Info

Problemen Internet verbinding van Internet + TV van Odido

Problemen Internet verbinding van Internet + TV van Odido
Reputatie 7
Badge +16

Ervaar je problemen met je internetverbinding? Dan is dit topic dé wegwijzer naar de oorzaak en oplossing! 

 

Met vijf simpele checks kom je erachter wat er aan de hand is. Heb je alleen problemen met je wifi, kijk dan bij: ons grote wifitopic.

 

1: Check de kabels

Als eerste lopen we de bekabeling na. Zitten de kabels bij het modem en eventueel de media Converter er goed ingedrukt? Twijfel je of de bekabeling nog wel in de goede poort zit en je maakt gebruik van DSL, bekijk dan de installatievideo.

2: Haal het modem (en eventueel de Media Converter) van de stroom

Vele problemen worden verholpen door het modem voor korte tijd van de stroom te halen:

  1. Haal de stroomstekker uit het stopcontact en de kabels uit LAN 1-4 uit het modem.

  2. Haal de strromstekker en de UTP-kabel (internetkabel) uit de Media Converter.

  3. Wacht minstens 10 seconden, voordat je de stroomstekkers weer in het stopcontact steekt. Wacht tot het modem en de Media Converter volledig is opgestart (ongeveer 3 minuten).

  4. Verbind het modem weer met de Media Converter door de UTP-kabel (internetkabel) aan te sluiten.

  5. Steek de kabels bij poort 1 of 2 (internet) en 3 of 4 (TV) terug in het modem. (Bij Zyxel maken de poorten niet uit)

3: De schakelaars op de Media Converter

 Op de Media Converter zitten schakelaars, de zogenoemde dipswitches. Er zijn twee combinaties die je kunt gebruiken. Schakel kanaal 1 en 6 ‘on’ en de andere kanalen ‘off'. Je kunt ook kanalen 3 en 4 ‘on’ schakelen en de rest ‘off'. Herstart de Media Converter opnieuw, terwijl de UTP (internetkabel) los is.  In dit topic vind je meer uitleg hoe je dit het beste kunt aanpakken: 

 

4: Fabrieksreset modem

In sommige gevallen is een Factory Reset van het modem nodig om de verbinding te herstellen. Je kunt met een paperclip of tandenstoker het knopje ‘Factory Reset’ op het modem indrukken. Let op: hierdoor worden mogelijk instellingen van het modem aangepast. In dit topic vind je meer uitleg hoe je dit het beste kunt aanpakken: 

 

5: Check het storingstopic

Gaat het om een lokaal probleem, dan plaatsen we een melding in Mijn Odido. Log in en ga naar de optie ´Actuele storingen´. 

  

 

 

Werkt het internet weer, maar is er nog een ander probleem? Dan helpt onderstaand stappenplan je verder:
Wifi | Volg deze stappen voor een snelle en stabiele wifi-verbinding.
Wegvallend internet | Volg deze stappen als de verbinding niet stabiel is.
Traag internet | Volg de stappen om de juiste snelheid te verkrijgen.
Televisie | Volg de stappen uit de video om het tv-beeld weer terug te krijgen.
Telefonie | Volg deze stappen om je vaste telefoon weer aan de praat te krijgen.

Heb je alle bovenstaande stappen geprobeerd en ervaar je nog steeds problemen? Maak dan een topic aan of laat het hieronder weten, dan helpt de Community je graag verder!


868 reacties

Reputatie 7
Hey @AndyS , dit wil ik voor je gaan oplossen! Ik wil je vragen om mij een privébericht te sturen met jouw postcode, huisnummer, geboortedatum en de laatste vier cijfers van jouw IBAN. Dan ga ik hiermee aan de slag.
Goedemiddag ,

Mijn probleem met mijn 100Mb abbo is het volgende :
wifi snelheid komt niet hoger dan 42 Mb/s zowel op 2.4Ghz als 5 GHz ,
de huwawai heeft eeniconnectie snelheid 144Mb op 2,4Ghz en 433 op 5 GHz
de TP-Link router 300Mb op 2,4 en 768 op 5Ghz.

heb vele stappen doorlopen zoals :

reset modem (met alle kabels los)
verschillende routers anders dan de huwawai
wisselen kanalen en bandbreedte .
alle kabels vervangen

Het gekke is dat bekabeld wel 97 Mb gehaald wordt ,maar op het moment dat wifi getest wordt het drama is.

