Beantwoord

Verbonden met WiFi en toch dataverbruik

Reputatie 4
Badge +7
  • is een legendarische Super User
  • 1652 reacties
Hoe kan het dat er dataverbruik afgeschreven wordt als ik met WiFi verbonden ben?

Mvrgr.,
Koos
icon

Beste antwoord door Kaassausje 29 mei 2015, 09:57

Je kunt eventueel ook testen met 'mobiele gegevens' uitgeschakeld. Als er dan geen mb's meer verbruikt worden, weet je in elk geval de oorzaak en kan je je instellingen aanpassen.

Ik vroeg juist om de mb's, omdat er een probleem met de weergave was. De complete uitleg vind je in het eerste bericht op pagina 4 van dit topic: https://forum.t-mobile.nl/verbruikstatus-398/denk-mee-wil-jij-meer-inzicht-dataverbruik-254111/index4.html
Mocht je het interessant vinden, kun je vanaf pagina 1 lezen wat er allemaal aan vooraf ging. Het zou dus kunnen dat je hier last van hebt, tenzij het om meer mb's gaat. 😉

Bekijk origineel

30 reacties

Hoi toetsie.

Om hoeveel mb gaat het?
Kan het zijn dat je je mobiele gegevens aan laat staan?
Reputatie 4
Badge +7
Hoi Kaassausje

Het gaat niet om een grote hoeveelheid, het viel me op toen ik de app bekeek.
Het komt voornamelijk voor in het weekend als ik niet hoef te werken en de WiFi gebruik van mijn eigen netwerk.
Mobiele gegevens laat ik aanstaan, dat mag volgens mij niet uitmaken als je WiFi gebruikt.
Reputatie 3
Heb je misschien "slimme netwerkwissel aanstaan"?
Tenminste, zo heet dat bij Samsung, hoe dat bij andere merken heet weet ik niet.
Als deze optie aanstaat wordt het sterkste signaal gebruikt en dat kan best eens mobiele data zijn i.p.v. wifi.
Reputatie 4
Badge +7
"Slimme netwerkwissel" staat aan.
Het 4G signaal is hier thuis niet zo sterk, dus het lijkt me sterk dat de oorzaak is, maar ik zal het eens uitproberen door "slimme netwerkwissel" uit te zetten.
Je kunt eventueel ook testen met 'mobiele gegevens' uitgeschakeld. Als er dan geen mb's meer verbruikt worden, weet je in elk geval de oorzaak en kan je je instellingen aanpassen.

Ik vroeg juist om de mb's, omdat er een probleem met de weergave was. De complete uitleg vind je in het eerste bericht op pagina 4 van dit topic: https://forum.t-mobile.nl/verbruikstatus-398/denk-mee-wil-jij-meer-inzicht-dataverbruik-254111/index4.html
Mocht je het interessant vinden, kun je vanaf pagina 1 lezen wat er allemaal aan vooraf ging. Het zou dus kunnen dat je hier last van hebt, tenzij het om meer mb's gaat. 😉
Reputatie 5

"Slimme netwerkwissel" staat aan.

Slimme netwerkwissel zorgt ervoor dat je toestel altijd de meest optimale netwerk pakt. Als je wifi even niet optimaal is dan springt die gelijk over op het mobiele netwerk.

Het 4G signaal is hier thuis niet zo sterk, dus het lijkt me sterk dat de oorzaak is

Het maakt niet uit of het 2G, 3G of 4G is.

Slimme netwerkwissel kun je beter uitzetten. Dan voorkom je dat er onbedoeld MB's via het mobiele netwerk worden verbruikt. Ook kun je het beste bij gebruik van wifi mobiel internet via het mobiele netwerk uitzetten.
Reputatie 4
Badge +4
Hoi toetsie, ik stem in met bovenstaande.

Verder,

Bij iets te weinig wifisignaal/ teveel buren op hetzelfde wifikanaal kan de smartphone ongemerkt over op 3G/4G... gevolg: bundel leeg!!

