Beantwoord

Zyxel met wegvallende wifi connectie.


Reputatie 3

Afgelopen vrijdag heeft een monteur bij ons een andere Zyxel modem/router geplaatst omdat het “oude” model last had van WiFi drops.
 

Maar ook deze modem/router heeft last van WiFi drops. Na het opstarten doet de WiFi het uitstekend, maar een dag of drie dropt de 5G WiFi constant. Dan lijkt het als of de WiFi constant aan/uitgezet word. Dan is het werk er wel, dan weer niet, dan weer wel. Een knipperlicht WiFi. 
 

Na de installatie heb ik alleen het admin wachtwoord veranderd, samen met de SSID en WiFi wachtwoord en ik gebruik dus alleen 5G en niet ook nog het 2.4G kanaal. Verder staan alle instellingen zoals uit de fabriek.

 

Wat maakt dat de 5G WiFi zo instabiel is en we om de 3 dagen de modem even uit/aan moeten zetten om het op te lossen?

 

Iemand? En terug naar de fabrieksinstellingen is dus geen oplossing, want het aanpassen van deze drie zaken (admin ww, sssid & WiFi ww) zou toch op z’n minst moeten kunnen in iedere moderne modem/router.

icon

Beste antwoord door Hidden.nld 30 October 2019, 20:45

Bekijk origineel

103 reacties

Reputatie 2

Hoi @Brian,

Er zijn standaard zo’n 7 apparaten die verbinden met wifi. Dit zijn 3 MacBooks, 3 iPhones en 1 iPad. 
Ik heb inmiddels enkele dagen een vervangend zyxel modem. Ik heb bij het vorige modem alle eerder genoemde veranderende wifi instellingen waaronder degene die jij noemt al wel geprobeerd. Ik merkte bij het vorige modem dat je vooral niet aan de naamgeving of andere wifi instellingen moest zitten want dan ging het snel mis. Een reset naar fabrieksinstellingen leek nog het stabielst, maar ook dat bleef niet goed.

Ik heb geen test gedaan om systematisch apparaten uit te laten.

Het nieuwe modem begon slecht met dezelfde problemen met de standaardinstellingen. Daarna heb ik 5G helemaal uitgezet en het is nu al zeker anderhalve dag stabiel wifi op de momenten dat ik er gebruik van maak met videobellen. Ik hoop dat dit zo blijft. 

Mvg, Pieter

Reputatie 7

Hey @felixcompen,

Goed nieuws! De firmware update wordt sinds gisteren uitgerold en automatisch geïnstalleerd op het modem. :relaxed: De problemen met het Zyxel modem en het maken van back-ups van iOS apparaten zullen binnenkort verleden tijd zijn! Ook raad ik je aan om ons Wifi-topic door te speuren voor een paar handige Wifi tips. 

Ik heb toen beide banden getest, en ze werkten beide hier meer dan prima, beter dan de Huawei, maar de Zyxel is terug naar BSN, na mijn geklooi met de 100 Lan snelheid en de oplossing van de brakke stekker(s)  aan de kabel kreeg ik uit de Zyxel geen verbinding meer, waarschijnlijk geblokkeerd door T-Mobile, de Huawei doet het ook prima en Wifi gebruik is niet van de modems, ik heb een Asus RT-AC87U er achter hangen daarvoor in een Nat achter Nat opstelling en aangezien er 1 van de twee toch terug moest de Zyxel maar gedaan ivm toch wat minpuntjes in de firmware die de Huawei niet heeft.

 

Snelheden kan ik effe niet meer terug halen, maar ik meen iets van rond de 80 Mb op beide banden op een meter of 6 met de deuren dicht, niks vergeleken met de Asus die gewoon dat trekt halverwege de tuin, maar die is ook ietsjes aangepast.

Reputatie 7
Badge +3

@Doornekamp33 De Asus RT-AC87U is een dijk van een router maar als ie achter je TM modem hangt zou ik ‘m in accesspoint mode zetten om minder vertraging te krijgen i.p.v. 2x NAT

Wifi van de duurdere Asus routers is heel goed en stabiel.

Reputatie 1

Het lijkt tot nu toe goed te werken hier. Begin er vertrouwen in te krijgen. 

Reputatie 3

@Sander zoals ik al schreef een extra apparaat is voor mij niet een oplossing waar blij van wordt. Klinkt wat arrogant misschien, maar met één (goedwerkende) device ben ik geholpen.

Ik maak dan ook graag gebruik van jouw aanbod om het contract kosteloos te beëindigen. Wellicht moeten we de afhandeling daarvan even via DM regelen?

