Beantwoord

Internet verbruik klopt niet

Kreeg vandaag bericht dat mijn internetbundel op is. Dat kan nooit. Heb ik nog nooit gehad. In mijn verbruik zie ik dat ik 229014kb verbruikt zou hebben. Dat is belachelijk. Dat heb ik nog nooit gebruikt.
Kijk mijn verbruik van de afgelopen 2 jaar maar na!
icon

Beste antwoord door Muberra 14 juni 2017, 11:57

Hoi Arnodocus,

Welkom op het forum! :)

Vanwege de wet op Privacy mogen wij niet naar de inhoud van jouw dataverkeer kijken. T-Mobile registreert slechts het aantal MB’s dat je verbruikt. Gelukkig zijn er genoeg mogelijkheden om zelf inzicht te krijgen in jouw dataverbruik, dus daar wil ik je ook graag bij helpen! Op jouw My T-Mobile kan je kijken bij "Verbruikstatus", en dan bij "Specificatie" en "Internet", daar kan je zien hoeveel MB's je hebt verbruikt en ook op welke datum. Zo kan je precies in de gaten houden wat jouw verbruik is elke maand.

Ik wil je ook meteen ons topic meegeven met meer informatie over dataverbruik en wat je kan doen om jouw verbruik goed in de gaten te houden. Ik hoop dat ik je meer duidelijkheid heb kunnen geven.

Mocht je nog vragen hebben, staan wij voor je klaar!
Bekijk origineel

21 reacties

Reputatie 4
Hoi Arnodocus,

Welkom op het forum! :)

Vanwege de wet op Privacy mogen wij niet naar de inhoud van jouw dataverkeer kijken. T-Mobile registreert slechts het aantal MB’s dat je verbruikt. Gelukkig zijn er genoeg mogelijkheden om zelf inzicht te krijgen in jouw dataverbruik, dus daar wil ik je ook graag bij helpen! Op jouw My T-Mobile kan je kijken bij "Verbruikstatus", en dan bij "Specificatie" en "Internet", daar kan je zien hoeveel MB's je hebt verbruikt en ook op welke datum. Zo kan je precies in de gaten houden wat jouw verbruik is elke maand.

Ik wil je ook meteen ons topic meegeven met meer informatie over dataverbruik en wat je kan doen om jouw verbruik goed in de gaten te houden. Ik hoop dat ik je meer duidelijkheid heb kunnen geven.

Mocht je nog vragen hebben, staan wij voor je klaar!
Dit is een open deur antwoord. Daar heb ik dus niets aan. Ik weet heus wel hoe ik mijn toestel moet instellen. Daarom constateer ik dat het niet klopt. Dit is niet bepaald klantvriendelijk. Het wordt tijd om afscheid te nemen.
Reputatie 7
Badge +20
Hi Arnodocus,

Jammer dat je het een open deur vindt, want de uiteenzetting en instructies zijn wat mij betreft heel goed uitgelegd. Veel meer kunnen wij er ook niet van maken, omdat wij dus van de wet niet mogen inzien waar jij je MB's aan verbruikt. Het is echter wel zo dat de geregistreerde MB's ook zeker verbruikt worden. Heb je misschien een screenshot van het dataverbruik van jouw afgelopen maand, zodat we deze naast specificaties van My T-Mobile kunnen leggen?

Op 28 mei is het grootste gedeelte van de bundel verbruikt, namelijk 230 MB. Dit kan veel verschillende oorzaken hebben en dergelijke hoeveelheden kunnen dan ook zeker op een dag worden verbruikt. Als je bovenstaand topic niet wilt doornemen, dan is dat natuurlijk helemaal aan jezelf, maar op die manier kun je in ieder geval achterhalen wat de oorzaak van het verbruik is. Je kunt hier dan iets aan doen, zodat het in de toekomst niet meer voor zal komen.

