Beantwoord

Verbruikstatus verkeerd

Hallo,

Gister een nieuwe bundel gekregen, maar vandaag een melding gekregen dat de MB's opeens op zijn! Dataverbinding nauwelijks gebruikt, en enkel over wifi met 4g uitgeschakelt. en toch spontaan 250MB op. kan hier naar gekeken worden?
icon

Beste antwoord door Jordy01 18 augustus 2014, 10:03

@ tubbiebes

Naar aanleiding van jouw verhaal heb ik verder gezocht in het netwerk. Ik kan niet wat je precies hebt gedaan met je aansluiting, maar wel wanneer de verbinding is gemaakt. Ik zie vanaf 1 augustus dagelijkse internetverbindingen op verschillende momenten op de dag. Op geen enkele wijze is te zien dat de internetverbinding uit staat of geblokkeerd is vanuit het toestel. Als je in de toekomst internetkosten wil voorkomen adviseer ik je de internetinstellingen uit het toetel te halen.

Dit doe je in het toestel door naar de instellingen te gaan en vervolgens naar netwerken. Daarna ga je naar mobiele netwerken en kies je voor Namen Toeganspunten. De profielen die je vervolgens in beeld ziet kun je verwijderen zodat je geen verbinding meer kunt maken met het internet.

Bekijk origineel

20 reacties

Reputatie 3
@ tubbiebes

Ik kan me goed voorstellen dat je wil weten waarom je databundel zo snel op gaat. T-Mobile mag geen gegevens verzamelen over de inhoud van jouw dataverkeer. Ik kan dus niet zien waar je data aan opgegaan is. Daarom adviseer ik je om datateller op je toestel te installeren. Zo houd je eenvoudig zelf bij hoeveel je gebruikt en waar je data aan opgaat.
Een mogelijke verklaring voor jou dataverbruik is een automatische update die is uitgevoerd. Ik zie dat je recentelijk je abonnement hebt vernieuwd. Heb je ook pas een nieuw toestel in gebruik genomen?
Op de 28ste geen dataverbinding open gehad, en gister alleen even na het zeer vreemde smsje. Mijn zoon heeft verder alles al goed ingesteld en een paar maanden gaat het goed, dus daar ligt het niet aan.

Er zijn ook geen extra verbruikskosten, dus als het een update was, en het gaat zo vlug, zou ik toch ook voor MB's moeten betalen? Het is echt precies 250mb dat spontaan verdwenen is.
Als ik ook kijk naar het dataverbruik sinds de afgelopen dagen in de t-mobile app zelf, zie ik maar dat er 2MB is verbruikt! waar is de andere 248 dan gebleven?
En nou opeens kosten van 54 euro! Ik vind dit echt gewoon nergens op slaan! Of er gaat iets mis in jullie systeem, of ik ben een halve gaar! Het gaat jaren goed met de databundel en nou opeens spontaan is alle 250mb op met extra kosten! In 1x! Maanden niet gebeurt met nieuwe toestelen nou...

Nu toch erg teleurgesteld in t-mobile voor deze fout.... heel erg jammer.
Er blijkt dus een spontane back-up of zoiets geweest te zijn, waar ik helemaal niks van af wist...

Enigste vraag is dan, waarom kreeg ik dan een sms voordat ik de dataverbinding opende? Had het pas voor het eerst open na het smsje.
Reputatie 4
tubbiebes schreef:

Er blijkt dus een spontane back-up of zoiets geweest te zijn, waar ik helemaal niks van af wist...

Enigste vraag is dan, waarom kreeg ik dan een sms voordat ik de dataverbinding opende? Had het pas voor het eerst open na het smsje.

Hoeveel MB heeft deze back-up gebruikt volgens je mobiele telefoon? In de huidige smart phones kan je zien welke apps het meetste data verbruiken.

