Vraag

Data verbruik terwijl 3G uit staat?

3 dagen geleden schrok ik mij rot, ik had opeens nog maar 24mb over van mijn tegoed.

Dit is mijn eerste maand bij T-mobile en blijkbaar berekenen jullie het verbruik iets anders dan Vodafone?Met mijn oude abonnement verbruikte ik nooit meer dan 300mb, bij T-mobile zou ik opeens het dubbele per maand gebruiken? Vreeeeemd.

Maar goed, we wisten allemaal al dat telec

29 reacties

Jeej, per ongeluk op verzonden gedrukt. We gaan verder.

...we wisten allemaal al dat telecombedrijven schurken zijn. Nu wordt het alleen nog mooier. Dinsdag zet ik mijn 3G dus meteen uit op mijn telefoon. Woensdag haal ik opgelucht adem omdat ik niet te veel heb gebruikt. Vandaag zakt de teller opeens naar 21mb. Hoe kan dat nou? Ik heb niets gebruikt.

Krijg ik van T-mobile trouwens geen waarschuwing als ik over mijn tegoed dreig te gaan? Wel zo aardig lijkt me.

Thomas
Reputatie 4
Toevallig een iPhone met de nieuwste software? iOS 6.1?
Reputatie 5
Hoi Thomas, als je alleen 3G uitzet kan je iPhone nog steeds verbinding maken met internet via 2G. Als je wilt dat je iPhone geen internetverbinding kan maken moet je 'Mobiele data' uitzetten. 3G kun je dus gewoon aan laten staan omdat je ook kunt bellen via 3G. Het schijnt trouwens zo te zijn dat de gesprekskwaliteit over 3G beter is dan 2G.
Excuses, ik bedoelde natuurlijk ook dat ik de mobiele data uit had gezet.
Reputatie 5

Toevallig een iPhone met de nieuwste software? iOS 6.1?

Ik hoop dat je 6.0.1 of 6.0.2 bedoelt?!

Maar ik wil ook nog graag weten of ThomasCS een iPhone met de nieuwste firmware heeft.
Ik heb iOS 6 ja, gewoon up to date.
Mijn mobile data staat ook uit en toch wordt er steeds iets van mijn tegoed afgepakt.
Iphone 4s met versie 5.0.1.
Reputatie 4
@ThomasCS en @raptor104

Het zou fysiek onmogelijk moeten zijn wanneer je de mobiele data uitzet op de iPhone dat er alsnog dataverbruik is. Via de toestelhulp kun je dit bekijken. Het dataverbruik kan achterlopen op My T-Mobile maar als je de functie mobiele data sindsdien hebt uitstaan zouden er geen extra verbruikskosten op je rekening te zien moeten zijn. Wanneer dit wel zo is dan wil ik de instellingen graag handmatig met jullie doornemen.
Reputatie 4
Bram schreef:

@ThomasCS en @raptor104

Het zou fysiek onmogelijk moeten zijn wanneer je de mobiele data uitzet op de iPhone dat er alsnog dataverbruik is. Via de toestelhulp kun je dit bekijken. Het dataverbruik kan achterlopen op My T-Mobile maar als je de functie mobiele data sindsdien hebt uitstaan zouden er geen extra verbruikskosten op je rekening te zien moeten zijn. Wanneer dit wel zo is dan wil ik de instellingen graag handmatig met jullie doornemen.

En hoe zit het met de overige kosten die zo al zo gemaakt zijn?

Hoi Thomas, als je alleen 3G uitzet kan je iPhone nog steeds verbinding maken met internet via 2G. Als je wilt dat je iPhone geen internetverbinding kan maken moet je 'Mobiele data' uitzetten. 3G kun je dus gewoon aan laten staan omdat je ook kunt bellen via 3G. Het schijnt trouwens zo te zijn dat de gesprekskwaliteit over 3G beter is dan 2G.

Jullie zijn lekker duidelijk......is dit bedoeld om klanten op het verkeerde been te zetten?????
Als je geen internetverbinding wilt hebben dan moet je onder instellingen bij Pakketgegevens gebruiken , Dataverbinding uitschakelen , en Roaming moet je altijd uitgeschakeld hebben om grensoverschrijdend te voorkómen dat je ongewild dataverkeer in het buitenland op je rekening krijgt.
WAS DIT DUIDELIJK???? Ja.....zó kan  je het ook uitleggen.....
Ook mijn iPhone verbruikt ineens exceptioneel veel data. Normaal heb ik altijd een zeer laag verbruik (minder dan 100MB) en nu ineens in een maand tijd 915MB, terwijl ik de iPhone eigenlijk nog nauwelijks gebruik. Ik heb zelfs midden in de maand, toen de teller nog op iets meer dan 500MB, het mobiele netwerk (mobiele data en 3G) uitgeschakeld, maar de teller blijft gewoon lekker doorlopen bij T-Mobile. Het exceptioneel verbruik is begonnen begin december 2012, toen ik voor het eerst een sms kreeg dat mijn databundel van 500MB bijna was verbruikt.
Reputatie 5
@Jake61 Welkom op het forum. Wat vervelend dat je verbruik ineens zoveel is gestegen.

