[Update 02/04] Waar blijven mijn mb's? Datateller geeft niet de juiste info.

Sinds een paar maanden heb ik ook een iPhone. Een mooie witte 4s, via T-Mobile.
Ik heb maar een paar Apps geinstalleerd, waaronder een podcastapp.
Daarvoor heb ik een data bundel van iets van 500 mb, en dat volstaat want ik internet niet veel.
Maar tot mijn grote schrik...
De rekening van september was € 125 en die van november €150.
Terwijl de andere rekeningen gewoon rond de € 20 zaten.
Dus ben ik in de factuur gaan spitten.
En wat zien we: iedere dag, precies om middernacht, vindt er er een datastream plaats.
Op 2 dagen (26/10 en 5/11) zelfs meer dan 500MB!
Nou heb ik op de iPhone natuurlijk ingesteld dat er alleen via Wifi wordt geupdate.
Ik ben de hele iPhone nagelopen naar iets wat op die datastream kan wijzen, maar tevergeefs.
En het gekke is, om middernacht lig ik in bed en is de telefoon aangesloten op ons Wifi netwerk.

Dit is dus grote abracadabra.

This topic has been closed for comments

304 reacties

Reputatie 5
Hoi sightkick, dat is de afronding van je dataverbruik op die dag. Het betekent dus niet dat je precies op dat tijdstip een actieve internetverbinding had.
Reputatie 5

Hoi sightkick, dat is de afronding van je dataverbruik op die dag. Het betekent dus niet dat je precies op dat tijdstip een actieve internetverbinding had.

Minty... verbruik van 500MB is geen afronding.
Reputatie 5

Sinds een paar maanden heb ik ook een iPhone. Een mooie witte 4s, via T-Mobile.
Ik heb maar een paar Apps geinstalleerd, waaronder een podcastapp.
Daarvoor heb ik een data bundel van iets van 500 mb, en dat volstaat want ik internet niet veel.
Maar tot mijn grote schrik...
De rekening van september was € 125 en die van november €150.
Terwijl de andere rekeningen gewoon rond de € 20 zaten.
Dus ben ik in de factuur gaan spitten.
En wat zien we: iedere dag, precies om middernacht, vindt er er een datastream plaats.
Op 2 dagen (26/10 en 5/11) zelfs meer dan 500MB!
Nou heb ik op de iPhone natuurlijk ingesteld dat er alleen via Wifi wordt geupdate.
Ik ben de hele iPhone nagelopen naar iets wat op die datastream kan wijzen, maar tevergeefs.
En het gekke is, om middernacht lig ik in bed en is de telefoon aangesloten op ons Wifi netwerk.

Dit is dus grote abracadabra.

Wanneer heb je iOS 6.0 op je toestel geïnstalleerd?
De dame van de helpdesk beweerde net dat het om automatische updates ging. Overigens staan er in de factuurspecificatie ook andere tijdstippen genoemd, dus hoe dat dan weer rijmt met de afronding van het dataverbruik begrijp ik niet. 
Verder wil ik graag weten door welke App het enorme dataverbruik op genoemde data veroorzaakt wordt. Kan T-mobile daar inzicht in geven?
[/quote]
[/quote]

Die heb ik thuis via Wifi geinstalleerd. Dat heb ik ook zo ingesteld, dus updaten via het mobiele netwerk is niet mogelijk.

Ander vraagje: een podcast van 2 uur is toch nooit 600 mb?

Minty... verbruik van 500MB is geen afronding.

Om je een indruk te geven van de enorme hoeveelheden:
03.09.12 00:00 DATA Internet 1177600 KB 0,00 63,45
26.10.12 00:00 DATA Internet 521216 KB 0,00 4,71
05.11.12 00:00 DATA Internet 656384 KB 53,87
dag
ik heb hetzelfde probleem sinds mijn laatste factuur (opeens!). iedere nacht om 0.00 uur heel hoog mb verbruik. dit is niet mogelijk. alle instellingen staan uit zodat eigen updates van apps of telefoon over mobiele netwerk niet kunnen voorkomen. als het wel zou zou zijn dan zou het over de wifi moeten gebeuren.
ik ga een datateller(app) gebruiken om eea te kunnen achterhalen. erg vaag allemaal...(mey hoge rekening)
Die datateller ga ik ook installeren.
Reputatie 4

Die heb ik thuis via Wifi geinstalleerd. Dat heb ik ook zo ingesteld, dus updaten via het mobiele netwerk is niet mogelijk.

Ander vraagje: een podcast van 2 uur is toch nooit 600 mb?

