Beantwoord

zyxel router storing. root course?

• 3 september 2020
  • 21 reacties
  • 590 Bekeken

Reputatie 2
  • is een King Poster
  • 54 reacties

ik heb dus een zyxel router welke zich nu misdraagt
oplossing dus geen oplossing is reset 
wat is er aan de hand. na een vervangende router te hebben gekregen heb ik de config van de vorige router in geladen en alle settings die ik eerder had gemaakt waren nu weer beschikbaar in het nieuwe router. zofar zo good. maar na een paar weken als ik als fake admin wilde inloggen werd ik wel toe gelaten maar ik kan meer dan de helft niet meer uitlezen. erger nog
na 3 maanden ontdekte ik dat er de wifi van aanstaat onbeveiligd nog wel. terwijl ik 100 % zelf de wifi heb UITGEZET op het modem/ router
na inloggen als admin of dat nu 1 minuut geleden is of 30  ik ben nooit verbonden met het internet, althans dat is wat de gui mij verteld.
gui verteld dat mijn wifi uit staat. dat zou moeten kloppen
HT_AP1 HT_AP3 staan doodleuk open
en zyxel_ap en  zyxel_ap_5g staan leuk te adverteren deze dan wel secure
Waar komt dit vandaan? een of andere test versie die is provisioned? 

icon

Beste antwoord door Jason 9 september 2020, 10:46

Goedemorgen @escho, net als mijn collega Cal zie ik enkel onze Wifi-netwerken die de Zyxel uitzendt. Hoe heb je de TP Link Omada aangesloten op het netwerk? Zit deze vóór of achter het modem? Je geeft aan dat je de Zyxel uitzet en dat dan alleen je eigen netwerken blijven, maar daar zie ik momenteel niets van terug. Wat ik wel uit de lijnmeting kan opmaken, is dat het lijkt alsof het signaal niet helemaal lekker binnenkomt. Ik zie wat minuscule errors in de WAN (de verbinding die binnenkomt bij het modem). Zou je de Media Converter en het modem gedurende 20 seconden van de stroom willen houden, alsjeblieft?

Kun je mij vertellen welke schakelaartjes aanstaan op het rode, rechthoekige vlakje aan de zijkant van de converter - hier zit vaak een veiligheidssticker overheen geplakt? Check de onderstaande afbeelding om te zien wat de schakelaartjes zijn:

https://uploads-eu-west-1.insided.com/tmobile-nl/attachment/133b2b70-594d-4c3d-94ef-86df075fcb1b.png

Geen zorgen! We stoppen niet voordat we een oplossing gevonden hebben, die zijn er namelijk altijd. Als we het niet direct kunnen uitdokteren, springen onze techneuten te hulp en zij kunnen vaak nét iets meer dan wij! 💪😎

Bekijk origineel

21 reacties

Reputatie 6
Badge +2

Hi @escho,

Fijn dat je dit bij mij aankaart! Excuus, het is zeker niet de bedoeling dat ons modem vanuit zichzelf aanpassingen gaat doen. Daarentegen lukte het mij niet om de Wifi netwerken terug te vinden die je bedoelt. Momenteel staan alleen de standaard netwerken van ons modem aan, en deze beginnen altijd met TMNL (of voor sommige klanten nog met VFNL). Weet je zeker dat dit niet de Wifi netwerken van eventuele eigen hardware zijn? Ik hoor het graag, want hier moet de onderste steen boven komen. 

Reputatie 2

zeker 100% als ik het modem/router uit zet zijn de netwerken weg en mijn eigen blijven. ik gebruik tp link omada systeem

Reputatie 7
Badge +7

Goedemorgen @escho, net als mijn collega Cal zie ik enkel onze Wifi-netwerken die de Zyxel uitzendt. Hoe heb je de TP Link Omada aangesloten op het netwerk? Zit deze vóór of achter het modem? Je geeft aan dat je de Zyxel uitzet en dat dan alleen je eigen netwerken blijven, maar daar zie ik momenteel niets van terug. Wat ik wel uit de lijnmeting kan opmaken, is dat het lijkt alsof het signaal niet helemaal lekker binnenkomt. Ik zie wat minuscule errors in de WAN (de verbinding die binnenkomt bij het modem). Zou je de Media Converter en het modem gedurende 20 seconden van de stroom willen houden, alsjeblieft?

