Beantwoord

Wifi repeater Zyxel

  • 21 March 2020
  • 24 reacties
  • 13326 Bekeken

Ik heb een glasvezelmodem Vigor 3132.

nu heb ik in een deel van het huis geen wifi en heb van tmobile een zyxel wap6807 gekregen.

Ik krijg het niet voor elkaar dat  hij 1 of mijn beide wifi netwerken repeat. (normale wifi en gastenwifi)

Kan iemand mij helpen om de zyxel te laten repeaten.

 

icon

Beste antwoord door Marcel MCi 22 March 2020, 08:41

Bekijk origineel

24 reacties

Reputatie 7
Badge +15

Hi @Peter_NL 

Aaaa, een branded T-Mobile repeater.

In de beschrijving staat na het 4x knopje drukken de repeater uitzetten en gelijk weer aanzetten en dan de kabel er in en van het modem Lan 1 of 2 gebruiken, dus niet eerst de kabel er in en dan aanzetten. Het opstartproces kan ongeveer 4 minuten duren dus geef het voldoende tijd.

 

Schakel de wifi van de Draytek uit om storingen te voorkomen.

 

Reputatie 7
Badge +2

Hallo Peter_NL,

De Zyxel WAP is zeer moeilijk als repeater in te stellen, daar is deze ook niet echt voor bedoeld. Het enige wat goed werkt is hem als bedrade access point te installeren.

Ga als volgt te werk:

Zet de wap aan en wacht totdat het bovenste en het onderste lampje branden. Druk dan 4x vlot achter elkaar op de knop. Na enige tijd wordt het bovenste lampje oranje. De wap staat nu in access point mode.

Verbind een utp kabel tussen een internetpoort op je modem en 1 van de poortjes op de wap.

Je kunt nu inloggen op de wifi van de wap, of een bedrade verbinding maken met de wap. 

Zoek het ip adres op met een ip scan tool zoals "Fing". Type het gevonden adres van de wap in op je browser en login met de admin gegevens die op de wap staan.

Je kan de wifi naam en wachtwoord nu aanpassen en eventueel gelijk maken aan je huidige wifi gegevens. Ik zou adviseren om 2.4 G en 5G een afwijkende naam te geven.

Lukt eea eerst niet zou ik de wap een reset geven en opnieuw proberen.

Succes!

Mvg. Marcel

 

 

Bedankt voor deze info,

Ik ben gaan mailen met Draytek, Deze melden dat ik hier een vigor ap 903 voor kan gebruiken.

Deze sluit  aan op het ap managment systeem van het modem draytekvigor 2132f

 

Dus gewoon geen juist apparaat van t-mobile ontvangen.

Had ook al gebeld met de helpdesk, maar die snappen er ook niks van. Helaas.

Beste mensen,

Thuis hebben wij een zyxel modem en een zyxel wap 6807 extender. 
We hebben meerdere keren met de klantenservice contact gehad om hem te installeren, er is een monteur geweest, daarna deed hij het nog steeds niet. Toen op een of andere manier is hij het gaan doen een tijdje. Nu is de stroom uitgevallen in het huis en krijgen we dat ding niet meer aan de praat. 

Wij verbinden hem draadloos en niet bekabeld. Meerdere keren met twee personen de WPS van de modem ingedrukt en de WPS van de extender maar het wil maar niet lukken!!!!

Aub wie kan ons helpen??

Reputatie 7
Badge +4

@jansen6807, ik zie dat Waqqas je heeft doorverwezen naar dit topic. Graag raad ik je aan om een reset op de versterker uit te voeren. Hoe je dit kan uitvoeren kan je terugvinden in de handleiding van de versterker: namelijk op deze pagina. Ik hoor het graag als ik je nog ergens mee kan helpen!

Goedenavond, 

Ik ben ook de gelukkige eigenaar van de Zyxel apparaten. 

