Beantwoord

Wanneer ipv6 (2 jaar later)


het laatste ipv6 topic is 2 jaar geleden.. wij hebben nog steeds geen IPv6. Is er vooruitgang?

ik heb vandaag geprobeert met een maat p2p te netwerken en dat wilde niet lukken omdat hij bij Ziggo op DS-Lite zit (dus IPv6 only) en ik bij T-mobile ipv4 only.

het wordt nu dus persoonlijk, T-mobile. ;)

serieus: is er nieuws? of hebben jullie een tunnelbroker die met de Zyxel modem samen werkt? iets?

 

merci!

 

Andreas

 

 

icon

Beste antwoord door Piotr 28 July 2020, 13:16

Bekijk origineel

34 reacties

Reputatie 7

Hey @AndreasR,

Jammer genoeg kan ik je op dit moment nog niet blij maken met IPv6 ondersteuning. :disappointed:  Ik hoop dat dit niet ten koste gaat van jullie vriendschap! Zodra er meer bekend is aan het IPv6-front dan schreeuwen we dat van alle daken. :relaxed:

Beste @Piotr,

 

Kan je ons al meer vertellen?

zijn inmiddels weer bijna een half jaar verder.

 

Ik hoor graag van je

Reputatie 7
Badge +16

Hoi @K.Rek, er is nog geen update met betrekking tot IPv6, sorry dat ik geen beter nieuws kan brengen!

Reputatie 2

Hallo Andreas,

 

Als je technisch handig bent, dan kun je kijken bij Hurricane Electric, Tunnelbroker services:

https://www.tunnelbroker.net/

 

Met deze dienst kan je een IPv6 over IPv4 tunnel opbouwen.

Er is heel veel informatie te vinden op de site, maar het is nogal technisch allemaal.

Als je het werkende krijgt is het net alsof je gewoon op IPv6 werkt, je PC heeft gewoon een IPv6 IP adres Windows heeft een dual IP stack die by default aan staat en IPv6 prefereert, je kan dus gewoon met iemand die op IPv6 only zit een tunnel opzetten, of de website bekijken en/of e-mails sturen aan de mailserver die ook IPv6 only is.

 

Dit gezegd hebbende, T-Mobile, het is /echt/ de hoogste tijd om IPv6 te implementeren. 

De meeste IPv4 adres pools zijn depleted.

IPv6 bestaat al meer dan 20 jaar en is een robuste bewezen techniek, de meeste zo niet alle modernere netwerk hardware ondersteund het, dus het is méér dan de hoogste tijd.

 

HE tunnelbroker is echt tof, jammer dat SIXXS het heeft opgegeven. De HE tunnel zelf werkt echt super goed. Maar services zoals Netflix en de ING app raken helemaal overstuur, omdat IPv4 wel via T-Mobile lopt, maar het IPv6 block staat geregistreerd in de US. Services die op basis van locatie werken, gaan het er allemaal moeilijk mee krijgen.

 

Ik weet dat er hele volksstammen niet tegen vooruitgang kunnen, maar het is echt bizar dat we hier technisch zoveel jaren achterlopen. Het is gewoon triest dat je niet eens een lokale tunnel kan krijgen. Is het nou echt zo moeilijk om een pilot te draaien met een handjevol klanten die daar gewoon behoefte aanhebben? Zelfs KPN met hun innovatie-uitroei-beleid zijn eindelijk bezig met uitrol van IPv6.

Hoi @K.Rek, er is nog geen update met betrekking tot IPv6, sorry dat ik geen beter nieuws kan brengen!

Hi Jason, kan je vragen of de technici hier een update over hebben? Het is hier namelijk wel tijd voor :grin:.

Ik zou er ook aan meedoen en feedback geven in pilot-vorm.

Hallo Andreas,

 

Als je technisch handig bent, dan kun je kijken bij Hurricane Electric, Tunnelbroker services:

https://www.tunnelbroker.net/

 

Met deze dienst kan je een IPv6 over IPv4 tunnel opbouwen.

