas Dank voor je bericht. Ik zal dit eens testen, maar het is alleen geen oplossing. Waarom zou ik een dure Deco oplossing aanschaffen als deze geen toegevoegde waarde meer biedt als Access Point (app/device heeft geen functies meer om devices te groeperen met QoS, Monitoring, Parental Control, etc.)? Dan kan ik beter een goedkope oplossing met een wifi range extender of repeater kiezen.

 

De T-50 in Bridge Mode zou een oplossing zijn geweest, maar dat schijnt helaas ook niet te kunnen. 

 

Toch maar zsm switchen van provider. Of zou een ander modem een oplossing zijn? Zo ja, welke (glasvezel) en wat betekent T-Mobile hierin?

 

Thanks!

Reputatie 7
Badge +14

Je kan de Deco in router mode direct aan de Mediaconvertor aansluiten, dus zonder Zyxel. Kies wel VLAN ID300 voor internet.

Reputatie 7
Badge +15

@paulkessels

Misschien heeft de Deco hetzelfde LAN IP als de Zyxel (192.168.1.1) en daardoor heb je waarschijnlijk problemen, indien je de Zyxel wil laten staan voor VoIP bijvoorbeeld dan zou je dit IP in de Deco eens kunnen wijzigen naar 192.168.0.1 bijvoorbeeld.

Deco app > advanced > LAN IP.

@eric Top, super zeg! Ik heb het aan de praat en de Deco nu als modem. 

Het enige is dat ik op de hoofddeco ook een UTP kabel had voor naar de desktop en een aantal wired apparaten. Als je IPTV aanzet op de Deco dan doet de 2e poort het niet meer (deze wordt dan voor IPTV gebruikt). Als ik IPTV uitzet op de Deco (ik heb schotelTV en alleen internet van T-Mobile), dan doet ook het internet het niet mee.

 

Ik heb nu de hoofddeco op de converter aangesloten en op een andere Deco de wired apparaten aangesloten. Het nadeel is nu dat het signaal dus via de lucht (van deco naar deco) alsnog naar een kabel gaat. Qua download snelheid scheelt het wellicht 10mbps maar qua upload iets van 100mbps.

Je kan de Deco in router mode direct aan de Mediaconvertor aansluiten, dus zonder Zyxel. Kies wel VLAN ID300 voor internet.

Hi Eric, 

Ik heb dezelfde setup en kan inderdaad mijn Deco direct aansluiten op de Media Converter, maar dan heeft de Zyxel geen internet meer en werkt daardoor mijn tv niet meer. 

Heb je nog tips? Of klopt dit inderdaad en is hier niks aan te doen?

Je kan de Deco in router mode direct aan de Mediaconvertor aansluiten, dus zonder Zyxel. Kies wel VLAN ID300 voor internet.

Hi Eric, 

Ik heb dezelfde setup en kan inderdaad mijn Deco direct aansluiten op de Media Converter, maar dan heeft de Zyxel geen internet meer en werkt daardoor mijn tv niet meer. 

Heb je nog tips? Of klopt dit inderdaad en is hier niks aan te doen?

Negeer maar ik bedenk net dat mijn Deco 2 UTP poorten heeft en ik die moet verbinden met mijn mediabox. Zal vast werken :-)

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @Kinimod 

Dus dan zit je nog op het oude tv platform? Dan moet de Zyxel er toch tussen.

Bij het nieuwe tv platform werkt tv ook via een internet poort dus dan kan je de Deco rechtstreeks op de mediaconverter aansluiten en de tv box op de Deco.

Hallo @Kinimod 

Dus dan zit je nog op het oude tv platform? Dan moet de Zyxel er toch tussen.

Bij het nieuwe tv platform werkt tv ook via een internet poort dus dan kan je de Deco rechtstreeks op de mediaconverter aansluiten en de tv box op de Deco.

Hi @Waqqas wat bedoel je met het oude tv platform? 
Ik vermoed dat ik daar nog op zit want mijn abbo stamt nog uit het tijdperk dat het Vodafone thuis was. 
Heb ook nog het Entone kastje, net geprobeerd en die krijg ik niet aan de praat als ik hem van mijn Deco verbind. 

Moet ik T-mobile klantenservice benaderen om naar het nieuwe platform te gaan?

 

Reputatie 7
Badge +15

@Kinimod 

1ste foto is oude tv platform en 2de de nieuwe. Dit is het beginscherm op de tv box.

Indien je over wilt gaan op het Nieuwe tv platform, dan kan een moderator dat voor je regelen.

@Kinimod

1ste foto is oude tv platform en 2de de nieuwe. Dit is het beginscherm op de tv box.

Indien je over wilt gaan op het Nieuwe tv platform, dan kan een moderator dat voor je regelen.

dankjewel voor je snelle reactie. 
Kan ik hiervoor gewoon een moderator DMen? 

of taggen oid

Reputatie 7
Badge +15

@Kinimod

Moderators reageren niet op een DM tenzij ze je het vragen om een DM te sturen.

Een moderator zal vanzelf in dit topic reageren, gewoon afwachten 👍

Ok thx dan voor de goede orde ik wil idd over naar het nieuwe tv platform :-) 

Reputatie 7
Badge +4

Hoi @Kinimod,

Leuk om te horen dat je graag jouw plezier bij T-Mobile wil uitbreiden! :smile:

Zo te zien maak je momenteel gebruik van een TV Box met harddiskrecorder. Op dit type TV Box voldoet het nieuwe TV platform nog niet aan onze kwaliteitseisen.