Sorry dat je me niet kan behouden voor T-mobile.

Hoi @kkevinkk, we zullen de bevindingen van het development team in dit topic plaatsen zodat iedere user met gelijksoortige problemen gelijk de status van het onderzoek ziet! Ik wil wel met je afspreken dat we je een privéberichtje sturen zodat je een melding krijgt. Is dat een ideetje? 😄


Isgoed

Reputatie 7

Hey @kkevinkk,

Bedankt voor je feedback en wat top dat het probleem niet meer bij je speelt door de workaround! We hebben van onze leverancier van de Zyxel, nieuwe firmware gekregen die dit probleem gaat oplossen. Deze firmware zal eerst uitgebreid worden getest, maar onze techneuten zijn gelukkig bezig met de oplossing. :relaxed:

Reputatie 3

@Jason ik zal vanmiddag/vanavond als ik thuis ben even checken welke settings daar gebruikt worden. 

Wat ik niet helemaal snap is hoe dit een impact kan hebben op de stabiliteit van de WiFi antennes van de router. Wat mijn vermoeden is dat de software in de router de WiFi antennes de opdracht geeft voor een herstart en dat dan constant doet. Waarom zou anders de WiFi repeterend aan/uit gaan zonder inmenging van de mij de gebruiker. 

Reputatie 3

Het is niet alleen software, gaat ook om de chipsets die gebruikt worden.

Ik ben lang abonnee bij een kabelaar geweest met een Cisco modem waarvan de Wifi ook waardeloos was en had daar altijd een Asus RT-68 ingesteld als accesspoint achter hangen. Geweldig goede en stabiele Wifi, het modem deed de rest prima.

Heb nu een V10a (KPN) en dat is het eerste provider modem dat op alle fronten goed werkt.

Ik vind ook dat een provider modem gewoon goed zou moeten werken maar in jullie geval zou ik voorlopig kiezen voor een eigen accesspoint om van de Wifi problemen af te zijn. Voordeligere optie dan weer overstappen en op de Wifi na werkt alles ook goed bij jullie.


 

ik ben zelf ook altijd voorstander een eigen router van betere kwaliteit neer te zetten,  zoals bv. Fritzbox of Asus. 

(heb zelf nu 2 x Asus RT68U met Mesh in gebruik waarbij 1 als Mesh knoop punt op 1ste verdieping, op alle verdiepingen, zelfs op zolder prima wifi ondanks betonnen vloeren)

 

Heb de T-mobiele router (Huawei) helemaal verwijderd zodat die geen bottleneck meer kan zijn.

(TV via asus router en TEL via eigen SIP provider met Cisco ATA)

 

Ik heb overigens een glasvezel aansluiting , via netwerk kabel haal ik de  volle snelheid, met wifi kom ik ongeveer op ca. 450mbps wat volgens mij Max haalbare is met deze asus router in de praktijk .

 

Reputatie 6

@bjrn graag gedaan namens Piotr! Mocht je nog andere vragen hebben, stel ze hier gerust!

Reputatie 1

Dag t-mobile, is V5.50(ABPY.1)b11 de laatste firmware versie?

 

 

Reputatie 7
Badge +3

Het is niet alleen software, gaat ook om de chipsets die gebruikt worden.

Ik ben lang abonnee bij een kabelaar geweest met een Cisco modem waarvan de Wifi ook waardeloos was en had daar altijd een Asus RT-68 ingesteld als accesspoint achter hangen. Geweldig goede en stabiele Wifi, het modem deed de rest prima.

Heb nu een V10a (KPN) en dat is het eerste provider modem dat op alle fronten goed werkt.

Ik vind ook dat een provider modem gewoon goed zou moeten werken maar in jullie geval zou ik voorlopig kiezen voor een eigen accesspoint om van de Wifi problemen af te zijn. Voordeligere optie dan weer overstappen en op de Wifi na werkt alles ook goed bij jullie.

Reputatie 7
Badge +4

er zijn een aantal problemen met het nieuwe modem.

aanpassen wifi naam en wachtwoord (volgens mij all opgelost)

 

haal het vinkje weg bij houd namen voor 2,4 en 5ghz weg maar houd de namen gelijk. zet je kanaal vast op 1-9 voor 2,4 en 36 voor 5ghz. en laat 2,4 en 5ghz ingeschakeld.

schakel easy mesh uit

Reputatie 7
Badge +3

@Doornekamp33 Sinds de firmware update van een paar weken terug draait de V10a als een zonnetje. Er zijn aantoonbaar veel bugs uitgehaald.