Dit hebben wij opgelost door de modemrouter hoger te hangen in huis.
Zorg er bij voorkeur voor dat er maximaal maar 1 muur/ vloer tussen de modemrouter en je apparaat zit.
Verstop je modemrouter niet in de meterkast, maar hang deze bij de trap op 2 of zelfs 3 meter hoogte (een meter onder of boven een vloer, niet op gelijke hoogte ermee, dat verzwakt ook)!
Zo verdeel je het signaal beter door het hele huis, houd je je maximale wifi snelheid en blijft je toestel wel "plakken" op je wifi netwerk!
(Loop door het huis, wifi moet 3/4 of 4/4 signaal geven bovenin je scherm oftewel hoger als -60 dBm)
Controleer ook de kanaalbezetting vlakbij de router, en stel deze handmatig in op het rustigste kanaal, doe dit maandelijks (automatisch wisselen gooit je soms ook van wifi af!)

Hang je Dect basis station niet pal naast de router, maar minimaal een halve meter ertussen, houd ook afstand tot andere apparaten.

Richt de antennes van de router haaks op de apparaten = je moet naast de antennes staan, en zet ze in verschillende hoeken.

Ik kan nog wel meer verzinnen, maar dit is leuk om mee te beginnen.
Succes!
Reputatie 7
Badge +9
De oorzaak is Slimme Netwerkwissel.

Moderne routers (WiFi) werken met een automatisch stroom besparings systeem. Dat wil zeggen dat als hij een tijdje niet actief wordt gebruikt, de verbinding op standby gaat. Dat is zo'n EU eco verplichting, kun je niet uitzetten.

En dan springt je toestel, vanwege de slimme netwerkwissel, dus automatisch op 4G. Ongeacht hoe zwak dat signaal is, hij is op dat moment sterker dan je WiFi.

Slimme Netwerkwissel heeft geen enkele toevoeging in Europa. Dat is bedoeld voor de VS, waar men onbeperkte databundels heeft.

Ondanks wat de naam doet vermoeden is Slimme Netwerkwissel niet de optie die er voor zorgt dat je toestel automatisch op mobiele data springt als je buiten bereik van het WiFi netwerk komt, en op WiFi als die in bereik is. Die omschakeling is een core Android functionaliteit, geen instelling.
Reputatie 6
Badge +17
Hoi Toetsie,

Ik zie dat je inmiddels al goed geholpen bent door andere klanten! Heb je de 'Slimme netwerkwissel' inmiddels uitgezet? Verbruik je nu geen MB's meer als je met wifi bent verbonden?

Laat je even weten of dit de oplossing was? 🙂
Hoi Toetsie,

Heb je wellicht je 3G nog aan staan? Als je die uit zet en je WIFI aan dan is het waarschijnlijk verholpen.

Laat je even weten of het gelukt is...

gr!
Dag Toetsie, Ik heb dat probleem ook gehad. Het ligt meestal aan je wifi verbinding, als die traag is met verbinden dan zoekt je telefoon verbinding via je mobiele netwerk. Mijn tip is dan ook om zodra je ergens bent waar wifi is, je mobiele data uit te zetten. Het is een heel gedoe, maar dan weet je zeker dat je geen mb's verbruikt. Xx groetjes Sel
mijn vraag was stel je bent buiten de deur en geen wifi dan moet je toch wel mobiele gegevens aan zetten of niet
sommige plekken zijn wifi , maar ik zit drie x de week in hoensbroek en als ik me wifi aan zet doet die het af en toen ,dan zegt die weer geen internet . , ik snap er ook soms niks meer van
Reputatie 6
Badge +16
Hey Mariettte,

Ik voorzie je graag van de benodigde informatie Mariette. 🙂

Als je buiten, op locaties waar geen Wi-fi is, wilt internetten dan moet je mobiele gegevens inderdaad inschakelen. Dit kan via de instellingen van je telefoon;

Gebruik je een Apple iPhone: Ga naar instellingen > mobiel netwerk > Mobiele data inschakelen
Gebruik je een Android toestel (Samsung, Sony, Huawei, HTC etc): Instellingen > Draadloos en netwerken > Mobiele netwerk > Mobiele data inschakelen.

