Beantwoord

XBOX / Raspberry Pi krijgt geen verbinding vanuit de DrayTek router

  • 18 February 2017
  • 6 reacties
  • 561 Bekeken

Geachte lezer,

Ik heb sinds kort T-Mobile Thuis 500/500. via Glasvezel. Er hangt een DrayTek-router in de meterkast en een patch-paal waarmee ik vanuit de router naar mn netwerk-outlets in de woonkamer ga.
Daar heb ik 2 uitgangen, 1 gaat direct naar de STB, de ander via een switch naar mn XBOX, TV en Raspberry PI.

Nu zitten in de router de poorten 1 en 2 samen naar 1 uitgang, naar de STB-outlet. Poort 3 gaat naar een switch zodat een 2e wifi-router boven bekabeld is, en poort 4 gaat naar de outlet voor de switch in de woonkamer. Helaas ... de XBOX heeft een probleem met de DHCP-server en de Raspberry Pi krijgt ook geen internet, terwijl de lampjes op mn switch allemaal groen zijn ...

HELP :-)

Greetzz,
Anton.
icon

Beste antwoord door Pilovali 18 February 2017, 14:40

Bekijk origineel

6 reacties

Reputatie 5
Hallo en welkom op het T-Mobile forum,

Het werkt op dit moment een beetje onhandig (tenminste, dat vind ik). De eerste 2 LAN poorten van de DrayTek-modem zijn voor normaal internet en de laatste 2 LAN poorten zijn puur voor TV. Er is ook geen DHCP server actief op poort 3 en 4.

Weet je zo voldoende?

Groet,
@Pilovali
Ik weet nog dat toen wij een glasvezel aanbieder hadden, deze gelijk vanuit het kastje, waar glasvezel op binnen komt, de TV aangesloten moest worden en dan kon je aan dat zelfde kastje een eigen router aansluiten. (Poort boven TV en Poort onder Internet)

En dan zitten er zelfs nog 2 aansluitingen aan voor de telefoon. Vind het zo gek dat T-Mobile Thuis dat zo ook niet heeft en dat het allemaal via een router/modem moet. Is dat bij elke provider verschillend? Dat bij onze oude glasvezel aanbieder ging dat toch een stuk makkelijker.

Is gewoon maar ter informatie en voor mij zelf om er wat meer over te leren 🙂
Reputatie 5
T-Mobile Thuis is de enige (naar mijn weten) glasvezel provider die geen 'mediaconverter' gebruikt. De glasvezel gaat direct in het modem.
Bij KPN (en dochters) maakt het niet uit waar je TV of normaal internet instopt.
Reputatie 7
Badge +3
Het is inderdaad een veel gehoorde klacht over geen internet bij de TV, dat terwijl er wel degelijk toch een kabel ligt naar de TV decoder.
Veel mensen komen dan op het idee om een switch te plaatsen en dan er achter komen dat er met geen mogelijkheid WWW internet verbinding is te maken.

Maar de TM (VF) Vigor Draytek splits de media intern, onzichtbaar door eigen firmware, op in internet poorten 1 & 2 (192.168.1.1 & 192.168.2.1) en poort 3 & 4 TV zonder internet.

Er zijn natuurlijk wel oplossingen voor te bedenken, maar dat blijven lapmiddelen door extra kabels of apparatuur.
Beste Pieter_B,

Wat mij opvalt is dat ik ook poort 3 en 4 niet eens kan selecteren als ik een extra VLAN wil opzetten. En als ik de poorten 1 en 2 die samen naar 1 connector gaan, uitelkaar haal, werkt de STB weer niet ... Wat zou jouw oplossing zijn qua kabels en/of apparatuur?

Greetzz,
Anton.
Reputatie 7
Badge +3
Het grootste probleem waar je tegenaan loopt is de eigen FirmWare welke Vodafone, nu T-Mobile, op hun router heeft geplaatst.
Hierdoor is dit toestel eigenlijk een klein beetje 'mank geslagen' in functionaliteit, maar geeft hun wel de zekerheid dat een eindgebruiker geen dingen verandert die hun toegepaste functionaliteit om zeep helpt.

Ik heb alleen Internet + Bellen en heb al vanaf dag 1 de router in de meterkast alleen in gebruikt voor VoIP (bellen) en doorgeeftluik naar mijn ASUS RT-AC68U. De wifi staat zelfs uit op de Vigor Draytek door de tegenvallende werking daarvan.

Als je een beetje thuis ben in managed switches, kun je daarmee eigenlijk alles vanuit de Vigor wel opzetten zonder al teveel kabel te moeten trekken. Je kunt dan een VLAN opzetten voor je TV en een apparte VLAN voor je Internet over dezelfde kabel die bijv. naar je TV hoek gaat. Alleen zit er dan wel een iets hoger kostenplaatje aan om met allemaal managed switches te gaan werken.

Reageer