Ik heb de modem prima werkt. Toch een repeater mogen ontvangen ivm het bereik in de rest van het huis. 

Nu heb ik alle mogelijke manier geprobeerd, maar ik krijg het niet 100% werkend. 

Ik kan de naam aanpassen naar mijn netwerk naam, wachtwoorden kunnen aanpassen, lijkt goed te gaan. 

Maar….. zie mijn screenshot, hij zet het 5G netwerk niet aan.. Wat doe ik verkeerd? Wie kan mij helpen?

 

Hallo Peter_NL,

De Zyxel WAP is zeer moeilijk als repeater in te stellen, daar is deze ook niet echt voor bedoeld. Het enige wat goed werkt is hem als bedrade access point te installeren.

Ga als volgt te werk:

Zet de wap aan en wacht totdat het bovenste en het onderste lampje branden. Druk dan 4x vlot achter elkaar op de knop. Na enige tijd wordt het bovenste lampje oranje. De wap staat nu in access point mode.

Verbind een utp kabel tussen een internetpoort op je modem en 1 van de poortjes op de wap.

Je kunt nu inloggen op de wifi van de wap, of een bedrade verbinding maken met de wap. 

Zoek het ip adres op met een ip scan tool zoals "Fing". Type het gevonden adres van de wap in op je browser en login met de admin gegevens die op de wap staan.

Je kan de wifi naam en wachtwoord nu aanpassen en eventueel gelijk maken aan je huidige wifi gegevens. Ik zou adviseren om 2.4 G en 5G een afwijkende naam te geven.

Lukt eea eerst niet zou ik de wap een reset geven en opnieuw proberen.

Succes!

Mvg. Marcel

 

 

Hallo Marcel,

 

Als ik jouw stappen volg kom ik idd in mijn WAP instellingen.

Vervolgens probeer ik dan de SSID van 2.4 en 5ghz aan te passen maar worden de instellingen steeds niet opgeslagen.

Ook staat er een waarschuwing: easy mesh is enebled. 

Hoe krijg ik dit “easy mesh” uitgeschakeld?

Het lijkt er op dat ik daardoor het A.P. (wap6807) niet kan instellen naar mijn smaak.

Vriendelijke groet,

Olie

 

Goedenavond, 

Ik ben ook de gelukkige eigenaar van de Zyxel apparaten. 

Ik heb de modem prima werkt. Toch een repeater mogen ontvangen ivm het bereik in de rest van het huis. 

Nu heb ik alle mogelijke manier geprobeerd, maar ik krijg het niet 100% werkend. 

Ik kan de naam aanpassen naar mijn netwerk naam, wachtwoorden kunnen aanpassen, lijkt goed te gaan. 

Maar….. zie mijn screenshot, hij zet het 5G netwerk niet aan.. Wat doe ik verkeerd? Wie kan mij helpen?

 

Hallo Baannos, 

Ik zie hetzelfde bij mij thuis. Ik ben er vrij zeker van dat het bij jouw wel werk. De WIFI back-haul is het communicatie kanaal tussen de acces point en je router. Omdat je geen kabel tussen je router en je acces point hebt, wordt alle data tussen deze twee apparaten over deze back-haul verstuurd. In jouw geval wordt de 2.4G verbinding daarvoor gebruikt.

Groeten, 

Olie

Goedenavond, 

Ik ben ook de gelukkige eigenaar van de Zyxel apparaten. 

Ik heb de modem prima werkt. Toch een repeater mogen ontvangen ivm het bereik in de rest van het huis. 

Nu heb ik alle mogelijke manier geprobeerd, maar ik krijg het niet 100% werkend. 

Ik kan de naam aanpassen naar mijn netwerk naam, wachtwoorden kunnen aanpassen, lijkt goed te gaan. 

Maar….. zie mijn screenshot, hij zet het 5G netwerk niet aan.. Wat doe ik verkeerd? Wie kan mij helpen?

