Beantwoord

Eén sms twee keer berekend.

• 15 juli 2015
  • 7 reacties
  • 594 Bekeken

Reputatie 2
Kunnen jullie me uitleggen hoe het kan dat één smsje van 97 tekens (15-7-2015, 08:47) twee keer berekend wordt?
icon

Beste antwoord door Minty 15 juli 2015, 20:56

Vergeet niet dat een spatie ook als 1 teken telt. Als je speciale tekens gebruikt (zoals emoji en accenten) dan passen er nog maar maximaal 70 tekens in 1 sms'je in plaats van 160. Ga je eroverheen dan worden er meerdere sms'jes berekend. Hopelijk verklaart dit het voor jou.
Bekijk origineel

7 reacties

is dit echt de moeite waard? een smsje dat dubbel gerekend wordt? big deal...
Hoi Wiske,

Ik zou het zelf niet weten, dus ik denk dat een moderator je topic zal moeten oppakken (onthoudt, 24 tot 48 uur na de laatste reactie is de verwachting) om mee te kunnen kijken met je gegevens.

Alhoewel ik Jasper zijn reactie wel snap, is het wel iets vreemds 😉 en ik vermoed dat het gewoon een foutje in de telling is geweest. Toch, als het structureel gebeurt zijn dit soort schoonheidsfoutjes mooi om eruit te kunnen halen. Dus scherp opgemerkt en we gaan het zien.

@Jasper,
Er is een geheel onderzoek geweest naar 1kb, 10kb en (door afronding) 1mb tellingen die niet verklaart konden worden. Dit bleek aan software van fabrikanten, apps en andere dingen te liggen. Ondanks misschien klein zijn het schoonheidsfoutjes die gewoon netjes weggewerkt mogen worden.
Reputatie 2
Deze keer is het 14 cent. Waarom ik het meld is inderdaad omdat het gewoon fout lijkt en dan ook vaker fout kan gaan, niet alleen bij mij maar ook bij anderen. En omdat fouten nooit in mijn voordeel maar altijd in mijn nadeel zijn.

Maar wie weet komt er een sluitende verklaring voor, dan is het ook opgelost. Het is in eerste instantie gewoon een vraag.

En nog een kleine aanvulling op Poco-Loco: Zie deze link met een update van Mark https://forum.t-mobile.nl/verbruikstatus-398/altijd-1mb-per-dag-gerekend-mobiele-data-volledig-uit-250848/index2.html#post1247381
waarin hij verklaart:
"Inmiddels hebben we een beter inzicht gekregen door onderzoek. De mobiele telefoon "lekt" geen data zoals aanvankelijk werd gedacht.

We hebben een fout gevonden diep in de techniek "

Dus wel degelijk een fout bij tMobile.
Hehe, Wiske ik zat vrij diep dat mee te lezen ;)

Er zat een foutje in de administratie waardoor het foutief in beeld kwam, maar er lijkt ook een hele kleine bug voor te komen bij de Travel&Surf app. Inventor heeft dat gevonden na veel zoeken, mensen die nog steeds last hiervan hebben wordt dan ook aangeraden de app eens opnieuw te installeren. In ieder geval tot er kan worden gevonden waar het door komt. Mark is daar echt heel diep op ingegaan ;)

Er is echter wel degelijk ook nog een "lek" van fabrikanten zelf, alleen hebben mensen op T-Mobile daar zelden last van. Staat in hetzelfde topic waar je naar verwijst: alleen iets verder uitgelegd.

Android M zal daar mogelijkheden tegen geven omdat je dan permissies kan regelen en dus een app kan weerhouden zelf de data-roaming te overrulen.
Reputatie 2
Bedankt voor het meedenken, die tips had ik inderdaad ook al gekregen. Echter, ik heb een Windows telefoon, daar is geen Travel @ Surf app voor dus die kan het in mijn geval ook niet veroorzaken. Wel is het spookverbruik begonnen aansluitend aan verblijf in het buitenland waar ik een Travel @ Surf pas had gekocht (en die nog geldig was toen ik al weer thuis was). Geen idee of het er mee te maken heeft, maar ik meld het maar.

Mijn telefoon is terug geweest naar Nokia, die hebben hem onderzocht en konden geen dataverbruik constateren (ik kreeg keurig de schermprintjes van de prepaidsim waarmee ze dit getest hebben). Vervolgens thuis weer de tMobile Flex sim erin: en hup: weer iedere dag spookverbruik, terwijl de door tMobile aangeraden datateller steeds 0 aangeeft. Dat gebeurde zelfs toen ik ALLE apps er af had gehaald, een fabrieksreset had gedaan en NIETS geïnstalleerd had staan (en natuurlijk dataverbinding geblokkeerd stond).
Een paar weken geleden leek het te zijn opgelost, met de aanpassing van Mark, maar helaas komt het toch toch af en toe nog voor. Deze maand tot nu toe 3 keer. Random.

Maar daar staat een ander topic voor open, laten we het hier houden bij de vraag: Hoe kan het dat één smsje van 97 tekens (15-7-2015, 08:47) twee keer berekend wordt?
Reputatie 5
Vergeet niet dat een spatie ook als 1 teken telt. Als je speciale tekens gebruikt (zoals emoji en accenten) dan passen er nog maar maximaal 70 tekens in 1 sms'je in plaats van 160. Ga je eroverheen dan worden er meerdere sms'jes berekend. Hopelijk verklaart dit het voor jou.
Reputatie 2
Dankjewel Minty, er staat inderdaad een emoij in mijn bericht. Had me nooit gerealiseerd dat dat anders zou tellen. Ik vind het vreemd en de teller op tekens in de sms houdt er ook geen rekening mee, maar als het zo is dan is het zo.
Bedankt voor je uitleg!

Reageer