Je maakt gebruik van het T-Mobile Go prijsplan waarbij je 10GB per maand tot je beschikking hebt. Dit is meer dan voldoende om af en toe buiten te internetten via het mobiele netwerk. Je kan dus zorgeloos internetten zonder dat hier extra kosten voor in rekening worden gebracht. Wil je meer inzicht in je verbruik en er altijd zeker van zijn dat je voldoende MB's hebt, dan kan je de My T-Mobile applicatie downloaden voor Android of iPhone.

Zoals ik eerder al aangaf hoef je je géén zorgen te maken over extra kosten. Ook niet in Duitsland. Bij het verbruiken van je bundel wordt namelijk de toegang tot het internet geblokkeerd, totdat jij zelf via de My T-Mobile applicatie aangeeft hoe je verder wilt internetten. Je kan met een lage snelheid door blijven internetten of je kan er voor kiezen om een MB-aanvuller aan te schaffen.

Ik hoop dat mijn uitleg zo duidelijk is en dat je op deze manier met een gerust gevoel je toestel buiten tevoorschijn haalt. Geniet er zo veel mogelijk van, want je hebt meer dan genoeg MB's tot je beschikking. 😉

Als je toch nog aanvullende vragen hebt dan kan je deze hier altijd stellen, we helpen je graag!
luk me niet heb dit gedaan ga naar buiten en krijg te zien geen internet
Reputatie 6
Badge +16
Hoi Mariette,

Van welk toestel maak je precies gebruik? Heb je verder wel bereik met jouw telefoon?

Mobiele data is iets anders dan WiFi, dus het is belangrijk dat de mobiele data aanstaat, is dat wel gelukt?

Laat het ons maar weten, dan kunnen we je hierbij verder helpen!
lieve mensen ik wil zeker geen ruzie met t mobile; als jullie eens nakijken hoelang ik al lid ben en hoevaak ik internet gebruikt heb
op me telefoon , dat deed me zeer ,maar ik zit in revalidatie en ze hebben hem ingesteld, maar waarom moest ik zolang wachten tot het lukte
ook met chat van jullie werd het niks, ik heb toevallig een vriendin dit ook samsumgalaxy 7 heeft.
maar ik zat met tranen ,omdat ik al meer dan jaar betaalde en het nooit lukte
ook in de zaak werd ik niet geholpen ,wat mij steeds taxi koste.ik heb meer betaald aan me toestel , terwijl ik minder gedaan heb erop omdat het niet
werkte,ik kan sinds vrijdag wel erop ik hoop dat jullie het kunnen nagaan
want ik wilde echt geen ruzie , ik ben zelf handicap en wilde geholpen worden.meer niet ik had 5mb en is verzet naar 10 ik bied mijn excuus aan ,want dit is nooit mijn bedoeling geweest,maar ik betaal er voor en heb bijna jaar geen interntet kunnen gebruiken,wel moeten betalen. en daar wilde ik mee geholpen worden dat is nu gelukt,ik hoop dat ook van jullie een antwoord krijg wat ze nu doen met tijden wat ik betaalde en geen gebruik heb kunnen maken
want 2019 is die afgelopen ,is zeker nog jaar aug 2019 ,en ik wil zeker blijven
dus nogmaals bied ik mijn excuus aan
:?
Reputatie 6
Badge +16
Lieve Mariette!

Wij zijn er ook zeker niet op uit om ruzie te zoeken, we willen je alleen maar helpen natuurlijk. Daarnaast hoef je ook zeker niet je excuses aan te bieden, want je hebt helemaal niets verkeerd gedaan.

