Beantwoord

Afwijzing verlenging abonnement om onbekende reden

• 29 juni 2018
  • 2 reacties
  • 2235 Bekeken

Beste T-mobile,

Vandaag zijn helaas mijn twee aanvragen voor de verlenging van mijn abonnement i.c.m. een nieuw toestel door jullie afgekeurd. Ik heb geen flauw idee waarom, en helaas is er ook niemand die mij dit kan vertellen. Ik ben al jaren bij jullie klant, en ik heb dit probleem nog nooit eerder meegemaakt.
Na even zoeken vind ik de mogelijke redenen voor het afkeuren van een aanvraag, en ben ik nagegaan of één van deze redenen mogelijk op mij van toepassing is.

1. Te snelle aanvraag na een eerdere aanvraag

Dit is niet het geval, ik heb mijn tweede aanvraag pas ingediend na mijn eerste afwijzing.

2. Betalingsachterstand

Dit kan niet, ik heb altijd netjes via automatisch incasso tijdig betaald.

3. Toestelkrediet

Ik heb een toestelkrediet van €5-6 p.m. aangevraagd voor een looptijd van twee jaar, wat betekent dat ik een 'lening' aan zou gaan van €120-144. Dit bedrag ligt onder de €250,- , en jullie geven aan bij leningen onder dit bedrag het BKR-register niet te raadplegen. En ook al zouden jullie dat wel doen: ik heb bij geen enkele instantie schulden van wat voor soort dan ook.

4. Risico-onderzoek

• Focum-screen: Ik heb geen strafblad, ik ben nog nooit in aanraking gekomen met incassobureaus of deurwaarders.
  • Experian: Schuldsaneringen of faillissementen zijn niet op mij van toepassing, betalingservaringen met mij kunnen alleen maar goed zijn.
  • Stichting Preventel: Ik heb geen openstaande rekeningen bij telecomproviders, ik zit alleen bij jullie (tenminste: ten tijde van dit schrijven).

5. Verkeerde persoonsgegevens

Ik heb de juiste persoonsgegevens ingevuld.

Vervolgens bel ik met één van jullie medewerkers, die zegt dat ik hoogstwaarschijnlijk niet door de creditcheck ben gekomen. Als ik aangeef dat ik ten eerste een zgn. lening van onder de €250,- aan ga en ten tweede niet in financiële omstandigheden verkeer die zo'n creditcheck negatief zouden kunnen beïnvloeden, geeft zij aan dat Mobiel.nl weet waarom de aanvragen zijn afgekeurd, omdat ik via hen mijn abonnement probeer te verlengen. Maar ook Mobiel.nl kon mij vervolgens geen reden van afwijzing geven.

Ik vind deze gang van zaken betreurenswaardig. Ik zal morgen nog een enkele poging doen om toch nog mijn abonnement bij jullie voort te zetten, maar als dat te veel voeten in de aarde heeft, stap ik over. Ik heb geen zin om jullie brieven te moeten sturen om aan te tonen dat ik geen crimineel ben. Ik denk dat jullie deze aanvraagprocedure eens goed onder de loep moeten nemen, wat als je trouwe klanten die nog nooit een betaling gemist hebben plotseling als onbetrouwbaar bestempelt, ben je erg klantonvriendelijk bezig.
icon

Beste antwoord door Hajar 1 juli 2018, 12:27

Hi,

Dankjewel voor je vraag. Ik kan je op dit moment niet vertellen waarom je aanvraag is afgewezen, want wij mogen zelf, in verband met jouw privacy, niet inzien wat de specifieke reden van deze afwijziging is. Je kan deze wel zelf opvragen door dit formulier in te vullen. Zo kun je een verzoek indienen voor de reden van afwijzing. Je kan binnen 30 dagen een reactie verwachten dus houd daar rekening mee.

Ik had je graag direct van een oplossing voorzien, maar ik heb daar geen inzicht in. Ik hoop dat het zo lukt!
Bekijk origineel

2 reacties

Reputatie 7
Badge +20
Hi,

Dankjewel voor je vraag. Ik kan je op dit moment niet vertellen waarom je aanvraag is afgewezen, want wij mogen zelf, in verband met jouw privacy, niet inzien wat de specifieke reden van deze afwijziging is. Je kan deze wel zelf opvragen door dit formulier in te vullen. Zo kun je een verzoek indienen voor de reden van afwijzing. Je kan binnen 30 dagen een reactie verwachten dus houd daar rekening mee.

Ik had je graag direct van een oplossing voorzien, maar ik heb daar geen inzicht in. Ik hoop dat het zo lukt!
Beste Hajar,

Bedankt voor je reactie. Na drie pogingen tot verlenging (met drie aanbetalingen van ruim 500 euro), en een aantal telefoontjes naar de Klantenservice van Mobiel.nl en T-Mobile ben ik er inmiddels achter wat er aan de hand was. Naast een schuldenaar, wanbetaler, crimineel of onbetrouwbaar persoon te zijn blijkt er gelukkig nog een veel voor de hand liggender reden voor het afkeuren van een verlenging: het abonnement was nog niet verlengbaar 😅.
In de onderstaande (geanonimiseerde) screenshot kun je zien waardoor de verwarring is ontstaan. Ik heb van T-Mobile een dag te vroeg de 'verleng vanaf vandaag' e-mail ontvangen. Dus ik heb braaf de instructies van de e-mail opgevolgd, niet wetende dat het niet waar was. Toch bijzonder dat ik door zoveel hoepels heb moeten springen om hier achter te komen. Deze reden van afwijzing valt immers niet onder privacywetgeving waar de klantenservice van T-Mobile geen inzicht in heeft.
Inmiddels heb ik wel weer een nieuw abonnement bij T-Mobile afgesloten, omdat ik tot dusver als klant wel erg tevreden was. Ik hoop alleen niet dat jullie dit soort grappen vaker gaan uithalen, want ik ben hier veel tijd en moeite aan kwijtgeraakt.

Nog een fijn weekend en groeten,
Anoniem87321

Reageer