Beantwoord

Weer die bridge tap

  • 6 September 2021
  • 19 reacties
  • 326 Bekeken

Reputatie 1
  • is een Top Poster
  • 10 reacties

Beste forum,

Sinds 3 jaar heb ik een T-Mobile Thuis abonnement en dit heeft al die tijd goed (genoeg) gewerkt. Soms viel de verbinding wel even weg (gemiddeld 1x per maand) en ook bij storm of onweer hield de VDSL geen stand maar daar kan ik mee leven. Het TV beeld was verder goed en de internetvebinding stabiel.

Eind juli begonnen de problemen. Een uitval van 4 tot 5x per dag, met als resultaat dat het complete IP verkeer was verdwenen. Voor de duidelijkheid, het was dus geen Wifi probleem. Ik kon via Wifi namelijk wel gewoon op de HG-659 router kijken.

Dus nadat het VDSL signaal was weggevallen en weer was opgezet, routeerde de modem het verkeer niet meer naar internet. Gelukkig heb ik een beetje kennis van routering en na handmatig wat statische IP routering toegevoegd te hebben kon de router het IP verkeer weer goed doorsturen.

Eerder had ik natuurlijk de T-Mobile helpdesk aan de lijn gehad, ze hebben eerst iemand van Guideon gestuurd die zei dat er teveel FEC errors waren en dat het probleem daarom bij KPN ligt. Daarna is iemand van KPN langs geweest die de verbinding heeft doorgemeten vanaf het VDSL-kastje ergens verderop in de wijk en hij beweert dat het signaal OK is.

Weer T-Mobile aan de lijn, ik heb uitgelegd hoe het signaal wegvalt en hoe de IP routering niet meer werkt, de verklaring was toen de “bridge tap”. Ik heb vervolgens de modem rechtstreeks op het binnenkomend aansluitpunt van mijn huis aangesloten maar het maakt helaas geen verschil. Het wordt na verloop van tijd zelfs slechter, vooral als je iets van internet wil downloaden, bijvoorbeeld een PDF bestand van maar 12Mb. Dan valt het signaal weer weg. Eigenlijk blijft het VDSL signaal alleen stabiel als je er niks mee doet.

Tenslotte kreeg ik een “Goed nieuws” email van T-Mobile dat mijn problemen waren opgelost. Ik heb gebeld om te vragen wat ze hadden gedaan. Helaas kon de T-Mobile helpdesk niet zeggen wat. De connectieproblemen zijn nog steeds hetzelfde. Nu ben ik er achter gekomen dat de IP routering wel weer werkt nadat het VDSL signaal terug is. Mijn handmatige routering is dus niet meer nodig.

Eindresultaat is dat ik nog steeds te maken heb met een voortdurend wegvallend VDSL signaal en er verder niks meer gebeurt.

Heeft iemand een suggestie hoe ik hiermee verder kan? Of beter, weet iemand gewoon een oplossing?

M.vr.grt., Peter

icon

Beste antwoord door Waqqas 7 September 2021, 13:10

Bekijk origineel

19 reacties

Reputatie 7

FEC errors kan ook duiden op een defect modem.

T Mobile moet even een nieuwe sturen

Reputatie 7
Badge +15

FEC errors kan ook duiden op een defect modem.

T Mobile moet even een nieuwe sturen

Had ik ook is een keer met VDSL en de KPN monteur kon middels een test zien dat het aan de modem lag, nieuwe modem en alles werkte weer goed.

Zou je ook eens een foto kunnen toevoegen van hoe je modem is aangesloten?

Een fabrieksreset van het modem helpt ook niet?

Reputatie 1

De Guidion engineer heeft de lijn uit het modem gehaald en met zo’n TD apparaat het signaal bekeken. Zijn conclusie op de pakbon is “Kurth meet 16.000 FEC errors in 1 minuut. Doorzetten naar BO”. Dit heeft vervolgens geresulteerd in een bezoek van KPN die zegt dat het signaal goed is.