Daarom wissel ik graag de TV Box voor je om! Houd er wel graag rekening mee dat het tot twee weken duurt voordat wij de nieuwe TV Box kunnen omzetten naar het nieuwe TV platform. Hierdoor kan je tijdelijk geen gebruik maken van opname functies. In principe zou je kort gebruik kunnen maken van functies zoals Begin Gemist en Terug Kijken, alleen wilde ik je hier graag van op de hoogte stellen.

Mocht je alsnog een nieuwe TV Box willen ontvangen, dan hoor ik het graag en stuur ik snel een nieuw model naar je op!

Hoi @Kinimod,

Leuk om te horen dat je graag jouw plezier bij T-Mobile wil uitbreiden! :smile:

Zo te zien maak je momenteel gebruik van een TV Box met harddiskrecorder. Op dit type TV Box voldoet het nieuwe TV platform nog niet aan onze kwaliteitseisen.

Daarom wissel ik graag de TV Box voor je om! Houd er wel graag rekening mee dat het tot twee weken duurt voordat wij de nieuwe TV Box kunnen omzetten naar het nieuwe TV platform. Hierdoor kan je tijdelijk geen gebruik maken van opname functies. In principe zou je kort gebruik kunnen maken van functies zoals Begin Gemist en Terug Kijken, alleen wilde ik je hier graag van op de hoogte stellen.

Mocht je alsnog een nieuwe TV Box willen ontvangen, dan hoor ik het graag en stuur ik snel een nieuw model naar je op!

Hi @Cal,

Ja graag! 

 

Reputatie 7

Hi @Kinimod, helemaal super! Ik heb de wisseling van de TV Box zojuist voor je in werking gezet. In je My T-Mobile Thuis kun je de status van de bestelling volgen: https://thuismy.t-mobile.nl/bestellingen/JTB25326-C023. Ik deel ook alvast graag de voorwaarden met je van het nieuwe tv platform. Zou je deze door willen nemen?

Zodra de nieuwe TV Box bij jou binnen is én up and running is, dan kan ik de migratie verder aanvragen en zal jij vanaf dat moment binnen twee weken van het nieuwe platform kunnen genieten. 

In jouw My T-Mobile Thuis kan jij na de migratie eenvoudig Cloud Opnemen toevoegen aan jouw abonnement, waar kosten van € 5,00 per maand aan zijn verbonden. Jij zult daarnaast zelf een SCART-verlengstuk aan moeten schaffen als de TV geen HDMI-aansluiting heeft. Teletekst zul je niet meer kunnen bekijken na de migratie. 

Ook ontvang jij een e-mail en sms vlak voordat jij wordt overgezet naar het nieuwe platform én zul jij opnieuw moeten inloggen zodra jij bent overgezet. Tot zo ver alle belangrijke punten op een rijtje. Als jij hier nog steeds net zo enthousiast over bent, dan hoor ik graag een akkoord van je. Vervolgens kan ik dan verder voor je aan de slag wanneer jij het seintje hebt gegeven dat de nieuwe TV Box is geïnstalleerd! ✨

klinkt goed @Lisa bij deze akkoord

Reputatie 7

Hi @Kinimod, super leuk om te lezen! Dan hoef jij enkel een seintje hier te geven, zodra jouw nieuwe TV Box geïnstalleerd is en dan zorgen wij voor de rest! 😊

Ik heb het zelfde probleem. Ik heb de WiFi via de zyxel portal uitgezet en de Deco M9 in WiFi router modus staan.

Ook heb ik via de Deco app het laatste cijfer van het ip adres al veranderd van 1 naar 2.

 

Heb alleen een internet abonnement en daarom wel een Zyxel en geen mediabox. 
 

Wat kan ik nog meer proberen? 

Reputatie 7
Badge +14

Je kunt de Deco in Access Point modus zetten. 

Reputatie 4

Ik had ook problemen met instabiel netwerk nadat ik 3 stuks deco m4 had aangesloten op mijn Zyxel t54 met glasvezel. Ik zag in dit draadje dat je ook de Zyxel kunt vervangen door de hoofd deco als router te gebruiken, maar dan moet deze naar de meterkast en ik wil die juist in de woonkamer hebben. verder hebben we ook vaste telefoon dus dan heb je alsnog die Zyxel nodig.

Maar inmiddels is het probleem opgelost. Zodra meerdere deco's bedraad gaan communiceren met elkaar via het zyxel modem gaat het mis. Ik had in de meterkast toch al een gigabit switch van TP-Link hangen dus ik heb alle drie de deco's daarop aangesloten en dan 1 draadje naar het zyxel modem. Nu handelt de TP-link switch het interne dataverkeer tussen de deco's af en geeft dit geen storing meer op het zyxel modem. Je koopt zo'n tp-link gigabit switch voor 10€ bij de action.

Z|et je deco's wel in accespoint mode en niet in router mode, want dan krijg je NAT achter NAT. Je Zyxel is namelijk al een router dus je hebt er niet ook nog een router van TP-link nodig, dat maakt alles alleen maar ingewikkeld.

Kortom: niet meerdere deco's bedraad aansluiten op het Zyxel modem. meerdere deco's kan wel in je netwerk maar zorg dat ze niet via de Zyxel onderling hoeven te communiceren en zet ze in accespoint mode.

Reageer