Bedoel je deze sms:

Beste klant, je hebt 100% van je internetbundel verbruikt. Je betaalt nu per MB tot je nieuwe bundels in gaan op 28-08-2014. Heb jij al een voordelige MB-aanvuller gekocht op http://t-mobile.nl/verbruik ? Groeten, T-Mobile

Je telefoon heeft op de achtergrond deze hoeveelheid data verbruikt. Je hoeft dus niet de browser te openen om deze notificatie van ons te ontvangen.
Ook met mijn andere abbo kreeg ik deze sms! Terwijl we niks verbruikt hebbenn want onze telefoons deden het niet in Turkije
Reputatie 4
Shirley94 schreef:

Ook met mijn andere abbo kreeg ik deze sms! Terwijl we niks verbruikt hebbenn want onze telefoons deden het niet in Turkije

Stond dataroaming uit in je mobiele telefoon? Je telefoon had totaal geen contact met een turkse provider? Als je toestel niet verbonden was/is aan het netwerk dan ontvang je deze sms niet en dus ook geen enkele sms.
Het is inderdaad die sms die je daar hebt.

Ik zet even alles op een rijtje, zoals het dus gegaan is:

vanaf 27 juli, zondag:
Zondag enkel wifi aangehad, en nog geen nieuw tegoed, zoals ik dus altijd op de 28ste een nieuw tegoed krijg. Toen had ik nog aardig wat MB;s staan.

De volgende dag nieuw tegoed, stonden de MB's al op 0, zonder dat ik iets gebruikt had op dataverbinding, en enkel over wifi alles deed. Ik ben 's maandags altijd thuis, dus dataverbinding aanzetten heeft weinig zin. Over maandag stond dat er blijkbaar maar 2 MB verbruikt had.

Dinsdag was het hetzelfde verhaal, en toen kreeg ik opeens de extra kosten erbovenop, terwijl ik nog niks gedaan had. Toen kreeg ik rond 1 uur ofzo een sms dat dat alle MB's opwaren, daarna deed ik de dataverbinding pas open (na het al die tijd uit stond). Hierover staat dat er maar 249MB verbruikt was.

Daarna kon het dan best mogelijk zijn dat er een spontane back-up kwam, zoals de telefoon het aangeeft, maar zoals je ziet vind ik het wel een erg vreemde zaak dat het zo loopt. Volgens mijn telefoon meer dan 800mb, terwijl de back-up optie die aanstond 14,7GB van de 15GB vrijheeft.

Uiteindelijk, ik weet nou niet hoeveel mb ik verbruikt hebt, en wat ik moet geloven, en wat er nou eigenlijk wel klopt?
Reputatie 4
@ tubbiebes

Dank je voor je reactie. De (automatische) update van Google Plus via ons mobiele netwerk is dus inderdaad de oorzaak van je hoge dataverbruik. Wanneer je inlogt op My T-Mobile en kiest voor 'Verbruiksstatus' en vervolgens voor 'Bekijk kostenspecificatie' dan zie je dat de extra kosten van €53,84 zijn gemaakt door het gebruik van mobiel internet. Wanneer ik de datum 29/07 check, zie ik naast de 249 MB ook nog 635 MB terug. Is dit via de App niet zichtbaar?

Om precies te zijn heb je deze maand 892 MB extra verbruikt, bovenop de data-bundel van 250 MB die je standaard hebt bij jouw Smart Plus 100 abonnement. Er is altijd een (klein) verschil tussen de datateller van jouw toestel en onze datateller, omdat de datateller van je toestel geen rekening houdt met de afronding per MB die er plaatsvindt. Dit verbruik komt echter wel overeen, dus het is nu duidelijk wat de oorzaak is van de extra kosten.

Wanneer je dit in de toekomst wilt voorkomen, adviseer ik je om in jouw toestel je back-up en synchronisatie-instellingen goed door te lopen, zodat dit voortaan alleen maar via WiFi kan en niet via het mobiele netwerk. Ik wilde ook de optie van de Onbeperkt Internet Voordeelbundel aandragen, maar ik zie dat je nieuwe contract eind deze maand ingaat. Ik weet dus niet of dit voor zo'n korte periode dan nog zin heeft, maar dit kan natuurlijk wel. Bij je nieuwe abonnement heb je een MTV Mobile abonnement, waar al standaard Onbeperkt Internet inzit. Als je jouw datalimiet hebt bereikt, dan wordt de snelheid verlaagd. Je hebt dan dus nooit meer de kans op extra kosten voor het gebruik van mobiel internet.

