Beantwoord

VOIP telefoon geblokkeerd op Draytek?

  • 2 August 2017
  • 23 reacties
  • 2443 Bekeken

Ik ben nu al enkele dagen aan het proberen met diverse instellingen, maar ik krijg het niet voor elkaar om mijn (zakelijke) VOIP telefoon thuis te gebruiken (dmv een Gigaset S850A).

In mijn studio heb ik een T-Mobile 4G verbinding en daar werkt het probleemloos. Alleen thuis werkt het niet. Nu had eerst mijn eigen router er nog tussen zitten, maar dan heb je dubbel NAT (omdat een bridge niet in te stellen is op de Draytek) maar dat heb ik opgelost door mijn Gigaset rechtstreeks op de Draytek aan te sluiten. Dus die heeft geen probleem met dubbel NAT, tevens heb ik ook al diverse portforwardings toegevoegd, maar ook dat helpt allemaal niet. Hij blijft aangeven "Registratie bij provider mislukt".

Voor de volledigheid, ik neem verder geen TV of Telefonie af via de glasvezel.

Wie kan mij hierbij helpen? Mis ik ergens nog een setting?
icon

Beste antwoord door Pieter_B 3 August 2017, 13:58

Bekijk origineel

23 reacties

Reputatie 6
Ik vermoed dat "T-Mobile Thuis" simpelweg ook bij internet-only abo's over glasvezel of telefoonlijn de standaard poorten voor VoIP geblokkeerd heeft. Ik zie dit als een fout die goed uitkomt om de klant te bewegen om ook vaste telefonie bij T-Mobile af te nemen. Wellicht nog een overblijfsel van Vodafone tijdperk. Iemand anders stelde ook een vraag m.b.t. alternatieve eigen VoIP provider. Toen gaf een T-Mobile medewerker nog aan dat overstappen naar T-Mobile Thuis geen problemen zou opleveren m.b.t. VoIP, maar blijkbaar dus wel. In nieuwer topic is de situatie anders, zie:
https://forum.t-mobile.nl/t-mobile-thuis-van-bestelling-tot-installatie-496/sip-telefonie-setting-281156

Je kan proberen of je samen met je VoIP provider proberen of een andere poort gebruiken/instellen een oplossing is. Skype werkt wel (betaald account met b.v. skype-vast-nummer of nummerweergave van een nummer waarmee je SMS kan ontvangen, b.v. dus een 06/mobile nummer. Of een 'VPN keten ertussen leggen'.
Ik heb geen telefonie van T-mobile nodig, en dus ook niet de SIP gegevens daarvan. Dat ze dat "geheim" willen houden kan ik nog ergens snappen (logisch is het niet, ik hou niet van security by obsecurity). Maar ik wil nu de SIP gegevens van mijn zakelijke telefoon invoeren, heb daartoe dus een nieuwe telefoon gekocht (die gigaset) en die aan de draytek gehangen, en dat werkt dus niet.

Als de blokkade in de draytek zit dan is een andere optie wellicht nog door die te vervangen met mijn eigen router (heb al ergens gelezen dat dat prima moet kunnen door de juiste VLAN's te gebruiken). Maar als de blokkade bij T-Mobile zit dan ben ik bang dat ik toch weer moet overstappen, heb alleen geen zin om weer ruim een maand zonder internet te zitten (toen ik van telfort naar vodafone overstapte).
Reputatie 6
Een blokkade in de draytek had ik nog niet aan gedacht maar zou goed kunnen zijn. Ik kan me goed voorstellen dat dit frustrerend is, ik heb ook nogal gedoe gehad m.b.t. vaste telefonie, eigenlijk meer het gebrek aan VoLTE voor 4GvT zodat je een IP telefoon kan aansluiten en je vaste nummer kan behouden. Nu liggen alle gigasets te verstoffen, voor mij persoonlijk niet zo'n ramp, maar als je bewust hebt ingezet op vast bellen is het wel een domper natuurlijk.

Ter overbrugging bij overstappen kan je wellicht je 4GvT fysiek gebruiken of misschien dat T-Mobile je voor een maand gratis van een extra 4GvT abo + modem kan voorzien. Je kan in ieder geval 4GvT een maand -1 dag als test gebruiken.
MIjn 4GvT gebruik ik in mijn studio (daar is slechts 1Mbit ADSL mogelijk). En die kan ik dus niet mee naar huis nemen. Maar daar werkt de SIP verbinding gewoon probleemloos.
Reputatie 7
Badge +3
Hallo Michael Erkens,

Zelf heb ik hier de Gigaset N300A IP met daarbij de draadloze handset C610 en deze zit op mijn eigen Asus router die daarna weer is aangesloten op de Vigor Draytek. (NAT over NAT)
Heb geen poorten opengezet of doorgezet in geen van de routers.

Voordat ik overstapte naar, toen nog Vodafone, heb ik ook getwijfeld met overstappen, omdat ik info had gekregen dat mijn eigen VoIP provider(s) niet meer zou werken.
Dan zou ik aan de Vodafone provider en haar extreem dure belkosten vastzitten en daar had ik geen zin in.