Voor mensen die met een 1Gbit verbinding zitten is tunnelbroker nou niet echt een denderend goede oplossing aangezien Hurricane Electric de IPv6 tunnels limiteren tot maximaal 100Mbit/s.

 

Hoi @K.Rek, er is nog geen update met betrekking tot IPv6, sorry dat ik geen beter nieuws kan brengen!

Hi Jason, kan je vragen of de technici hier een update over hebben? Het is hier namelijk wel tijd voor :grin:.

Ik zou er ook aan meedoen en feedback geven in pilot-vorm.

Ik ben hier eerlijkgezegd eigenlijk ook wel eens benieuwd naar…Een IPv4-IPv6 tunnel biedt voor velen helaas geen oplossing dus is IPv6 (zeer) welkom!

Reputatie 7
Badge +16

Hi all, hier ben ik weer: er is nog geen nieuws te brengen aangaande dit onderwerp. Ik zal het nog eens navragen voor jullie!

Hallo Andreas,

 

Als je technisch handig bent, dan kun je kijken bij Hurricane Electric, Tunnelbroker services:

https://www.tunnelbroker.net/

 

Met deze dienst kan je een IPv6 over IPv4 tunnel opbouwen.

Voor mensen die met een 1Gbit verbinding zitten is tunnelbroker nou niet echt een denderend goede oplossing aangezien Hurricane Electric de IPv6 tunnels limiteren tot maximaal 100Mbit/s.

 

Ik haal in de praktijk wat meer (nu net 283/100 down/up met iperf3 en 698/179 up via IPv4, beide 4 threads) maar het is geen schaalbare oplossing. Ik heb het gevoel dat de [lage maar consistent aanwezige] packetloss die ik bij upload heb meer problemen geeft bij de tunnel.

 

Ongelooflijk dat hier nog steeds geen schot in de zaak zit jongens. Echt heel teleurstellend dit. Twee jaar verder en er is nog niets gebeurd.

Ik zal eerlijk zeggen dat er geen goed alternatief is (jullie prijs-kwaliteit is hier uitstekend) maar anders was dit een dealbreaker voor me.

Reputatie 3

Er gaat ws pas een oplossing komen als T-Mobile wordt overgenomen, ze staan ws in de etalage. Tot die tijd ws geen investeringen. Altenatieven zijn er heus, ik ben ook ‘ontsnapt’ aan T-Mobile en nu zeer gelukkig bij Ziggo, ook op het glasnetwerk zijn er genoeg mogelijkheden..

Reputatie 7

Wat een onzin @Ritzee T-Mobile staat al in de etalage voor de overname van Vodafone Thuis en voor de overname van Tele2. Door dat de media het nu heeft overgenomen trek jij al conclusies.

Er word volop geïnvesteerd in Thuis door odf waar mogelijk te gaan aanbieden. 

Er gaat ws pas een oplossing komen als T-Mobile wordt overgenomen, ze staan ws in de etalage.

 

Ze staan al tijdje in de verkoop :joy:

 

Tot die tijd ws geen investeringen.

 

Daarom dus ook de uitrol naar meer plaatsen, overgang naar een nieuw TV platform, invoeren van opnemen in de cloud, een app voor SmartTV's die in ontwikkeling is. Sowieso zaken die niet gratis zijn of te wel …. “investeringen” @Ritzee 

 

Altenatieven zijn er heus, ik ben ook ‘ontsnapt’ aan T-Mobile en nu zeer gelukkig bij Ziggo, ook op het glasnetwerk zijn er genoeg mogelijkheden..

Ik ken helaas geen alternatief voor 1000Mbit up- & download met een aantal zenders die elders niet te krijgen zijn voor ca. € 45,00 per maand.


Mij hoor je niet klagen, hoewel het op gebied van communicatie en mogelijkheden wat mij betreft wel wat beter mag. Maar goed, ieder waar naar z'n geld. 

 

@tiesdekock - Ik sprak over snelheden via IPv6, via IPv4 haal ik gemiddeld 935Mbit/s up en down, dus qua IPv4 hoor je mij echt niet klagen. Qua IPv4 (via Tunnelbroker) is het echter een geheel ander verhaal)..