 

Hallo Baannos, 

Ik zie hetzelfde bij mij thuis. Ik ben er vrij zeker van dat het bij jouw wel werk. De WIFI back-haul is het communicatie kanaal tussen de acces point en je router. Omdat je geen kabel tussen je router en je acces point hebt, wordt alle data tussen deze twee apparaten over deze back-haul verstuurd. In jouw geval wordt de 2.4G verbinding daarvoor gebruikt.

Groeten, 

Olie

Hallo allemaal,

Bij mij zien de gegevens van de wifi repeater er hetzelfde uit als bij @Baannos en ook ik kan de 5g niet gebruiken. Ik heb die echter wel nodig, vanwege de snelheid en omdat sommige apparaten anders niet verbinden. Ik heb helaas nog geen internetkabel naar boven doorgetrokken en het gaat nog wel even duren voordat het zover is.

Is er een manier om in repeater mode toch de 5g aan te kunnen zetten? Hoe ingewikkeld het ook is, ik wil het toch graag proberen.

Alvast bedankt.

Met vriendelijke groet,

Britt

Reputatie 7

Hey @Brittje-95,

Welke Wifi repeater heb je in je bezit? En heb je je repeater ook al van een reset voorzien? Je kunt proberen om je repeater eerst bekabeld aan te sluiten en je 5 Ghz aan te zetten zoals wordt beschreven door Marcel hierboven. Laat gerust weten of het is gelukt. :relaxed:

Hey @Brittje-95,

Welke Wifi repeater heb je in je bezit? En heb je je repeater ook al van een reset voorzien? Je kunt proberen om je repeater eerst bekabeld aan te sluiten en je 5 Ghz aan te zetten zoals wordt beschreven door Marcel hierboven. Laat gerust weten of het is gelukt. :relaxed:

Hallo Piotr,

Bedankt voor je berichtje. Ik heb ook de WAP6807 in mijn bezit. Ik heb een reset geprobeerd en hem ook via 5g geprobeerd aan te sluiten. De instructies van Marcel en van de handleiding kwamen niet overeen met wat mijn repeater aangaf. Het lampje werd namelijk pas oranje nadat ik de kabel erin deed en ik kan ervoor en erna de website niet laden om in te loggen op mijn repeater. Ik kan wel inloggen op de repeater als ik draadloos verbind, maar aan de 5g verbinding kan ik dan niks aanpassen.

Ik hoop dat je me verder kunt helpen.

Met vriendelijke groet,

Britt Zegveld

Reputatie 7

Hey @Brittje-95,

Dan moeten we verder speuren naar een oplossing! Begrijp ik het goed dat je helemaal geen 5Ghz verbinding te zien krijgt op je apparaten? En weet je zeker dat je apparaten zowel 2,4GHz als 5GHz ondersteunen? Met name oudere apparaten hebben geen 5 Ghz ondersteuning. Mocht je laptop/telefoon wél 5 Ghz ondersteunen dan wil ik je vragen om de volgende handeling uit te proberen:

Geef je Wifi versterker eerst een reset door de reset-knop in te drukken. De reset-knop zit aan de achterkant van de Wifi versterker. Met een klein pinnetje moet deze 10 seconden ingedrukt worden.
Opnieuw opstarten en het ophalen van de instellingen kan +/- 10 minuten duren. 

Vervolgens:

  1. Zet de Wifi-versterker aan met de ‘power’ knop.
    Wacht tot de Wifi-versterker volledig is opgestart +/- 4 min.
  2. Druk 4 keer snel op de WPS-knop.
    Wacht tot het power-lampje oranje brandt.
  3. Zet de Wifi-versterker uit en meteen weer aan om de juiste instellingen op te halen.
  4. Sluit de Wifi-versterker met een netwerk kabel aan op het modem.

