Beantwoord

Zeer traag internet in Naaldwijk?


Reputatie 2
  • is een King Poster
  • 51 reacties

Sinds een aantal dagen hebben wij zeer traag internet van T-Mobile Thuis, zowel bekabeld als via de wifi. De maximale downloadsnelheid komt nu niet verder dan 3 Mbit per seconde, terwijl wij normaal minstens 10 Mbit per seconde halen. De modem is al twee keer opnieuw opgestart. Ook is hij een keer helemaal uitgeschakeld en is een aantal minuten de stroom eraf geweest. De kabels zitten goed vast in de modem. Aan de instellingen heb ik sinds het aansluiten nooit wat gewijzigd. Helaas is er niks wat helpt. Ook zie ik nergens dat er momenteel sprake is van een storing. Weten jullie misschien wat er aan de hand is?

icon

Beste antwoord door Ed520 9 June 2020, 05:08

Bekijk origineel

19 reacties

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @Ed520 

Staat de modem in de meterkast of in de woonkamer via een aansluitpunt? Misschien kan je eens kijken naar storingsfactoren bij de telefoonkabel zoals lengte van de kabel, loopt hij in een buis waar ook andere kabels lopen? Zijn er meerdere draden aangesloten in geval van een wandcontactdoos?

Hier zie je nogmaals de snelheid die haalbaar is op jouw adres

Heb je de modem ook eens teruggezet naar fabrieksinstellingen door het resetknopje achter de modem voor ongeveer 19 seconden in te drukken met een paperclip bijvoorbeeld.

Als je de snelheid meet doe dat dan via de Ookla speedtest app op een laptop die bekabeld is aangesloten op de modem en zorg dat een er niks anders aan staat dat gebruik maakt van het internet.

Reputatie 2

Bedankt voor je reactie @Waqqas .

De modem heeft altijd in de meterkast gestaan en is nooit verplaatst. Qua kabels en aansluitingen zijn er nooit aanpassingen gedaan, dus ik zou niet weten welke storingsfactoren er nu zouden kunnen zijn. Het heeft hiervoor altijd goed gewerkt. Het internet is nu zeer traag, maar stabiel op 3 Mbits per seconde. Of ik nu de Ookla speedtest via wifi of de kabel doe, de uitkomst blijft steeds hetzelfde. Ik heb alleen de modem nog niet teruggezet naar de fabrieksinstellingen, maar ik heb nooit de instellingen van de modem gewijzigd. Dus ik verwacht er ook niet veel van. Daarom ben ik ook tegelijkertijd benieuwd of er al geen andere oorzaak bekend is, zoals een extern probleem of misschien wel een defect in de modem.

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @Ed520 

Als deze in de meterkast staat dan is hij vast aangesloten op de hoofdaansluiting met een korte kabel?

Ik wil je toch eens vragen de fabrieksreset uit te voeren. Dit kan soms veel oplossen en heb je op de site die ik aangaf gekeken? Heel soms wordt je snelheid gewoon zomaar verminderd.

Reputatie 7

We willen natuurlijk niets liever dan dat je gebruik kunt maken van goed werkend en snel internet. Zoals Waqqas al terecht aangeeft kunnen we met een fabrieksreset al veel uitsluiten. Om je snelheid goed te kunnen zien wil ik je vervolgens vragen om een speedtest te doen. Je kunt de speedtest enkel doen wanneer je computer bekabeld is aangesloten.

Daarna kun de resultaten hier met ons delen. Zodat we ermee aan de slag kunnen gaan indien je snelheid nog steeds niet naar behoren is. Alvast bedankt!

Reputatie 2

https://www.speedtest.net/result/9550999608.png

Beste @Piotr , hierbij de resultaten van de speedtest via bekabeld internet. Er waren verder geen andere apparaten met het internet verbonden. Vlak daarvoor had ik ook een fabrieksreset gedaan, maar helaas zonder verbetering. Ik hoop dat jullie het probleem kunnen oplossen. Wij werken nu door corona vaak thuis en dat gaat met deze trage verbinding erg moeizaam.

Reputatie 2

Hallo @Piotr , ik zie dat jullie mijn topic al hebben afgevinkt als beantwoord, maar ik wacht nog steeds op een oplossing. Hebben jullie al een idee van wat de oorzaak is van mijn trage internetverbinding?

Reputatie 7
Badge +15

@Ed520

Welke snelheid is op dit moment haalbaar in jouw huis volgens deze site?

https://tele2-fpi-info.fourstack.nl

Kan je eens wat foto's maken van de aansluiting tot aan het hoofdaansluiting? Misschien dat er dan toch iets is wat voor storingen kan zorgen.

Reputatie 2

Beste @Waqqas , volgens deze site is de theoretisch maximaal haalbare internetsnelheid op mijn adres 15 Mbit per seconde. 

Echter, de snelheid is wel stabiel, maar blijft bij ons momenteel hangen op 3 Mbit per seconde.

Nogmaals, het internet heeft bij ons altijd goed gewerkt en aan de aansluitingen en kabels is niet gerommeld. Een plotselinge verstoring van het draadloos signaal kan het ook niet zijn, want via kabel hebben wij exact hetzelfde probleem. Dus ik wil dit ook niet aan de hand van foto's verder gaan onderzoeken, anders blijf ik aan de gang.

Reputatie 7

Hi @Ed520,

 

Ik ben meteen gaan controleren wat ik aan onze kant terug kan vinden. Ik zie dat de maximaal haalbare snelheid ongeveer 11 Mbps is. Jouw speedtest laat 3 Mbps zien. Dat is een groot verschil. Ik zie dat de lijn gelukkig stabiel is. Nu is het zaak om uit te sluiten wat de oorzaak van die lage snelheid is. 