Is je vraag hiermee naar tevredenheid beantwoord? Mocht je nog onduidelijkheden of vragen hebben, dan hoor ik dit graag van je!
Nee, dat is niet zichtbaar via de app. alleen de 251MB, dat klopt dan toch niet?

Ja, ok, maar dat verklaart nog niet het gedrag van waarom de belstatus zich dan zo vreemd gedraagt op maandag, waardoor ik alleen maar 0MB zie, en dat ik al een sms krijg voordat ik iets met mijn dataverbinding doe, of gaat het allemaal opeens via 2G?

En het blijkt dat ik nu ook opeens midden in de nacht voor 0,08 cent wordt berekent, terwijl ik niet eens 3 of 4g aan heb staan (alleen 2G), en dat nog wel meerdere keren! waar komt dat dan nou weer vandaan? In de my t-mobile app geeft tie internet aan, maar als ik bij het dataverbruik van het toestel kijkt dan staat er dat ik niks heb verbruikt in die periode, maar ik betaal wel! Kijk hier ook eens even goed naar! Ook al op payinfo gekeken, maar daar staat dat alles gewoon klopt.
Reputatie 4
Hoi tubbiebes,

ik heb het nagekeken. Verbruik weergegeven in het toestel is geen reflectie van je daadwerkelijke gebruik. Er zijn een hele hoop apps die een toestel niet bijhoudt om maar een voorbeeld te noemen.

Op 2G ofwel gprs kun je overigens gewoon gebruik maken van je internet.
Weer eens een half antwoord op al die vragen....

Hoe komt het dan dat ik maar 251MB blijf zien in de app? Op het internet zie ik ze dan wel weer staan op 1 of andere manier.

En vertel mij dan maar hoe ik dataverbinding via 2G op mijn htc one mini uitzet ... want ik vind het idioot dat ik data verbruik, midden in de nacht terwijl ik lig te slapen!

En het verklaart nog steeds niet waarom ik dan op de 28ste, maandag dus, (NIET dinsdag, de dag waarop mijn toestel een spontane back-up had), wanneer ik net een nieuwe bundel krijg, al meteen 0MB heb! Geef hier nou eens duidelijk antwoord op!!!! Of gaan jullie me dan vertellen dat ik alles via 2G heb verbruikt tot aan de middag van 29ste, dat ik dan een smsje krijg van dat alles op is? Dat daarna van de spontane back-up, ok, geloof ik, maar dat daarvoor vind ik gewoon zo vreemd.
Reputatie 4
Hey tubbiebes,

jammer om te lezen dat bovenstaande bericht en het bericht van mijn collega nog niet voldoende duidelijkheid heeft gegeven. Ik zal in dit bericht je vragen van boven naar beneden beantwoorden.

Het kan zijn dat de app niet update, wanneer dit het geval is wil ik aanraden om de app eens te verwijderen en opnieuw toe te voegen. Via de website moet deze echter wel goed werken.

De mobiele dataverbindingen zet je op een HTC One mini als volgt uit:

1. Veeg met twee vingers omlaag van de statusbalk om Snel instellingen te openen.
2. Tik op de tegel Mobiele gegevens om de gegevensverbinding in of uit te
schakelen als volgt uit.

De reden waarom wij niet kunnen vertellen waar de data aan verbruikt is komt door de wet op privacy. Wij mogen als provider niet bijhouden waar het aan verbruikt wordt. Geloof mij in deze situatie had ik het graag aan je willen vertellen dit zou een hoop oplossen maar ik heb hier letterlijk geen zicht op. Zoals mijn collega al aangaf kun je het beste een datateller app installeren en die kan een hoop deuren voor je openen met meer inzicht op jouw dataverbruik of die van jouw toestel.
De link verwijst naar deze topic? Kan je deze opnieuw geven?

