Wijzigen T-Mobile Thuis DNS

  • 5 October 2018
  • 41 reacties
  • 28018 Bekeken

Reputatie 5

Hi,

Het wijzigen van de DNS-instellingen kan op de volgende manier: 

MAC

Systeemvoorkeuren > netwerk > [selecteer de wifi-verbinding] > klik op Geavanceerd > tabblad DNS > klik onderaan op het + icoontje. Hier kun je dan één van de alternatieve DNS-servers intoetsen, bijvoorbeeld 8.8.8.8. 

WINDOWS 

Open "instellingen", navigeer naar "netwerk en internet" -> "adapteropties wijzigen". In het scherm wat opent klik je met rechtermuisknop op jouw netwerkkaart en kies je voor "eigenschappen". Dubbelklik op "internet Protocol Versie 4 (TCP/IPv4)". in het scherm wat opent verplaats je het vinkje van "automatisch een DNS-serveradres laten toewijzen" naar "de volgende DNS-Serveradressen gebruiken", vervolgens geef je in de 2 velden elk een DNS server in. Je kunt bijvoorbeeld gebruik maken van Google’s DNS-servers (8.8.8.8 en 8.8.4.4) of open DNS (208.67.222.222 en 208.67.220.220). Hierna klik je “Oke” en zijn de instellingen opgeslagen. 

 

Het kan ook worden gewijzigd in het modem: 

Huawei modem

Ga op een computer naar 192.168.1.1 om je modem te benaderen. Log in met de meegeleverde gebruikersnaam en wachtwoord. Kies in de balk bovenin voor "home network". Vervolgens in de balk links voor "lan interface". Vervolgens ga je naar "DHCP server". Hier zet je de DNS mode op "Manually configure the DNS server for LAN devices".
Nu kun je een alternatieve DNS server intoetsen en deze opslaan door op "save" te klikken. 

Zyxel modem

Ga op een computer naar 192.168.1.1 om je modem te benaderen. Log in met de meegeleverde gebruikersnaam en het wachtwoord.
Kies voor "netwerk" en dan "thuisnetwerk". Verander bij "DNS waarden" het vinkje van "DNS-Proxy" naar "Statisch". Vul vervolgens de alternatieve DNS-servers in en kies "toepassen". Reboot wanneer de instellingen zijn opgeslagen je modem zodat deze van kracht worden.


41 reacties

Reputatie 7
Badge +3
Nog nooit een provider gehad waar de DNS sneller was dan b.v. Cloudflare.
Ik gebruik nu Quad9, snel en goed voor je privacy.
Reputatie 2
Hey Dennis,

Je bent niet de enige die problemen heeft mijn zijn DNS. Ik moet zeggen dat ik niet zoveel verstand ervan heb als jou, maar ik krijg de zelfde fout meldingen sinds enkele dagen.
Dit is zo iritant! kan bijna geen Internet site bezoeken of ik heb alweer een melding te pakken.

Hoe kunnen we dit nu het beste oplossen????
Reputatie 5
@Folkert
De DNS-servers van providers zijn inderdaad vaak niet de snelste, maar ik heb het nog niet eerder meegemaakt dat het echt structureel tot errors/time-outs leidt. Hooguit een klein (maar merkbaar) snelheidsverschil. Quad9 ziet er ook goed uit, zal 'm onthouden!

@Maikzors
We kunnen er zelf niet veel aan doen, behalve (tijdelijk) overstappen op andere DNS-servers zoals die van CloudFlare. Voor consistentie bij troubleshooting e.d. is het uiteraard het beste als iedereen gewoon de T-Mobile DNS servers kan gebruiken, dus ik hoop dat T-Mobile dit serieus oppakt en de DNS-servers eens goed onder de loep neemt. 🙂
Hmm dit komt wel heel erg overeen met wat ik sinds ongeveer een week ervaar..
Zojuist een aanpassing gedaan aan de DNS en alles werkt weer als een zonnetje..
Reputatie 2
Kan je mij exact uitleggen hoe ik de dns kan aanpassen? Draytek heeft zoveel opties...
Reputatie 5
@Maikzors
Jazeker! Dat gaat als volgt:

LAN > General Setup > Naast LAN 1 kies je "Details Page". Onder het kopje "DNS Server IP Address" voer je vervolgens 2 DNS-servers in, waarbij de volgende 2 van CloudFlare zijn:


Je kunt de voorwaarden van CloudFlare's DNS server hier vinden (gratis gebruik).
Reputatie 2
@DennisAmeling

Bedankt voor je bericht.

Ik heb gisteren veel info gelezen, en heb het nu op mijn computer aangepast. Bij Adapter instellingen.
Tevens ook op me telefoon.

Maar ik neem aan als je het op jouw manier doet dat het dan voor alle apparaten geldt natuurlijk 🙂
Hebben op het moment ook last van problemen met DNS. Green enkele pagina laadt. DNS server in mijn FRITZ!Box veranderd naar Cloudflare en we zijn weer online.
Reputatie 2
Ik hoop dat T mobile mee leest hier... want persoonlijk heb ik nog niet gebeld met tmobile over dit probleem.
Ik heb het intern gemeld.
Reputatie 7
Hoi @DennisAmeling

Wow, dank je wel voor dit uitzoekwerk! Ik geloof dat wij nu aan zet zijn. Je duikt er gelijk diep in. Ik ben bang dat ik hier de hulp van enkele technisch onderlegde collega's bij nodig heb. Wees gerust, ik (we!) ga ermee aan de slag!

