Beantwoord

Zyxel VMG8825-T50 port forwarding firmware B14 glasvezel

  • 9 October 2021
  • 17 reacties
  • 895 Bekeken

  • heeft eerste post geplaatst
  • 1 reactie

Hoi.   sinds ca 1 maand probeer ik de port forwarding aan te zetten naar een camera systeem met een statisch IP adres. 

Bij alle voorgaande modems was dit geen probleem en eenvoudig te doen. 

De diverse topics heb ik gevolgd, in gesteld etc. , helaas zonder resultaat….   De diverse pogingen zijn. onder andere :

  • wan interface
  • poorten
  • protocollen
  • dmz
  • firewall

Op een of andere manier gaan de poorten niet open.    Waar kan dit aan liggen? Wie is het wel gelukt met deze software versie.  Jammer genoeg heeft de helpdesk een beperkte kennis en verwijst naar de topics.

mvgr. Edwin 

icon

Beste antwoord door yalerta 10 October 2021, 10:18

Bekijk origineel

This topic has been closed for comments

17 reacties

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @MJv2 

Hier staat alles nog eens uitgelegd dus loop het nog eens na.

Verder al de modem een herstart gegeven etc? Externe tools om te kijken of poorten open staan zijn niet altijd nauwkeurig, probeer de camera's eens te benaderen.

Reputatie 7
Badge +5

@MJv2

Welke camera probeer je te benaderen. (RTSP 554)

Poort 80 en 443 moet je niet op deze manier benaderen. Dit zijn standaard Internet poorten Je moet  poortmapping toepassen.

Heuh, pootmapping? Jazeker. Met poortdoorschakeling kom je binnen op bv. poort 58080 en dan weet de router dat het signaal op die poort doorgestuurd moet worden naar poort 80 van het IP adres dat je ingesteld hebt. b.v. 192.168.1.54.
In het mobiele (andere) apparaat stel je dan deze poort in als de externe toegang.ervoor. In het eigen netwerk stel je dat apparaat nog een keer in maar dan met het lokale adres 192.168.1.54

Vaak hebben leveranciers/merken van camera's een dDNS service. Hier meldt je de camera aan en wordt de verbinding opgezet via die “service”

Bovenstaande link bevat een uitleg met Hikvision camera's of NVR (netrecorder)
En hieronder een schermdump hoe dat eruitziet kan zien in Zyxel

 

Dat de camera’s/recorder een statisch adres hebben is nodig maar je moet deze statische adressen uit de DHCP range halen om botsingen of dubbele IP-s te vermijden.
Thuisnetwerken → LAN configuratie

Bij het hierboven getoonde plaatje worden de IP adressen vanaf 100 tot 254 automatisch uitgegeven en zijn de IP's van 2 t.e.m. 99 beschikbaar als VAST

p.s. Je hebt je interne ip adressen gemaskeerd, helemaal niet nodig omdat dit adressen zijn die zich in een zogenaamde prive range bevinden.
Bij het testen van dergelijke instellingen moet je de Wifi van je mobiel of dergelijke uitschakelen als die op hetzelfde netwerk thuis zit. 
 

Hoi Yalerta en Waqqas,

Bedankt voor jullie hulp.

De Hkvision DS-7604NI-SE/P is een netrecorder. Helaas werken deze instellingen ook niet. De net recorder blijft gesloten.  Bij elke poging probeer ik te pingen en via ivms-4500 de camera's te benaderen zonder resultaat.

Ik heb ook andere instellingen - en apparatuur gebruikt die bij  een ziggo abonnement  van mijn zoon wel werken.

Hebben jullie nog een laatste tip. 

 

mvgr.  Edwin

Reputatie 7
Badge +5

@MJv2 

Wat voor soort Internet verbinding ben je aangesloten, Glasvezel of DSL?

Topic uit de link doorgenomen?

En probeer je extern te benaderen, dus niet thuis via je telefoon waar de wifi nog ingeschakeld is.

Pingen? geen goede manier omdat pingen niet doorgestuurd wordt naar de NVR. Zelfs als de ping door zou komen op de NVR hoeft er geen reactie terug te komen als dit geblokkeerd/niet  ingeschakeld is in de NVR.

Reputatie 7
Badge +5

Iets en toonde een plaatje

 

Ter aanvulling op de geposte instellingen.

Poort 80, 443 en 554 zijn niet om te verbinden met ivms4500

80 en/of 443 zijn alleen nodig als je extern management van de recorder wil uitvoeren. B.v. via een laptop met een webbrowser als je op vakantie bent in Australie. Met management wordt bedoelt ALLES wat er in te stellen is. En dergelijke poorten open zetten doe je niet. (Alleen in uiterste noodzaak)

554 is alleen nodig als er een andere camera app de stream moet kunnen tonen, de zg. RTSP stream

Blijft over poort 8000 en juist die poort moet je doorschakelen (mapping) Maar als je graag wilt dat de rest van de wereld jouw NVR beelden probeert te bekijken, ga je gang.

Hkvision DS-7604NI video server IP adres  48888 - 48888 naar 8000 - 8000

 

Reputatie 1

Dag allemaal, ik heb zojuist een abonnement van T-mobile en ik wil mijn camera's weer van buiten kunnen benaderen en ik krijg het niet voor elkaar. Van binnenuit lukt het om in te loggen op de camera's maar met het instellen van NAT lukt het niet om ze van buiten te benaderen van een ander netwerk. Ik heb zelfs de firewall uitgezet en nog steeds niets… Ik krijg ook niets in de logs over een eventuele blokkering door de firewall… Zit er bij Telfort zelf ook nog een firewall...

