Vraag

Router heeft in 2 dagen 2x100GB verbruikt

• 23 januari 2017
  • 10 reacties
  • 1359 Bekeken

Ik heb een 100Gb 4G Thuis aansluiting. Ik heb nog nooit de volle 100Gb opgemaakt op 1x na omdat ik van de 1ste tot de 1ste rekende ipv 20ste vd maand tot de 20ste. :-)
De laatste 2 dagen, zaterdag en zondag heeft mijn router echt de 100Gb weggesluisd en de 100Gb extra die ik heb gekocht is nagenoeg op.
Alle verbruikers staan uit en toch zie ik de Mb's over de lijn vliegen. Het gaat met 8Mb per 2 minuten erdoor.
Geen idee waardoor dit kan en ik zou elke hulp kunnen gebruiken. Dus WIE weet waardoor dit komt?

10 reacties

Badge +5
Wat voor apparaten zijn er allemaal verbonden met je router? Toevallig geen pc of laptop die een grote update binnenhaalt? Onedrive of Dropbox die synchroniseert? Zeer lastig om vanaf afstand een oordeel over te geven. Ik zou in ieder geval elk verbonden apparaat grondig checken. En controleer ook of er toevallig niet een onbevoegde op je wifi zit.
Alles stond uit. Alleen eventueel een tablet maar die doen niets. Hebben geen one drive oid.
IK denk dat het nu wel weg is. Alle devices heb ik vandaag de gehele dag uitgezet en vanavond 1 voor 1 opgestart. Ik heb nu nog 37 Gb over en dat lijkt stabiel te blijven.
Ik woon helemaal in het buitengebied. Als iemand op mijn wifi wil moet hij in onze tuin staan. Lijkt me niet met 4 honden. :)
Ga nog zoeken of ik het kan vinden.
Andere suggesties blijven welkom!!!!
Reputatie 7
Badge +20
Hi Eric,

Wat balen dat je zoveel MB's hebt verbruikt. Wij kunnen vanwege de privacy wet niet inzien waaraan je MB's zijn opgegaan dus dit kun je het beste zelf checken via interne datatellers. We zien wel dat je op 22 januari in de ochtend veel data hebt verbruikt. Misschien dat jij weet waaraan je data hebt verbruikt op dat moment. Je kan in dit geval het beste zelf je verbruik in de gaten houden.

Als je andere vragen hebt, laat het ons weten! 🙂
Hi Hajar,
je noemt enkele punten die ik al doe of graag zou uitproberen:
Data Tellers - welke zou ik kunnen gebruiken.
Mb's in totaal hou ik eigenlijk altijd bij. Je wordt alleen gemakzuchtig als het steeds zo goed gaat.
Ik weet dat het zaterdag is begonnen. 's Nachts een sync gedaan die eigenlijk 's morgens klaar was. Daarna zaterdag en zondag heel hoog gebruik gehad. Alles stond inmiddels uit! Op een tablet en telefoon na.
Ik ben me bewust dat jullie niet mogen doorgeven waaraan maar misschien was er een andere optie. Ik begrijp dat die er niet is.
Reputatie 2
Een 'sync' van wat precies?

Als je met een device iets synchroniseerd naar de cloud, dan zullen de andere devices die data daarna gaan downloaden. Dat zorgt ervoor dat alle devices altijd de laatste versie van de cloud data bevat.
Reputatie 7
Badge +20
Hey Eric,

Zo te zien denkt ook Xandrios ook met je mee! 🙂

Gaat het om het dataverbruik van je tablet en telefoon? Hiervoor vind je in de link van Hajar haar bericht hoe je dit dataverbruik kunt checken. Via de app store kun je ook allerlei datatellers downloaden. Kun je anders aangeven van welke telefoon en tablet je gebruik maakt, dan kunnen we je misschien specifieke tips geven!
Hallo Eric,

Ik heb een zelfde probleem. Ons gemiddelde gebruik ligt op 48GB. We hebben een 100GB bundel. Sinds 22 januari is het verbruik ineens gigantisch hoog en heb nu in totaal 146GB verbruikt (25GB + 5GB bijgekocht). Normaal is 1-2GB/dag en na 22 januari ineens gemiddeld 10-12GB per dag.
Ook op dagen dat er niemand thuis was. De 25GB had ik maandag aangeschaft en was woensdagavond al op.
De grafiek van de verbruiksstatus geeft 50GB weer. De getallen het dubbele.

Ik heb vanochtend de routerstatistieken op 0 gezet en 5GB bijgekocht. Nu nog 4778 over volgens my T-Mobile en volgens router ook ong, 235MB verbruikt. Nu lijkt het dus wel te kloppen.