Mochten wij je nog ergens bij kunnen helpen, dan horen we dat natuurlijk graag.
Reputatie 1
Is er misschien niet een storing bij jullie mbt het verbruik. Mijn nieuwe bundel is gisteren ingegaan (6000MB) en in minder dan 1 dag zou ik dus nog maar 2793MB over hebben?!?
Is echt niet mogelijk. Heb maar een uur of zo buiten Wifi gezeten en niet eens apps gebruikt die veel data verbruiken. Ik heb nog zelf ook een applicatie draaien die data meet en die geeft aan dat ik maar 135MB verbruikt heb!! Willen jullie dat aub uitzoeken?
Reputatie 7
Badge +20
Hey iGee,

Op het moment hebben we geen storingen met dataverbruik of het netwerk. Het lijkt dus ergens anders aan te liggen.

Zoals hierboven ook aan is gegeven, mogen wij als provider niet inzien waar jij jouw MB's aan spendeert. Dit zou ingaan tegen de wetgeving op privacy. In het eerste bericht van mijn collega Muberra vind je instructies om het dataverbruik te controleren en te beperken. Welke applicatie draait er op jouw toestel en is deze gaan meten in de nacht van 13 op 14 juni?

Ik zou vooral kijken of updates gedownload mogen worden op jouw mobiele data en of er een netwerkwissel ingeschakeld is. Als dit het geval is, dan kan het zo zijn dat je vermoedde dat je op WiFi zat, maar eigenlijk op jouw mobiele internet zat. Dat kan ook nog wel eens flink oplopen!

Laat je weten of je achter de oorzaak bent gekomen? Als je nog vragen hebt, dan horen we dat graag van je.
Reputatie 1
Bedankt voor je reactie. De app die de data meet heet Data Counter (iOS) en ja deze is in de nacht begonnen met meten. Om precies 0:00 kwam er een pushbericht waarmee de teller op 0 gezet kon worden en dat is dus ook op dat moment gedaan. Werk er al jaren mee zonder problemen.
Updates worden niet automatisch gedownload en Wifi assistentie staat aan maar die geeft aan sinds 30 october 2013 875MB verbruikt te hebben. Dat kan het dus zeker niet zijn.
Ik weet hoe ik met mijn telefoon en mijn data om moet gaan en kan deze 3GB in minder dan 1 dag totaal niet verklaren. Het is praktisch onmogelijk dat ik deze hoeveelheid verbruikt heb!
Als jullie niet mogen zien WAARAAN ik mijn data spendeer kunnen jullie wel zien in jullie log op welk tijdstip of tijdstippen dat geweest is gisteren? We moeten toch achter kunnen komen waar hier de fout zit?
Het aantal MB dat ik verbruikt zou hebben lijkt een beetje op dat wat ik vorige maand verbruikt heb.... is daar iets fout gegaan? In de nacht van 13 op 14 heb ik nadat de andere app gereset is ook de t-mobile app gestart. Op dat moment stond daar nog netjes 6000MB.
Reputatie 7
Badge +20
Hey iGee,

Het enige wat wij in kunnen zien is de datum waarop de datasessie plaats heeft gevonden. Hier waren we natuurlijk al achter, dat was 14 juni. Op 15 juni is er 1237 MB verbruikt, maar verder mogen wij niet controleren waar jouw MB's aan zijn verbruikt en op welk tijdstip dit is gebeurd. Ik had je hier natuurlijk graag gelijk details over gegeven, maar die zijn er dus niet.

Heb je misschien screenshots van het dataverbruik? Ik zou je sowieso aan willen raden om de komende tijd het dataverbruik te monitoren en te kijken of er opvallende zaken zijn. Je kunt dan direct nagaan waar de MB's naartoe gaan.

