Beantwoord

Upload te laag (50/50 abonnement)

  • 2 June 2020
  • 6 reacties
  • 203 Bekeken

Afgelopen vrijdag is bij mij glasvezel internet Basic (50/50) aangesloten. De downloadsnelheid is naar wens, maar het uploaden was afgelopen zaterdag ongeveer 5 (tien keer te langzaam). Zojuist weer een speedtest gedaan en nu was deze ongeveer 25, maar nog steeds half zo snel als zou moeten.

Kan dit worden verholpen?

icon

Beste antwoord door Jason van Odido 3 June 2020, 10:31

Bekijk origineel

6 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Beste @Jelleopurk 

Verzoek om eerst te meten via een pc die bekabeld is aangesloten direct op het modem, of als dat echt niet mogelijk is dan zeker via 5 GHz Wifi, daar moet je makkelijk 50/50 mee kunnen halen.

Er is maar 1 geschikt programma om te meten namelijk de Ookla Speedtest app, voorkeur in Windows 10 maar kan in jouw geval ook op een snelle smartphone via 5 GHz Wifi, dat is wel belangrijk. Gebruik niet je browser om te meten en geen enkele andere app.

Laat dan even je resultaten weten.

Groet, Folkert

Hoi Folkert, bedankt voor je reactie. Ik krijg nu onderstaande resultaten (5Ghz Wifi).

 

Reputatie 7
Badge +3

Moet wel wat sneller kunnen, even een reactie van een moderator afwachten...

Reputatie 7
Badge +16

Hoi @Jelleopurk, wat gaaf dat je klant bent geworden, welkom bij Thuis en op de Community! 😄

Jouw maximale down- en uploadsnelheid ligt bij Wifi doorgaans tussen de 10 en 50% van de maximaal, bekabelde snelheid. Op de 5 Ghz frequentie, kun je dit vaak ophogen naar 60 tot 90%. Omdat we bij Wifi echter geen snelheden garanderen (behoudens de minimummarge van 20 Mbit/s op download), is het lastig te pinpointen wat maximaal behaald kan worden. De uitleg hiertoe heb ik onder samengevat zodat het overzichtelijk is voor je.

Wifi is afhankelijk van superveel externe factoren. Bijvoorbeeld: de afstand tot het modem, een blokkade (muren) of een netwerk van de buren. Maar één van de meest voorkomende storingsbronnen zijn legacy devices. Wanneer je tegenwoordig nog Wifi apparatuur hebt die gebruik maakt van oude standaarden zal dit de snelheid van je gehele netwerk beperken. Dit kunnen niet alleen verouderde laptops en smartphones zijn maar bijvoorbeeld ook IP-camera's, repeaters, slimme thermostaten enzovoort. Veel van deze apparatuur wordt gewoon nog verkocht, in onze beleving hoeft deze apparatuur dus niet 'oud' te zijn. Daarnaast kan het zijn dat een bepaald vooraf ingesteld Wifi-kanaal door de dag heen minder, dan wel meer bezet is. Daarom adviseren we altijd het gebruik van een automatisch Wifi-kanaal. We kunnen niet alles aanpassen, maar we kunnen het wél optimaliseren.

Check voor alle informatie ons handige Wifi topic, zo ben je altijd op de hoogte van de beste tips and tricks: Hoe verbeter ik mijn Wifi?. Omdat we in de huidige crisis veelal thuiswerken, is het volgende topic wellicht ook leuk om door te nemen: Hoe optimaliseer ik mijn thuiswerkplek?.

Kom je er niet uit met bovenstaande tips en topics, geen zorgen! Geef een seintje, dan springen @Folkert en ik weer in actie voor je. Er zijn altijd oplossingen! 💪😎

@Jason Bedankt voor je reactie. Ik snap je verhaal over wifi en zal zeker een keer kijken naar het instellen van een automatisch wifi-kanaal. Zojuist heb ik echter bedraad getest en kreeg de volgende resultaten met de Ookla Speedtest App:

De Upload-snelheid blijft dus op 60% hangen.

Reputatie 7
Badge +16

Hoi @Jelleopurk, ik heb jouw lijn doorgemeten en uitvoerig geanalyseerd en ik moet zeggen dat er niets echt afwijkt van de norm. Sterker nog, alles ziet er uitstekend uit! 

Jouw modem staat nu ruim een week onafgebroken aan, dat is op zich natuurlijk een goed teken, maar wat ik wil voorstellen is om een fabrieksreset uit te voeren. Ik wil graag met je testen of het opnieuw uitzenden van het signaal de uploadsnelheid naar het gewenste niveau kan brengen. Hoe je dit doet, lees je in het volgende topic: Hoe geef ik het modem een factory reset?.

Om je nog sneller op weg te helpen, heb ik hieronder de handeling samengevat:

1. Druk met een tandenstoker of paperclip de Factory Reset in (naast de powerknop aan de linkerkant van de achterkant). Houd deze ingedrukt totdat alle lampjes, behalve het powerlampje, uitgaan.

2. Laat de Factory Reset na 10 seconden weer los. Alle instellingen van het modem zijn nu hersteld naar de fabriekswaarden.

3. Check of je modem weer diensten heeft, dit kan drie minuten duren. Op de sticker op het modem staan de username en wachtwoord waarmee je kunt inloggen op het modem.

Mocht dit nog niet het gewenste effect hebben, dan gaan we over tot een alternatief. Dan laat ik graag een expert naar jouw verbinding kijken op afstand. Gelukkig is de downloadsnelheid goed en stabiel!

Reageer