Wi-Fi 6 (ax) ondersteuning


Reputatie 3

De meeste nieuwe smartphones en ook laptops die nu worden uitgebracht bieden ondersteuning voor Wi-Fi 6. Zo ook mijn nieuwe S20+. Nu glasvezel steeds verder uitgerold wordt in Nederland en abonnementen van 1gbit/s daarmee beschikbaar worden lijkt het mij geen gek idee om op termijn modems te gaan leveren met ondersteuning voor Wi-Fi 6. Dit maakt het mogelijk hogere snelheden te behalen via Wi-Fi die op dit moment in de praktijk nauwelijks mogelijk zijn. 

 

Is er iemand die hier meer over kan delen of weet of T-Mobile ook gebruik gaat maken van nieuwe modems met Wi-Fi 6?

 

 


10 reacties

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @Niels de Jong 

Als dat gebeurt dan zal dat wel worden aangekondigd op de community net zoals er een topic kwam over de nieuwe Zyxel.

Reputatie 7
Badge +3

Zou ik voorlopig niet op rekenen @Niels de Jong , providers gaan niet zomaar voor een nieuwe Wifi standaard modems wisselen. Dat is een te kostbare en te grote logistieke operatie. En als er een nieuw modem komt dan alleen voor nieuwe klanten in het begin.

Ik zou voor een Wifi-6 accesspoint gaan maar die beginnen bij 250 euro nu en de vraag is hoeveel je er met een mobieltje in de praktijk mee op gaat schieten.

Reputatie 3

@Folkert Als er een nieuw modem zou komen lijkt het mij inderdaad vrij logisch dat dit alleen voor nieuwe klanten zou zijn. Dat is nu ook het geval. 

Wat betreft het punt "hoeveel je er in de praktijk mee op gaat schieten" denk ik dat er voor een aantal mensen wel degelijk een meerwaarde is voor een snellere verbinding. Met een gigabit lijn haal je in de praktijk vaak niet meer dan 50% van de snelheid via Wi-Fi 5. Nu is dit natuurlijk nog steeds erg snel maar mensen sluiten niet voor niets een gigabit abonnement af. Nou zou je als argument kunnen gebruiken: Hang er dan zelf een andere router / access point achter, maar die dingen zijn zoals je zelf al aangaf erg duur in de aanschaf op dit moment. 

 

Ik denk dat het op dit moment inderdaad nog niet zo snel gaat gebeuren. Maar ik hoop dat providers de nieuwe technologie op termijn wel gaan gebruiken in hun modems. Ik vind dat je als telecom provider niet achter mag blijven op dit gebied.

Reputatie 7
Badge +15

@Niels de Jong

De nieuwe zyxel en een oudere modem de huawei die hebben allebei 2 bands 2,4 GHz en 5 GHz, als ik terugkijk naar de provider die ik eerst had (Online.nl) die hebben nog steeds een modem met enkel 2,4 Ghz voor nieuwe klanten.

Kortom de provider wilt niet meteen alle nieuwe functies in hun modem hebben maar willen gewoon een goed functionerende modem die de diensten probleemloos levert.

Reputatie 3

@Waqqas

Als dit zo zou zijn zou ik dit zelf onacceptabel vinden, maarja, wie ben ik. Als ik op de site van Online kijk zie ik dat ze op dit moment wel gewoon het zyxel modem leveren wat T-Mobile ook levert aan dsl klanten, wat overigens een prima modem is.

Ik denk juist dat het modem een selling point kan zijn voor een provider, net als KPN die nu optioneel een fritzbox aanbied.

Reputatie 7
Badge +15

Klopt, zij leveren ook een zyxel maar een ander model.

Reputatie 3

Klopt, zij leveren ook een zyxel maar een ander model.

Ik wil hier niet een discussie over starten maar het modem dat Online levert is wel degelijk exact hetzelfde model als dat van T-Mobile.

"Je krijgt namelijk een Zyxel VMG-8825-modem meegeleverd. Voor de kenners: dit modem heeft 3x3 2.4GHz (450Mb/s), 4x4 5GHz (1700 Mb/s) wifi met MuMimo en Wave 2, 4x Ethernet 1Gbps."

Zou ik voorlopig niet op rekenen @Niels de Jong , providers gaan niet zomaar voor een nieuwe Wifi standaard modems wisselen. Dat is een te kostbare en te grote logistieke operatie. En als er een nieuw modem komt dan alleen voor nieuwe klanten in het begin.

Ik zou voor een Wifi-6 accesspoint gaan maar die beginnen bij 250 euro nu en de vraag is hoeveel je er met een mobieltje in de praktijk mee op gaat schieten.

 

KPN lijkt inmiddels overgestapt te zijn op WiFi6 (voor de nieuwe klanten dan).

Reputatie 3

 

Zou ik voorlopig niet op rekenen @Niels de Jong , providers gaan niet zomaar voor een nieuwe Wifi standaard modems wisselen. Dat is een te kostbare en te grote logistieke operatie. En als er een nieuw modem komt dan alleen voor nieuwe klanten in het begin.

Ik zou voor een Wifi-6 accesspoint gaan maar die beginnen bij 250 euro nu en de vraag is hoeveel je er met een mobieltje in de praktijk mee op gaat schieten.

 

KPN lijkt inmiddels overgestapt te zijn op WiFi6 (voor de nieuwe klanten dan).

 

Ja klopt, bieden ze nu al enkele maanden aan als je een nieuw contract afsluit. Ik hoop dat T-Mobile gauw volgt. 

Laat ze eerst de Zyxel maar eens stabiel krijgen, dezelfde problemen komen hier langs die KPN heeft met de nieuwe BOX 12, verbinding valt weg.

Hier ligt de box 12 netjes in de doos, ga hem geeneens proberen, de Fritzbox werkt stukken stabieler.

Reageer