Probleem zit hem vooral in de SIP poort die in gebruik is, de poort 5060.
Deze kan problemen geven met je eigen gekozen VoIP provider als deze ook op poort 5060 zit om te registreren.

Zoals tmoesel ook al aangeeft, zijn er diverse VoIP providers die alternatieve registratie poorten aanbieden. Je zou dus daar eens navraag naar moeten doen.

Begrijp ik het goed dat je eigenlijk afzonderlijk wilt inloggen met afzonderlijke VoIP adapters op 1 account?
Ja, inloggen vanaf twee locaties op hetzelfde SIP-account, dat is prima mogelijk. En inmiddels werkt het ook dankzij de SIP-provider die gelukkig ook een andere poort beschikbaar heeft.

Maar het blijft belachelijk om dit te blokkeren van vodafone/t-mobile. Immers, voor de telefonie van T-Mobile zelf die sommige afnemen (waarbij de inloggegevens geheim gehouden worden) hoeft poort 5060 helemaal niet geblokkeerd te worden. Je kan vanaf 1 IP eenvoudig met meerdere SIP accounts naar buiten connecten.
Reputatie 7
poort 5060 heeft het modem zelf in gebruik voor SIP registraties, ook als er geen SIP account is aangevraagd. het is dus gereserveerd voor voip van T-Mobile. poort 5060 kan maar door 1 apparaat gebruikt worden anders weet de router niet waar de inkomende verbindingen naar toe moeten. 1 apparaat met meerdere SIP accounts werkt wel maar meerdere apparaten niet.
het zelfde geld voor LAN 3 en 4 deze zijn gereserveerd voor TV ook als je het niet gebruikt.
Gelukkig werkt het via een andere poort wel.
Poort 5060 uitgaand hoeft niet geblokkeerd te worden, immers ik heb op de nieuwe poort ook geen forwarding terug gezet. Daarnaast is het prima mogelijk om meerdere SIP connecties vanaf hetzelfde IP te doen. Dat heb ik zojuist bewezen 😉
Reputatie 7
Voor zover ik heb begrepen heb je 1 Gigaset S850A waarmee je 1 SIP account registreert op een alternatieve poort.
Ik heb meerdere zakelijke SIP accounts. Daarnaast, hoe denk je dat grote bedrijven dit doen die een externe VOIP centrale hebben? Juist, gewoon meerdere connecties maken.
In ieder geval is dit voor mij voor nu even opgelost. Echter, zit er wel sterk over na te denken om toch over te stappen. Want dit is niet de enige blokkade (ook DNS). Moet alleen nog even een maandje wachten, dan zit ik een jaar bij "vodafone"...
Reputatie 6
@Hidden.nld
Zoals Michael Erkens al aangeeft is het geen probleem om meer uit SIP/VoIP te halen dan wat internetproviders standaard doen voor de 'gewone consument'. Bij xs4all kwam ik er na een tijd achter dat meer dan 1 registratie op hetzelfde vastelijn nummer (oorspronkelijk van analoge lijn KPN) niet werkt en dat bleek na contact met helpdesk ook de bedoeling. Ik had zowel de Fritzbox met mapping naar RJ11 als een Android SIP op mijn smartphone actief. En steeds kaapten ze elkaars registratie waarbij de meer vaste Fritzbox wel altijd won en ik dus soms (random) niet op smartphone bereikbaar was via dat vastelijnnummer. Na uitvinken van de registratie in de Fritzbox werkte het wel betrouwbaar op mijn smartphone, afgezien van feit dat een smartphone wel regelmatie IP link wisselt. Dit is al 2jaar geleden, ondertussen zijn verandereingen gedaan, o.a. sneller call setup en betere echo cancelling.

Je kan met b.v. open source VoIP/SIP server prima je eigen centrale in b.v. een standaard PC maken, of het kwa hoeveelheid onderhoud/werk etc loont is een ander verhaal.
Dat is nog wat anders inderdaad, of je wel of niet meerdere verbindingen kan leggen via hetzelfde account. Gelukkig kan dat met mijn provider wel, waardoor ik zowel in mijn studio als nu thuis de telefoon kan laten overgaan op hetzelfde account. Daarnaast kan ik nu ook het tweede nummer die normaal alleen naar mijn mobiel gaat ook configureren op de gigaset.
Reputatie 7
hoe denk je dat grote bedrijven dit doen die een externe VOIP centrale hebben?
Die zetten een VPN tunnel op zodat de SIP server en de toestellen in het zelfde subnet zitten.
Zodat er net meerdere registraties zijn op het zelfde ip. (de SIP server en de Toestellen hebben interne ipadressen, De toestellen worden meestal ook ingesteld op basis van MAC adres iets wat niet werkt achter een NAT router) Op die manier heb je ook geen probleem met de RTP streams anders bestaat er de kans dat er een poort gekozen word die al door een ander telefoon gesprek in gebruik is.
1 Apparaat met meerdere SIP accounts is dan ook geen probleem. deze weet immers welke RTP streams er in gebruik zijn.

