Beantwoord

Welke lampjes horen er te branden/knipperen op de witte media converter?


Goedendag,

De volgende lampjes branden nu:

  • Power: Constant
  • PON: Langzaam knipperend
  • LOS: Niet
  • LAN: Constant, heel af en toe knipperend

 

Ik heb het idee dat het PON-lampje niet langzaam hoort te knipperen (doet het internetlampje op de modem zelf namelijk ook nu, omdat hij geen internetverbinding kan opzetten). Maar niemand die ik tot nu toe bij de klantenservice heb gesproken kan nu eigenlijk vertellen welke lampjes hoe moeten branden...

 

Ik ben al lange tijd klant bij T-Mobile thuis. Eerst via ADSL, en sinds mei via glasvezel. Ik had 100mbit internet via WBA glasvezel, werkte vanaf de installatie 100% perfect. Nu is er sinds kort bij ons in de wijk ook 1000mbit beschikbaar via ODF glasvezel. Of zo als de klantenservice mij aan de telefoon uitlegde, een betere glasvezelverbinding van T-Mobile zelf.

 

Voor het omzetten had ik een nieuwe media converter nodig in plaats van mijn huidige zwarte. Downtime zou minimaal zijn werd mij uitgelegd. Maar ik heb inmiddels sinds dinsdag al geen werkend vast internet meer.

 

De Guidion monteur kwam er bij de installatie afgelopen dinsdag (13-06-2021) achter dat er geen ODF signaal aan stond en heeft toen met T-Mobile gebeld. Daar werd toegezegd dat de omzetting die dag nog stond ingepland. Toen brandde er ook nog een lampje rood (volgens mij LOS).

 

Om 5 uur met de klantenservice gebeld omdat ik nog steeds geen internet had. Daar werd mij uitgelegd dat het signaal nog niet omgezet was, maar dat zou voor 6 uur sowieso gebeuren. En zo niet kon ik dan beter opnieuw bellen. Het rode lampje was inmiddels wel uit, en het PON-lampje was langzaam gaan knipperen.

Om 6 uur nog steeds niks werkend, dus weer gebeld. Na eerst wat uitzoeken en de verkeerde media converter uit te leggen kon de mevrouw mij uitleggen dat er in het systeem wel aangegeven stond dat de omzetting gedaan was, maar dat dit door de backoffice nog niet verwerkt was. De backoffice gaat echter om half 6 weg, dus er kon die dag niks meer voor mij gedaan worden. Omdat dit een simpele wijziging zou zijn verwachtte zij dat dit de volgende ochtend meteen opgepakt kon worden.

 

De volgende dag (14-06-2021) om 12 uur nog steeds geen verandering, dus weer gebeld. Volgens de klantenservice stond alles aan hun kant goed, maar voor zover zij kon doormeten was er toch iets niet goed. Er moest een monteur langskomen. Die zouden contact opnemen voor een afspraak. Ook zij kon mij niet duidelijk uitleggen welke lampjes er nu wel en niet zouden moeten branden op de media converter.

 

Gisteren (15-06-2021) om 11:00 nog steeds niks gehoord van een afspraak van een monteur. Dus zelf maar weer gebeld met de klantenservice. Volgens de meneer aan de telefoon had een monteur langs sturen geen nut, want de patch in de wijkcentrale (voor ODF) was blijkbaar nog helemaal niet doorgevoerd, en dat moet de netwerkbeheerder doen (KPN Netwerk dus). De backoffice moest de netwerkbeheerder aansturen om dit te laten gebeuren. Hij kon mij niet vertellen wanneer dit ging gebeuren.

 

Vandaag dus nog steeds geen verandering in de situatie. Maar ik heb erg het gevoel dat bellen geen nut heeft, omdat ik volgens mij nog niemand aan de lijn heb gekregen die WEL weet wat er moet gebeuren om mijn verbinding werkend te krijgen.

 

Ik ben inmiddels wel erg klaar met de passieve houding van T-Mobile, ik moet overal zelf achteraan bellen, en het erg beperkte kennisniveau van de mensen die je aan de lijn krijgt.

