Beantwoord

Zyxel Custum DDNS URL

  • 4 February 2021
  • 18 reacties
  • 1068 Bekeken

Reputatie 1
  • is een Top Poster
  • 6 reacties

Heeft iemand van jullie een idee wat de placeholders zouden kunnen zijn van de Zyxel VMG8825-T50 Custom URL van T-Mobile Thuis:

code:
1
dyndns?user=<username>&password=<pass>&host=<domain>&ip=<ipaddr>



De <ipaddr> variant werkt niet. Alle placeholders vervangen door vaste waardes werkt wel als ik bijvoorbeeld voor ip 127.0.0.1 kies.

code:
1
dyndns?user=mijnnaam&password=mijnwachtwoord&host=de.domeinnaam&ip=127.0.0.1



Je kan op de Zyxel kiezen voor Menu -> Netwerkinstellingen -> DNS -> Dynamische DNS -> DNS User Defined.

Er zit sowieso een vreemde feature in want hij voegt standaard &hostname=de.domeinnaam& toe aan de url in plaats van &host=<domain>& vervangen door &host=de.domeinnaam&
Dus:

code:
1
dyndns?user=<username>&password=<pass>&host=<domain>&ip=<ipaddr>&hostname=de.domeinnaam&



Ik kan natuurlijk alle placeholders weglaten. Behalve de &ip= want deze heb ik wel nodig.

icon

Beste antwoord door TMTV 23 March 2021, 12:36

Bekijk origineel

18 reacties

Reputatie 1

Zojuist met de klantenservice gebeld, maar ik begrijp dat ik het antwoord hier in de communitiy zou mogen verwachten?

Reputatie 7
Badge +16

Goedemiddag @vkr, welkom op de Community!

Sorry dat er nog geen reactie is gekomen in jouw topic; ik vermoed dat de indeling in de subcategorieën niet helemaal lekker is gegaan. Ik zal meteen de hulp inschakelen van de mensen die hier het meeste verstand van hebben!

@Pieter_B en @Hidden.nld → Wellicht wat brutaal, maar weten jullie hier meer vanaf? Alvast bedankt voor de genomen moeite en tijd! 

Reputatie 1

@Jason ik heb van @Pieter_B en @Hidden.nld nog geen reactie. Mogelijk dat je nog meer kan bemiddelen?

Het antwoord zit vast verstopt in de code van de custom zyxel firmware. En het lijkt er op dat niemand nog de juiste instellingen heeft gevonden.

Reputatie 7
Badge +3

@vkr 

Even aansluiten dan maar.

Wat probeer je precies te doen, want ik kan het niet helemaal scherp krijgen.

 

Reputatie 1

Precies dit, maar dan met de “DNS user defined”

 

Je hebt dan nog steeds invulvelden om Hostnaam Gebruikersnaam en Wachtwoord in te vullen. Gebruikelijk is om deze dan in de URL te zetten zoals bijvoorbeeld deze:

 

https://helpdesk.bhosted.nl/hc/nl/articles/115002249234-Hoe-moet-bHosted-DynDNS-ingesteld-worden-op-een-Synology-NAS-diskstation-

of

https://helpdesk.bhosted.nl/hc/nl/articles/115004399254-Hoe-moet-DynDns-ingesteld-worden-op-een-Fritz-box-

of

https://helpdesk.bhosted.nl/hc/nl/articles/115003578133-Hoe-moet-DynDNS-ingesteld-worden-op-een-TelTonika-4G-router-

Het belangrijkste is om het IP adres dat ingesteld moet worden in die URL te krijgen.

 

Het is gebruikelijk om dan placeholders in de url op te nemen bijvoorbeeld __MYIP__  of {ip} of ==THE_IP_ADDRESS==

In de router zelf zijn ze voor de aangeboden URLS (van no-ip,dtdns,freedns,zonedns,dyndns)  al voor geconfigureerd.

 

 

Reputatie 7
Badge +6

Hoi @vkr,

Heb je hier misschien wat aan? How can I define the IP address when entering the URL in a customized DDNS? Dit geldt weliswaar niet specifiek voor de T-50, maar misschien zijn de parameters hetzelfde.

Reputatie 1

Nee, dat lijkt er niet op. Ik heb getest of het ip adres automatisch wordt toegevoegd aan de url, maar dit is niet het geval. In jouw voorbeeld is er geen placeholder voor IP gedefinieerd, maar lijkt het erop dat bij die betreffende router het automatisch achteraan erbij gezet wordt?

Na een hoop geëxperimenteer:

 

https://helpdesk.bhosted.nl/hc/nl/articles/360012611319-Hoe-moet-DynDns-ingesteld-worden-op-een-Unifi-Dream-Machine-

 

Dat werkt.