De versterker staat vervolgens goed ingesteld als het link-lampje gaat branden. Het netwerk wat wordt uitgezonden heeft dezelfde naam + wachtwoord als het netwerk van het modem. Zie je dan wel je 5 Ghz verbinding?

Hi

Inmiddels meerdere collega’s aan de telefoon gehad die mij allemaal net niet kunnen helpen met het probleem dat jullie ook allemaal ervaren.

De WAP is inmiddels aangesloten, alle bovenstaande stappen ook netjes gevolgd en nog steeds is het niet mogelijk om de naam van het 5G netwerk aan te passen naar de naam die we vanuit het modem gebruiken. Ook de laatste stappen (4x WPS knop, etc) werken helaas niet.

 

Na het resetten ziek dan ook dat de benamingen van de versterker veranderd zijn waar 2.4G en 5G gelijk aan elkaar is

Toch lukt het mij nog steeds niet om de benamingen van deze netwerken aan te passen naar de naam van ons thuis netwerk. Dit maakt dus dat ik eigenlijk nog steeds niks aan de versterker heb.

 

Inmiddels ben ik op een punt aangekomen dat zowel mijn 2.4 als mijn 5G wel uitgezonden wordt maar via een ander netwerknaam en wachtwoord beschikbaar is. Op deze manier heb ik inmiddels een versterker waar ik (plat gezegd) niets aan heb. Ook de medewerkers van de klantenservice geven aan mij hier niet bij te kunnen helpen. wifi blijft een service te zijn geen dienst.

 

Zoals ik het nu lees zijn er inmiddels meerdere t-mobile klanten die, door het niet gebruik kunnen maken van het 5g netwerk, niet de gewenste internet snelheid kunnen behalen. Graag jullie hulp om dit voor elkaar te krijgen!!

 

Tim

 

Reputatie 7

Hi @tim010488 Ik kijk graag met je mee! Heb je de versterkers bekabeld aangesloten of draadloos? Ik zie in het screenshot staan dat de WAP de rol van ‘controller’ heeft, als versterker zou hij eigenlijk de rol van ‘agent’ moeten hebben. Ik vermoed dat hij nu in de acces point modus staat in plaats van repeater. Mogelijk zijn de stappen die mijn collega Piotr doorstuurde inmiddels achterhaald, ik zie namelijk dat de handleiding wat anders aangeeft. Zou je de stappen die je hier vindt eens willen proberen? Ik hoor graag of het dan wel lukt!

Hi Brian,

 

De versterker is inderdaad bedraag aangesloten om zo de stabiliteit van de versterker te verbeteren. 

Ik heb inderdaad de stappen uit de instructie gevolgd en een aantal collega’s van de klantenservice al aangegeven dat het IP adres van een bedraadde aansluiting niet correct is. 192.168.1.5 moet zijn 192.168.1.141 (in ons geval).

 

Bij het inloggen kan ik de namen en wachtwoorden wel wijzigen maar worden deze niet opgeladen bij het selecteren van apply. Ook de naam synct. niet vanuit het modem. Dit leidt ertoe dat ik thuis twee netwerken heb wat niet handig is met o.a. SONOS etc.

Welke mogelijkheden zijn er om toch de benamingen van het netwerk aan te passen?

 

Tim

Reputatie 7

Hi @tim010488, als je de versterker bedraad aangesloten hebt dan wordt dit eigenlijk de vervanging van het Wifi signaal van je modem (hij zendt dan ook een eigen Wifi signaal uit). Je kan dan de Wifi op de modem uitzetten zodat je alleen het netwerk van het AP nog ziet! 

Reputatie 1

 

 

Als ik jouw stappen volg kom ik idd in mijn WAP instellingen.

Vervolgens probeer ik dan de SSID van 2.4 en 5ghz aan te passen maar worden de instellingen steeds niet opgeslagen.

Ook staat er een waarschuwing: easy mesh is enebled. 

Hoe krijg ik dit “easy mesh” uitgeschakeld?