Is er geen 2e lijns support die je kan bellen ofzo waar je wel iemand aan de lijn krijgt die ook daadwerkelijk iets kan oplossen, ipv alleen vertellen dat een andere afdeling dit waarschijnlijk gaat oppakken?...

icon

Beste antwoord door basvandenw 19 July 2021, 13:23

Bekijk origineel

10 reacties

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @basvandenw 

Normaal zou het PON lampje constant moeten branden en het LOS lampje uit.

Een knipperende PON lampje zou betekenen dat er geen verbinding kan worden gemaakt met de OLT.

@Waqqas Bedankt. Deze simpele uitleg hebben ze mij vanuit de klantenservice nog niet kunnen geven.

Reputatie 7
Badge +15

Voor hulp om de patch te controleren / in orde maken zul je even moeten wachten op de reactie van een moderator.

Update: 

Werd net gebeld door KPN Netwerk, die sturen maandag(!!) een monteur langs die de lijn en de patch komt controleren.

Nu maar dan maar afwachten dat dat het dan ook echt gaat oplossen. Want tot nu toe betekent mijn upgrade naar het snellere 'betere' glasvezel van T-Mobile alleen maar dat ik dus in totaal een kleine week geen internet heb.

Reputatie 7
Badge +16

Goedemorgen @basvandenw, sorry dat de upgrade geen vlekkeloze start heeft gehad! Ik heb jouw case bekeken en zie nog steeds maandagmiddag in de agenda staan, dus we gaan er alvast voorzichtig van uit dat dit niet meer zal wijzigen.

Houd je ons op de hoogte van de aanstaande afspraak en geef je een seintje zodra jouw verbinding werkt? Thanks alvast en ook voor je geduld natuurlijk!

De monteur van KPN Netwerk is geweest en alles werk weer. Hij was nog geen 2 minuten binnen. Kwam eigenlijk alleen controleren of de juiste lampjes op het modem brandden. Ik denk dat hij eerst in de wijkcentrale de boel heeft gecontroleerd voordat hij hierheen kwam. 
 

1000mb haal ik niet in de speedtests, maar het schommelt nu tussen de 400 en 600 mbit. Down iets sneller dan up meestal. 

Reputatie 7

Hi @basvandenw, super fijn om te lezen dat alles weer werkt! Dit klinkt inderdaad als een turbo bezoekje. Ik kan niet inzien wat de monteur van KPN Netwerk exact heeft uitgevoerd, maar ik ben heel blij dat jij nu weer Internet hebt.

Kan jij bij mij aangeven of jij deze speedtest bekabeld heb gemeten of via de wifi? Bij wifi is er namelijk altjid meer pakketverlies dan bij een bekabelde verbinding. Kan jij dit aan mij laten weten? Want dan zoek ik dit graag verder voor jou uit, zodat jij van de maximale snelheid kunt genieten! 😊

Ik heb van TP-Link de Deco M9 mesh wifi-routers (wifi van de modem staat uit). Die zit met de kabel op het modem aangesloten. Die hebben zelf een interne speedtest. Die schommelt een beetje tussen de 400 en 650 bij het testen. 

Via m'n wifi heb ik vergelijkbaar resultaat. Ik zal nog wel eens testen als ik rechtstreeks op de modem zit aangesloten.

 

Vind het niet heel erg als ik de 1000mbit niet (altijd) haal, ik snap ook wel dat dat de maximale snelheid die mogelijk is. 

 

Hoi @Lisa ,

Ik heb nog even getest met een kabel rechtstreeks in het modem, dat is de download eigenlijk altijd ruim boven de 900mbit en de upload schommelt dan tussen 400 en 700mbit (verschilt per test). Dus ik denk dat alles prima werkt.

Reputatie 7

Hi @basvandenw, heel fijn dat je gelijk bent gaan testen! Dankjewel daarvoor, topper. De laatste resultaten klinken inderdaad perfect. Top dat alles werkt zoals het hoort. Mocht jij nog andere vragen hebben, stel ze hier dan gerust. Dan help ik - of de rest van de Community - je graag verder! 😁

Reageer