Heeft er in december niks plaatsgevonden wat dit verbruik kan verklaren? Een software update of het installeren van nieuwe applicaties?
Wij kunnen helaas niet inzien waar het verbruik specifiek aan is besteed.
Het is zels nog gekker. Ik vond mijn dataverbruik, sinds december, wel heel erg hard gestegen. Binnen een paar dagen was ik al aan mijn data limiet. Dus ook ff de klantenservice gemaild. Krijg je een heel vaag verhaal. Nu weet ik dat ik mijn mobiele telefoon niet veel gebruik,omdat ik ook zakelijk een smartphone heb. Dus mijn mobiele T-Mobile telefoon met onverklaarbaar hoog verbruik donderdagochtend 21/02 uitgeschakeld. En tot mijn stomme verbazing blijft het dataverbruik doorlopen. Per dag tussen de 13 en 16 MB. Nu staat er op de website dat de weergave van het dataverbruik 48 uur KAN achterlopen. Dat zou betekenen dat op zaterdagochtend 23/02 er geen dataverbruik meer mag plaatsvinden. En dat loopt dus lekker door. Op zondagochtend 24/02 weer eens gekeken hoe het met het dataverbruik stond en weer is er 16 MB verdwenen terwijl mijn mobiele telefoon al sinds 21/02 volledig uitgeschakeld staat. Dat is per maand ongeveer 16 x 365/12 = 487 MB dat er dan zomaar kan verdwijnen. MIsschien is het nog te vroeg om een definitieve conclusie te trekken, dus vooorlopig blijft de telefoon volledig uitgeschakeld en maak ik elke keer een schermafdruk van het dataverbruik.
Wel heb ik in december op de iPhone iOS 6 geinstalleerd en afgelopen donderdag iOS 6.1.2. Daarbij maak ik altijd gebruik van WiFi, (mobiele data en 3G en data roaming zijn al sinds begin februari uitgechakeld toen de teller al op circa 500 MB stond).
Vreemd, ik kan ineens "door een technische storing" mijn dataverbruik niet meer bekijken!!!
Reputatie 5
@Jake61 ik zie dat je dataverbruik de afgelopen paar dagen meevalt. Kun jij bevestigen dat het is verminderd nadat je je iPhone hebt geüpdatet? Wellicht had je te maken met de iPhone exchange bug waardoor je dataverbruik hoog opliep.
Reputatie 5

Vreemd, ik kan ineens "door een technische storing" mijn dataverbruik niet meer bekijken!!!

Bij mij ook tot nu. Kan nu weer verbruik zien in de T-Mobile App.

@Jake61 ik zie dat je dataverbruik de afgelopen paar dagen meevalt. Kun jij bevestigen dat het is verminderd nadat je je iPhone hebt geüpdatet? Wellicht had je te maken met de iPhone exchange bug waardoor je dataverbruik hoog opliep.

@Tom mijn dataverbruik blijft gewoon nog doorlopen bij een uitgeschakelde mobiele telefoon (ook na 48 uur), dat vind ik niet bepaald meevallen. Mijn telefoon heb ik sinds 21/02/2013 uitgeschakeld (dit moeten jullie bij T-Mobile kunnen nagaan). Denk zelfs dat de notificatie voor de nieuwe bundel nog bij de sms centrale in het systeem staat omdat deze niet kan worden afgeleverd. Inmiddels is het verbruik al geregistreerd op 86MB. Ik houd iedere dag bij wat het verbruik is en maak hier een schermafdruk van. Het lijkt ook elke dag forser op te lopen. Was het in het begin nog 16 à 19 MB per dag. Tussen gisteren (25/02) en vandaag (26/02) schijn ik met mijn uitgeschakelde toestel al 36MB te hebben gebruikt.
Mijn dochter heeft ondanks dat haar data verbruik uit staat, 600MB verbruikt in 8 dagen tijd. Zij zet hem uit omdat zij steeds een melding kreeg dat ze er over heen ging. In die 8 dagen heeft ze hem 3 maal aan gehad in totaal 24 min. Volgen t mobile kan dit komen door de apps die dan toch verbruiken ondanks dat je data uit staat??? Maar naar mij idee is toch uit is uit. Ze heeft een iphone 3. En ja ik vertrouw mijn dochter dat zei hem uit zet.
Kolkkies, vertrouw je dochter maar. Mijn data staat ook uit en toch ben ik volgens T-mobile al
bijna door mijn bundel van 1024mb heen.
Reputatie 5
@Kolkkies

Welkom op het forum!