Eerst had ik het modem gewoon in mijn woonkamer staan, verbonden aan de telefooncontactdoos. Dit heeft 3 jaar goed gewerkt (goed genoeg in ieder geval). Om een rare reden valt de verbinding sinds eind juli meerdere keren per dag weg. Binnenshuis is er niets veranderd.

Op aanraden van T-Mobile heb ik het modem direct op het telefoonaansluitpunt gemonteerd. Er blijken twee verbindingen te zijn, de linker rood/blauw die überhaupt niet is aangesloten, en de rechter groen/geel welke de backuplijn blijkt te zijn. Deze is ook verbonden met de aansluiting in de woonkamer.

Ik heb het modem aangesloten op de rechterkant (zie foto), nu nog parallel met de bestaande woonkameraansluiting. Die bestaande aansluiting zou ik er nog uit kunnen halen.

Ter info, ik heb natuurlijk ook de linkerkant geprobeerd. Daar was wel een VDSL signaal maar ook deze viel steeds uit.

Ik heb inderdaad meerdere keren een “factory default reset” gedaan. Dit lijkt in eerste instantie te helpen, het signaal blijft soms wel 10 uur stabiel. Maar dan valt het toch weer weg.

 

Reputatie 7
Badge +15

@BaCon 

Het lijkt erop dat de originele ISRA buiten je woning zit en deze kabel die nu je woning binnenkomt van dat punt komt. Weet je ongeveer waar die zit en hoeveel afstand er tussen het originele ISRA en dit punt zit?

Reputatie 1

Dit is een portiek met 6 woningen, waarschijnlijk zit het ISRA punt dan bij één van de buren. De afstand zal niet meer zijn dan enkele meters. Ik zie in het portiek wel een kabelgoot langs de verschillende woningen lopen. Ik neem aan dat dit de telefoonlijn is.

Dit zal KPN toch moeten weten of kunnen beantwoorden? Ze hebben dit immers in het verleden ooit zelf aangelegd (denk ik)?

Reputatie 7
Badge +14

Een kabelgoot langs de buitenkant van de woningen is waarschijnlijk de TV COAX kabel. De koperinfrastructuur wordt zelden langs de buitenkant aangelegd. Maar als de verbinding naar de woonkamer niet meer gebruikt wordt, dan die inderdaad weghalen uit de aansluiting. Zo clean mogelijk maken.

Waar hebben de Guidion en KPN monteurs hun metingen verricht? Bij aansturing komt de KPN monteur normaliter bij je langs en meet op het ISRA punt (dus niet het punt in de woonkamer of die van je foto!). Op dat punt had de Guidion monteur uiteraard ook moeten meten. Als de KPN monteur alleen in de straatkast heeft gemeten kan die uiteraard wel de kwaliteit van de koper kabel tot aan je modem meten, maar de DSL verbinding zelf en of die goed op het ISRA aankomt niet.

Maar nieuwe aansturing van KPN is sowieso voorbarig als je nog steeds het modem niet op het ISRA punt hebt aangesloten en de binnenbekabeling hebt uitgesloten. Of in ieder geval Guidion hier een meting op heeft gedaan.

Je zult dus het ISRA punt moeten lokaliseren en daarop het modem aansluiten. Een kabel met de kleuren groen en geel erin is in ieder geval niet een invoer kabel van de KPN. Het ISRA punt zou ook niet bij de buren moeten zitten, tenzij woningen zijn opgesplitst en de eigenaar geen kosten wou maken voor nieuwe aansluitingen.

Reputatie 7

zoals op de foto is het inderdaad een bridgetap omdat deze word afgetakt.

KPN heeft helaas ook niet alle info van oudere gebouwen.

Reputatie 1

Dank voor de reacties iedereen!