Ook is ie minder kaalgeplukt nu, gelukkig want dat is echt irritant. 

Reputatie 3

@yalerta bedankt voor je betrokkenheid. Als je alle berichten even leest en de hele video even bekijkt dan is je vraag misschien niet relevant.

Wat de video laat zien is dat ik op mijn iPhone de WiFi uitzet en daarna weer aanzet. Vervolgens zie je daarna de het WiFi symbool verschijnen en verdwijnen wat er op duidt dat het WiFi signaal in stabiel is.

Als terug leest zie je ook dat het bij de moderator erkend is dat dit probleem bestaat en veroorzaakt wordt door “fouten” in de firmware van de router. En het lijkt er op dat de laatste release vd firmware dit nog niet opgelost heeft.

Reputatie 3

@Piotr , @Brian and @JoëlG …

Het is vrijdag. Helaas heb ik net geen twee dagen een stabiele WiFi gehad. Hier een video waarin je kan zien wat er gebeur hoe de WiFi zich gedraagd als het “mis gaat”.  Voor de restart heb ik zowel de Mediaconverter als de Router beide van de stroom gehaald. Dat is de enige wijze waarop de router de WiFi signalen “normaal” aanzet.

Ik kan op geen enkele wijze er achter komen wat er nu precies gebeurt. Ik heb vanochtend prima kunnen werken tot een uur of 10.30u en daarna was het weer mis. Is er een manier dat ik een log kan aanzetten zodat ik kan zien wat er eventueel afgaat net voordat de WiFi gaat stuiteren?

En voor dat de vraag gesteld word. Deze opname is van een iPhone X, maar ook de verbinding op de iPhone 6, en 6s, MacBook Pro en MacBook Air vallen weg als de WiFi gaat stuiteren. Dus het is niet één device wat er last van heeft, maar alle WiFi producten die we gebruiken.

De settings in de router zijn:

  • Wifi 2.4Ghz & 5Ghz hebben dezelfde naam
  • EasyMesh staat uit
  • Kanaal van 5Ghz staat op 36
  • 2.4Ghz antenne staat uit.

Als de Zyxel T50 het doet is een fantastische router, maar van dat stuiteren word ik wel een beetje gek.

Hebben ze hem eindelijk een beetje stabiel gekregen, en kun je er nu ook een VPN mee opzetten en een netwerk van buitenaf mee benaderen, beide zaken die niet gingen.

Reputatie 3

 

@Sander de kabel heeft op dit moment een  download speed van 939Mbps en up 932Mbps, dus dat lijkt wel prima.

MAAR nog geen 2 uur, na het resetten van de fabrieksinstellingen, stuitert de WiFi weer. Hier is een link naar een screencast van nu.

Ik verneem graag hoe verder.

Reputatie 1

Ook hier dezelfde problemen met de Zyxel router icm Apple devices.

Windows laptops en Android smartphones hebben een stabiele Wi-Fi verbinding. 

Bij de Apple devices stuitert de verbinding.  

Erg irritant, zeker nu we gedwongen thuis zitten.

Een definitieve oplossing is nog niet gevonden?

 

 

Reputatie 7
Badge +5

Ik ben nieuwsgierig naar gebeurtenissen en vooral het waarom.

Mijn nieuwsgierigheid is ontstaan door werkzaamheden waar ook storingen opgelost moeten worden. En daarbij toch regelmatig voorkomt dat het probleem bij A gezocht word maar door B is veroorzaakt.

Zou een wifi scanner met registratie mogelijkheid over een langere periode een uitsluitsel kunnen geven?
Of een wifi scanner activeren op het moment dat de drop-out optreed? Geen vast tijdspatroon te bemerken? Een wifi scanner laat ook het gebruik/bezetting van andere kanalen zien. Maar door mogelijke interferentie is dat ook niet altijd als probleem oplosser aan te duiden. Radio signalen kunnen vreemde dingen doen.

Een reactie op deze gedachten spinsels te geven is voor mij niet noodzakelijk. Volledig begrip ervoor dat het op een bepaald moment  “tot hier” zit en helaas is T-mobile als organisatie ook niet echt soepel door de externe, zelfs concurrerende, partijen waarmee ze “hun” product in de markt zetten.

Reputatie 3

@Sander dit is misschien wel een interessante toevoeging.

Alles staat default, dus zoals de router geleverd is door T-Mobile. Dus ook het wachtwoord is standaard. Als ik het netwerk selecteer met de standaard naam en ik het default wachtwoord in voer krijg ik de melding dat het wachtwoord onjuist is. 