EasyMesh is een instelling op het modem:

  • Netwerk instellingen > Draadloos > EasyMesh

Misschien kom je hiermee verder.

Hi,

 

Hoopvol de easy Mesh uitgezet, benamingen aangepast, helaas blijven deze niet onthouden en schakelen meteen weer terug naar origineel. Probleem is hiermee dus helaas niet opgelost. Wel dank voor het meedenken. Ik hoop dat T-mobile toch met een oplossing voor een volledig uniform netwerk in huis komt.

Tim

Reputatie 7
Badge +4

bij een wap moet je de wifi op de Draytek/Huawei uit zetten.

Reputatie 7

Hi @tim010488

 

Ik heb niet zoveel andere opties meer, maar ik wil vragen het modem een fabrieksreset te geven en daarna alles opnieuw aan te sluiten. Verder is het een vrij recht-toe-recht-aan apparaat geschikt voor één taak. Houd je ons op de hoogte? Voornamelijk de lampjes op de WAP ben ik benieuwd naar. 

Welke software versie heeft je Zyxel wap6807? Role hoort op agent te staan. Bij mij is het probleem opgelost toen ik mijn wap6807 aansloot op een andere wap6807. Toen haalde die opeens alle instellingen op en werkte die wel... heb er ook vele avonden mee lopen prutsen. Op probleemmatig in te stellen repeater staat firmware B7, degene met firmware B10 en was prima in te stellen

Ik maak gebruik van de Draytek Vigor 2132F (nog uit het Vodafone Thuis tijdperk), tot mijn verbazing nog steeds geen nieuwere.

Om de Wifi een boost te geven wil ik graag gebruik gaan maken van de WAP6807 met 3 units. Nu weet ik dat een Mesh netwerk die onderling via kabel communiceert een sneller netwerk is, maar ik kan nergens vinden of dat ook op deze WAP6807 in te stellen is? Via omwegen (tweakers) erachter gekomen dat het om dit type gaat want dat staat er bij de site van t-mobile niet bij. Dan kijk ik naar de plaatjes en dan zie ik dat op alle 3 de units, 2 ethernetpoorten zitten.

Dus mijn vraag kan de WiFi Backhaul ook via de bestaande ethernet (Cat-5e) bekabeling lopen?

 

Dank en groet,

Leo

Ik maak gebruik van de Draytek Vigor 2132F (nog uit het Vodafone Thuis tijdperk), tot mijn verbazing nog steeds geen nieuwere.

Om de Wifi een boost te geven wil ik graag gebruik gaan maken van de WAP6807 met 3 units. Nu weet ik dat een Mesh netwerk die onderling via kabel communiceert een sneller netwerk is, maar ik kan nergens vinden of dat ook op deze WAP6807 in te stellen is? Via omwegen (tweakers) erachter gekomen dat het om dit type gaat want dat staat er bij de site van t-mobile niet bij. Dan kijk ik naar de plaatjes en dan zie ik dat op alle 3 de units, 2 ethernetpoorten zitten.

Dus mijn vraag kan de WiFi Backhaul ook via de bestaande ethernet (Cat-5e) bekabeling lopen?

 

Dank en groet,

Leo

Volgens mij werkt mesh alleen met het Zyxel modem. Gezien jouw modem al wat ouder is kun je deze misschien wel krijgen. 

Als je het Zyxel modem hebt, dan kun je alles in mesh laten draaien. Het Zyxel modem stuurt dan alle wap6807 access points aan en is zelf ook een mesh punt. Ik gebruik zelf ook een Zyxel modem met Wap6807 als bedraad access point en mesh werkt.

Reputatie 7
Badge +4

een wap kan zelf ook controller zijn voor mesh wifi. met de mpro app kan je hem makkelijk instellen. 3 waps kan je draadloos of bekabeld instellen zolang je hem bekabeld aansluit op de draytek of huwei.

Reageer