Om e.e.a. uit te sluiten heb ik ook mijn oude ziggo aansluiting getest op de andere routers en dan wordt er wel de beloofde 200Mb gehaald op wifi 5Ghz en 79MB op 2,4Ghz.

Na een aantal weken testen in vele verschillende opstellingen kan ik maar 1 conclusie trekken, nl dat op een onverklaarbare wijze de LAN snelheid geremd wordt zodra er een andere router aangesloten wordt (connectie snelheid is 1000Mb).
en dat de interne verbinding in het modem de snelheid naar wifi remt.

Hoop dat iemand tips heeft want heb zelf geen ideeen meer
Reputatie 7
Hi @marsje72, ik kijk graag met je mee maar het is mij niet helemaal duidelijk wat er precies met de Wifi aan de hand is. Haal je de Wifi snelheid niet via het door ons geleverde modem of gaat het om de Wifi snelheid wanneer je een eigen router achter ons modem aansluit als Acces Point? Ik begrijp dat je bekabeld de snelheid wel haalt? Staat de Wifi op ons modem uit op het moment dat je de router aangesloten hebt? Als zowel de modem als router een Wifi signaal uitzenden dan kan dit gaan storen waardoor het signaal niet stabiel is. Ik hoor het graag!
Goede dag,

Sinds dit jaar ben ik pas klant en was heel tevreden de afgelopen van de snelheid en stabiliteit van het network maar sinds ongeveer 2 weken stopt de draytek er af-en-toe mee.

Ik heb de voorgestelde oplossingen toegepast: stroom eraf, factory reset en ook heb ik mijn router die in bridge modus staat uitgezet voor een paar dagen. Dit mocht allemaal niet baten.

Op het moment dat de "crash" gebeurd branden de lampjes normaal maar ik kan niet meer inloggen op de router zelf (via 192.168.1.1 zowel via draad als wifi) .

Wat kan voor mij een oplossing zijn?
hallo Brian,

ik test altijd met slechts 1 apparaat ,dus enkel het geleverde modem of wifi op modem uit en wifi router
snelheden getest met diverse apparaten , Windows,Linux Android en IOS 12...

ter verduidelijking, de achter liggende configuratie is al 2 jaar ongewijzigd en werkt prima met Telfort ,Ziggo .
ook getest om router als AP te gebruiken maar dat gaf hetzelfde resultaat ,
signaal is stabiel getest op automatische kanaal instelling en op handmatige instelling .
eea gecheckt met wifi analyzer om te zien welke kanalen vrij zijn en of het kanaal wel echt veranderd was.

signaal komt wel goed binnen op het modem 110... down en 32... up
Reputatie 1

Hi @AndyS,

Oei daar gaan we meteen naar kijken! Je kan de factory reset zeker proberen, je hoeft niet bang te zijn dat je hierme wat stuk maakt. Een factory reset wil zeggen dat je modem terug gaat naar de fabrieksinstellingen en daarna de laatste updates weer op gaat halen. Eventuele instellingen zoals het aanpassen van de naam van je Wifi netwerk gaan dan wel verloren dus dit zal je dan even opnieuw in moeten stellen.

Mocht het probleem zich voor blijven doen laat dan even weten welke lampjes je nog ziet branden op de modem op het moment dat het gebeurt, dan kijk ik graag met je mee!
Beste Brian,

Ik had meteen een factory reset uitgevoerd na mijn post en het internet was een tijdje goed. Vandaag helaas weer meerdere malen uitvallen, ik heb gekeken en wat opvalt is dat de lampjes wel gewoon aan blijven (ACT die blijft knipperen, WAN, fiber + WLAN aan als het internet uitvalt). Nu ik zo de bovenstaande posts lees ben ik waarschijnlijk ook 1 van de zeldzame mensen die lijd aan een foutieve Draytek glasvezel-modem. Baal er wel helaas van, het is erg onbetrouwbaar momenteel .. (Vooral als je net lekker in bed loopt te Netflix-en) Hoe ga ik nu verder te pas om dit op te lossen? :)

Hoor het graag!


