UpnP nat-t-staat

  • 16 May 2020
  • 9 reacties
  • 2296 Bekeken

Ik heb steeds problemen met het internet. Nu zag ik in mijn router dat de UpnP Nat-T-staat open stond. Niet dat ik dat snap maar ik was het nog niet eerder tegen gekomen. Maar er stond whatsapp in met mijn ip nummer er achter, wat ik zelf niet gedaan heb. Mijn vraag is... Hoe kan dit en zit er iemand anders op mijn router. Ik er stuur foto bij.

Vriendelijke groet, radeloos

 


9 reacties

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @Radeloos50 

Deze optie staat standaard aan en bij mij staat er ook 2x Whatsapp met dezelfde poorten eronder.

UPNP (Universal Plug aNd Play) is bedoeld om automatisch de benodigde poorten open te zetten om een app of game op een game console correct te laten werken.

Reputatie 7
Badge +3

@Radeloos50 Gewoon uPnP helemaal uitschakelen. Is een beveiliging risico. WhatsApp heeft het helemaal niet nodig. Mijn uPnP staat helemaal uit, Firewall op hoogste (veiligste) stand uit en WhatsApp werkt prima.

Bedankt voor de reacties alleen had ik dit niet eerder gezien en dat bericht had ik er zelf niet ingezet, kan het zijn dat iemand anders in mijn router heeft gezeten? Ik kon gisteravond ook niet meer inloggen omdat mijn wachtwoord niet correct was. En vorige week had ik een melding in mijn logboek. Zie foto

 

Reputatie 7
Badge +3

@Radeloos50 Het zou me niks verbazen als uPnP standaard aan staat. Of er iemand anders in jouw modem geweest is? Ik denk het niet maar belangrijk is wel dat je na installatie van een modem het standaard Wifi wachtwoord alsmede het admin wachtwoord wijzigt. En kies dan iets dat niemand kan raden en voor beide een verschillend wachtwoord. Geef gasten enkel toegang tot een gast Wifi, die heeft geen toegang tot het modem.

Reputatie 7
Badge +15

@Radeloos50 

Ik snap er niet echt veel van maar de woorden "alert" "aanval" klinken niet goed, het is een logboek dus die melding wordt automatisch aangemaakt.

Kun je de Zyxel eens een fabrieksreset geven door het resetknopje achter de modem voor ongeveer 10 seconden in te drukken.

Ik heb de modem al weer reset gegeven en 2 dagen later had ik geen verbinding meer en een ander apparaat wel. En vervolgens kon ik niet meer op de modem inloggen. En net daar voor had ik de whatsapp zien staan. Vind het wel vreemd, kan iemand anders dan kwaadwillige mijn app berichten lezen? Als die van buiten af in mijn modem kan komen? 

Reputatie 7
Badge +15

@Radeloos50 

Nee hoor niemand kan zomaar in je modem komen en zeker niet app berichten lezen ofzo.

Het standaard wachtwoord van de modem interface bestaat uit cijfers en letters.

Het wegvallen van de verbinding wordt misschien door iets anders veroorzaakt.

Begrijp ik dat het bij wifi is en is de verbinding bedraad goed?

Heb je verder nog andere apparaten in je netwerk? Switches/routers/repeaters?

Beide apparaten waren draadloos maar soms kan ik niet alle draadloze apparaten terug vinden in de modem. Maar wel een apparaat met een Mac nummer die niet van mij is. Mac nummer met de naam xxx-pc en als ik dat Mac nummer blokkeer blijft het gewoon online. En ik heb alleen maar 1 wiffi netwerk in werking. 

Reputatie 7
Badge +16

Hoi @Radeloos50, goed dat je dit aangeeft! Ik begrijp dat je hier enigszins gepikeerd door bent, het is niet fijn wanneer je een onbekend apparaat in je netwerk ziet. Ik heb daarom een uitgebreide analyse gedaan en je netwerk onder de loep genomen en ik zie maar één apparaat verbonden met jouw Wifi. Dit betreft een geluidssysteem van Sonos.

Wat Waqqas en Folkert ook aangeven: het is niet zomaar mogelijk en al helemaal niet gebruikelijk dat een ander het modem binnendringt.

Hoe staat het er momenteel voor met je verbinding? Als ik iets anders voor je kan doen of controleren, geef een seintje. Samen komen we eruit! 😉👍

Reageer