@tmoesel een SIP server inzetten kan ook maar makkelijker is wanneer er gebruik gemaakt word van een SIP proxy.

Voor verdere informatie verwijs ik je graag even door naar RFC 3261 https://www.ietf.org/rfc/rfc3261.txt of vraag het na bij je voip leverancier
Reputatie 7
Badge +3
De poort is niet zozeer geblokkeerd, maar inkomend poort 5060 zal een conflict tegenkomen als het gaat om welk toestel hij moet gaan aanspreken.
Hetzelfde probleem zie je als je bijv. webserver (poort 80) wilt opzetten achter de router, omdat de router pagina zelf ook op poort 80 zit te 'luisteren'. Hierdoor zal je webpagina bij een externe aanroep dus ook niet zichtbaar zijn, maar eventueel je inlogpagina van je router.
De oplossing is vaak simpel door de inlogpagina op poort 8080 te plaatsen i.p.v. 80 en vervolgens poort 80 open te zetten naar je webserver IP.

Poort openzetten is in het geval van een eigen VoIP centrale niet nodig, omdat deze al een path naar buiten heeft aangemaakt en zit te wachten dat op dat path ook iets terug gaat komen ... en daar blijkt dus binnenkomende poort 5060 van T-Mobile VoIP telefonie een struikelblok.

Goed dat het nu werk op een andere poort van je VoIP provider.
Reputatie 7
Ik heb een paar keer moeten knipperen met mijn ogen van alle techtalk maar het is mij nu volledig duidelijk:

Jullie zijn lekker bezig! 😉
Nou, het werkt inmiddels niet meer... Lijkt wel alsof T-Mobile mee leest en daarop extra blokkades toevoegt. Duidelijk is wel dat ik dus over moet stappen als ik VOIP wil gebruiken, of ik moet een externe VPN server ergens opzetten om SIP verkeer doorheen te tunnelen.
Reputatie 7
Dat T-Mobile meeleest, dat is een ding dat zeker is! Dat we vervolgens zaken gaan blokkeren, lijkt mij stug. Als we dit al zouden doen, dan is een berichtje op ditzelfde forum niet meer dan vanzelfsprekend. Is er niet iets anders wat de oorzaak kan zijn? :?
Ik zou niet weten wat anders de oorzaak zou moeten zijn. Het SIP account werkt ook gewoon nog. Grootste probleem is dat de gigaset niet echt aan logging doet, dus een melding anders dan "Registratie bij provider mislukt" krijg je er niet uit 😞
Reputatie 7
Badge +3
Blokkeren lijkt mij sterk, wat voor voordeel heeft T-Mobile hierbij?

Zoals ik begreep probeer je 2 maal in te loggen met hetzelfde single account van je VoIP provider?

Heb je al eens geprobeerd om de ene locatie uit te loggen en vervolgens de andere locatie in te loggen, dus een single login?

Wat zegt je VoIP provider over de dual login op een single account vanaf afzonderlijke IP's?
Het is gewoon erg opvallend dat het een paar dagen probleemloos werkt en daarna niet meer...
Verder is er niets veranderd namelijk.

En de voip-provider geeft aan dat het geen enkel probleem is om met meerdere devices te connecten, maar voor de goede orde heb ik nu alleen een "connectie" vanuit huis en guess what, het werkt nog altijd niet.

De laatste optie die ik nog heb is het proberen zonder die verrekte draytek... En anders moet ik toch maar opzoek naar een andere provider (en hopen dat ik niet weer een maand zonder internet zit)
Reputatie 7
Badge +3
Weet niet of het een optie is om je thuis installatie eens mee te nemen naar een kennis met de huidige instellingen om te kijken of je dan wel een connectie kan opbouwen.
Deze kennis moet dan geen T-Mobile netwerk hebben, om op zeker te spelen.

Welk kastje heb je thuis ... de Gigaset N300A IP o,i,d, met een draadloze handset?
Ik maak gebruik van die combinatie via een eigen Router die vervolgens weer is aangesloten op de Vigor met VoIP(bellen) van T-Mobile.
Hier werk het registreren probleemloos op een andere poort dan 5060.
Zoals ik in mijn eerste bericht al aangaf heb ik een Gigaset S850A. En uiteraard werkt die in de huidige configuratie prima (dat deed hij hier thuis vorige week ook nog). En wat jij aangeeft van het elders proberen dat heb ik al gedaan en werkt prima (zelfs in mijn studio met een T-Mobile 4G verbinding).
Reputatie 7
Badge +3
Heb je ook instellingen in de Vigor gewijzigd in het verleden om het aan de praat te krijgen?
Is het dan nog een optie om een factory reset te doen op de Vigor om te kijken of dat nog iets oplost?



Mijn VoIP provider is PowerVoip en heb de volgende settings die probleemloos werken.

Reageer