Nog even voor iemand die precies dezelfde klachten als ik ervaarde:

Inmiddels ben ik geholpen door de fijne mensen hier van T-Mobile en heb ik de Draytek modem vervangen voor een Huawei modem + Mediaconverter. Sindsdien geen problemen meer wat betreft de LAN-verbinding die plots uitvalt. Ontzettend fijn!

T-Mobile Thuis klantenservice hulde voor jullie en bedankt!
Reputatie 3
Hi jiepiewie, goed om te horen dat het eindelijk gelukt is! Ik vermoed dat het in dit geval een combinatie van factoren was (omzetten in de wijkkast doen ze niet zomaar), maar het heeft inderdaad lang geduurd alles bij elkaar. Om het goed t emaken heb ik daarom zojuist twee maanden van je internet abonnement vergoed! Dit wordt verrekend met je eerstvolgende factuur en overgebleven bedragen maken we naar je over!

Hallo Brian.,

Ik heb de factuur van december bekeken en ik zie niets van een vergoeding danwel verrekening. Komt dat nog? Of weer een loze belofte?

Met vriendelijke groeten,
Jean-Paul
Reputatie 7
Hey Jean-Paul,

Ik kan je verblijden met het nieuws dat de vergoeding is goedgekeurd! Dit bedrag wordt deze maand in mindering gebracht op je factuur. ☺️
Reputatie 7
@justinv Ik heb op afstand met je mee gekeken en de binnenkomende verbinding lijkt niet goed te zijn. Ik stuur graag een monteur bij je langs om de aansluiting te controleren! Je ontvangt een e-mail/sms-bericht om direct een afspraak te kunnen maken.

@marsje72 Hmm wat vreemd. Haal je bekabeld wel de volle snelheid via de router? Dus modem > router > UTP > hardware. Ik ben benieuwd of de volle snelheid wel via LAN doorgegeven wordt en het dus alleen de Wifi is of dat het hier al mis gaat.

@AndyS Top om te horen dat de modemwissel het probleem heeft verholpen, bedankt voor je leuke bericht! 🙂
Afgelopen dinsdag is de monteur geweest om alles te installeren.
Dit is na behoren verlopen. Alles getest op Gigabit-LAN verbinding na, omdat er alleen een laptop met ethernet 100Mbps aanwezig was. Wifi netwerk was goed en gaf een down/up aan van ~200Mbps. Wat volgens de monteur normaal was.

Vandaag het spul verhuisd computer aangesloten. Echter geeft nu de speedtest(.net) zowel op de computer (Kabel) als op de telefoon (Wifi) een maximale snelheid van 100Mbps aan, en het 2,4Ghz zelf maar ~40Mbits.
Terwijl ik een 750/750Mbits abonnement heb.
Computer zit direct aangesloten op het modem.

Enige suggesties waar dit aan kan liggen?
Reputatie 6
Afgelopen dinsdag is de monteur geweest om alles te installeren.
Dit is na behoren verlopen. Alles getest op Gigabit-LAN verbinding na, omdat er alleen een laptop met ethernet 100Mbps aanwezig was. Wifi netwerk was goed en gaf een down/up aan van ~200Mbps. Wat volgens de monteur normaal was.

Vandaag het spul verhuisd computer aangesloten. Echter geeft nu de speedtest(.net) zowel op de computer (Kabel) als op de telefoon (Wifi) een maximale snelheid van 100Mbps aan, en het 2,4Ghz zelf maar ~40Mbits.
Terwijl ik een 750/750Mbits abonnement heb.
Computer zit direct aangesloten op het modem.

Enige suggesties waar dit aan kan liggen?