PS. Bellen hierover is nu niet meer nodig. Ik zal iedereen hier in dit topic op de hoogte houden.
Reputatie 7
Hoi @DennisAmeling

Groot compliment, want onze techies zijn er maar druk mee om dit uit te zoeken! Toevallig was er gisteren een klein issue met enkele webpagina's die plots niet meer zichtbaar waren. Dit is in de middag gelukkig weer aangepast. Om uit te sluiten dat dit ook effect had op jouw DNS ervaring, wil ik je vragen om vanavond de Benchmark tool nog eens op te starten en rond 19:00 een uitdraai te maken. Blijft het hetzelfde, dan staat het los van het issue van gisteren. Gaat het nu beter, dan had het met elkaar te maken.

Los hiervan gaan we nog even verder met deze technopuzzel! 😉
Reputatie 5
@Sander

Dank voor je reactie. Zojuist weer 3 testjes gedaan (21:30), en allemaal zeggen ze praktisch hetzelfde: de primary DNS (37.143.84.228) werkt op het moment van testen helemaal niet. De secondary DNS (37.143.84.229) is onbetrouwbaar met een betrouwbaarheid van minder dan 100%. Weer bekabeld getest rechtstreeks op Draytek modemrouter.


Reputatie 7
Bedankt @DennisAmeling, dit zijn dus losstaande issues. We gaan weer aan de slag hiermee!
Nog steeds niet gefixt. Ook ik ervaar dit probleem de laatste weken elke avond - Thanks voor het fantastische uitzoekwerk, ik weet nu in ieder geval hoe ik er omheen kan!

En tegen T-Mobile, in plaats van het werk door enthousiaste gebruikers te laten doen: ga zelf aan de slag en fix het asap.
Reputatie 1
Twee weken geleden de DNS instellingen van de modem aangepast naar die van Cloudfare, aangezien websites/apps niet meer laadde.

Sindsdien werken de websites/apps weer normaal. Daarnaast heb ik geen last meer van timeouts bij de app van mijn bank (hier heb ik vanaf het begin al last van, maar ik weet niet of dit te maken heeft met de DNS server. Vind het wel toevallig dat het nu wel werkt).

Op het forum van Tweakers waren rond 27 september ook meldingen over de DNS server van T-Mobile.
Reputatie 7
Hi @all!

Het wordt steeds duidelijker hoe en wat. Weet dat we een onderzoek gestart zijn en hier druk mee bezig zijn alles weer picobello in orde te maken. Ik zal hier updates plaatsen met de vorderingen.
Reputatie 7
We zijn druk bezig met een oplossing hiervoor. Een permanente oplossing is op dit moment in de maak. Een snelle, tussentijdse oplossing is het aanpassen van de DNS server via het menu van jouw modem (LAN > General Setup > Naast LAN 1 kies je "Details Page". Onder het kopje "DNS Server IP Address" voer je vervolgens 2 DNS-servers in. Kies 8.8.8.8 en 8.8.4.4 voor die van Google of 1.1.1.1 en 1.0.0.1 voor die van CloudFlare. Beide zijn gratis). We verwachten dat binnen enkele dagen onze DNS ook weer superstabiel werken!

Inloggen in je modem doe je zo:
Draytek Vigor
1. Open je internetbrowser en ga naar http://192.168.1.1 terwijl je verbonden bent via een internetkabel met de router (wifi kan ook).
2. Vul bij de gebruikersnaam en wachtwoord "user" in.

Huawei HG659
1. Vul in de adresbalk van je browser het volgende in: http://192.168.1.1 en druk op enter.
2. Gebruikersnaam en wachtwoord staan op de sticker aan de achterkant van het modem. Voer deze in en druk op enter. Je bent nu in het hoofdscherm aanbeland.

Stel nou dat het toch niet lukt, dan wil ik vragen een fabrieksreset uit te voeren. Hiermee weet je zeker dat bovenstaande inlogprocedure weer werkt.
Reputatie 2
Ben dan wel benieuwd waar we de beste resultaten mee halen, dns van een ander of van Tmobile?
Reputatie 5
@Maikzors
Dat gaan we natuurlijk even testen als de DNS-servers van T-Mobile het weer goed doen 😉
Reputatie 7
Hallo @DennisAmeling @Maikzors @Tymen @jibbewillem @patrick.pol en @Ruben0s

Goed nieuws! Het issue zou nu verholpen moeten zijn. Omdat ik van jullie zeker weet dat er een groot verschil zat tussen onze DNS en die van bv CloudFare, wil ik jullie vragen om dit te testen. Ik begrijp dat het voornamelijk speelde in de avonduren, maar ik hoor graag van welke tijdstip dan ook! Ik hoop dat de stabiliteit weer terug is naar het niveau dat je van ons mag verwachten!
Reputatie 7
Badge +3
@Maikzors
Dat gaan we natuurlijk even testen als de DNS-servers van T-Mobile het weer goed doen ;-)


Zou je Quad9 ook mee kunnen nemen in de test? Initiatief van o.a. IBM en Global Cyber Alliance. Als extra service beschermen ze tegen Malware sites, verder geen filtering. Voor mijn gevoel een snelle DNS server. IP adressen 9.9.9.9 en 149.112.112.112

Groet, Folkert
Reputatie 1




Groen = Cloudfare
Oranje = Google
Paars = T-mobile

Edit: bij meerdere testen krijg ik een slechte reliabilty % bij de tweede dns server van T-mobile.





Problemen lijken nog niet opgelost. Tests zijn gedraaid tussen 20:00 en 20:30.
Reputatie 2




Groen = Cloudfare
Oranje = Google
Paars = T-mobile

Uhmm.. leg uit ?:)
Reputatie 1

Uhmm.. leg uit ?:)


Uitleg staat in de eerste post:

Reageer