Als je met de podcasts filmpjes bedoeld, dan is dit zeker mogelijk! Een gemiddeld YouTube filmpje zal tussen de 10 en 20 MB gebruiken voor een minuut of 5 maximaal? 5 minuten x 10MB x 12 keer in 1 uur x 2 uren = 1200MB.

[
Als je met de podcasts filmpjes bedoeld, dan is dit zeker mogelijk! Een gemiddeld YouTube filmpje zal tussen de 10 en 20 MB gebruiken voor een minuut of 5 maximaal? 5 minuten x 10MB x 12 keer in 1 uur x 2 uren = 1200MB.

Het gaat om radio podcasts. Maar die stond zo ingesteld dat ie de podcasts alleen via wifi update.
Reputatie 5
Onavo Count, kan ik aanbevelen.
Is een goede gedetailleerde app.

Verder podcasts van goede kwaliteit kunnen 3-500mb zijn als ze een lengte hebben van 2 uur.

Ik herken de problemen zelf niet. Maar bij twijfel deactiveer ik altijd m'n mobiele data. Thuis doe ik dat regelmatig.

Uit ervaring blijkt dat deze telefoon, ondanks de beschikbare wifi, toch een paar MB aan data verbruikt per nacht.
Ook hier hetzelfde probleem.
Al ruim een jaar mijn abonnement lopen, nooit problemen. Tot ineens de vorige factuur extreem hoge downloads laat zien. Voor mijn doen dan. Het enige waar ik internet voor gebruik is WhatsApp.
Ook steeds om middernacht onverklaarbare downloads, terwijl ik lig te slapen en mijn telefoon aan de Wifi hangt.

Ook opvallend dat de mega downloads beginnen vanaf de 1e maand dat mijn abonnement stilzwijgend is verlengd....ik kom er ook nu pas achter, maar ik dacht dat stilzwijgend verlengen ook van de baan was...?
dagvaardigen die handel. anders stoppen ze nooit
Reputatie 4
@Athee,

Ik denk zelf dat het puur toeval is dat het zo uit komt met het stilzwijgend verlengen van je abonnement. Stilzwijgend verlengen mag nog steeds, echter met een maand opzegtermijn, as always. Het kan bijvoorbeeld een app zijn die je recentelijk gedownload hebt en constant aan het zoeken is naar een internet verbinding.

Mijn advies zou zijn om even te kijken naar het slaap beleid van je WiFi verbinding op je telefoon. Afhankelijk van je telefoon kun je dit in de instellingen vinden. Voor Android zit dit in de Instellingen - WiFi - optie toets - geavanceerd - Wi-Fi ingeschakeld laten in slaapstand.

Voor de iPhone kun je dit, dat ik uit m'n hoofd weet, niet instellen.

Gr. Casper.

@Gebakkenlucht,

Je comment helpt de vraagsteller niet echt ofzo...
Ben zeer ontevreden over de dienstverlening van de klantenservice! Er klopt iets niet met mijn dataverbruik! Ik zit thuis op wifi en dan alsnog is binnen 3 dagen mijn bundel van 1 gig op! Rara hoe kan dat! Dan krijg ik zo'n raar antwoord van "ja dat kunnen updates zijn meneer" ja daaaag dat kan niet! Updates vinden bij mij plaats in de appstore en pas na toestemming en daarnaast heb je wifi nodig om updates groter als 50 MB te voltooien! Helpdesk kon mij geen antwoord geven hoe het mogelijk is dat zelfs als ik mijn mobiele internet niet gebruik mijn bundel toch op is na 3 dagen! Dus je word afgewimpeld met een dom antwoord wat nergens op slaat! Zet een headset op en ga werken bij klantenservice als je ook daadwerkelijk er verstand van hebt en ga anders een andere job zoeken! En met mij zijn er velen die dit probleem hebben! Ik ga wel een website oprichten en mensen vinden (hoef ik niet eens te zoeken eigenlijk) die dit ook hebben en dan maar naar het programma radar!!Want ik ga niet elke x betalen om mijn internetbundel te laten resetten na 3 dagen terwijl het probleem bij T-mobile ligt!!
Reputatie 4
Ik kan hier helaas niet anders op antwoorden dan al is gedaan.
Er zijn namelijk apps die precies om 0:00 uur (dit is terug te zien op je factuur straks) updates uitvoeren.
Hierdoor kan het dataverbruik flink oplopen.
Dit gebeurt ook zonder jouw toestemming.
Wat ik nog wel kan adviseren is om 's nachts je internet helemaal uit te zetten zodat dit niet meer gebeurt.