Het zou kunnen dat de verbinding tussen de MediaConvertor em Modem op 100Mbps staat i.p.v. Gigabit. Aan de kleur van de LEDjes van de MC poort en Modem poort kun je zien wat de snelheid is.
Of toevallig is 5GHz Wifi trager door invloeden vanuit omgeving en ook dat de LAN poort op 100Mbps staat.

Afgelopen dinsdag is de monteur geweest om alles te installeren.
Dit is na behoren verlopen. Alles getest op Gigabit-LAN verbinding na, omdat er alleen een laptop met ethernet 100Mbps aanwezig was. Wifi netwerk was goed en gaf een down/up aan van ~200Mbps. Wat volgens de monteur normaal was.

Vandaag het spul verhuisd computer aangesloten. Echter geeft nu de speedtest(.net) zowel op de computer (Kabel) als op de telefoon (Wifi) een maximale snelheid van 100Mbps aan, en het 2,4Ghz zelf maar ~40Mbits.
Terwijl ik een 750/750Mbits abonnement heb.
Computer zit direct aangesloten op het modem.

Enige suggesties waar dit aan kan liggen?
Het zou kunnen dat de verbinding tussen de MediaConvertor em Modem op 100Mbps staat i.p.v. Gigabit. Aan de kleur van de LEDjes van de MC poort en Modem poort kun je zien wat de snelheid is.
Of toevallig is 5GHz Wifi trager door invloeden vanuit omgeving en ook dat de LAN poort op 100Mbps staat.


Dit is wat de MC aangeeft. Geen idee wat de lampjes exact inhouden nog hoe je deze instellingen aanpast.

De Killer Network Manager geeft een 100Mbps Full Duplex verbinding aan, zelfde voor de netwerk adapter zelf.

De Modem zelf geeft aan dat het een 1000Mbps Full Duplkex zou moeten zijn.

Het is tevens wel gewoon een Gigabit aansluiting op de computer met Cat 6 kabels.

Reputatie 6
Dat speed LEDje rechts midden op de foto moet orange zijn. Haal anders even de spanning eraf, wellicht dat ie daarna ziet dat de HG659 Gigabit wil op WAN interface en dan dit volgt.

Zie https://www.ctsystem.com/en/supports/download.php voor handleiding. Misschien ben je tegen de DIP switches aangekomen en zijn die verzet. Anders heeft Reggefiber of KPN je link misschien toch (weer) (tijdelijk) op 100Mbps gezet.
Reputatie 1
hallo daar,
sinds 22 januari ben ik klant bij t-mobile internet thuis.
sins die dag na 18:00 valt mij internet wel bijna zeker om de uur voor 5 a 10min. weg! er zijn 2 lampen die uit en aan gaan, wanneer 1 lampje niet meer brand, doet mij internet het niet meer. veranderen van kanalen voor wifi heeft geen nut. omdat internet volledig weg valt, doet auto. mijn wifi ook niet. graag zie ik julie terugkoppeling.
Reputatie 7
Hi @Thomas95, hmm met een cat 6 kabel en een Gigabit aansluiting zou je geen problemen moeten ervaren. Heeft de monteur toevallig een splitter aangesloten om een aansluiting te splitsen? In dat geval haal je namelijk niet meer dan 100 MBps maar ik ga er van uit dat dit de monteur dit wel met je zou hebben besproken. Is het mogelijk om de verbinding met een andere netwerkkabel te testen? Dan is dat ook al uitgesloten als oorzaak. Een andere oorzaak kunnen inderdaad de dipswitches zijn zoals @tmoesel al aangeeft. De dipswitches kunnen op twee manieren staan zoals in het plaatje hieronder. Staan ze bij jou ook op één van deze twee manieren? Zo ja probeer dan de volgende stappen:

  • Haal de mediaconverter en modem van de stroom.
  • Ontkoppel de kabel tussen de mediaconverter en de modem.
  • Zet de mediaconverter weer aan en wacht tot er drie lampjes branden.
  • Zet nu de modem weer aan, wacht tot hij helemaal opgestart is en verbind deze weer met de media converter.
  • Het kan zijn dat je de stappen nog een keer moet herhalen.
Ik hoor graag of het hiermee gelukt is!