@eric: de coaxkabel verloopt via een andere externe kabelgoot rechts van het pand. De kabelgoot die ik bedoel is aangelegd in het halletje van het portiek. Ik kan buiten zien dat die verloopt via de muur van de kamer waar ik de foto heb genomen. Ik zal de andere parallelle aansluiting die naar de woonkamer gaat in ieder geval weghalen.

@prodigy: de meting van Guidion is uitgevoerd in de oude situatie, waarbij het modem nog in de woonkamer was aangesloten. Ze hebben dus gemeten vanaf de wandcontactdoos van de telefoonaansluiting in de woonkamer, en niet gemeten rechtstreeks op het aansluitpunt van het huis (zichtbaar op de foto). Om de interne kabels uit te sluiten staat het modem nu weldirect aangesloten op het punt waar de telefoonlijn het huis binnenkomt. Mijn huis heeft verder geen ISRA-punt, naar mijn beste weten delen oudere woningen vaak 1 ISRA punt dat wordt doorgeleid naar de verschillende bridge taps.

In het algemeen vind ik het raar dat een situatie die jaren heeft gewerkt nu opeens zomaar ophoudt met functioneren?

Reputatie 7
Badge +15

@BaCon

Dat doosje links kan je ook beter vervangen door het andere doosje uit het installatiepakket met enkel rood en blauw erin.

In bovenstaande doosje links heb je 2 loze draden die ook weer kunnen zorgen voor problemen met de verbinding (bridge tap).

Aansluitingen met een bridge tap kunnen in het begin goed werken maar na verloop van tijd kunnen er dus problemen optreden.

Reputatie 1

Dat doosje komt origineel uit het T-Mobile installatiepakket dat ik medio 2018 heb ontvangen.

Maar dat bracht me wel op een idee. Ik heb een losse telefoonkabel afgeknipt, de draadjes gestripped en dit rechtstreeks op het aansluitpunt gemonteerd. Een kortere verbinding kan niet denk ik :slight_smile:

Tevens heb ik de draden van de parallelle aansluiting naar de woonkamer losgehaald.

Maar na een test bij speedtest.nl viel de link al weer weg...

 

Reputatie 1

FEC errors kan ook duiden op een defect modem.

T Mobile moet even een nieuwe sturen

Ik weet niet zo goed hoe je dit bedoelt. De FEC errors werden immers gedetecteerd met het modem losgekoppeld van de lijn. Maar ik heb je idee van een nieuwe modem wel opgevolgd.

Bij bol.com hebben ze een goedkope Zyxel VMG1312-T20B VDSL2 modem van €75. Dit modem heb ik een beetje op goed geluk aangeschaft. Op basis van informatie uit deze community discussie is het me gelukt om het modem te configureren. De configuratie staat in dezelfde discussie achteraan.

Het mooie van dit modem is dat je zelf de DSL settings kunt tweaken en dat je goed kunt zien hoe het ervoor staat met de FEC errors.

Resultaat: de connectie valt al een paar dagen niet meer weg. Ik kan gewoon weer thuis werken zonder hotspot, een film kijken op Netflix, en apps updaten op mijn telefoon zonder onderbrekingen.

Op de Zyxel kan ik zien dat de FEC errors er nog steeds zijn. Waarschijnlijk is dit altijd al zo geweest en heeft het HG-659 modem van T-Mobile dit al die jaren weten te compenseren. Maar het lijkt er nu inderdaad op dat de HG-659 defect is geraakt.

Intussen heb ik een glasaansluiting aangevraagd. Hopelijk ben ik daarmee definitief van alle gedoe af :slight_smile:

Reputatie 7
Badge +15

@BaCon 

FEC errors heeft iedereen en die kunnen behoorlijk oplopen maar die zorgen niet voor problemen.

Het gaat vooral om de CRC errors die voor problemen kunnen zorgen.

Mijn eerdere post was dus niet waar, ik bedoelde CRC errors waardoor er een nieuwe modem moest komen.