Mocht je nog iets ontdekken, dan horen we dat graag van je!
Reputatie 1
Data op de 15e klopt. Die wordt ook keurig in 'mijn' app aangegeven.
De screenshots was ik idd al aan begonnen.
Ik verwacht dat komend weekend nodig te hebben en hoop nu dat ik het ga halen. :(
Overigens geeft de tmobile app sinds gisteravond aan dat het juiste verbruik niet getoond kan worden ivm een storing. Hoop dus al die tijd dat ineens het juiste aantal in beeld komt maar helaas....
Reputatie 7
Badge +20
Hi iGee,

Er was inderdaad een kleine storing met de My T-Mobile app, maar dat is inmiddels alweer opgelost. Ik zie dat je vanaf 15 juni niet meer zoveel data heb verbruikt. Kan dat kloppen? Je kan in dit geval het beste screenshots maken en je dataverbruik blijven monitoren. Zo kun je makkelijker achterhalen waar je MB's aan op gaan.
Reputatie 1
Sorry maar wat heb ik nu aan deze 'tip'?! Ik ben nog steeds op een onverklaarbare reden bijna 3000MB kwijtgeraakt op dag 1 en dat ga ik over een aantal dagen merken omdat ik nu eerder tegen de 0 aan loop!
'Makkelijker achterhalen'? Makkelijker dan een app die dat voor me doet?
Reputatie 6
Badge +11
@iGee
https://www.t-mobile.nl/my/verbruikstatus/verbruiksdetails
en dan op 'Openen' clicken al bekeken?
Reputatie 6
Badge +17
Hoi iGee,

We proberen je te helpen, maar zoals al meerdere keren is aangegeven mogen wij niet inzien waar jouw data aan verbruikt is. Dus we proberen je op deze manier te helpen met tips hoe je jouw dataverbruik zelf in de gaten kunt houden. Ik hoop dat je daar meer inzicht uit krijgt. Verder wil ik je erop wijzen dat we tijdens de Unlimited Madness maand op Facebook regelmatig acties hebben dat we 48 uur Unlimited data weggeven aan 20.000 klanten. Gisteravond was deze actie nog, zie deze pagina. Probeer anders nog even MADNESS te sms'en naar 2244, wie weet is de bundel nog niet op. Houd anders onze Facebookpagina in de gaten. Wie weet komt er binnenkort nog een winactie.

Als ik nog ergens bij kan helpen, hoor ik het graag. Voor nu: geniet van het mooie weer!
Reputatie 1
Maar ik kan dus op geen enkele wijze aantonen dat er iets niet klopt met het dataverbruik?
Bijna 3000MB in minder dan 1 dag heb ik zelfs nog nooit bewust verbruikt, zelfs niet toen ik Unlimited Data had voor 48uur.
Vanmiddag is mijn datategoed opgegaan en de snelheid is omlaag naar 'ombruikbaar'. Voor mij dus 3 weken te vroeg! Nog 21 dagen te gaan! En ik heb niet voor niets een bundel genomen met 6000MB...

De verbruikstatus klopt echt niet. Hij geeft nu zelfs aan dat ik gisteren 2MB heb verbruikt! Ik heb gisteren zeker meer verbruikt dan dat. Data verbruikt in de ochtend en in de avond zelfs meer. Volgens de andere app meer dan 500MB. Oftewel weer een fout in jullie statistieken!

Jullie blijven aangeven dat jullie vanwege privacy mijn dataverkeer niet mogen inzien maar hoe dan nu verder?? Ik zeg dat ik de data niet verbruikt heb en zo ook de log van de app die mijn data bijhoud. In die app kan ik een log zien van de afgelopen 60 dagen. En jullie zeggen dat het in jullie verbruiksmeter staat dus het zal wel kloppen?

