Beantwoord

Verkeerde glasvezelkabel voor Media Converter?

  • 16 November 2021
  • 19 reacties
  • 1691 Bekeken

Reputatie 2
  • is Prince of Content
  • 22 reacties

In verband met een te vaak af en toe wegvallende vaste internetverbinding waarbij alleen het modem of de media converter nog de oorzaak kunnen zijn, kreeg ik vandag een nieuw Zyxel T50 modem toegestuurd.

Daarbij zat ook een glasvezelkabel om de CTS CVT-3002W2A(SM10)-PLUS-DR Media Converter met het KPN glasvezelaansluitpunt te verbinden.

Het gaat om een gele 2 meter lange armoured Fiber Patchkabel SC-UPC/SC-UPC, barcode 12000302.

Deze kabel heeft 2 blauwe stekers en werd ook voor de oorspronkelijke installatie geleverd.

Bij eerdere problemen werd door een monteur van Guidion vastgesteld dat dit niet de goede kabel is omdat de steker voor het KPN glasvezelnetwerk groen moet zijn: een blauwe steker heeft daarvoor niet het juiste contactoppervlak waardoor er extra demping optreedt. Hij heeft de kabel toen gewisseld.

Levert T-Mobile wel de juiste patch kabels om de Media Converters met het KPN glasvezel netwerk te verbinden?

Opm.1: Waarom ik nu bij het modem een glasvezel patch kabel kreeg is mij niet duidelijk, die hoort bij een Media Converter, ik heb hem terug gestuurd bij het oude modem.

Opm.2: Ik kijk nu hoe het gaat. Blijft het probleem terugkomen dan is de Media Converter aan de beurt.

De ethernet kabel tussen de Media Converter en het modem heb ik al getest met een Trendnet TC-NT2 netwerk kabel tester en die is in orde.

 

 

icon

Beste antwoord door Jdn 26 November 2021, 21:14

Bekijk origineel

This topic has been closed for comments

19 reacties

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @CoS 

In de zwarte mediaconverter gaat inderdaad een blauwe connector maar kan je eens een foto toevoegen van je glasvezelaansluitpunt? Die heeft dan waarschijnlijk een SC/APC ingang (groene connector).

Soms komt het wel eens voor dat je met de modem een patchkabel krijgt en de mediaconverter wordt apart opgestuurd, niet zo handig 😅

Reputatie 2

Hallo Waqqas,

 

Dank voor de reactie.

Bijgaand de gevraagde foto (kastje eerst even afgelapt, de laatste monteur had kennelijk niet geheel schone handen…..).

Bij de oorspronkelijke installatie is dit punt aangebracht, glasvezelkabel gespliced etc.

Wat mij verbaast is dat niemand kennelijk het overzicht heeft (gehad?) van wat compatible installatie componenten zijn……

 

 

 

Reputatie 7
Badge +15

@CoS 

Ik weet ook niet geheel zeker of T-Mobile kan zien welk type FTU je hebt. Maar hoe gaat het met de verbinding tot nu toe icm een nieuw modem?

Reputatie 2

Op dit moment is de verbinding goed maar er is een langere exposure nodig om te zien of het zo blijft want ook met het oude modem ging het heel lang goed en toen kreeg ik problemen waarbij het WAN ledje uitging en soms een dansje met het internet ledje uitvoerde, dan weer 1 of 2 dagen niets aan de hand en dan begon het weer....

Wel vanmorgen een SW update van het modem gehad en nu kan ik niet meer in het modem inloggen, ook niet na het uit en weer aan gezet te hebben…..

Wordt waarschijnlijk weer een fabrieksreset en alles opnieuw instellen....

Reputatie 2

Inlog probleem opgelost, tikfout bij het wijzigen van het wachtwoord. Met goede gok opgelost en het wachtwoord aangepast.

Reputatie 2

Beste allemaal,

 

Een andere maar gerelateerde vraag:

 

volgende week ga ik over van WBA naar GPON netwerk (en ja ik heb de ramp verhalen hier op het forum al gezien …)

het installatie pakket bestaande uit de Huawei ONT en Zyx modem is al binnen.

In het pakket zit keurig een nieuwe blauw / groene glasvezel kabel.

in mijn huidige aansluiting zit deze ook al: groen in de FTU, blauw in de media converter.

Als ik naar de ONT kijk zie ik een groene connector ipv de blauwe in de huidige mediaconverter.

Moet ik voor de installatie een groen-groen glasvezelkabel hebben?

zo ja neemt de monteur deze mee of moet ik die nog los aanvragen?

 

 

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @Jdn 

Jouw FTU heeft dus een SC/APC ingang en de Huawei ONT ook (beide groene connectors). Je hebt dus een groen-groen patchkabel nodig, deze had T-Mobile mee moeten sturen in je installatiepakket.

Of de Guidion monteur deze toevallig op voorraad heeft, weet ik niet.

Reputatie 2

@Waqqas , dank voor de snelle reactie :).

ik ga er een belletje aan wagen met klantenservice.

Reputatie 2

Update: klantenservice is onbekend met mijn vraag - het installatie pakket zal toch wel compleet zijn?