Kun je mij vertellen welke schakelaartjes aanstaan op het rode, rechthoekige vlakje aan de zijkant van de converter - hier zit vaak een veiligheidssticker overheen geplakt? Check de onderstaande afbeelding om te zien wat de schakelaartjes zijn:

https://uploads-eu-west-1.insided.com/tmobile-nl/attachment/133b2b70-594d-4c3d-94ef-86df075fcb1b.png

Geen zorgen! We stoppen niet voordat we een oplossing gevonden hebben, die zijn er namelijk altijd. Als we het niet direct kunnen uitdokteren, springen onze techneuten te hulp en zij kunnen vaak nét iets meer dan wij! 💪😎

Reputatie 2

gebeurt er nog iets?
of kan ik het open netwerk dat hier nu staat te blazen bij julie verantwoordelijkheid neer leggen?

Reputatie 2

ik zie dat de post met mijn settings van de media converter is verdwenen
als on een 1 is en uit een 0
00110000

12345678

Reputatie 2

want hier moet de onderste steen boven komen. 

@Cal inmiddels groeit er mos op de steen!

Reputatie 7
Badge +2

@escho 

Er zijn al een aantal meldingen gedaan, dat de Zyxel ‘hidden’ wifi signalen uitstuurt. Dat terwijl gebruikers de wifi duidelijk hebben uitgezet. Heb het ding soms kort in bedrijf om mensen te voorzien van details, maar dan wel achter mijn eigen router op zijn dedicated VLAN 300.

DIP-Switch settings zal daar niets aan kunnen veranderen, die hebben alleen maar betrekking op het juist functioneren van het verkrijgen van de verbinding met de TMT DHCP.

De enige oplossing is, wat ik al jaren doe, een eigen router plaatsen en het TMT modem links laten liggen.

Ik heb graag beheer over mijn netwerk en als ik het zo lees, jij ook.

Je eigen modem bij T-Mobile Thuis

Kleine NOTE, als je VoIP afneemt van TMT, dan is het (voor nu nog) niet mogelijk om dat in te stellen i.v.m. niet vrijgeven van de inloggegevens. 

Reputatie 2

@Pieter_B 
ik heb een ubiquity liggen maar omdat de t-moblie apparatuur van af dag 1 nog steeds niet functioneerd zo als het zou moeten ben ik er nog niet aan toe gekomen om deze goed te laten werken.
internet is geen probleem, voip regel ik zelf, tv is nog steeds een dingetje.
De ham vraag is hier. wie is nu verantwoordelijk voor een open signaal. eigenaar router??
dus t mobile!.  graag doen wat je belooft  en haal het mos van de steen af!. dan kan ik eindelijk beginnen met mijn eigen apparatuur te plaatsen. want zo lang het niet werk zo als het zou moeten is er recht op restitutie van het toch al lage bedrag.?

Reputatie 7
Badge +2

@escho 

Dat er een open signaal is, terwijl het modem de gebruiker in de GUI laat zien dat alle Wifi uitstaat .. i.m.i een zaak van de provider. TMT laat eigen Firmware bouwen voor de Zyxel, dus zijn hun de opdrachtgever en dus ook de eindverantwoordiger voor deze ‘bug’.

Je bent niet de eerste die dit waarneemt, maar zie of merk ook niet dat TMT resoluut is in het controleren of deze ‘bug’ door hun FW komt. 

Veel consumenten zullen het niet opmerken, maar een klein aantal wel. Dit soort zaken zal men dan ook al snel aanmerken als een ‘incident’ i.p.v. een dit een hogere prio te geven.

REF: Defect Severity And Priority In Testing With Examples And Difference

Recent was er een topic met het aansluiten van een USG, waarbij ook wat IPTV problemen waren. Wie weet kun je wat met dat topic voor je IPTV probleem.

Zolang TMT het probleem niet opschaalt, komt er ook niet snel een patch uit op de FW. En of je ‘korting’ kan afdwingen is maar de vraag. Waar je wel mee zit is min of meer een ‘open’ netwerk, waar kwaadwillende mensen via snooping met de juiste tools achter kunnen komen. En als de deur op een kier staat … is inbreken een eitje zeg ik altijd .. zeker in de IT wereld.

Meer kan ik denk ik als medeklant ook niet voor je doen, hopelijk kan TMT nader onderzoek doen naar de meerdere meldingen die er zijn over jouw waarneming.

