Beantwoord

Wegvallend Internet

  • 20 October 2021
  • 1 reactie
  • 43 Bekeken

Inmiddels zolang als ik in deze woning woon heb ik problemen met wegvallend internet. Het gaat om korte periode’s van zo’n 2-10 minuten, soms langer. Voorheen was ik in de veronderstelling dat het probleem kwam door de slechte modem van Tele2 die wij in gebruik hadden en heb ik mij er bij neergelegd. Nu Tele2 naar T-Mobile is overgegaan zag ik de mogelijkheid om een nieuwe modem aan te vragen. Helaas is er vrijwel geen verandering in de situatie, wat mij tot de conclusie brengt dat het om een probleem gaat in de infrastructuur van mijn lokale buurt. Dit is te bevestigen doordat ik bij mijn buurvrouw (senior die vroeg om hulp met het aansluiten van haar telefoon) het zelfde probleem heb gesignaleerd. Het enige wat ik heel vreemd vind is dat zodra ik de modem herstart er vaak kans is dat de verbinding weer goed is, waardoor ik twee mogelijke oorzaken zie:

  • Er zijn problemen met de infrastructuur in mijn regio
  • Zowel de modem die ik van Tele2 ontvangen heb als die van T-mobile is inadequaat en werkt niet goed om een stabiele verbinding te behouden.

In het kort:

  • Internet valt regelmatig weg, WiFi is beschikbaar maar geen internet ontvangst
  • De frequentie van uitval verschilt, soms meerdere keren per dag, soms eens in de drie dagen, soms een week lang niet. 
  • De aansluiting is een reguliere telefoonnetwerkaansluiting. (adsl)

Wat voor stappen kan ik met deze situatie ondernemen?

Bovenop mijn flatwoning staat een telefoonmast, is het mogelijk om de snelheid van zo’n 30Mbit te bereiken als ik een mobiele ontvanger afneem van T-Mobile als vervanging van mijn telefoonkabel-internet-modem? De enige ander optie die ik heb is kabelinternet van Ziggo af te nemen, maar daar hoor ik ook alleen maar slechte verhalen over.

Moderator edit: originele vraag in OP gezet zodat meteen duidelijk is wat de context is.

icon

Beste antwoord door Jason van Odido 20 October 2021, 11:41

Bekijk origineel

This topic has been closed for comments

1 reactie

Reputatie 7
Badge +16

Goedemorgen @computerheld, tof dat je een account aangemaakt hebt, welkom op de Community!

Klasse dat je alles al in kaart heb gebracht en zelf met conclusies komt, dat scheelt al gauw het halve werk, dankjewel! 😄👍 Mijn vermoedens gaan uit naar een probleem in de wijk-infra of een probleem in het thuisnetwerk. Je geeft aan dat de wifi het in principe altijd wel blijft doen en je daarin geen drop in kwaliteit ziet, of in ieder geval geen wegvallend signaal. Wat me echter wel opvalt is dat je momenteel zes apparaten verbonden hebt met wifi en dat vier van de zes een leasetime error geven. Dat betekent dat de leasetijd die zij toegewezen krijgen vanuit de DHCP (de server waar jouw hoofd IP vandaan komt) niet toereikend is met de leasetijd op de apparaten zelf. Die twee tot tien minuten wegvallende verbinding is vrij parallel aan de wegvallende verbinding die je vaak krijgt wanneer de leasetijd niet correspondeert, dan zie je gaten in de verbinding die anders ontracebaar zijn.

Ik ga proberen de boel een zetje in de rug te geven door een MAC-release uit te voeren op het modem, maar alleen met jouw toestemming natuurlijk! Indien je dit ook wenst, kunnen we checken of de apparatuur nadien wel de juiste IP-lease toegewezen krijgt. Wanneer dit blijft aanhouden, kunnen we eens kijken of een factory reset van het modem helpt.

Laat me weten wat ik voor je kan doen, thanks alvast voor je medewerking!