Je ziet per dag 2 getallen bij de verbruiksstatus. Ik neem aan dat 1 overdag en de andere 's-nachts is. Ik heb onze tablets en telefoons zo ingericht dat in stand-by de dataverbindingen worden verbroken. Computers staan uit. Dus 's-nachts geen data. Toch zie ik hoog verbruik in de nacht.
Heb alles in het netwerk gecontroleerd en kan daar niets vinden.
Ben zelf systeembeheerder dus weet er wel iets van.

Is mij nog niet duidelijk waar het van komt. Lijkt er op dat er een registratie richting T-Mobile sinds 22 jan. is veranderd (ook omdat de grafiek wel goed is maar de verbruiksdetails waarden te hoog)
Reputatie 7
Badge +20
Hi gewo,

Ook hier geldt weer dat wij niet kunnen inzien waaraan jij je MB's hebt verbruikt. In de link die ik hierboven heb gedeeld kun je misschien zelf controleren waar ze aan op gaan.
Ik heb, sinds kort, een onbeperkt abonnement. Hoewel, dat is relatief want na 5 Gb moet (gratis)bij gekocht worden. Op de topic over verbruik lees ik dat er soms opvallend veel dataverbruik is zonder dat te controleren is waardoor. Om er achter te komen of en waardoor het dataverbruik zo hoog is zul je van goede huize moeten komen.Ik lees dat het door privacy wetgeving niet mogelijk is te controleren hoe het met het dataverbruik staat. Dat vind ik een iets te makkelijk antwoord. Inzicht geven over de werkelijk hoeveelheid dataverbruik is iets anders dan inhoudelijk kijken waaraan de data is opgegaan. Het bovenstaande zou, technisch gezien, niet te ingewikkeld moeten zijn. Als aanbieder van data zou u wellicht kunnen faciliteren dat ik dat zelf kan zien. Met mijn abonnement gebruik ik relatief veel data maar af en toe heb ik een uitschieter. Gisteravond heb ik binnen tien minuten 2x 1Gb bijgekocht zonder dat ik iets afwijkend deed. Op een meter kijken heeft geen zin want ik gebruik een router. Via de app zie ik alleen dat mijn datalimiet bereikt is maar niet waaraan. Ik heb gekozen voor een mobiel abonnement omdat ik op een schip woon. Misschien kan T-mobile iets doen aan een mogelijkheid voor meer inzicht in dataverbruik. Dan kan iedereen zien waar de data verdwijnt. Nu moeten we het doen met een forum waar dit probleem in allerlei variaties aan bod komt en de conclusie dat het niet mogelijk is om privacywetgeving.
Jan,

- Data mag niet door T-Mobile worden ingezien. Simpele punt. Dat betekent dat men enkel mag tellen hoeveel er langs komt, je krijgt een totaal, meer niet. Het verkeer mag niet worden ingezien, bekeken of geanalyseerd worden en dient evenredig/gelijkwaardig doorgegeven worden. Dat is momenteel de wetgeving, zo simpel, zo kort.

- Het moment dat T-Mobile de data inhoudelijk gaat bekijken is men strafbaar. Zou jij diepgaand onderzoek willen, moet dat schriftelijk worden goedgekeurd en, gezien de kosten, vergoed worden (of een hele zwaarwegende reden hebben). Jouw misbruik van Go als een thuis abonnement valt hier niet onder... (helaas, zie volgend punt)

- Een router gebruiken voor een Go abonnement is technisch in strijd met de voorwaarden. Je loopt het risico dat T-Mobile je daarom hogere rekeningen kan sturen of zelfs kan afsluiten als je je abonnement voor andere doeleinden dan mobiel gebruik gebruikt. Een router is geen mobiel, doch ik snap wel dat je op een schip wonend beduidend meer onder het kopje mobiel dan vast hoort. Alleen, officieel hoor je 4G voor Thuis als abonnement te nemen... Tenminste.... zo is het uitgelegd en staat het technisch in de voorwaarden, maar ik kan me voorstellen dat jouw constant in beweging zijnde schip een uitzondering levert. 4GvT wordt namelijk ook meegenomen om de vaste mast qua verbinding te optimaliseren, niet heel handig met iemand die beweegt.

- Als je werkelijk wil weten wat er gebeurt, dan is de enige keuze om je eigen verkeer te gaan controleren. Misschien heeft je router mogelijkheden hiervoor, anders is het alleen mogelijk door zelf een server op te zetten via welke al je internet-verkeer loopt. Zie je, op een mobiel zit dit namelijk gewoon al ingebakken... zodat je kan zien welke app er bezig is.

Reageer