Dit lijkt er op te duiden dat de firmware “simpelweg” het WiFi wachtwoord niet meer accepteert met als gevolg dat de devices niet meer kunnen aanloggen. Maar omdat ze verbinden met bekende netwerken en ze die af en toe zien blijven de devices het allemaal proberen. Maar ze krijgen allemaal de melding dat het wachtwoord onjuist is. 
 

Dus als je dat kunt oplossen is het probleem weg.

 

situatie is dus:

  • router staat op fabrieksinstellingen 
  • bekabeld word de snelheid gehaald 
  • WiFi op beide banden stuitert
  • devices krijgen met handmatig netwerk selecteren na het invoeren van het default wachtwoord de melding dat deze niet geaccepteerd word.
  • een restart van de router helpt, maar na enige tijd, een paar uur, en dag een paar dagen begint het gestuiterd weer.

Dus helaas haalt een fabrieksinstellingen reset niets uit, maar moet de code van de firmware worden gereviewed zodat deze bug verwijderd kan worden.

Mijn conclusie is dat het niets te maken heeft met de aanpassing van de netwerknaam of netwerk wachtwoord, maar met de bug die het netwerk wachtwoord wat default of door de gebruiker gezet is niet meer accepteert.

 

Reputatie 3

Hoi @DanielWiersma, goed te lezen dat je in de onderhoudsronde zit! Laten we afspreken dat we afwachten tot je (uitvoerig) hebt kunnen testen, en dan verder kijken. Als je in de tussentijd vragen hebt, weet je ons te vinden!

Reputatie 2

Ik heb van de week een vervangend Zyxel router ontvangen en geïnstalleerd in de verwachting dat dit mijn problemen zou oplossen. Eerst wilde men mij een wifi repeater sturen maar die heb ik geweigerd. Mijn huis is binnen geheel van hout en de meterkast staat centraal in de woning. Afstand is nergens meer dan 8 meter en signaal is overal goed. Echter het vervangende router geeft exact dezelfde problemen als eerder gemeld door de originele poster van dit artikel:

  • internetverbinding snel en stabiel;
  • bekabeld nergens problemen; tv gaat gewoon door als de wifi eruit klapt.
  • wifi van zyxel lijkt geregeld te herstarten/stuiteren en soms wachtwoorden af te wijzenals het vorige. Waarom denk ik dat de zyxel wifi herstart? Op alle devices die geconnect zijn op de wifi valt op exact hetzelfde moment ca. 10 seconden de wifi weg ongeacht of ze op 10 meter of 1 meter afstand bevinden van de router. Daarna moeten ze opnieuw verbinden. Meestal gaat dat goed. Soms wordt het wachtwoord dat gewoon van qr-code in het geheugen van de apparaten zit geweigerd.
  • Een externe wifi router die ik kan lenen van iemand werkt probleemloos en stabiel.

Aan de ene kant ben ik blij dat ik dit topic gevonden heb. Het is fijn om bevestigd te krijgen dat het een probleem in de zyxel router is. Aan de andere kant geeft dit ook niet heel veel vertrouwen aangezien het topic reeds 4 maanden geleden gestart is en ik zojuist mijn modem heb moeten wisselen voor een exemplaar dat hetzelfde probleem vertoond.

Toen ik gisteren keek meen ik gezien te hebben had het modem firmware versie b9 had. Vanochtend is het b12 en zie ik dat de modem inderdaad iets na 3 uur in de nacht gereboot is. Ik zal het komende dagen maar een beetje in de gaten houden. Het herstarten van de wifi is namelijk erg zichtbaar momenteel met thuiswerken met veel videoconferencing. Ik kan me goed voorstellen dat het probleem met een herstartende wifi voor heel veel klanten onopgemerkt blijft. Youtube buffert wel 10 seconden en die ene keer dat een wifi herstart samenvalt met het opvragen van een webpagina zullen de meeste mensen wel accepteren.

 

Nog een vraagje: ik lees overal dat dat zyxel router een modem wordt genoemd. Is dat omdat hetzelfde apparaat ook wordt gebruikt door t-mobile voor DSL aansluitingen? Ik heb glasvezel en daar wordt nog een apart modem meegeleverd waar de glasvezelkabel ingaat en een utp kabel uitkomt. Betekent dit dat het zyxel router gewoon vervangen kan worden door een willekeurig ander router?

Reputatie 3

Mijn router zit ook in de onderhoudsronde van 20/21 november. Ik kan niet wachten tot het gestuiter van de WiFi verleden tijd is. 

Uiteraard heb ik dan nog wel een paar dagen er na nodig om vast te stellen of dat ook echt in deze ronde is opgelost. 

Reageer