Reputatie 2

@Pieter_B ‘open’ netwerk, waar kwaadwillende mensen via 
wat dacht je van uploaden van fotos waar het bezit alleen al strafbaar is??
wie faciliteert dit nu? ik of T-mobile  wat zou de rechter zeggen? word er niet altijd gezegd onze apparatuur is onfeilbaar?
nee sorry meneer u heeft een eigen router hangen daar geven we geen support op.  ok prima. maar dan moet wel je eigen apparatuur feilloos werken!
 ach ja factory reset. dan komt er nooit een root course boven water

Reputatie 7
Badge +10

@escho 

omdat je de config heb hersteld weten we nog niet of het komt door de config of verschil van fw versie. kan heel goed dat de T50 extra verborgen netwerken heeft voor de mesh wifi wifi punten die hebben hun eigen wifi onderling. je zou hier niet mee moeten kunnen verbinden en gebruik van internet kunnen maken.

reset zonder de config terug te zetten en kijken wat er dan gebeurt 

Reputatie 2

@Hidden.nld 
m RESET dus je wilt het niet uitzoeken. dus hier heb je een device met een unique probleem. 
resetten en dan is het probleem weg klinkt als de oplossing van een microsoft techneut. dus weg root course. dus gewoon resetten en dan vingers kruisen zodat we er nooit achter komen. tot dat het een 0 day probleem is???
ik stel voor omwisselen ik stuur je het (fake) admin account wachtwoord en je kunt dmv jtag zelf gaan uitlezen. 
btw had ik al ergens opgenoteerd dat als het modem uit is (eventueel mijn eigen router heb geplaatst) ook de roque wifi punten zijn verdwenen. dus niet een mesh netwerk tussen de tp wifipunten is.

Reputatie 7
Badge +10

@escho 

volgens mij gaf ik aan wat de root cause zou kunnen zijn. en ja je begint met een reset om te zien of je het probleem kan reproduceren. al is het om een diff te kunnen gooien over het verschil van de configs. 

Reputatie 2

kom ik bij de auto  monteur laatst. ik zeg het olie lampje staat aan. en de olie loopt er uit.
zegt de monteur heb je de motor  al eens uit en aangezet?

als dit de onderste steen moet zijn.. dan is de oplossing zand er over. probleem weg.

Reputatie 7
Badge +10

Het gaat er om. is het probleem weg na een factory reset. en als je de config terug zet is het er dan weer ? dus is het probleem reproduseerbaar.

zonder deze stappen komen  we helaas niet verder. en kan er geen case aangemaakt worden

als je het graag met auto’s wil vergelijken.

gooi eens diesel in een benzine auto stopt hij dan ?

Reputatie 7
Badge +8

Hi @escho, @Hidden.nld probeert je te helpen om juist de root cause boven water te krijgen. Als je een situatie niet kan reproduceren dan kan onze techbetreft nische dienst er niets mee, ze kunnen de situatie dan namelijk niet nabootsen om deze te onderzoeken. We helpen je graag dus de aanvallende toon is niet nodig. :wink: Wat betreft je vergelijking met de monteur, ik kan mij goed voorstellen dat ze tegenwoordig de software even een reset geven in de huidige auto's maar dat terzijde.

Wat betreft je oorspronkelijke vraag vermoed ik dat Hidden gelijk heeft, zyxel_ap en  zyxel_ap_5g zijn de kanalen waarmee de Wifi mesh repeaters verbinding kunnen maken wanneer je deze zou gebruiken, hier te vinden. Hier kan je geen verbinding mee maken als zijnde een Wifi netwerk en je zou ze normaal gesproken ook niet als zodanig moeten zijn. Als dit wel het geval is dan hoor ik het natuurlijk graag, dan ga ik dit uitzoeken!

Reputatie 2

15 sec in de magnetron en  mijn probleem is helemaal weg
ik ga mijn eigen router plaatsen want hier word ik niet wijzer
ook werkt tv anywhere niet na de updates. dus kan er nog eens 15 euro af van het abbo.
maakt config weer een stuk makkelijker
iedereen bedankt voor het meedenken met t mobile.
en ja het routertje is als een diesel en werkt prima als je er benzine in gooit de kolder van deze vergelijking is dat je al een vermoeden van een oorzaak hebt. in mijn geval heeft het eerste 4 maanden echt wel gewerkt zonder de roque wifi punten.
maar zo als ik al vertelde een magnetron wist alles. dus ook dat.

Reputatie 2

Probleem opgelost! 

Reputatie 7
Badge +10

@escho 

ik ben blij dat je het probleem heb kunnen oplossen. met een beetje medewerking lukt het wel 👍

Reputatie 2

@escho

ik ben blij dat je het probleem heb kunnen oplossen. met een beetje medewerking lukt het wel 👍

een magnetron doet wonderen!

Reputatie 2

zoutzuur is natuurlijk ook een oplossing voor veel dingen

Reageer