Reputatie 7
Badge +16

Hoi @DanielJ, top dat je een werkende oplossing gevonden hebt en bedankt dat je deze deelt met de Community: zo kunnen andere users hier profijt van hebben! 👍👍

Hoi @DanielJ, top dat je een werkende oplossing gevonden hebt en bedankt dat je deze deelt met de Community: zo kunnen andere users hier profijt van hebben! 👍👍

Niet te vroeg juichen helaas. De Zyxel accepteert de gegevens, maar het juiste ip adres wordt (nog) niet gegenereerd. Wat een gedoe zeg met dit modem. Bij de Fritz en de Synology nas werkte het probleemloos.

Reputatie 1

Het is dus nog steeds niet gelukt om de juiste parameters mee te geven in de URL. (Waarom staat er een beste antwoord gemarkeerd?)

Ik krijg inmiddels vanuit andere hoeken ook de vraag binnen. Het zou toch niet zo moeilijk moeten zijn, er is bij T-Mobile toch iemand die de interface heeft herschreven?

Toen ik mijn dynamic dns ging instellen vond ik alleen deze post als info. Beetje jammer dat dit niet gewoon duidelijk gedocumenteerd staat aan de kant van t-mobile, maar goed.

Ik heb het op deze manier voor elkaar gekregen, ik gebruik hier dynu dns, maar zelfde principe werkt natuurlijk ook voor andere providers.

api.dynu.com/nic/update?hostname=my.domain.tld&username=myusername&password=mypassword&myip=

Deze url mag niet beginnen met http:// of https:// want dit word automatisch geprepend door de firmware afhankelijk van de Verbindingstype dropdown keuze.

In de url heb ik de hostname, username en password fixed opgenomen, dus geen gebruik gemaakt van  placeholders.

Wat belangrijk is, is dat je de ip address url parameter, voor dynu dus myip, als laatste plaatst.

Wat de firmware namelijk lijkt te doen is het huidige ip address appenden aan het einde van de update url.

Hopelijk helpt dit :)

Na nog wat testen met deze setup lijkt het of de firmware niet automatisch het ip address aan het einde van de URL append.

Waarom het bij mij werkt is omdat dynu als feature heeft dat als je geen valid ip address opgeeft (“myip=”, of zelfs de myip parameters volledig weglaten), ze het ip address pakken waarmee de verbinding naar hun word opgezet.

Heeft hetzelfde resultaat, maar is functioneel dus wel volledig anders. Kortom “your mileage may vary” als je dit gebruikt bij andere ddns providers.

Bizar dat T-Mobile geen idee heeft hoe hun eigen modems werken en dat de community het maar weer uit moet zoeken. Iemand al een oplossing gevonden hiervoor?

Reputatie 7
Badge +14

Bizar dat T-Mobile geen idee heeft hoe hun eigen modems werken en dat de community het maar weer uit moet zoeken. Iemand al een oplossing gevonden hiervoor?

De helpdesk biedt support maar niet op alle details welke een router ondersteund. Ze zorgen dat jouw internet verbinding werkt met een default set aan instellingen. Daar is geen aparte manual voor geschreven. Heb je al gezien dat er online complete handleidingen zijn van deze router?

En ook in die handleidingen zijn de placeholders niet te vinden 😢

Reputatie 7
Badge +6

@luuk58 Onlangs heeft iemand in onderstaand topic een mogelijke oplossing gevonden. Werkt dit ook voor jou?

 

Reputatie 6
Badge

Bizar dat T-Mobile geen idee heeft hoe hun eigen modems werken en dat de community het maar weer uit moet zoeken. Iemand al een oplossing gevonden hiervoor?

Dat is (tenminste deels) geen T-mobile probleem maar van beperkte support voor dynamic dns providers door in het algemeen. zyxel beschrijft dit ook nergens. Ik denk dat geen enkele ISP dat soort details van de modems kent als ook de leverancier dat niet beschrijft.  Op zich geen wonder, want zelfs de documentatie van Linux DDNS clients (waar de modem functionalitiet waarschijnlijk op is gebaseerd laat zacht gezegd nogal wat te wensen over.

Er is gewoon teveel variatie in al die DDNS providers. Er zijn slimme providers die (zoals al gezegd) geen ip-address parameter nodig hebben.

Mogelijk  kun je dan gewoon de hele ip=<ipaddr> parameter weglaten. Het kan ook zijn dat het ip-address gewoon achter in de url wordt toegevoegd. De url laten laten eindigen op ip=.

Ik heb dat een keer gezien bij een linux DDNS client als ik het me goed herinner.

Over welke provider hebben we het hier, en wat is hun documentatie? Ik heb jammer genowg niet de beschikking over een externe web server, anders was het gemakkelijk te testen.

Reageer