Reputatie 1

@Waqqas

Dat van die FEC errors werd genoemd door de Guidion engineer en het was zijn analyse van het probleem. Omdat de Zyxel toch nog steeds werkt ondanks alle FEC errors lijkt dat inderdaad niet de oorzaak te zijn.

Er zijn meerdere error counters in de Zyxel, de meeste staan op 0. Dit is de stand na mijn laatste reboot:

near-end FEC error fast: 938993723

near-end CRC error fast: 10180

far-end FEC error fast: 5676523

far-end CRC error fast: 0

DSL uptime :2 days, 15:15, 32 secs

Dit komt dus neer op bijna 15 miljoen “near-end” FEC errors per uur, dus gemiddeld 250.000 per minuut. Het lijkt me wel wat aan de hoge kant.

Ik heb begrepen dat bij het omzetten naar glas het oude modem wordt hergebruikt. Ik zal T-Mobile dan ook om een nieuwe modem vragen.

Reputatie 7
Badge +15

@BaCon

Een Draytek of Huawei hoef je niet terug te sturen, bij een nieuwe abonnement krijg je nieuwe apparatuur.

FEC errors zijn gewoon pakketjes die worden hersteld door het modem dus die vormen geen probleem ongeacht hoe hoog het aantal is 

CRC errors bevatten wel fouten die niet worden hersteld dus die kunnen wel problemen veroorzaken als ze snel oplopen.

Reputatie 1

@Waqqas: ter info, maar ik krijg geen nieuw abonnement. De huidige VDSL2 aansluiting wordt gewoon vervangen door de glasaansluiting. Het abonnement blijft hetzelfde, en ook de modem.

Overigens ging het aanvragen van de glasaansluiting ook niet zonder problemen. Ik heb er 3x over moeten bellen.

Wat betreft dit topic over de oorzaak van de VDSL verbindingsproblemen, dit is de samenvatting:

  • T-Mobile support zei dat de oorzaak lag bij de bridge-tap - ONJUIST
  • De Guidion engineer zei dat oorzaak was de grote hoeveelheid FEC errors - ONJUIST
  • De KPN engineer zei dat de lijn tot aan mijn huis helemaal foutvrij is - ONJUIST

Bij het plaatsen van dit bericht kwamen @Hidden.nld en jij ook met de suggestie van een nieuw modem. Omdat T-Mobile verder niets deed (ondanks meerdere beloftes van T-Mobile support) heeft het me er toe aangezet om een eigen modem te kopen en aan te sluiten. De T-Mobile community bood gelukkig genoeg informatie om het modem zelf te configureren.

Mijn eerste contact met T-Mobile support over dit probleem was op 27 juli. Pas begin deze week, dus bijna 2 maanden later, kan ik zeggen dat het is “opgelost”, dwz ik heb van eigen geld en middelen mijzelf voorzien van een werkbare situatie.

Ik ben dankbaar voor jullie hulp en suggesties, en voor de informatie die hier in de T-Mobile community te vinden is. Maar van T-Mobile support heb ik echt geen goede indruk overgehouden.

Reputatie 7
Badge +15

De laatste punt zou dan wel juist moeten zijn als een andere modem de oplossing was, glasvezel is weer een andere netwerk waar je deze fouten niet zult hebben dus het zou veel beter moeten zijn op glasvezel.

Reputatie 1

Als de lijn helemaal foutvrij zou zijn dan had ik ook geen FEC en CRC errors :wink:

near-end FEC error fast: 1701508416
near-end CRC error fast: 13702
DSL uptime :3 days, 14:01, 4 secs

Maar ik ga er ook van uit dat de glasaansluiting beter werkt.

Nogmaals dank voor de hulp!

Reputatie 7
Badge +15

Er bestaat geen VDSL lijn met 0 FEC errors, die heeft iedereen 😉

Het aantal CRC errors kan wel op 0 blijven.

Reageer