En tis maar jammer dat ik dus blijkbaar MB's verbruik terwijl alles gewoon compleet uitstaat en terwijl ik lig te slapen... Maarja, het zal dan ook wel weer...
Reputatie 4
Ja ik wilde eerst een link geven maar dacht ik kopieer het gewoon uit de handleiding. Net zo makkelijk maar toen had ik de link weer niet weggehaald. Excuus ik heb mijn bericht aangepast! 🙂
Euhm, ik weet het niet hoor, maar... de dataverbinding staat sinds het accefietje op de 29ste al zo uit!!!!! en toch blijf ik data verbruiken op die manier?! als er dan geen enkel ander manier is om het uit te zetten doe ik het al die tijd al goed volgens jou, want echt, ik heb heel die dataverbinding niet aangehad sinds die tijd!!! en dan toch doodleuk vertellen dat ik dan nog dataverbruik terwijl het volgens jou aangegeven manier uitstaat, terwijl ik het precies op dezelfde manier doe?!

Volgens de gegevensverbruik via de htc one mini staat er nog steeds 0,0mb verbruik sinds 1 augustus, of komen jullie dan weer met het smoesje dat ik dan wel wat verbruik en de foon het niet goed meet?! die aantal andere mb's kloppen wel gewoon. Dus waar zit de fout dan?

er is sinds 1 augustus tot aan vandaag an heel wat aantal keren 8 cent afgeschreven, dan zou er toch minimaal wel wat verbruikt moeten zijn aan data, dat ik het moet kunnen inzien? al is het maar een halve mb?

Kan hier dan echt niet onderzoek in gedaan worden? Het is gewoon zo vreemd dat data altijd uitzet op jou manier, via die instellingenmenu, maar dan toch data midden in de nacht verbruik, tijdens het slapen?

De rest mag dan wel kloppen, maar dit is wel weer erg vreemd. Sorry als ik me ook zo boos maak maar ik ga niet betalen voor iets wat ik goed doe (zelfs volgens jou manier van uitzetten), niet verbruik maar wel constant opstapelt op mijn rekening! het klopt gewoon van geen kanten sinds 1 augustus en mijn dataverbruik. Ik lieg echt niet! Het staat UIT zoals het uit staat, en niet 1x in de nacht aangeweest tijdens het slapen!
Reputatie 3
@ tubbiebes

Naar aanleiding van jouw verhaal heb ik verder gezocht in het netwerk. Ik kan niet wat je precies hebt gedaan met je aansluiting, maar wel wanneer de verbinding is gemaakt. Ik zie vanaf 1 augustus dagelijkse internetverbindingen op verschillende momenten op de dag. Op geen enkele wijze is te zien dat de internetverbinding uit staat of geblokkeerd is vanuit het toestel. Als je in de toekomst internetkosten wil voorkomen adviseer ik je de internetinstellingen uit het toetel te halen.

Dit doe je in het toestel door naar de instellingen te gaan en vervolgens naar netwerken. Daarna ga je naar mobiele netwerken en kies je voor Namen Toeganspunten. De profielen die je vervolgens in beeld ziet kun je verwijderen zodat je geen verbinding meer kunt maken met het internet.
Dit gaat niet... ik druk en klik wat ik wil op "t-mobile internet" maar er komen geen extra opties tevoorschijn... ook onder instellingen kan ik alleen standaardinstellingen herstellen en nieuwe APN instellen.

Enigste wat ik kn doen is van groen bolletje een grijze maken, verder, totaal niks! Ook staan er 2 slotjes voor maar die zijn niet aan te passen. Hoe moet ik dan nou nog iets verwijderen als dat niet gaat? Wel leuke optie hoor, als het werkte... Enigste wat ik dus nu heb gedaan is netwerkinstellingen hersteld zodat het groene bolletje eraf gaat.
Reputatie 6
Badge +16
@tubbiebes

Je hebt helemaal gelijk, ik ga dit voor je doorzetten naar onze technische afdeling. Zij hebben meer inzicht in de activiteiten op het netwerk. Zij zullen dit dus voor je onderzoeken. Zodra zij meer informatie hebben zullen zij je hierover informeren, mochten ze meer informatie van jou nodig hebben dan hoor je dat ook van hun. Onze excuses voor het ongemak en ik hoop dat er zo snel mogelijk duidelijkheid is over deze situatie.

Reageer