Reputatie 7
@Klant-1 Dat gaan we oplossen! Zou je mij willen laten weten welke lampjes er nog wel branden op het moment dat het gebeurt en welke niet? Dan kijk ik graag met je mee!
Hi @Thomas95, hmm met een cat 6 kabel en een Gigabit aansluiting zou je geen problemen moeten ervaren. Heeft de monteur toevallig een splitter aangesloten om een aansluiting te splitsen? In dat geval haal je namelijk niet meer dan 100 MBps maar ik ga er van uit dat dit de monteur dit wel met je zou hebben besproken. Is het mogelijk om de verbinding met een andere netwerkkabel te testen? Dan is dat ook al uitgesloten als oorzaak. Een andere oorzaak kunnen inderdaad de dipswitches zijn zoals @tmoesel al aangeeft. De dipswitches kunnen op twee manieren staan zoals in het plaatje hieronder. Staan ze bij jou ook op één van deze twee manieren? Zo ja probeer dan de volgende stappen:

  • Haal de mediaconverter en modem van de stroom.
  • Ontkoppel de kabel tussen de mediaconverter en de modem.
  • Zet de mediaconverter weer aan en wacht tot er drie lampjes branden.
  • Zet nu de modem weer aan, wacht tot hij helemaal opgestart is en verbind deze weer met de media converter.
  • Het kan zijn dat je de stappen nog een keer moet herhalen.
Ik hoor graag of het hiermee gelukt is!



Bedankt voor de reactie! Ik ben gisteravond een beetje aan het stoeien geweest.
Ik heb inderdaad een andere (lange) netwerkkabel (Cat5e) geregeld die ik direct vanaf de modem heb aangesloten op de computer. Nu heb ik wel gigabit netwerk met de beoogde snelheden.

Alleen wel apart, want de Cat6 aansluiting/kabel gaat van de meterkast(modem) naar een wandcontactdoos bij de computer, waarbij de computer dus eigenlijk ook "direct" op het modem zit. Geen splitters of andere zaken dus. Aansluiting ook getest met kabeltester wat allemaal goed zou moeten zijn. En als het niet goed aangesloten zou moeten zijn hoe haal ik dan wel een 100Mbps netwerk?

De gebruikte kabel van wantcontactdoos naar computer is ook Cat6. In hoeverre maakt het uit als ik een Cat5e in een Cat6 aansluiting druk?
In de hoop dat ik wat verschillende zaken kan testen/uitsluiten van het probleem.
Reputatie 6
@Thomas95 Er bestaat niet zoiets als Cat5e of Cat6 aansluitingen. Deze categorieren hebben betrekken op kabelkwalificaties.

Misschien goed om te weten dat 100Mbps maar 4 aders van een ethernetkabel gebruikt. Voor Gigabit worden alle 8 aders gebruikt. Het is zeer goed mogelijk dat die wandcontactdoos nog uit de tijd is dat 100Mbps de norm was en dus maar 4 draadjes zijn doorgelust. Of wel 8 draadjes, maar dan b.v. 1 of meerdere slecht verbonden of zodanig tegendraads gedraaid dat de hogere frequenties van Gbit ethernet te veel gedempt worden en de modem en computer dan maar weer terug schakelen naar 100Mbps.
Als je handig bent met naald en draad kun je misschien wel in die RJ45 connectoren draadjes bijknutselen, mocht het maar 4 aderig zijn. Zo deed ik dat vroeger in ieder geval.

Naast een adersprobleem kan het ook zijn dat er 1 a 2 dagen overheen gaan voordat een snelheidsverhoging daadwerkelijk actief is in snelheidsbegrenzers/centrales/knooppunten enz.

Zie ook:
https://www.electronics-notes.com/articles/connectivity/ethernet-ieee-802-3/cables-types-pinout-cat-5-5e-6.php
@tmoesel

Wantcontactdozen zijn nieuw en verkocht onder de noemer Cat6:
https://www.allekabels.nl/searchresult.php?keyword=1084697

De kabeltester gaf aan dat alle 8 de draadjes goed signaal hadden. Maar ik zal eens spelen met verschillende kabels en het spul nog eens los halen en controleren.

