Beantwoord

Wat is DNS Proxy?

  • 6 July 2021
  • 7 reacties
  • 1474 Bekeken

Default staat op de Zyxel T50 onder DNS waarden de optie “DNS Proxy” geselecteerd.

Weet iemand wat dat precies betekent? 

Hoe verschilt dat met ‘gewoon’ van de ISP? Welke DNS servers gebruikt de Zyxel dan standaard? Waar vind ik de proxy instellingen?

:nerd:

 

 

icon

Beste antwoord door Anonymous 7 July 2021, 10:02

Bekijk origineel

7 reacties

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @toonder 

Met DNS proxy vraagt de router gewoon een domain lookup aan van de T-Mobile DNS servers, deze zijn :

Primary: 37.143.84.228

Secundary: 37.143.84.229

Reputatie 4

Hallo @toonder 

Met DNS proxy vraagt de router gewoon een domain lookup aan van de T-Mobile DNS servers, deze zijn :

Primary: 37.143.84.228

Secundary: 37.143.84.229

alleen raad ik die DNS servers niet aan, in het verlede veel storing gehad..

gewoon google gebruiken met 8.8.8.8 - 8.8.4.4

of cloudflare 1.1.1.1 - 1.0.01

of nextdns is ook nog een leuke, heb je gelijk een pihole/adguard

Reputatie 7
Badge +15

Ik had Cloudflare als DNS, naast een betere DNS resolver merkte ik ook een klein verschil in de snelheid maar die was niet heel groot.

Thx, ik merkte al niet direct een verschil tussen DNS Proxy en Van ISP, weird dat je 2 opties hebt die schijnbaar hetzelfde zijn.

Staan boel settings in die Zyxel die niet perse standaard zijn, en de gebruiksaanwijzing van T-mobile is minimaal enweinig informatief.

Over het algemeen betekent DNS Proxy;

Wanneer een PC/Laptop/Smartphone/Tablet (cliënt) verbind met het netwerk, krijgt deze een IP-Adres, het subnet en gateway toegewezen. Daarnaast wordt of worden ook de DNS-Server(s) meegestuurd.

Wanneer DNS Proxy uitgeschakeld is, worden de IP-Adressen van de nameservers direct doorgegeven. Als DNS Proxy ingeschakeld is, wordt het IP-Adres van de modem of router doorgegeven.

In plaats van het verzoek direct bij de DNS Servers te doen, wordt dit gedaan bij het modem/router die vervolgens bij de bij het modem/router bekende nameservers een verzoek indient. Wanneer het modem/router een antwoord ontvangen heeft krijgt de cliënt het resultaat. Het voordeel van een ingeschakelde DNS Proxy is vaak dat de DNS Proxy resultaten opslaat in een z.g.n. cache, waardoor nieuwe verzoeken (door andere apparaten) iets sneller verlopen.

 

Dus;

DNS Proxy uitgeschakeld → Domain lookup direct bij DNS Servers.

DNS Proxy ingeschakeld → Domain lookup wordt via modem/router afgehandeld.

 

Note;

Ik adviseer vaak om Cloudflare (1.1.1.1) en Quad9 (9.9.9.9) als DNS Servers te gebruiken. Mocht onverhoopt iets niet helemaal lekker verlopen bij Cloudflare, heb je sowieso een andere partij waarop je kunt terugvallen.

 

Thx Gerrit daar kan ik wat mee :)

Klinkt als DNS Proxy is niet voor mij. Direct van de ISP of statisch is direct, dus minder “werk” voor de Zyxel, en cache is wat mij betreft de uitleg waarom de router soms niet doet wat je verwacht…

 

Thx Gerrit daar kan ik wat mee :)

Klinkt als DNS Proxy is niet voor mij. Direct van de ISP of statisch is direct, dus minder “werk” voor de Zyxel, en cache is wat mij betreft de uitleg waarom de router soms niet doet wat je verwacht…

No problem :relaxed:

De meeste providers (en public DNS's) maken sowieso al gebruik van caching (v.b. CloudFlare, Google, OpenDNS alwaar de cache omtrent een domeinnaam geleegd (flush) kan worden). Dus deze thuis in schakelen merk je er niet heel veel van. En inderdaad, door het modem/router deze zaken te laten cachen komt dit de performance van het modem/router misschien weer niet ten goede.

Gebruik maken van externe DNS Servers daarentegen is natuurlijk vaak wel raadzaam aangezien DNS servers van providers nou niet echt behoren tot de meest stabiele (betrouwbare) zaken :wink:

 

Reageer