Reputatie 3

Wat een onzin @Ritzee T-Mobile staat al in de etalage voor de overname van Vodafone Thuis en voor de overname van Tele2. Door dat de media het nu heeft overgenomen trek jij al conclusies.

Er word volop geïnvesteerd in Thuis door odf waar mogelijk te gaan aanbieden. 

2 jaar geleden IP6? nop, vandaag IP6? Nop.

Volop geinvesteerd in het thuisnetwerk? Niet zichtbaar, en zeker niet waarschijnlijk

Daarom dus ook de uitrol naar meer plaatsen, overgang naar een nieuw TV platform, invoeren van opnemen in de cloud, een app voor SmartTV's die in ontwikkeling is. Sowieso zaken die niet gratis zijn of te wel …. “investeringen” @Ritzee 

 

 

Het zijn allemaal investeringen maar veel daarvan vallen niet goed als je fora leest. In de praktijk zijn er alleen ook heel veel klanten waarvoor het prima werkt.

Het is misschien niet het beste product (tv kwaliteit, IPv6, reactietijd bij storingen). Maar wel zeker het goedkoopste. Niet zo un-carrier als in de VS maar nog steeds een goede aanbieding als je naar het geheel kijkt.

 

 

 

@tiesdekock - Ik sprak over snelheden via IPv6, via IPv4 haal ik gemiddeld 935Mbit/s up en down, dus qua IPv4 hoor je mij echt niet klagen. Qua IPv4 (via Tunnelbroker) is het echter een geheel ander verhaal)..

Ik sprak ook over snelheden via IPv6, via TunnelBroker (met eigen quad-core ARM router). Voor mij in de praktijk genoeg om IPv6 aan te zetten.

Reputatie 3

Dit loopt al langer dan 4 jaar, ik heb de hoop opgegeven, dit blijft ge-emmer van de bovenste plank.. 

vooral  het antwoord van @Brian 

Tunnelbroker is een prachtige oplossing maar op de lange duur niet houdbaar..

Reputatie 3

deze dateert uit die tijd, maar wel werkzaam

 

Het zijn allemaal investeringen maar veel daarvan vallen niet goed als je fora leest. In de praktijk zijn er alleen ook heel veel klanten waarvoor het prima werkt.

 

Klachten en problemen kom je helaas overal tegen en zal je altijd blijven houden, geen enkele provider (of bedrijf in het algemeen) is perfect. 

 

Het is misschien niet het beste product (tv kwaliteit, IPv6, reactietijd bij storingen). Maar wel zeker het goedkoopste. Niet zo un-carrier als in de VS maar nog steeds een goede aanbieding als je naar het geheel kijkt.

 

Ieder individu heeft zo zijn of haar eigen eisen, voor de één kunnen de diensten en services van T-Mobile perfect zijn, voor de ander is het dat niet. De feiten liegen er alleen niet om, T-Mobile is niet alleen de goedkoopste maar laat vooral ook de afgelopen jaren zien dat ze hard aan het werk zijn. Dat het lang niet altijd goed gaat of de (bijvoorbeeld TV kwaliteit) voor sommigen te wensen overlaat even daargelaten. Maar ook dan geldt weer, ieder waar naar z'n geld.

 

 

 

@tiesdekock - Ik sprak over snelheden via IPv6, via IPv4 haal ik gemiddeld 935Mbit/s up en down, dus qua IPv4 hoor je mij echt niet klagen. Qua IPv4 (via Tunnelbroker) is het echter een geheel ander verhaal)..

Ik sprak ook over snelheden via IPv6, via TunnelBroker (met eigen quad-core ARM router). Voor mij in de praktijk genoeg om IPv6 aan te zetten.

Dat is wel heel erg vaag, misschien toch maar weer eens een keer de tunnel aanslingeren aangezien er een tijd geleden ook nog sprake was van een cap van max. 100Mbit/s.

 

Dit loopt al langer dan 4 jaar, ik heb de hoop opgegeven, dit blijft ge-emmer van de bovenste plank.. 