Jullie mogen me ook eventueel op een andere wijze benaderen als jullie dit verder niet op het forum willen bespreken.
Ga naar instellingen > gegevensgebruik (kan een andere naam hebben maar iets in die richting). hierin kan je zien welke app hoeveel data heeft gebruikt, als je de hele maand erbij pakt en deze 3000mb staan hier niet geregistreerd kan je gwn een screenshot maken en deze hier plaatsen lijkt mij.
Reputatie 6
Badge +11
Bedankt voor je reactie. De app die de data meet heet Data Counter (iOS) en ja deze is in de nacht begonnen met meten. Om precies 0:00 kwam er een pushbericht waarmee de teller op 0 gezet kon worden en dat is dus ook op dat moment gedaan. Werk er al jaren mee zonder problemen.
Updates worden niet automatisch gedownload en Wifi assistentie staat aan maar die geeft aan sinds 30 october 2013 875MB verbruikt te hebben. Dat kan het dus zeker niet zijn.
Ik weet hoe ik met mijn telefoon en mijn data om moet gaan en kan deze 3GB in minder dan 1 dag totaal niet verklaren. Het is praktisch onmogelijk dat ik deze hoeveelheid verbruikt heb!
Als jullie niet mogen zien WAARAAN ik mijn data spendeer kunnen jullie wel zien in jullie log op welk tijdstip of tijdstippen dat geweest is gisteren? We moeten toch achter kunnen komen waar hier de fout zit?
Het aantal MB dat ik verbruikt zou hebben lijkt een beetje op dat wat ik vorige maand verbruikt heb.... is daar iets fout gegaan? In de nacht van 13 op 14 heb ik nadat de andere app gereset is ook de t-mobile app gestart. Op dat moment stond daar nog netjes 6000MB.

Ik geen iOS, maar met even googlen zie ik wat Data Counter (iOS) kan; Heb weinig vertrouwen in het nut van deze App. Laatste update lijkt 3 jaar geleden en deze app logt alleen maar totaal verbruik. Daar heb je dus niks aan, want hetzelfde detail houdt T-Mobile ook bij en dan gaat het om miljoenen klanten.

Zoals door iemand anders al gemeld, je kan en zal per App het verbruik moeten bekijken. Dat zit standaard ingebouwd (in ieder geval in Android). Je kan zelfs zien wat AndroidOS zelf verbruikt, wat in enkele technische netwerk gevallen laat zien dat ping testdata van 1 kiloByte aankomen.
Reputatie 1
Fijn dat jullie het allemaal zo opnemen voor T-mobile!
Maar ik heb dus zoals ik bij mijn vorige post aangaf gemerkt dat hun stats niet kloppen.
T-mobile geeft aan dat ik op een dag 2 MB heb verbruikt terwijl ik die dag 's morgens in de auto data heb verbruikt. In de avond ook in de auto (Rotterdam-Amsterdam en later weer terug). En nee dit was geen Datavrije muziek die niet meetelt.

Dus als die ene dag al niet klopt. Wat zegt dat dan over die andere dagen??
Reputatie 6
Badge +11
@iGee
Tegenover dat jij steeds blijft beweren dat "hun stats niet kloppen" kunnen medeklanten beweren dat jouw iPhone met Data Counter app niet klopt.

Als je het niet voor mekaar krijgt om een per-App verbruik hier te posten, blijft het een welles-nietes spelletje en trek je sowieso aan het kortste eind. Misschien gebruik je wel een deels open APN en word jouw Data Counter door malware om de tuin geleid. Om maar een out-of-the-box mogelijkheid te noemen.
Reputatie 1
Zucht... ik spreek in mijn vorige post helemaal niet over Data Counter joh. Goed lezen en aub
niet zo bijdehand doen. Misschien dit misschien dat. Bedankt dat je me wil helpen maar dit gaat de verkeerde kant op. En mijn stats in de iPhone waar jij naar refereert waren sinds 30 oktober 2013 niet meer gereset. Net als het wifi-assistentie totaal dat ik in mijn 2e post in deze thread postte. Toen noemde ik ook deze datum. Dus daar heb ik dus niets aan als het gaat om de verbruikte data in die betreffende periode.