 

Mag ik je vragen om alle internetkabels uit het modem te halen? Dus de kabels uit Lan 1-4. Kun je daarna één computer verbinden met Lan 1 of 2? Gebruik hiervoor één internetkabel, zonder tussenkomst van een adapter of verlengstuk. Voer een speedtest uit door middel van desktop app, in plaats van de browser. Schakel ook even de VPN en firewall uit. Of start in veilige modus. Op die manier sluiten we softwarematige beperkingen uit. Kun je ook testen met een andere computer? 

 

Ik hoor graag je bevindingen! 

Reputatie 2

Hallo @Sander , 

Ik heb exact de door jouw genoemde stappen gevolgd (LAN kabels eruit, dan er weer in, geen VPN en firewall helemaal uit, speedtest via desktop app), maar helaas met hetzelfde resultaat. Een andere computer heb ik niet tot mijn beschikking, maar ik weet wel dat ik met mijn telefoon exact dezelfde lage snelheid behaal (3 Mbit/s). In verband met privacy zal ik je nog in een privé bericht de resultaten sturen van de speedtest via de internetkabel.

Reputatie 2

Hallo @Sander , afbeelding sturen via privébericht lukt mij niet en de link die ik jou had gestuurd werkt niet. Dus dan maar zo, de IP adressen heb ik verwijderd.

Reputatie 7

Hi @Ed520

 

Bedankt voor de screenshot! Zojuist ben ik een onderzoek gestart naar de oorzaak van de terugval in snelheid. Laatst check die ik aan jou wil vragen: zit het modem direct aangesloten op het aansluitpunt? Is er eventueel nog een ander aansluitpunt in jouw woning? Kun je het modem daarop aansluiten? Is het modem aangesloten op het enige aansluitpunt, zou je dan het (RJ11) kabeltje willen vervangen door een nieuwe of andere? Dit is een standaard telefoonkabeltje. Wellicht dat er een draadbreuk in is ontstaan. Dat wil ik hiermee uitsluiten.

Reputatie 2

Hallo @Sander , de modem is aangesloten op dit aansluitpunt (zie afbeelding), dit is ook het enige aansluitpunt in de woning. Het snoer kan alleen aangesloten worden op “Lijn 1”. Zojuist heb ik ook het RJ11 kabeltje vervangen en een nieuwe speedtest gedaan, maar helaas blijft de internetsnelheid nog steeds hangen op 3Mbit/s.

Ik hoop nu dat jullie hiermee voldoende kunnen uitsluiten en het lijkt er steeds meer op dat het probleem niet bij mij ligt, maar aan de kant van T-Mobile. Ik ben benieuwd hoe en wanneer het probleem eindelijk kan worden opgelost.

Reputatie 7
Badge +16

Hoi @Ed520, top dat je het aangeeft, we gaan hiermee aan de slag. Zo te zien is het modem gewoon correct aangesloten op de juiste DSL lijn. Daarom heb ik een uitgebreide lijnmeting gedaan om de verbinding volledig te analyseren. Daaruit zijn de volgende zaken geconstateerd: 

-Jouw actual bitrate (wat haal je op dit moment bekabeld maximaal binnen qua download) is 10,27 Mbit/s. Je upload ligt op 2,09 Mbit/s. 

-Ik kom niets tegen dat afwijkt van de norm, sterker nog je verbinding is dik in orde → dit wil natuurlijk niet zeggen dat jij geen trage verbinding ervaart, maar wel dat er aan onze kant niets mis is. Wat ik wil voorstellen is om na te gaan of er sprake is van een eventueel gekruiste verbinding. 

Zou je mij het MAC-adres en serienummer van het modem kunnen toesturen in een privéberichtje (klik op mijn naam en stuur een PM). Dan loop ik na wat er aan de hand is. We komen eruit! 😉👍

P.s. het onderzoek van Sander is uiteraard nog gaande, maar ik probeer enkel mee te helpen! Dat staat hier volledig los van. 

Reputatie 2

Ik weet niet wat er aan de hand is geweest, maar ik heb toen ik wakker werd weer een speedtest gedaan en heb nu de volle 10 Mbit/s aan snelheid. Het probleem is dus verholpen, helemaal top! :thumbsup:

Reputatie 7

Hoi @Ed520,

 

Dat is goed nieuws! We laten het onderzoek nog even open staan, om te kijken of we van die 10 ook nog de officieel haalbare 12 Mbps kunnen maken.

Reputatie 2

Hallo @Sander ,

Als dat zou lukken, dan zou het feestje helemaal compleet zijn. Ik ben in ieder geval al blij dat het probleem is opgelost en ben zeer tevreden met jullie service. :thumbsup:

Reputatie 2

Hallo @Sander ,

zoals ik al had aangegeven is het probleem nu opgelost, het internet doet het nog steeds goed. Maar ik kreeg zojuist toch een e-mail en SMS bericht van Guidion om een afspraak te maken. Klopt dit?

Reputatie 7

Hi @Ed520

 

Goed dat je het zegt! De Guidion monteur kan de snelheid niet verder verbeteren. Zolang je die 10 Mbps haalt, kun je de Guidion monteur afbellen. Ik heb zojuist bij onze technische dienst aangegeven dat wij nog verder mogen kijken om het maximale uit de lijn te halen (bij de netwerkbeheerder), maar dat het binnenshuis nu allemaal in orde is. 

 

Ik kan de opdracht niet stopzetten, dus je mag de monteur afzeggen. Dat kan je doen als zij jou bellen of je kunt hen bereiken op 088-2000151. 

Reageer