Maar er is toch een ticket voor de technische backoffice aangemaakt - reactietijd 3 werkdagen. Gaat krap worden voor de installatie :)

 

Reputatie 2

Als ik het goed begrijp is het dus eigenlijk een logistiek probleem omdat vooraf niet bekend is wat de aansluiting van de FTU (Fiber Termination Unit) van de netwerk beheerder is.

Er zijn dan 3 verschillende kabel opties:

Blauw-Blauw (SC-UPC/SC-UPC)

Blauw-Groen (SC-UPC/SC-APC)

Groen-Groen (SC-APC/SC-APC)

Is het een optie om dan geen glasvezelkabel in het installatiepakket mee te sturen maar te zorgen dat de Guidion monteurs altijd de 3 varianten bij zich hebben?

 

Reputatie 7
Badge +15

@Jdn

Het installatiepakket hoort compleet te zijn, misschien dat de monteur ook de juiste kabel bij heeft.

@CoS

Welke connector in de mediaconverter moet zal T-Mobile wel weten, inderdaad handig als de monteur een voorraadje heeft van de 3 kabels.

Reputatie 2

@CoS @Waqqas 

dat is veruit de simpelste oplossing

ik ga Guidion ook bellen en navragen 

Reputatie 2

@Waqqas 

Gaat T-Mobile Thuis dan ook regelen dat er geen glasvezelkabel meer met de installatiepakketten wordt meegestuurd maar dat de monteurs de diverse varianten bij zich hebben zodat zij ter plaatse de juiste kabel kunnen kiezen en aansluiten?

Opm.: ik heb de volgende mail over dit onderwerp gekregen: “Deze community vraag heeft een beste antwoord nodig: Verkeerde glasvezelkabel voor Media Converter?”.

Maar mijn vraag heeft een nieuwe vraag opgeleverd van Jdn en hoewel we er kennelijk wel uit zijn dat mijn eigen suggestie de beste oplossing is, blijft de vraag of T-Mobile Thuis er dan ook wat mee gaat doen.

Dank vast voor de reactie.

 

Reputatie 7
Badge +15

@CoS

Ik ben geen medewerker dus ik weet niet of T-Mobile kan zien welke FTU je hebt, welke connector er in de mediaconverter gaat dat is makkelijk te bepalen.

T-Mobile zal gewoon een glasvezelkabel blijven leveren in het installatiepakket volgens mij maar het is geen slecht idee dat de monteur een eigen voorraad heeft voor het geval je de verkeerde hebt.

Ik zit sinds juni bij KPN op G-PON en ik kreeg enkel een modem en utp, de monteur nam de ONT en glasvezelkabel mee.

Reputatie 2

Bij mij is het opgelost maar als T-Mobile de procedure niet aanpast zal het probleem bij nieuwe klanten blijven optreden. Dat zou ik graag willen voorkomen.

De media converter aansluiting is duidelijk voor T-Mobile maar de FTU aansluiting blijft een verrassing tot de monteur ter plekke is voor de installatie.

Hij sluit gewoon de meejgeleverde glasvezelkabel aan, goed of niet goed, terwijl juist ter plekke bepaald moet worden wat de juiste kabel is.

 

Reputatie 2

@CoS 

ik heb ondertussen ook contact gehad met Guidion helpdesk.

De vriendelijke medewerker kon naar eigen zeggen zien welke monteur er bij mij langs gaat komen en heeft deze gebeld. Feedback was dat de monteur verschillende kabels bij zich heeft en verwacht dat hij de juiste kan aansluiten.

Ik update het topic zodra de monteur geweest is :)

 

Helaas is er op aangemaakte case naar T-Mobile technische backoffice over de kabel in het pakket nog geen reactie gekomen.

Reputatie 7
Badge +16

Hoi @Jdn, heel fijn dat je gerust gesteld bent door Guidion, ik ga er van uit dat alles nu goed gaat met de installatie! Houd ons alsjeblieft op de hoogte.

Sorry dat er nog geen terugkoppeling op jouw onderzoek gekomen is, ik heb meteen aan de bel getrokken en kreeg dit als antwoord: monteur kan dit regelen. Het koppelstuk mist en dit heeft de monteur bij zich. 

Stay safe en we wachten op je update! 😊

Reputatie 2

@Jason @CoS @Waqqas 

de beloofde update: monteur belde keurig van te voren om werkzaamheden te bevestigen, te checken of ik de ONT ontvangen had en of ik de Mediaconverter van het stroom wilde halen. Hij had ook de juiste kabel bij zich.

alles werkt naar verwachting en in dit geval lijkt het aangepaste wba > odf proces goed doorgekomen te zijn.

Reputatie 2

@Waqqas@Jason@Jdn 

Fijn dat het goed gegaan is.

Het zou echter m.i. zo moeten zijn dat er geen extra effort van de klant nodig is om dit te regelen.

Het zou helpen als de monteur altijd de verschillende opties glasvezel interfacekabels bij zich heeft. Dan hoeft er ook geen schot in het duister met het pakket meegestuurd te worden.

Het zou ook helpen als er voor alle operators een glasvezel database komt waarin voor ieder adres wordt vastgelegd welk type FTU (connector) aanwezig is.