 

Ieder waar naar z'n geld… gelukkig is het geen noodzaak om IPv6 te hebben. Bij KPN en Ziggo is de uitrol van IPv6 meermaals uitgesteld geweest, pas in 2015 begon men met de uitrol terwijl ook bij deze bedrijven meermaals (enkele jaren) om gevraagd is. Bij KPN heeft zelfs meerdere malen een aankondiging op de website gestaan en bleef de uitrol alsnog enige tijd uit.
 

vooral  het antwoord van @Brian 

Tunnelbroker is een prachtige oplossing maar op de lange duur niet houdbaar..

Met de antwoorden van @Brian  in het topic waarnaar je verwijst is niks mis, als er niets bekend is valt er bar weinig anders te zeggen en net als met VPN's geldt ook met tunnels dat je moet opletten via wie je, je data verzend (c.q. wie je het toevertrouwt).

 

Reputatie 3

https://tweakers.net/nieuws/189562/ziggo-gaat-vanaf-december-ipv6-ondersteunen-bij-modems-in-bridgemodus.html

Reputatie 7
Badge +14

Tja, in Bridge modus. Dat ondersteund T-Mobile niet...

Reputatie 3

Hoezo niet? Je kunt toch gewoon je eigen hardware draaien en de T-Mobile modem verwijderen. Dat is dezelfde situatie als bij Ziggo.
 

Maar je mist denk ik het punt. Ziggo rolt al IPv6 uit waar T-Mobile nog niet eens zichtbare plannen heeft in die richting.

Hoezo niet? Je kunt toch gewoon je eigen hardware draaien en de T-Mobile modem verwijderen. Dat is dezelfde situatie als bij Ziggo.

Appels != Peren

Als je het T-Mobile modem verwijderd en dus vervangt met een modem van jezelf, dan heb je nog gewoon internet e.a. diensten ( mits goed geconfigureerd natuurlijk ). Als je het Ziggo modem verwijderd heb je dit niet, zelfs niet als je een eigen modem aansluit. Bridge modus betekent niet dat het Ziggo modem er tussenuit gehaald kan worden.

 

Maar je mist denk ik het punt. Ziggo rolt al IPv6 uit waar T-Mobile nog niet eens zichtbare plannen heeft in die richting.

Ik zie het probleem niet, KPN biedt al 4 jaar IPv6 aan. De ene provider biedt het wel, de ander niet en weer een ander rolt het op dit moment uit. In principe is daar niets mis mee, mensen die het echt nodig hebben kiezen uiteindelijk een andere provider of gebruiken Tunnelbroker van Hurricane Electric.

Eigenlijk kun je providers niet naast elkaar neerleggen, aangezien klantenservice, bereikbaarheid, prijs, kwaliteit allemaal verschillen.

Reputatie 3

Bridged mode heeft er weinig mee te maken, punt is dat Ziggo native IPv6 gaat uitrollen (dat is ook het topic van deze draad).

Zo te zien is het nu alleen mogelijk met inzet van eigen hardware (in bridged mode), dit is iets wat bij T-Mobile ook gewoon kan (je bent niet gebonden aan de T-Mobile hardware).

Als je het hebt over Appels != Peren dan zou ik je eigen voorbeeld aanhalen met een IPv6 tunnel vergelijken met native IPv6.

Hoewel een tunnel wel werkt geeft het soms ook stabiliteitsproblemen. Wat vervelend is - want die tunnel heb ik nodig omdat er ondertussen wat dingen zijn die ik gebruik die ik alleen via IPv6 bereikbaar zijn (IPv4 adressen kosten geld, dus niet alles heeft er één).

 

Uiteindelijk overweeg ik hierdoor nu een overstap terwijl het product verder hier perfect (snel, zonder storingen) werkt.

 

Tijd voor een update… moderators, weten jullie al meer? (@Boris et al)

Reputatie 7

Hi @tiesdekock

Ik had je graag van een update voorzien, maar zoals de stand zoals er nu uitziet, is er geen nieuwtje te melden. Zodra dit wel kan, ontkom je er zeker niet aan! 😉

Reageer