Ik ben natuurlijk erg blij dat het inmiddels is gelukt en je het internet werkend hebt gekregen op je telefoon. Heb je er inmiddels al een beetje gebruik van kunnen maken? Weet je toevallig ook wat er is gedaan om het werkend te krijgen? Zo weten we in het vervolg waar we naar moeten kijken als iemand hetzelfde ervaart.

Wat betreft je internet bundel. Als je verwacht niet de volledige 10GB te verbruiken, dan kan je deze zelf via My T-Mobile terugzetten naar 5GB. Zo worden de kosten weer verlaagd, dit kan vanaf 25 mei aangezien je 1 keer per 30 dagen je bundel aan kan passen. Wil je dat wij dat voor je doen dan, laat het ons dan weten. Dan maken wij het voor je in orde Mariette.
ik wacht deze maand even af hoe internet het doet en hoeveel ik op raak ,ik zit veel buiten huis in revalidatie en daar doet wifi het niet altijd ,doe ik nu mobile gegevens aan wel ,en wat het betreft ik heb een andere instelling gekregen , waardoor die het nu zou doen
en ik heb zeer veel pijn dat dit verkeerd is overgekomen. ik ben zovaak met taxi vervoer gereden ,dan kom je in zaak en ja , dat weten we ook niet kunnen we hier niet nakijken zo gaat dat maa rdoor
ik vind ik veel betaal en dan mag het zeker werken,ik heb eigen meer betaald dan ik heb kunnen gebuiken
ik heb even vraagje ik start net foon op om te controleren en er staat bij gegevensgebruik nu699kb mobile gegevens wat houd dit in is dit internet gebruik
Reputatie 7
Badge +20
Hoi Mariette,

Altijd goed om even in de gaten te houden hoeveel data je uiteindelijk nodig hebt! 🙂 Je kunt dit maandelijks ook wijzigen, dus je zit niet ineens vast aan een bundel waar je te weinig of te veel MB's bij hebt! Je kunt ook dit topic bekijken voor allerlei tips om jouw dataverbruik te controleren en, indien nodig, te beperken. Zo kom je uiteindelijk nooit voor een verrassing te staan.

Het klopt inderdaad dat gegevensgebruik jouw mobiel verbruik in de gaten houdt. Je kunt dit ook via de My T-Mobile App in de gaten houden. Zo zie je direct in één keer hoeveel MB's je hebt verbruikt en natuurlijk hoeveel je er nog over hebt. Ik zie dat je op dit moment 69 MB hebt verbruikt en dat je dus nog 9931 MB over hebt. 🙂

Als je nog meer vragen voor ons hebt, dan horen we het graag! Sterkte met de revalidatie, Mariettte!
ik dank u voor de uitleg , ik zal in de gaten houden ,en vind aardig als ik dus binnen maand niet helemaal die 10 op heb ik eind van de maand terug kan naar de 5 want ik ben nog niet zo goed hier mee. en wat u zegt ,wil ook niet dat straks te veel gebruik ik gebruik hem 2 x de week in revalidatie en als we eens weggaan .want thuis heb ik wifi bedankt voor je hulp . voel me nu wat rustiger en was thuis en zag ik pas 15 mb gebruikt heb
.dus ik denk ik genoeg eraan heb;
Hallo ik wil nog een vraag stellen .Ik heb ook ipad m aar kan ik daar op internetten of staat dat buiten mijn telefoon bundel
Reputatie 6
Badge +16
Hoi Mariette,

Heb je een simkaart in jouw tablet zitten? De meeste tablets hebben dit namelijk niet, en dan kun je alleen gebruikmaken van internet via WiFi! Er is in dat geval geen telefoonbundel aan verbonden. 🙂
ik denk toch van wel want ik heb toch nummer en dat is 097*********
ik hoor het graag ,want ik wil niks doen wat verkeerd is
Reputatie 6
Badge +13
Mariëtte dit is een openbaar forum zet dus geen privé gegevens erop ik heb het nummer verwijderd als een moderator erom vraagt kan je deze via een privé bericht versturen naar hem of haar.

Reageer