De T-Mobile Moderators hier hebben geen tussentijds inzicht in jouw verbruik en kunnen je hier dus niet mee helpen voordat je factuur er is.
Er rest dus niets anders dan je factuur af te wachten, hoe vervelend dat ook is.
Veel extra apps dan de standaard apps heb ik niet! En kom op 3 gig in 3 dagen?? Updates zijn nooit zo groot!! Ook als een app een update wilt doen groter als 50 mb dan gaat dat via wifi en niet via een andere weg omdat dit technisch gezien niet kan en daar krijg je ook een melding van! En een paar apps updaten niet voor 1000 mb!!
Lijkt me inderdaad heel sterk!
Ik ben ook over de bundel heen gegaan en zou mijn nieuwe tegoed op 5 februari ontvangen maar er staat nog steeds niets bij...

Komt het tegoed altijd pas later op de dag erbij of is er iets fout gegaan??
Reputatie 4
@Timoteitje

Wanneer je op WiFi denkt te zitten maar je zet je toestel op standby of het WiFi signaal is te zwak kan het toestel overschakelen op je dataverbinding. Zoals MaschaB ook al aangeeft is dit een van de redenen dat ik mijn iPhone ook van de dataverbinding afhaal. Welk toestel heb je in gebruik misschien kan ik je hierin helpen.

@Larssie7

Dit is inderdaad vreemd! Ik heb dit voor je doorgezet naar de technische afdeling en zodra ik een reactie terug heb zal ik hiervan op de hoogte brengen.
Bram schreef:

Dit is inderdaad vreemd! Ik heb dit voor je doorgezet naar de technische afdeling en zodra ik een reactie terug heb zal ik hiervan op de hoogte brengen.

Volgens mij staat mijn tegoed erbij.
Er staat namelijk dat ik 250 minuten, 247 sms'jes en 500 mb heb, dat klopt.

Er staat echter ook dat ik 'overige kosten' heb van 9 euro (en nog een paar cent) maar die komen van de vorige periode...
Die hoef ik toch geen twee keer te betalen...

Verder moet ik even wachten op de factuur maar ik geloof dat die pas 2 dagen later te zien is
Ik heb thuis vol bereik in mijn wifi! Ik heb een iphone 4S! Maar ondanks dat gebruik ik bijna alleen whatsapp of ik check facebook.. Maar niet heel veel! En als mijn wifiverbinding weg zou vallen wat nog nooit het geval is geweest.. Kan mijn systeem nooit grote bestanden updaten omdat dit alleen kan via wifi! Ik kijk geen films op mijn tel of zulke dingen. En 1 gig in 3 dagen terwijl ik alleen thuis was ivm ziek zijn is echt veel dat is gewoon waar! Want internetten doe ik ook op mijn laptop als ik thuis ben.
Reputatie 6
Badge +8
Hoi Timoteitje , buitenbereik van WIFI gaan dingen gewoon door op 3G.
Misschien iets niet goed afgesloten voordat je buiten WIFI bereik kwam?

Hoor wel vaker van dit soort problemen maar laten blijkt een oja het kan wel kloppen.
Veel dataslurpers gaan gewoon door als je buiten WIFI komt , iets niet goed afsluiten kan fataal zijn.

En in slaapstand schakelen veel telefoons over op 3G
Nee ik sluit alles netjes af! En zoals ik al eerder had vermeld heb ik bijna geen extra apps! Facebook en whatsapp! Nou whatsapp is geen mb slurper! En facebook sluit ik altijd af. En hele grote updates gaan via wifi toch voor de iphone?groter als 50 mb? Dat is toch een feit? Die lukken niet via 3G. Dus wat moet er zijn dat 1 gig in 3 dagen wegslurpt? Zoals ik ook eerder vermeld had was ik die drie dagen thuis ivm ziek zijn.
Mijn mb's vliegen er ook doorheen, terwijl ik op die dagen niets anders doe  dan op dagen waarop ik een normaal verbruik heb.
Reputatie 5
@Timoteitje
Facebook kan een data slurper zijn als je bijvoorbeeld alle foto's en video clips gaat bekijken die je tegen komt.
Whatsapp staat trouwens wel bekend als data slurper. Beetje Googlen en je komt heel ver ;)

Controleer de specificatie eens van de factuur als die bekend is. Als het goed zou daar ook een overzicht van alle data sessies vermeld moeten staan. Het verbruik wordt per dag vast gesteld naar boven op 1 MB of een veelvoud daarvan.