De snelheid wordt wel gehaald wanneer direct aangesloten op de modem. Dus de snelheidsverhoging zal al wel actief zijn.
Reputatie 6
@tmoesel

Wantcontactdozen zijn nieuw en verkocht onder de noemer Cat6:https://www.allekabels.nl/searchresult.php?keyword=1084697
De kabeltester gaf aan dat alle 8 de draadjes goed signaal hadden. Maar ik zal eens spelen met verschillende kabels en het spul nog eens los halen en controleren.

De snelheid wordt wel gehaald wanneer direct aangesloten op de modem. Dus de snelheidsverhoging zal al wel actief zijn.

Het is wel duidelijk wat allekabels wil aangeven met cat6, ook frequentie wordt genoemd, dus dat lijkt prima.

Helaas kleeft er in mijn ervaring wat risico aan dergelijke wandcontactdozen. Het zijn 2 extra verbindingen per ader in een link tussen 2 apparaten en meestal ook niet gesoldeerd of gelast. Electrisch contact is door druk en ik heb al een paar keer heel veel tijd verloren omdat dat ergens in een dergelijke verbinding toch slecht contact was. Naast heel veel CRC errors in ethernet dataframes ook de laagste snelheid, 10Mbps halfduplex. Maar dat zie je past achteraf.
Verder zijn kant en klare kabels waarvan het plastic weerhaakje niet meer in orde is ook een vloek, niet meer gebruiken.

Het kan ook nog aan momentane instellingen van de ethernetpoort in een computer hebben gelegen, een powercycle maakt de situatie ook anders.
Reputatie 1
@Klant-1 Dat gaan we oplossen! Zou je mij willen laten weten welke lampjes er nog wel branden op het moment dat het gebeurt en welke niet? Dan kijk ik graag met je mee!
Hey brain,
de lampen power en wan branden en interner en wifi vallen dan gewoon weg en de lan1/lan2 branden ook. is dit voldoende info?
Reputatie 7
@Thomas95 Is het gelukt met de tips van @tmoesel?

@Klant-1 Helder, ik ga een monteur bij je langs sturen om de verbinding en modem te controleren. Onze monteursdienst Guidion neemt contact met je op om hier een afspraak voor te maken!
Reputatie 1
@Thomas95 Is het gelukt met de tips van @tmoesel?

@Klant-1 Helder, ik ga een monteur bij je langs sturen om de verbinding en modem te controleren. Onze monteursdienst Guidion neemt contact met je op om hier een afspraak voor te maken!

hey BRIAN, net 4 min geleden weer internet weg. wanneer internet weg is dan gaat het lampje Wan knipperen en wifi ook. wanneer lampje WAN weer brand gaat het lampje internet weer knipperen om en om met wifi. grt yunus
Reputatie 7

Voor de zekerheid vermeld ik dit topic: Thuis internet 7 februari. Wellicht is het op dit moment niet de juiste tijd om de verbinding te testen.

Hallo,

Ik heb vaak problemen met mijn internet; zowel wifi als bekabeling. Ondanks dat ik een wifi-versterker in huis heb gekregen door een van de tmobile medewerker is mijn internet niet goed. Dit ervaar ik vooral tijdens het gamen op playstation. Ik heb vaak genoeg getest hoe sterk mijn internet is en waar het aan kan liggen. Ene keer is de ontvangst 60 mb, daarna valt ie gelijk al weer weg naar 20 mb. Elke game die ik nu speel valt uit en geeft aan dat ik internet problemen heb, maar als ik mijn internet test binnen playstation is de bereik boven de 60 mb. Normaal gesproken zou dit genoeg moeten zijn om normaal te gamen. ZOUDEN JULLIE MIJ AUB WILLEN HELPEN?? IK WIL GRAAG NORMAAL KUNNEN GAMEN :(

ps. ik heb voor de rest geen enkel verstand van de hoofdbekabeling van de internet. Misschien toch een afspraak maken met een monteur?

Mvg. Raziye

Reageer