Wat vervelend dat je dochter zo'n hoog dataverbruik heeft terwijl ze internet maar even aan heeft gehad. Een dataverbruik van 600 MB in 24 minuten is mogelijk, maar niet erg waarschijnlijk. Welk toestel gebruikt je dochter? Zou je eens kunnen kijken wat het dataverbruik is dat het toestel zelf over de betreffende periode heeft geregistreerd?

Bij een aantal klanten speelt op dit moment het probleem dat in de belstatus een ander gebruik wordt weergegeven dan daadwerkelijk gebruikt is. Op dit moment doen we onderzoek naar dit probleem en houden we je hiervan op de hoogte in dit topic. Ik zal je werkelijke dataverbruik opvragen zodat ik kan nagaan of dit probleem ook op jouw situatie van toepassing is.
Reputatie 5
@Kolkkies

Ik heb navraag voor je gedaan en je werkelijke dataverbruik is inderdaad veel lager dan het verbruik dat op My T-Mobile wordt aangegeven. Zoals gezegd is dit een bekend probleem dat we momenteel in onderzoek hebben. In dit topic zullen we je op de hoogte houden van de vorderingen van het onderzoek. Daarnaast zullen we je ook persoonlijk op de hoogte stellen als we een oplossing hebben gevonden voor dit probleem.

Goed om te weten is dat wij het werkelijke dataverbruik in rekening zullen brengen. Als je straks op My T-Mobile hoge overige kosten ziet vanwege dataverbruik zullen deze dus niet worden gefactureerd. Ik raad je aan de datateller van je telefoon te gebruiken om bij te houden of je nog binnen je databundel zit. Je kunt hiervoor ook een app van een derde partij downloaden. Houd hierbij wel een marge aan, omdat het gemeten verbruik door toestel of app enigzins kan afwijken van het door T-Mobile gemeten verbruik.
Mijn dochter kreeg vandaag een sms dat ze waarschijnlijk achter het probleem zijn van de weg lekende data zijn. (Had hier al twee maal over gebeld (0,80 cent p minuut) voor 17 april krijgen we hier bericht over. Ben benieuwd!!!!!!
Sander bedankt , maar mijn dochter heeft onbeperkt alleen zakt haar snelheid een stuk omlaag als ze haar limiet heeft bereikt. En krijgt dan smsjes hier over en haar data verbruik heeft ze uit .
Maar vind t wel triest dat ik tot 2 maal toe over bel en dat er gewoon tegen mij word gezegd dat het niet ander kan dan dat het aan mijn dochter ligt!!! Ons systeem is water dicht mevrouw!!! Ik ik maar bellen 0,80 cent per minuut.
Reputatie 5
@Kolkkies Wat vervelend om te lezen dat je verschillende signalen vanuit ons hebt ontvangen. Ik kan je adviseren om dit topic in de gaten te houden, daar houden we jullie op de hoogte over het verloop van het onderzoek. Excuses voor het ongemak.
Ik zag op de forum berichten over buitensporig data gebruik bij een Iphone 4. Dit is ook het geval bij mij dochter. Ze heeft net haar Iphone (internet 500Mb) en bij haar tweede factuur had ze een internet verbruik van 1,28GB binnen 1 maand!!!

Naar mijn mening kan dit echt niet juist zijn daar ze buitenshuis alleen Whatsapp en Twitter gebruikt (en nog niet eens op school omdat ze daar geen mobiele data bereik heeft (geblokt)) en thuis WiFi. Bellen met klantenservice heeft ook geen nut gehad daar ik hier het standaard antwoord kreeg dat het klopt en dat ze buitenshuis maar het mobiele dataverkeer moet uitzetten ?!?!? Dan heeft een smartphone met een internet abo ook niet echt nut. Zelf heb ik ook 500Mb internet en ik doe gewoon alles hiermee (youtube, facebook uploads, etc) en ik mag blij zijn als ik 50% verbruik.

Ik toch maar haar telefoon helemaal doorzocht en ik zag dat bijna alles (auto update, push berichten) uit stond. Alleen email fetch stond aan en heb dit inmiddels aangepast. Ook haar surf gedrag kan niet de oorzaak zijn van haar hoge dataverbruik. Dit alles verklaart haar hoge dataverbruik niet en zou echt niet weten wat wel. Als test had ik een halve dag haar mobiele dataverkeer aangezet. Ze heeft er niets meegedaan en toch bijna 100Mb verbruikt!
Kan iemand mij uitleggen wat hier aan de hand is en wat ik kan doen om dit te voorkomen. Ik heb nl geen zin om verder ongeloofelijk hoge rekening te betalen.

Reageer