Ik vind het gewoon krom hoe T-mobile hiermee omgaat. Aan de ene kant geven ze massaal onbeperkt data weg op facebook. (superleuk natuurlijk) maar aan de andere kant 'verdwenen' 3 GB goedmaken, ho maar......
Ben een trouwe klant, al sinds Dutchtone (Dutchtone->Orange->T-mobile) maar daar wordt natuurlijk niet naar gekeken.... 😛
Reputatie 7
Badge +20
Hi iGee,

We willen je natuurlijk wel verder helpen, maar zoals wij al eerder hebben aangegeven kunnen wij niet inzien waar jij je data aan hebt verbruikt. Heb je screenshots kunnen maken van je interne datateller? Dan kunnen wij kijken wat wij kunnen betekenen.
Met andere woorden, deze topic beweert dat tmobile (tmobile blijkt niet de enigste) foetelt met de Mbs die je kunt kopen, door ze snel te laten verbruiken, en als slap excuus zegt dat ze wegens wet privacy niet mogen weergeven waar de data aan vergaat, Het is natuurlijk klinklare onzin, want elk individu kan alleen die verbruiksgegevens inzien als hij of zij inlogt, Ik zou ook graag willen weten of er in de achtergrond apps op mijn mobiel toch buiten de wifi om gegevens verbruikt en hoe snel dat gaat en welke apps dat zijn, dus dat Tmobile ons daarin belemmert om dit te onderzoeken, daar ben ik het mee eens, ik schrok ook van deze woorden toen ik de mbs verbruik zag,.........Wij mogen en kunnen niet laten zien waaraan je jouw MB's verbruikt hebt. ........., ten eerste vertellen ze waarom ze niet mogen, maar heb geen concreet antwoord gevonden waarom ze het niet kunnen, als ze het niet kunnen, waarom zouden ze willen verklaren waaarom ze het niet mogen, ? De eerste excuus, wet op privacy is dus slap gepraat, waarom zou de overheid netwerk providers dwingen om geen gegevensverbruik door te spelen aan de klant terwijl ze het toch niet kunnen inzien......., dus de technologie om details van gegevensverbruik in te zien moet toch voorhanden zijn, Ook ligt het aan de soort mobiel dat je hebt, schakel apps uit op je telefoon of schakel de optie in gegevensverbruik beperken op de achtergrond, mijn vorige telefoon kon ik kiezen, alleen updaten met wifi, maar hoe ver gaat gegevensverbruik beperken, zijn er nog steeds apps op je telefoon die dat mogen en kunnen omzeilen, met de gevolgen dat je data mbs keldert? You wil never know, en tmobile ziet alleen dat jouw telefoon data heeft verbruikt, terwijl jij geen flauw benul hebt wat er is gebeurt, gisteren heb ik 135 mb verbruikt, maar ik heb mijn mobiel met gratis wifi gebruikt, maar ook mobile tethering, dus misschien ligt daar de reden, maar ben overgestapt op Samsung Galaxy s 8 , mijn verbruik is daamee ineens opgelopen, mijn advies is om de ap data verbruiksmeter te instaleeren waar ik op dit moment mee bezig ben, schijnt goed te werken, het kan applicaties detecteren die in de achtergrond jouw data opslurpen
Reputatie 7
Badge +20
Hi Rajesh,

Wij kunnen alleen zien hoeveel MB's je hebt verbruikt dat wordt namelijk geregistreerd op de simkaart, maar wij kunnen en mogen vanwege de privacywet niet inzien waaraan jij ze verbruikt. Dus wij kunnen niet zien welke apps je gebruikt of welke websites jij bezoekt. Dit kun jezelf wel allemaal inzien via interne datatellers. Dan kun je precies zien welke apps de meeste data verbruikt. In dit topic vind je alle informatie over je hoog dataverbruik kan voorkomen. Ik hoop dat je zo verder komt!

Reageer