Reputatie 1

T-mobile dus...

Reputatie 7
Badge +5

@Poortvoorpoort 

 

hoe probeer je de camera’s te benaderen? 
rechtstreeks op je externe ip adres of via een ddns service van de camera leverancier?

Bij een andere internet provider verandert ook je externe ip adres, via een ddns kan dat ff duren of een geheel nieuwe aanmelding kan nodig zijn. 
 

Via een rechtstreekse ip aanmelding moet het ip adres ook gewijzigd worden in de camera app

Reputatie 1

Hallo, ja via het externe T-mobile ip adres. En ja ook in de app moet het dan aangepast worden. Maar de poorten zijn ook niet open als men een poort checker online gebruikt…

Reputatie 7
Badge +5

@Poortvoorpoort 

Ik heb totaal geen vertrouwen in poortcheckers. Als de camera niet ingesteld is om te reageren op een ping heeft een poortcheck geen nut.

Schermdumpje of foto van de instellingen die je gedaan hebt in de modem en hetzelfde van de instellingen in de telefoon app. Maak het externe IP adres in dat geval wel ff zwart om ongewenste visite weg te houden :grin:

Reputatie 1
Om de camera’s te bereiken gebruik ik gewoon een webbrowser (dezelfde als ik voor het intern benaderen van de camera’s gebruik) maar nu typ ik ipv 192.168.x.x: 901 het Ip adres in van T-mobile (opzoeken met Myip.com of zoiets dergelijks) Dus als adres http://x.x.x.x:901 of https://x.x.x.x:902 etc

 

Reputatie 7
Badge +5

@Poortvoorpoort

glasvezel of dsl?

en je had zelf al gezien dat die 901 en 903 niet goed staan

Reputatie 1

Het is glas. de poorten die bij 901 en 903 horen moeten elk vertaald worden naar poort 80...

Reputatie 7
Badge +5

@Poortvoorpoort

Persoonlijk vind ik de 901 - 903 nogal lage poortnummers die je probeert te gebruiken.
Even gezocht op internet en niet direct schokkende apps gevonden die er standaard gebruik van maken.
Al geprobeerd om een verbinding op te zetten door hogere poortnummers te gebruiken. b.v. 38901 - 38903 of iets dergelijks. Misschien zit er in de Zyxel programmering een blokkade op de lagere poorten omdat daar vaak standaard toepassingen aan zijn gekoppeld.

En je probeert die http://xxxx:90x NIET te benaderen uit het eigen netwerk?

En een NL ip opzoeker is er ook of deze

Reputatie 1

Beste yalerta, bedankt voor de tip, ik had al wat willekeurige hogere poortnummers voorheen getest, maar ik heb het toch nog even geprobeerd met de gedachte eerst proberen dan pas nee zeggen. MAAR ik kreeg 1 van de camera’s aan de praat! Bedankt dus. Vervolgens bleek er bij de andere camera’s het volgende fout te zijn. Ik was dus net overgeschakeld van de vorige provider en heb hetzelfde WLAN inlog gegevens gebruikt in het T-mobile modem… dan hoef je natuurlijk niet elk apparaat individueel aan te passen… lekker makkelijk dus… maar… nu bleek dat de gateway van deze camera’s op de oude gateway (ander ip adres) stonden ingesteld en eveneens de DNS… Nu werk het… iedereen bedankt!

 

Reputatie 7
Badge +5

@Poortvoorpoort 

Ja dat zijn de valkuilen die aanwezig zijn bij het wisselen van providers

Bij mijn wisseling van Ziggo naar Tmobile heb ik als eerste de Tmobile modem de ip range van de ziggo modem gegeven. WiFi enzo uiteraard gelijk ingesteld en daarmee veel problemen voorkomen

Reputatie 7
Badge +5

 

@Poortvoorpoort

Geef de camera's een vast IP adres, niet in de camera zelf maar in de router/modem, dit vereenvoudigt het beheer.

  1. Stel de DHCP server als b.v. 192.168.1.50 - 192.168.1.200 (voorkomt conflicten met vaste IP's en reserveer je adressen voor de toekomst.
  2. Bij het tabblad Statische DHCP maak je vaste IP's aan op het MAC adres van de camera's b.v;
    (mac)  aa.bb.cc.dd.ee.ff  - (ip) 192.168.1.15
    (mac)  00.bb.g5.66.fg.hh - (ip)192.168.1.16
    (mac)  0a.bb.gg.dg.23.1f - (ip) 192.168.1.17
  3. In de camera instellingen stel je deze niet in met een VAST IP-vast adres maar op DHCP
  4. Maak een lijstje (schermdump) van de gegevens als herinnering voor de toekomst.
    cameranaam, mac adres, ip adres
  5. Stel de poortmapping in voor de camera's

De modem is op deze manier het centrale beheer gedeelte. De camera's (mac adresssen) krijgen hun (vaste) IP toegewezen maar ook de gateway en dergelijke. Uitbreiding of vernieuwen van camera's is later eenvoudig uit te voeren omdat dit centraal gebeurt.
Om de ip toewijzingen te activeren is uiteraard een herstart van modem en camera's nodig.

In de toekomst veranderen van provider? Geen probleem, zelfde instelling verhaal in de modem/router die dan geleverd wordt.